paardenweide weer goed laten groeien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

paardenweide weer goed laten groeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:10

Ik zit met een typische paardenweide, mestplekken die uitbreiden als ik niet regelmatig mest ga rapen, onkruid en het ergste van al,
het gras groeit niet meer optimaal. Ik ontkalk elk jaar (in februari) maar zit elke zomer weer met heel veel onkruid en weinig gras.

Heeft er iemand tips om mijn weide terug wat op te krikken tegen de zomer? Het probleem is dat de toegang tot onze weide
niet groot genoeg is voor een tractor en dergelijke...

Bedankt!

Ibbel

Re: paardenweide weer goed laten groeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:15

Als er geen tractor op kan, nee, geen oplossing.
Enige oplossing is goed aanpakken en opnieuw inzaaien. Weiland is beperkt houdbaar. Iedere 7-8 jaar ploegen en opnieuw inzaaien is heel normaal en het enige om problemen weer een paar jaar kwijt te zijn.

Maar hoezo kan er geen tractor op? Paaltje uit de grond en draad weg en klaar?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:17

Hoe groot is je weide?

Een postzegel kun je misschien met de hand aanpakken, maar als de weide groter is dan zou ik toch een toegang voor een trekker maken en het goed aan (laten) pakken. Ik weet niet wie dat in Holland kan doen, maar 1 keer goed aan laten pakken en vervolgens bijhouden lijkt me (door ervaring) het makkelijkst.

Wij hebben een bodemtest laten doen, de boel om laten ploegen en de Genossenschaft hier het land laten bewerken. Vervolgens een tijd laten liggen en er kwam een prima weide uit. Dat was vorig jaar. Regelmatig mest eruit gehaald, zo bijgehouden. En nu zien we alweer een groene "gloed", hoeft alleen maar de tijd te krijgen van de winter te herstellen.

Edit: heeft wel wat centen gekost, maar voorlopig hoeven we er niets aan te doen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 26-02-12 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:17

het is jammer dat de toegang niet breed genoeg is voor een tracktor, want bij ons word de weide bemest met varkensmest!
Je ziet het gras met de dag groeien!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 19:45

de weide ligt achter een rij huizen en is enkel bereikbaar door een smal wegje tussen garages met een scherpe bocht. De weide is 1,7 hectare groot. Ik heb ook al aan ploegen en bemesten gedacht maar zonder tractor gaat dat moeilijk... Ik heb zelf een rijbewijs voor met de tractor dus in principe zou ik het zelf kunnen doen, maar de tractor moet op de weide geraken...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:51

Met 1,7 ha zou ik er niet met de hand aan beginnen... en zo'n klein trekkertje, past dat wel? Of desnoods een quad (met aanhangertje) ofzo?

Edit: ik lieg. Toen ik zelf nog 1,5 ha huurde, heb ik het wél 1 keer met de hand gedaan. Met de schop en een kruiwagentje alle onkruid uitgegraven, alle mestplekken omgespit. Bodemmonster laten nemen, al het benodigde (graszaad, bemestingskorrels) in losse zakken aangeschaft en met 3 man en ieder zo'n karretje-met-gaatjes in banen het weiland afgelopen... hels karwei, 2 weken werk, maar "even" 400 euro uitgespaard door het zelf te doen.

Is al zo lang geleden dat ik het eigenlijk een beetje vergeten was :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:56

1,7 ha is wel erg groot om met de hand te gaan omploegen.
Begin ermee om een paar bodemmonsters te laten analyseren.
Hieruit komt een advies.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:00

Vea schreef:
de weide ligt achter een rij huizen en is enkel bereikbaar door een smal wegje tussen garages met een scherpe bocht. De weide is 1,7 hectare groot. Ik heb ook al aan ploegen en bemesten gedacht maar zonder tractor gaat dat moeilijk... Ik heb zelf een rijbewijs voor met de tractor dus in principe zou ik het zelf kunnen doen, maar de tractor moet op de weide geraken...

Volgens mij heb je ook van de freezen op benzine die je met de hand kan sturen.
is ook een boel werk maar minder heftig dan met eens schepje dat is meer voor op het strand

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:02

Ik zou eerst de bestaande probleemplekken aanpakken, onkruid eruit en mestplekken omspitten. Ik ga er vanuit dat TS het niet zo heeft laten versloffen dat dát niet meer te doen is met de hand?
En dan inderdaad dat bodemmonster laten nemen, misschien valt het mee en is (zoals toendertijd bij mij, gelukkig) bemesten en inzaaien genoeg. Dat is best te doen op 1,7 ha. Wel een tip van mijn kant, als dit met de hand gedaan zou moeten worden: vraag meer dan 3 mensen te hulp, want het is meer dan je denkt ;)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:03

Afbeelding
zo iets
je hebt er ook natuurlijk nog andere uitvoeringen van
gewoon eens rond kijken en informeren bij de land en tuinbouw

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:14

onkruid wordt elk jaar verwijderd maar komt elk jaar terug...Mestplekken worden ook elk jaar aangepakt, regelmatig gaan we met de kruiwagen in de wei en rapen zo veel mogelijk mest. Heel de winter lang (van oktober tot en met maart) komen er geen paarden op de wei en krijgt de wei 'rust'. In februari ontkalk ik (met de hand uiteraard).

Ik ga inderdaad eens op zoek naar 'mini' versies van freezen en dergelijke. Ik denk wel dat je zo'n materiaal kan huren? Ook eens informeren achter een staalname van de bodem...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:15

Die benzine frezen dingen kan je overal huren.
ff googelen.

Je hebt het over ontkalken, dus de grond wordt zuur.
Juist een paardenwei heeft extra kalk nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:18

Ik hoop dat je "bekalkt" en niet "ontkalkt" := :+

1,7 ha ga je niet met de hand frezen, echt niet. Is er nergens anders een toegang tot het land te maken?
Ik heb hier zelf 2 ha, geen haar op m'n hoofd die er aan denkt daar ook maar iets met de hand te doen, behalve pleksgewijs onkruid spuiten. Ruige mest verspreiden, injecteren, kunstmest, slepen, volvelds onkruid spuiten, alles gaat machinaal.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:22

En er is een natuurlijke oplossing.
Gooi een aantal geiten erop.
Die vreten alleen maar onkruid.
Werkt bij mij ook heel goed, alleen neem een geit en je leert boos praten. :7

Geen schapen, dat zijn grasvreters.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:29

Of zoals wij het doen lekker op de ouderwetse manier. Ploegje mee en onze 2 trekpaarden ervoor dan erna opnieuw met de hand inzaaien das sowieso het fijnste. Ik weet niet of je in je paarden kennissen kring iemand heeft die dat misschien voor je zou kunnen doen op deze manier.
Want ik roep dat nou wel ff zo lekker maar als je de mogelijkheid niet heb heb je natuurlijk helemaal niks aan deze tip.

Mocht je deze mogelijkheid niet hebben is idd de oplossing die hier boven staat schapen of geiten erop een hele goeie. Die vreten alles goed weg. Succes verder.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 20:38

ik bedoel inderdaad bekalken, onze grond is al zuur genoeg :)

Ik ga in ieder geval eens op zoek naar verschillende mogelijkheden. Geiten zijn nog een idee, maar ik zie ze in mijn gedachten al ontsnappen ;). Morgen eens langs de winkel gaan en vragen wat mogelijk is.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:45

Welke winkel ??
Denk dat je beter een loonwerker of boer in de buurt kan benaderen.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 22:48

Maar wat kan een boer doen als die er niet geraakt met zijn tractor of dergelijke?

Ik ga in de winkel advies vragen en ik heb ook een winkel gevonden waar ze materiaal verhuren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:56

In nederland moeten de buren je de mogelijkheid geven om op je land te geraken met machines.
Of zit het land opgesloten tussen sloten ??

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:46

Kun je er niet een paal uithalrn ofzo dat ingat groter word?
Met hand is geen beginnen aan met tractor is het nog geen halfuur werk ;)

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:55

Ik zal het nog eens proberen uit te leggen. Mijn weide ligt achter huizen. Om aan die wei te geraken is er een wegje tussen 2 huizen, die leiden naar hun garages en de inkom van de wei. dat wegje is juist groot genoeg voor een auto maar ze zijn zo slim geweest om een heel korte bocht te maken. Dus de inkom van mijn weide is wel groot genoeg. Het wegje er naar toe niet, groter maken gaat niet want het zijn betonnen muren. Je kan bijvoorbeeld niet met een auto en remork door die bocht, juist met een auto.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:13

Ow erg handig ja. En je weide is van geem enkele andere kant bereikbaar (als je draad weghaald)?
Ik demk niet dat je iets kan doen hoe wil je bv in vredesnaam 1,5hct gaan uitmaaien, mest rijden of ooit omploegen.... (waar gaat de mest heen dan?)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:25

Ik vroeg me af of het hele land omringd is door woningen? Als er nu bijvoorbeeld een zijde is waar je een sloot of zo hebt? Je zou de loonwerker dan kunnen vragen om een tijdelijke " brug" over de sloot te maken zodat hij met z'n machines het land kan bereiken.
Ik heb zelf iets meer dan een hectare liggen en voor de onkruidbestrijding (vooral veel zuring) heb ik dit twee jaar met de hand gespoten. Het is inderdaad monnikenwerk maar vaak ook de enige effectieve manier om eraf te komen.....

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:34

Wij zitten met hetzelfde plaatje. Wij laten het nu dit seizoen voor wat het is en houden het wat bij. Aan het einde van het weideseizoen gaan wij er met de frees (zo eentje als hierboven afgebeeld) erdoorheen en mijn paard kan het vervolgens slepen met de sleep erachter. Daarna willen wij het inzaaien en dan heeft het de hele winter de tijd om goed te wortelen en hebben we volgend voorjaar hopelijk weer een redelijk onkruidvrije weide :) Nu heeft het gras gewoonweg geen ruimte om door te komen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:35

heb je een plaatje van boven. Vaak kunnen loonwerkers door middel van een paar rijplaten (wel speciale dikke) een tijdelijke oversteek creeren. Vaak werkt een gemeent hier aan mee als je een goed plan indient en de eventuele schade even repareerd. (is vaak even afvlakken en wat handjes graszaad)

Of vraag even aan de loonwerker of er mogelijkheden zijn die kunnen de omgeving beter dan wij kunnen.