Oud paard op harde bodem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Oud paard op harde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 09:38

Voor mijn oude ruin heb ik pensioenstalling op het oog. Mij enig bezwaar is dat ze nergens binnen 'zacht' kunnen liggen (inloopstal met betonnen vloer). Buiten wel in de paddock, maar gezien het Hollandse weer zal deze regelmatig niet echt droog te noemen zijn...
Hebben paarden een zachte ondergrond nodig, of is dit meer iets wat wij mensen wenselijk achten?

tjady

Re: Oud paard op harde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:43

Een paard moet naar mijn idee wel droog kunnen liggen. Of dat nu een buiten of binnenplek is, maakt niet zoveel uit. In de weide zomer kan de grond ook heel hard zijn en dan liggen ze toch. Op beton liggen lijkt mij niet prettig. Naast dat het hard is, is het ook koud en dat zou ik eerder erg vinden. Liggen de andere paarden wel binnen die daar staan?
Mijn paarden liggen binnen op stalmatten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:12

Ik wil zeker wel een plek waar ze binnen ook zouden kunnen liggen als ze die behoefte hebben :j

Maar wil ook en stal waar ze vrij in en uit kunnen lopen dag en nacht , en als je daar dan stro of iets in legt dan gebruiken ze de stal alleen als toilet :P

Vandaar dus dat we in de stal overal vochtdoorlatende rubber staltegels hebben neergelegd. Die zijn zo stevig dat de pies er nog op klatert waardoor ze er niet graag op piesen (en daarvoor mooi naar buiten gaan , naar het zand : prima +:)+ ) maar wel zo zacht dat ze echt een beetje in veren als er een paard op staat / ligt.

En het rubber is veel comfortabeler qua warmte dan beton. Een paard moet niet direct op koud beton gaan liggen , zeker een ouwetje niet , die worden daar hartstikke stijf van :(:)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 14:41

D'r ligt een klein beetje zaagsel op, maar dit is écht minimaal.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:51

Ik heb ook een stal, daar licht stro in maar die zit overdag dicht anders gebruiken ze hem idd als toilet.
Kun je niet met de eigenaar overleggen of die er meer in wil gooien?
Hoe oud is je ruin?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 15:01

Tja, geen idee, maar ik weet wel dat zaagsel erg duur is, dus of dat een optie is...en mijn kereltje is bijna 18...

Edit: ik wil daar best extra voor betalen, maar of de anderen dat willen, dat is nog maar de vraag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:41

ik heb een inloopstal met een betegelde uitloop.
Als het hek naar de wei open is en het is ze te hard liggen ze ook vaak op de tegels in het zonnetje te maffen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:24

Ik heb ook een inloopstal met paddock. Hier staat ook een paard van 21 jaar. Bij mij hebben ze wel de mogelijkheid om binnen zacht (rubberen matten en stro) te liggen. Maar daar maakt alleen een 1,5 jarige gebruik van. De anderen liggen altijd buiten in de paddock.
Wel is het van belang dat de paddock altijd droge plekken heeft. Ze hoeven bij mij niet in de modder en plassen te liggen.
Ik zou me er dus op voorhand niet zo'n zorgen om maken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:41

Ik zou het nooit doen. Beton is zoals al gezegd koud, en te hard voor een paard om comfortabel op te liggen. En als die van jou met 17 al met pensioen moet dan zal daar wel een (medische ?) reden voor zijn. Een paard heeft echt zijn rust nodig, dat is in een groepsstal, ookal komen alle paarden goed overeen met elkaar, al moeilijk genoeg.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:07

pmarena schreef:
Ik wil zeker wel een plek waar ze binnen ook zouden kunnen liggen als ze die behoefte hebben :j

Maar wil ook en stal waar ze vrij in en uit kunnen lopen dag en nacht , en als je daar dan stro of iets in legt dan gebruiken ze de stal alleen als toilet :P

Vandaar dus dat we in de stal overal vochtdoorlatende rubber staltegels hebben neergelegd. Die zijn zo stevig dat de pies er nog op klatert waardoor ze er niet graag op piesen (en daarvoor mooi naar buiten gaan , naar het zand : prima +:)+ ) maar wel zo zacht dat ze echt een beetje in veren als er een paard op staat / ligt.

En het rubber is veel comfortabeler qua warmte dan beton. Een paard moet niet direct op koud beton gaan liggen , zeker een ouwetje niet , die worden daar hartstikke stijf van :(:)

Dit lijkt mij echt een hele goeie! De rubberen tegels laten geen kou door en veren ook lekker mee. Ik weet niet of er een optie is om dit in de stal te leggen?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 23:27

Dat moet met de eigenaar besproken worden, om deze kosten alleen te dragen is denk ik niet helemaal reëel.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 23:29

Mist schreef:
Ik zou het nooit doen. Beton is zoals al gezegd koud, en te hard voor een paard om comfortabel op te liggen. En als die van jou met 17 al met pensioen moet dan zal daar wel een (medische ?) reden voor zijn. Een paard heeft echt zijn rust nodig, dat is in een groepsstal, ookal komen alle paarden goed overeen met elkaar, al moeilijk genoeg.

Dat klopt, we tobben al jaren met een peesblessure en daarom twijfel ik er ook aan. Vandaar dat ik het even 'in de groep' gooi :)

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:52

dorothea schreef:
Mist schreef:

Dat klopt, we tobben al jaren met een peesblessure en daarom twijfel ik er ook aan. Vandaar dat ik het even 'in de groep' gooi :)

Dan zou ik het gewoon niet doen. Tenzij je iets zachts zou kunnen neerleggen. In ieder geval niet op de betonnen vloer.