Paard heeft nieuwe truc : door stroomdaad lopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Paard heeft nieuwe truc : door stroomdaad lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:30

Ik zit met de handen in het haar... Telkens als mijn paard naar de weide vooraan gaat, doet hij het opnieuw. Hij deed het éénmaal, volgens mij toen door het contrast met de sneeuw. Maar nu vindt hij het dus super om het steeds weer te doen.
Het is gewone draad (niet al te dik omdat ik echt bang ben dat hij niet openknapt als ze erdoorheen gaan!) met stroom op, maar de generator is wel al heel wat jaren oud, dus volgens mij geeft die niet voldoende stroom meer.
Hij doet het omdat mijn merrie op het stuk vooraan blijft (hij kan haar blijven zien), en hij in het gras. Zij mag er niet bij door vroeger vaak hoefbevangenheid. Dus haar erbij zitten om hem te kalmeren is geen optie.
Hij begint dus te stormen en rent dan naar die opening van ongeveer 3 meter waar er gewone draad tussen gespannen is met stroom.
Op dat moment zet hij er z'n borst tegen en dan duwt hij er zich gewoon doorheen... Vandaag hing er een strokoord boven gespannen, maar toch duwde hij zichzelf er doorheen. Door de aanloop voelt hij de stroom niet volgens mij.
Zou ik dit kunnen oplossen met schriklint met meer stroom, denken jullie? En ietwat hoger proberen maken?
Vroeger bleef hij steeds achter een draadje zelf zonder stroom, maar sinds dit voorval zelf dus niet meer achter stroomdraad.
Ik ben bang dat hij door de snelheid de stroom opnieuw niet zal voelen, of dat hij er op dat moment alweer door zal zijn.

Cryssie

Re: Paard heeft nieuwe truc : door stroomdaad lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:37

Mijn zusje haar paardje had vroeger ook zoiets. Miss Grace duwde met haar hoofd zo het schrikdraad naar boven en kroop eronder door. Dit gebeurde bij de vorige stal. De boer (eigenaar van de stal) werd het een beetje zat haar steeds weer terug te brengen en heeft een stukje ijzerdraad boven op haar halster bevestigd. Iedere keer als zij weer onderdoor wilde, kreeg ze een behoorlijke schok op haar hoofd. Het is hard, maar zij leerde het wel af. Zij deed het één keer en daarna niet meer.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:39

Cryssie schreef:
Mijn zusje haar paardje had vroeger ook zoiets. Miss Grace duwde met haar hoofd zo het schrikdraad naar boven en kroop eronder door. Dit gebeurde bij de vorige stal. De boer (eigenaar van de stal) werd het een beetje zat haar steeds weer terug te brengen en heeft een stukje ijzerdraad boven op haar halster bevestigd. Iedere keer als zij weer onderdoor wilde, kreeg ze een behoorlijke schok op haar hoofd. Het is hard, maar zij leerde het wel af. Zij deed het één keer en daarna niet meer.

Ja probleem is dat die van 1.70m groot is, en hij dus zijn hoofd echt hoog kan heffen, hij duwt er zich dus echt met zijn borst door...
Ik wil wel proberen de draden te verhogen, maar ben het wel zat van steeds de stukken draad te moeten zoeken en alle palen weer goed te zetten. Ook om te zien dat meneer het gewoon niet erg vindt, gaat er gewoon doorheen en daar sta je dan...
Als jullie een batterij of dergelijke aan zouden raden, welke dan? Want zoals ik zei, hebben wij thuis enkel nog oude Nervus apparaten hangen (zeker 30j oud).

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:44

Elixir schreef:
Cryssie schreef:

Ja probleem is dat die van 1.70m groot is, en hij dus zijn hoofd echt hoog kan heffen, hij duwt er zich dus echt met zijn borst door...
Ik wil wel proberen de draden te verhogen, maar ben het wel zat van steeds de stukken draad te moeten zoeken en alle palen weer goed te zetten. Ook om te zien dat meneer het gewoon niet erg vindt, gaat er gewoon doorheen en daar sta je dan...
Als jullie een batterij of dergelijke aan zouden raden, welke dan? Want zoals ik zei, hebben wij thuis enkel nog oude Nervus apparaten hangen (zeker 30j oud).

Dat is echt een probleem, je kan moeilijk een stuk ijzerdraad om zijn borst spannen. Lijkt mij ook niet verstandig. Ik wens je veel sterkte toe met dit probleem.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:44

Helemaal geen last van :+

[VSW] Hekwerk

Ik heb nu een stroomapparaat voor stieren bedoeld en staaldraad getrokken en, even afkloppen, hij blijft al een week in de wei...
Wel ga ik waarschijnlijk nog iets met steigerpijpen of iets dergelijks maken maar daar ben ik nog niet helemaal uit, misschien dat je ook zoiets zou kunnen overwegen????

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:49

Annienke schreef:
Helemaal geen last van :+

[VSW] Hekwerk

Ik heb nu een stroomapparaat voor stieren bedoeld en staaldraad getrokken en, even afkloppen, hij blijft al een week in de wei...
Wel ga ik waarschijnlijk nog iets met steigerpijpen of iets dergelijks maken maar daar ben ik nog niet helemaal uit, misschien dat je ook zoiets zou kunnen overwegen????

Het feit is dat hij op zijn eigen weide blijft. Maar heb er 2, en daar mogen ze nu op om het gras te eten want er staat er nog veel.
Achteraan is er niets meer, dus daar moeten ze op de aarde. Hij doet het dus zichzelf aan door nu steeds door de draad te lopen. Helaas legt hij die link niet denk ik.
Wat ik eigenlijk wil bedoelen is dat het een weide betreft die waarschijnlijk niet voor altijd de onze zal blijven. Ik plaats er dus steeds voorlopige paaltjes en op vele plaatsen staat van die groene tennisdraad met stroomdraad ervoor. Daar kan hij niet veel misdoen, maar het is dat ene stuk waar die draad er dus niet staat en er enkel een koord gespannen wordt.
Een stroomapparaat voor stieren, hoeveel kost die ongeveer? En waar koop ik die het best (België)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:51

Mijn paard deed dit ook op de wei waar ze hiervoor woonde. Waar ze nu staat, staat er aanzienlijk meer stroom op de draad. 1x TIK voelen en ze heeft op slag respect gekregen voor de draad.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:52

Je kunt ook proberen om van dat gladde ijzerdraad te gebruiken. Mijn paard had er eerst ook handje van om bij lint te testen of er stroom op zat (met de dikke manen steeds het draad een stukje verder oprekken of zijn kont erdoor duwen). Dit ijzerdraad 'buigt' niet goed mee maar als je het goed strak spant (dmv die opdraai-dingen) knapt het wel bij druk wanneer ze er echt onverwachts doorheen rennen. Het beste is om de draad te hangen ten hoogte van de borst.
Hoeveel volt er op moet weet ik niet precies. Dan zou ik thuis even moeten kijken op het apparaat.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:05

O' ja. Dit draad zekers niet gebruiken als je prikpaaltjes gebruikt. Dan gaat hij er waarschijnlijk vandoor met draad + paaltjes en dat wil je niet hebben.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:17

Bontfire schreef:
O' ja. Dit draad zekers niet gebruiken als je prikpaaltjes gebruikt. Dan gaat hij er waarschijnlijk vandoor met draad + paaltjes en dat wil je niet hebben.

Welja op dat laatste hoekje staat nog een prikpaaltje, maar ik kan er wel een potje bevestigen op de hoekpaal als dit nodig zou zijn.
Mag een zwaardere batterij lenen van iemand, in de hoop dat hij eens een goeie slag krijgt van dat spul en dan weer respect krijgt voor de draad. Waar ik hem kochtte zat er echt zwaar elektriciteit op, daar stonden ze met twee hengsten toen ook. En daar was hij super bang van. Ik hoop dit ook opnieuw te bekomen... Hoe precies dat stuk afspannen, tips zijn welkom!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:25

Kan je hem niet gewoon bij je merrie zetten, ipv andersom? Dan maar geen gras, is helemaal niet zo erg voor een paard. Hou je én je weides mooi, én je paard breekt niet meer uit. Bovendien heb je twee tevreden paarden ;)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:37

Britt schreef:
Kan je hem niet gewoon bij je merrie zetten, ipv andersom? Dan maar geen gras, is helemaal niet zo erg voor een paard. Hou je én je weides mooi, én je paard breekt niet meer uit. Bovendien heb je twee tevreden paarden ;)

Ja dat kan ik nog proberen ja, maar in de zomer moeten ze ook weer uit elkaar, het gras moet echt op.. Ik kan het moeilijk gaan maaien en hem hooi bijvoeren terwijl ik met volle weides gras sta hé. Maar voor die weide vooraan kan dit inderdaad misschien momenteel een oplossing bieden. Maar hij moet toch een pandoering krijgen van de elektriciteit hoor, hij heeft geen respect meer voor de draad en dat is helemaal geen voordeel.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:47

Gebruik je je weides voor hooi :Y)
Maar mag je merrie ook niet gedoseerd grazen met een graasmasker/greenguard een paar uur per dag? Dat je ze samen op de paddock hebt en gedoseerd 's nachts op de wei met een graasmasker voor je merrie.

Ik snap wel waar je naartoe wil hoor, maar als je paard daar gewoon blij van wordt..? Ik hoef mijn merrie ook niet alleen op de wei te zetten. Dan kunnen er nog zoveel paarden om haar heen staan, ze wil direct contact met andere paarden. Die gaat eerst door het lint (in dr hoofd dan) en daarna gaat ze apatisch staan en wordt ze echt depressief op de langere termijn.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 16:41

Contact kunnen ze gerust hebben, moest hij niet door de draden heen gaan. En het zijn geen contactpaarden hoor :), hij jaagt haar toch telkens weg. Hij is super dominant tegenover haar. Vanaf dat ze naar zijn gras/hooi komt jaagt hij haar steeds weg, dus ik denk niet dat hij problemen heeft met het feit dat hij alleen op dat stukje weide mag. Hij maakte er nooit wat van (4 jaar lang). Het is gewoon dat zij even wat verder bijna uit het zicht gaat (door wat bomen), dat hij door het lint gaat net omdat hij bang is in het nieuwe stukje weide. Hij is trouwens altijd in het begin zeer wild als hij buitenkomt, eender wanneer, terwijl hij elke dag meer dan 10uur buiten staat. Hij rent dan altijd wat rond en tja dan wil hij dat zij meedoet en als hij haar dan niet ziet dan wil hij naar daar rennen.
Depressief en dergelijke wordt hij echt niet. In de zomer zit hij dag en nacht buiten op een stuk dat gescheiden is van het stuk van mijn merrie. Ze kunnen over de draad met hun neuzen etc aan elkaar. Ik heb ze deze morgen direct weer daar gestoken allebei en niets aan de hand, hij prutst nergens aan.
Daarnet kwam hij kijken en met zijn hoofd over het hek leunen, iets wat ik niet graag heb want mijn draad plooit dan om. Ik heb hem grofweg het handvat met elektriciteitdraad van vlak ernaast aangeboden, en hij stak zijn neus zelf tegen die draad van het handvat met een schok als gevolg. Hij sprong toen wel weg en bleef uit de buurt. Hopelijk begrijpt hij de boodschap daar al...
Ik leen vanavond een sterker apparaat en plaats hem dan nog even op die weide. Als hij er dan doorheen walst dan blijven ze beide op het stukje van mijn merrie en doseer ik het gras. Graasmasker etc vind ik geen optie, ik doe het nu al 2 jaar op die manier en mijn merrie is in super conditie na haar herhaaldelijke HB. Ze rent vrolijk door de weide en heeft nergens pijn, wat voordien (ook met weinig gras) een groot probleem was..