Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shamila

Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:15

Hoi,

Dit is mijn situatie. Mijn pony staat op een manege in een ruime stal met buitenluik en tralies zodat de paarden elkaar kunnen zien.
Ze komt elke ochtend een half uur in een bospaddock met haar buurman.
Ze wordt 4 dagen in de week 3 kwartier tot een uur gereden in de bak en 2 dagen in de week min. 2 uur in het bos/hei. Op haar vrije dag maak ik altijd een wandeling met haar, zodat ze haar box uit komt.
Daarnaast loop ik elke dag in de middag met haar naar een stuk gras waar ik haar dan een half uur aan de hand laat grazen.
In de zomer mag ze voor 5 weken naar een stuk land waar ze 24/7 buiten staat. Dit is zo de regel, omdat er niet veel land is en zo kan iedereen tegen extra weidegeld max. 5 weken zijn paard buiten hebben.
Ze krijgt 5 x per dag ruwvoer en staat elke dag op een pak schoon stro, zo verveelt ze zich weinig en blijven haar darmen op gang omdat ze altijd wat te knabbelen heeft.
De stal ligt in het bos en er is een binnenbak, zodat ik altijd kan rijden. Mijn pony ziet er gelukkig uit en is goed gezond.

Nu is er een plekje vrij op een andere stal en ik vraag me af wat het beste is voor mijn paard.
Op deze stal komt ze in een schuur te staan met een dichte box. Wel tralies, maar geen luikje.
Ze komen in de winter 3 uur buiten in een paddock en in de zomer 3 uur buiten op het gras. Als ik in de tijd dat mijn paard op de paddock/wei staat ga rijden kan ze niet op een ander moment nog in de paddock/wei omdat er dan een andere groep in staat. Ik moet me dus altijd aanpassen aan de paddock/wei tijden als ik wil dat mijn meisje veel buiten haar box is. (de paddock wordt in de zomer omgebouwd tot springbak en ze willen niet dat daar paarden loslopen omdat het anders niet meer te overzien is ofzo. Ook niet in de rijbak)Ze staan op vlas en ze worden 2 x per dag gevoerd. Dit vind ik erg weinig dus ik zou dan in de winter zelf een x extra voeren.
Ze hebben een buitenbak, die als het regent erg slecht is en dus vaak niet begaanbaar is. De weg naar het bos is een half uur langs druk verkeer (80 weg met veel vrachtwagens en ook tractoren) Ze is bang voor groot verkeer dus ik ben bang dat we het bos niet zo vaak en makkelijk meer zullen zien. Het is wel fijn dat ze in de zomer een paar uurtjes op het gras kan, maar in de winter met de slechte bak en het bos zo ver weg ben ik bang dat ik haar haast geen beweging kan geven.

Wat moet ik nou??

claaaudiaa

Re: Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:18

als ik het zo lees klinkt het alsof je zelf al beslist dat die andere stal niet zo goed is hihi, als zij er nu gelukkig uitziet en gezond is zou ik haar gewoon lekker laten staan! je klinkt positiever over je stal nu dan die ene waar een plek vrij is

SodeletuutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:20

Allebei verschrikkelijk, is dat ook een optie? Dit soort stallingen zouden de laatste zijn waar ik mijn paard neer zou willen zetten.. Wat je vertelt over dat je paard van 5 weken naar een stuk land mag, 24/7 buiten, dat kán ook gewoon altijd. Ik zou absoluut met spoed op zoek gaan naar iets anders..

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:21

Ik ga met claudia mee...je klinkt zelf al veel positiever over de stal waar je nu staat. Ik merk wel dat je het zelf ook niet ideaal vind, maar die andere stal laat je nog vreselijker overkomen. Lekker blijven waar je bent en verder rondkijken wat er nog meer is...
Succes!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:23

geen een
mijn pony wil ik in de zomer het liefst 24 uur buiten en in de winter zeker minimaal 6 uur.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:24

Sodeletuut schreef:
Wat je vertelt over dat je paard van 5 weken naar een stuk land mag, 24/7 buiten, dat kán ook gewoon altijd.

Helaas is dat niet overal in Nederland het geval hoor. Zeker niet in de randstad bijvoorbeeld. Daar in de omgeving is gewoon te weinig mogelijkheid om je paard veel buiten te hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:25

Ik vind alletwee de stallen 100 x niks, daar kan ik kort over zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:27

Ik sluit me absoluut aan bij sodeletuut; allebei 100% géén stal waar ik mijn viervoeters neer zou zetten! Beweging hebben ze nodig naar buiten! Een half uurtje hier, een uurtje daar.... die paar weken in de zomer buiten maakt echt niet dat je paard de rest van het jaar het wel kan doen met opsluiten in een box.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:28

De eerste stal klinkt het beste...
Voordeel daar is nog dat het paard tenminste ruwvoer krijgt om verveling tegen te gaan.

Toch zou ik uitkijken naar een ander plekje waar ze minstens winter en zomer 8 uur per dag naar buiten komen.

Succes!

SodeletuutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:29

_Sim_ schreef:
Sodeletuut schreef:
Wat je vertelt over dat je paard van 5 weken naar een stuk land mag, 24/7 buiten, dat kán ook gewoon altijd.

Helaas is dat niet overal in Nederland het geval hoor. Zeker niet in de randstad bijvoorbeeld. Daar in de omgeving is gewoon te weinig mogelijkheid om je paard veel buiten te hebben.

Nou je maakt mij niet wijs dat er in de buurt van randstad geen enkele mogelijkheid is om je paard buiten te hebben.. Dat is ook oogkleppen voor hebben hoor, een eigenaar kan ook ietsje verder rijden voor een paard... Er zijn zat bokkers die het tegendeel bewijzen en laten zien dat er wel plek is in die omgeving..

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:30

Paard op de huidige stal laten staan, is toch beter dan de tweede optie. Voor mijn paard zou zo'n stal helemaal niets zijn. Ik merk dat mijn paard het nu veel beter doet, aangezien hij overdag de paddock in kan. Heeft meer rust in zijn bol en is veel relaxter. Zijn er geen andere stallen in jouw omgeving waar je paard veel meer buiten zou kunnen zijn?

xxxvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:31

Wat ik in jouw bericht lees is dat de stal waar je nu op staat prima is en de stal waar je eventueel naar toe is slecht. Dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk. Nou vind ik de stal waar je nu op staat ok niet echt geweldig klinken moet ik eelrijk zeggen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:32

Sodeletuut schreef:
_Sim_ schreef:

Nou je maakt mij niet wijs dat er in de buurt van randstad geen enkele mogelijkheid is om je paard buiten te hebben.. Dat is ook oogkleppen voor hebben hoor, een eigenaar kan ook ietsje verder rijden voor een paard... Er zijn zat bokkers die het tegendeel bewijzen en laten zien dat er wel plek is in die omgeving..

Ik zeg niet dat er geen enkele mogelijkheid is, ik zei dat er weinig mogelijkheid is.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:32

Beide zou ik niet willen staan...
1e minst erg van de 2 opties.

SodeletuutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:33

_Sim_ schreef:
Ik zeg niet dat er geen enkele mogelijkheid is, ik zei dat er weinig mogelijkheid is.

Maar met goed je best doen, moet er toch wel wat te vinden zijn? Ik vind het gewoon geen excuus om een paard 90% van de tijd op te hokken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:34

Ik zou ook geen van beide willen maar als ik dan toch moest kiezen zou ik haar op de stal laten waar ze nu staat.
Ik vind het jammer en ongezond dat een paard zoveel binnen staat, ook al wordt ze bijna elke dag gereden, ik vind dat een paard er veel beter aan doet om elke dag minimaal 5 uur buiten te zijn tenzij het het echt rotweer is, buiten kan die lekker bewegen, spelen, etc. Ik weet niet hoe oud je paard is maar vooral met jonge paarden is het ook veel beter voor de ontwikkeling.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:38

Annickkii, dat heeft niets met goed of slecht weer te maken, of jong of niet, elk paard moet buiten kunnen staan. Dat is gewoon een basisbehoefte. Voordat TS denkt, n.a.v. zo'n post, ach mijn paard is 15 dan kan ie wel de hele dag binnen staan. Nee dus.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:40

Sodeletuut schreef:
_Sim_ schreef:

Maar met goed je best doen, moet er toch wel wat te vinden zijn? Ik vind het gewoon geen excuus om een paard 90% van de tijd op te hokken..

Ben ik met je eens, maar je moet daarbij wel met 2 factoren rekening houden. Als de perfecte stal 25 km verderop ligt en eigenaar heeft alleen een fiets dan is het icm school en huiswerk toch lastig om dagelijks naar je paard te gaan. Ouders zullen ze ook niet altijd willen brengen.
Daarnaast is er niet veel mogelijkheid en de mogelijkheid die er is zal ws ten volle benut worden. Denk dat de vraag naar dat soort stallen in bv de randstad heel groot is en dat het aanbod klein is; er moet dus maar net plek zijn.

Shamila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:41

Ik wil ook heel graag dat ze veel buiten komt. Daarom ga ik elke dag een half uur met haar grazen. Op dit moment is er gewoon niks anders vrij is de omgeving anders was ik allang weg gegaan. Ik ben afhankelijk van mijn fiets dus kan ook niet ergens veel verder zoeken. Ik fiets nu een half uur heen en half uur terug. Dichterbij is er niks beters te vinden en hee veel verder weg vindt ik ook geen optie. Mijn vraag is welke stal jullie het beste vinden en ik hoef verder geen commentaar over dat je ze allebei niks vindt. Ik probeer namelijk echt mijn best te doen om het zo goed mogelijk te maken voor mijn paardje.

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:41

Ik zou je paard gewoon op de eerste plek laten staan, die tweede vind ik niet zo geschikt. Bovendien vind ik de eerste stal helemaal niet ''erg''. Mijn paard staat in de winter ook gewoon op stal, maar wordt wel vaak gereden en zo nu en dan losgelaten in de bak. Als het weer goed is kan hij van maart tot november gewoon in de wei. 5 weken in de wei vind ik wel erg kort.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:42

Allebei de stallen kunnen niet in de basisbehoeften van een paard voorzien. Ik zou het dus wel weten en iets anders zoeken, ik zou niet tevreden kunnen zijn bij één van de twee. Op de vraag 'wat moet ik nou?' is dat dus mijn antwoord, maarja het is jouw pony, jouw keuze.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:44

In de randstad is genoeg te vinden, maar je moet wel zóeken. En dat zoeken gaat het best via via. Ik heb lang genoeg in de randstad gewoond, en ik heb zó veel kennissen met paarden in de Randstad wonen, dat ik weet dat er genoeg te vinden is. Maar met alleen advertenties doorkijken en op i-net zoeken vind je ze niet. Dan kun je nog beter op je fietsje stappen en de dichtsbijzijnde boerderijen/stallingen afgaan.
En de dichtstbijzijnde stal hoeft helemaal geen 25 km verderop te zijn. Misschien wel een paar kilometer verder dan de huidige stal, maar je zou ook nog kunnen afwegen of een scooter/brommer aanschaffen voor het welzijn van je paard (en ik vind dat iedereen die verantwoording heeft als je een paard aanschaft) geen optie is. Bijvoorbeeld.

SodeletuutJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:45

_Sim_ schreef:
Ben ik met je eens, maar je moet daarbij wel met 2 factoren rekening houden. Als de perfecte stal 25 km verderop ligt en eigenaar heeft alleen een fiets dan is het icm school en huiswerk toch lastig om dagelijks naar je paard te gaan. Ouders zullen ze ook niet altijd willen brengen.
Daarnaast is er niet veel mogelijkheid en de mogelijkheid die er is zal ws ten volle benut worden. Denk dat de vraag naar dat soort stallen in bv de randstad heel groot is en dat het aanbod klein is; er moet dus maar net plek zijn.

Daar heb je ook wel gelijk in hoor, ik heb natuurlijk makkelijk praten in Groningen.. Maar vind het jammer dat een paard de dupe moet worden van waar een eigenaar niet aan kan voldoen, snap je? Ik heb mijn paarden 24/7 buiten staan, maar daar lever ik wel eigen luxe voor in, geen bak, geen verlichting, geen stromend water in de winter, dat soort dingen.. Ik vind dat in heel veel gevallen mensen zich er wel erg makkelijk bij neer leggen, 'ja maar ik heb geen keus', en dat is hetgene wat mij stoort..

SodeletuutJarig

Re: Heeft mijn paard een goed leven? Wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:45

Trouwens, waar woon je eigenlijk, Shamila??

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:46

Ik vind beide ook niks... Maar in jouw situatie zal ik voorlopig op je huidige stal blijven staan. Goed je ogen open houden mocht er wat beters zijn in de buurt :)... Ik ga mijn pony ook verplaatsen naar een stal waar ze het hele jaar 24 uur buiten komt te staan :) nu sta ik ook op een stal waar ze te weinig buiten staan in de winter...