Shetlander al weken in stal van 1m x 2m?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Shetlander al weken in stal van 1m x 2m?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 09:28

Aangezien ik hier toch mee in mijn maag zit wil ik het hier even zetten:

bij ons op de weide staat een shetlander al sinds 29/01 in een stal van 1m op 2m.
Arm ding komt NOOIT buiten, krijgt wel water, stro en hooi.

Water gooit hij echter onmiddellijk om, wordt gegeven in een klein emmertje (5l),
zijn halster hangt altijd rond zijn nek omdat hij het uitspeelt.

De eigenaresse is niet 100% bij haar hoofd en ik vermoed dat ze er wel voor wil
zorgen maar dit gewoon niet kan, ze heeft al vaker gezegd dat ze financieel in de problemen zit.

Maar ik vind dit zo paardonwaardig... Het is een grote shet, zo'n 1.10m (waarschijnlijk kruising dus).
Voor 29/01 stond hij in een stal van 4m op 4m met een oude pony,
aangezien de shet nog een jong dier is jaagde hij de oude pony bijna de dood in met zijn aanvallen op haar...
Hij ontsnapte tevens ook elke dag 2x uit die stal, omdat dat niet veilig was kon ze niet anders doen dan
hem in een stevigere kleine stal zetten.

Maar hoe kan ik haar duidelijk maken dat het voor haar pony écht niet gezond is om zo lang in zo'n kleine stal te staan?

Laura_x_

Re: Shetlander al weken in stal van 1m x 2m?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:29

Een keer een gesprek met haar aangaan? :)

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:30

Wie is er daar de baas??
Of eigenaar van het land/stal?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:32

Kun je haar niet aanbieden dat jij de pony wel wilt verzorgen?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 09:35

@Vjestagirl: ik heb zelf al 4 paarden :') Ik kan er echt niet eentje extra bijnemen...

Wij geven hem 's ochtends wel al water en hooi,
omdat hij anders maar 1x per dag water krijgt, 5l dus...

@Laura_x_: er 'scheelt' iets met die vrouw... Als ik haar iets zeg is ze het onmiddellijk vergeten, OF ze doet alsof ik haar pony wil 'stelen'... Blijkbaar leg ik het dus op een verkeerde manier uit...
Daarom open ik dit topic, misschien is hier iemand die mij kan zeggen hoe ik dit subtiel kan uitleggen :-)

@ArabicQueen: de eigenaar van stal/land is vaak in het buitenland en vind dit momenteel de beste oplossing.
Is eigelijk ook zo... Want in een andere stal breekt hij continu uit, dit is de enige stal stevig genoeg om hem binnen te houden...

Het is allemaal héél dubbel, maar vind het zo erg voor het arme ding...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:36

Ken je niemand van de familie? Kun je geen contact krijgen met hen?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:38

En wat doet de staleigenaar hier aan?
Dit kàn gewoon niet, en als de eigenaresse (en/of staleigenaar) geen actie onderneemt zou ik 144 bellen.

Jammer dan, als zij niet voor haar paard kan of wil zorgen dan komt ze er maar zo achter.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:40

Waarom moet die pony perse binnen blijven dan? Mag die niet op een (afgezet) stukje land? Is niet zo raar dat ie telkens uitbreekt toch?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:46

Dat was dus ook mijn eerste idee, waarom staat het dier uberhaupt 24/7 binnen? :?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:53

als ze niet wil luisteren en leren zou ik gelijk 144 bellen

sneu voor de vrouw maar welzijn van de dieren staat voorop

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 09:57

Het land ligt hier verzopen, en er is gewoon geen weiland voor de pony.

4 weken geleden is er een stukje besproken maar de eigenaar moet dit nog shetlanderproof maken.
We hebben een grote buitenpiste maar zelfs daar zet ze hem niet eens op om de beentjes los te gooien!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:59

Tja dan bel je 144 en hopelijk krijgt t diertje het dan snel beter.

Ben ik trouwens de enige die zich afvraagt waarom de staleigenaar hier niks aan doet?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:13

De staleigenaar zit heel vaak in het buitenland en kan de pony geen andere oplossing bieden buiten deze...
Waarom of hoe weet ik helaas zelf niet, ik weet alleen dat de eigenaresse van de pony zélf geen ene moer
doet om haar pony een beter leven te geven...

Het is een gered-van-de-slacht ponytje, die 'gered' is door de dochter en in de handen van mama geduwd is,
die zelf klaarblijkelijk niet heel veel verstand heeft van paarden, maar van mij neemt ze geen hulp aan.

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:21

Het zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn dat jij hem in de buitenpise losgooit

bv. als je je paarden gaat poetsen en voeren ?

dan zal hij iniedergeval minuutje of 20 wel buiten zijn...
En dat is altijd beter dan niets :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:26

Dan moet ik hem wel al aan de longe nemen want de buitenpiste is niet shetlanderproof...

Zo heb ik hem al een paar keer op straat teruggevonden,
dus als ik hem volledig loslaat op de piste is hij weg...

Ik zal het haar eens voorstellen maar aangezien niemand aan haar pony's mag komen
kan dit wel eens moeilijk gaan worden...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:28

chipieke schreef:
4 weken geleden is er een stukje besproken maar de eigenaar moet dit nog shetlanderproof maken.
We hebben een grote buitenpiste maar zelfs daar zet ze hem niet eens op om de beentjes los te gooien!

Kunnen jullie haar niet helpen om dat stukje shetlanderproof te maken? Of haar voorstellen dat de shet overdag bij jou pony's buiten staat? Hoe oud is die dame en hoe oud is de dochter die in eerste instantie de pony van de slacht "gered" heeft? Is er met die dochter te overleggen? Het is een jong dier die zijn energie gewoon kwijt moet. Lastig hoor..Succes.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:40

De dochter staat met haar paarden ergens anders, die zien we nooit, die is ook niet geinteresseerd in haar pony.
De dame in kwestie is rond de 50 jaar.

Haar pony kan ik echt niet bij mijn paarden zetten,
mijn paarden zijn oud en genieten van een rustig pensioen.
Dan ga ik er helaas geen hyperactieve shetlander bij zetten...

Ik vind persoonlijk niet dat het aan mij is om haar weiland te gaan afmaken,
ik wil het beste voor de pony, maar voor een ander een stuk weiland afmaken gaat me nét iets te ver...
Dat is niet op 1, 2, 3 gebeurd en ik heb ook geen tijd op overschot :n

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:51

maar misschien weet die vrouw niet hoe ze dat moet doen, en jij wel, dan is het misschien wel fijn als je haar een keer helpt.
over een ander lopen klagen, maar die persoon niet echt willen helpen is wel heel makkelijk...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:02

chipieke schreef:
Ik vind persoonlijk niet dat het aan mij is om haar weiland te gaan afmaken,
ik wil het beste voor de pony, maar voor een ander een stuk weiland afmaken gaat me nét iets te ver...
Dat is niet op 1, 2, 3 gebeurd en ik heb ook geen tijd op overschot :n

Tja je hoeft het toch niet alleen te doen. Als je op een stal staat vraag dan de stalhouder te helpen of wat stalgenootjes.
Lijkt me toch niet zo lastig om een aantal mensen op te trommelen om allemaal eventjes een paar uur de handen uit de mouwen te steken. Paard een middag rust en iemand eens helpen.
Er zullen toch vast wel mensen zijn die zowel iets voor de shet over hebben als voor de eigenaar om ze even te helpen met de weide.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:06

Nou, ik zou het er wel voor over hebben om zo dat arme beestje te helpen. Wil ze hem niet verkopen?
En anders inderdaad 144, al hebben die volgens mij niets tegen 24 uur per dag binnen staan....

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:24

Dat zou lekker zijn zeg als andere mensen hun tijd en geld in het paard van een ander moeten steken. TS je hebt gelijk hoor dat je dat niet zit zitten, daar is het diertje op de lange termijn ook niet mee geholpen. Er moet gewoon een oplossing komen, ofwel de DB mag het oplossen of de ogen van de eigenaresse moeten open gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:40

Bassenqua schreef:
Dat zou lekker zijn zeg als andere mensen hun tijd en geld in het paard van een ander moeten steken. TS je hebt gelijk hoor dat je dat niet zit zitten, daar is het diertje op de lange termijn ook niet mee geholpen. Er moet gewoon een oplossing komen, ofwel de DB mag het oplossen of de ogen van de eigenaresse moeten open gaan.

En wat denk je dat de DB gaat doen? Als die iets moet doen aan alle paarden die in de winter hun stal niet uitkomt tja daar is geen beginnen aan. Want het is toch een vrij normale gang van zaken dat vele paarden niet los buiten komen en alleen voor training uit de stal komen. Persoonlijk is dat helemaal niets beter dan wat deze shet heeft. Okey kleine stal maar water en hooi.
Daarbij geld hoef je er niet in te steken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:15

Ik heb/ben de afgelopen 2 maanden:

- gemiddeld 1x per week om 6u uit mijn bed moeten komen omdat IK telefoon kreeg dat de pony tussen de auto's op straat liep
- vroeger moeten vertrekken op mijn werk, omdat de pony op straat liep en ik deze moest gaan vangen...
- €120 uitgegeven aan nieuwe draad en haken omdat de pony deze stuk had gedaan
- op eigen kost kippengaas gekocht zodat de pony niet meer kon uitbreken, uiteindelijk trapte hij dit gewoon stuk
- €600 uitgegeven aan dierenartskosten omdat de pony zodanig tegen mijn paard haar been had getrapt dat er een flinke lap vlees afhing (kosten waren DA-bezoek, materialen en héél véél nabezoekjes)
- met mijn man naar de spoed gereden omdat hij een flinke trap én beet heeft gekregen van de pony toen we hem van de baan zijn gaan plukken.

Ik heb nooit dank u gekregen van de eigenaresse, ik heb nooit geld terug gevraagd, want dat geeft ze toch niet, dus ik ga géén tijd meer in haar of haar pony steken, ik wil gewoon dat de pony meer ruimte krijgt...

@HTM: klagen is gemakkelijk zeg je?! Ik denk dat zowel ik als de andere huurders op de wei al héél veel tijd en kosten gemaakt hebben voor HAAR paard. Ik betaal niet voor andermans paard, punt :-)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:20

chipieke schreef:
Ik heb/ben de afgelopen 2 maanden:

- gemiddeld 1x per week om 6u uit mijn bed moeten komen omdat IK telefoon kreeg dat de pony tussen de auto's op straat liep
- vroeger moeten vertrekken op mijn werk, omdat de pony op straat liep en ik deze moest gaan vangen...
- €120 uitgegeven aan nieuwe draad en haken omdat de pony deze stuk had gedaan
- op eigen kost kippengaas gekocht zodat de pony niet meer kon uitbreken, uiteindelijk trapte hij dit gewoon stuk
- €600 uitgegeven aan dierenartskosten omdat de pony zodanig tegen mijn paard haar been had getrapt dat er een flinke lap vlees afhing (kosten waren DA-bezoek, materialen en héél véél nabezoekjes)
- met mijn man naar de spoed gereden omdat hij een flinke trap én beet heeft gekregen van de pony toen we hem van de baan zijn gaan plukken.

Ik heb nooit dank u gekregen van de eigenaresse, ik heb nooit geld terug gevraagd, want dat geeft ze toch niet, dus ik ga géén tijd meer in haar of haar pony steken, ik wil gewoon dat de pony meer ruimte krijgt...

@HTM: klagen is gemakkelijk zeg je?! Ik denk dat zowel ik als de andere huurders op de wei al héél veel tijd en kosten gemaakt hebben voor HAAR paard. Ik betaal niet voor andermans paard, punt :-)

De punten die je hierboven beschrijft waren eerder niet duidelijk.
maar misschien is het een idee om tegen de eigenaar te melden dat ze echt iets moet gaan doen, omdat je anders de dierenbescherming belt.
En als ze verzekerd is, dan zou je de dierenarts kosten a 600 euro daar kunnen verhalen.
Zou ik wel proberen in elk geval, want nu laat je alles maar, en dan komt er zeker geen verandering.
Dus hard aanpakken, maar wel aangeven dat je evt wil helpen met het geven van advies, of iets

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 14:31

Ik bedoelde het ook niet slecht, maar wou de tekst er even bijzetten omdat het dan misschien duidelijker is :D

Die €600 heb ik proberen terugvragen, maar aangezien ik niet gefilmd heb dat haar pony dit gedaan heeft heb ik geen bewijs... Het is een vrouw die zich heel dom voordoet, maar heb net ontdekt dat ze eigelijk heel hoge studies gedaan heeft dus verstand moet ze wel hebben?

Geld heeft ze niet om zelf omheining te zetten, dus sorry, maar ik ga het niet voor haar zetten :')