Werking schrikdraad/elektrische afrastering?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lorrelei

Werking schrikdraad/elektrische afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 12:47

Ik heb me een ongeluk gegoogled en zoek hier toch even bevestiging of ik het nu snap..

Klopt het dat een elektrische afrastering pas een stroomkring vormt op het moment dat het aangeraakt wordt? (dus door paard, gras etc.)
En is het dan mogelijk om een afrastering te plaatsen waarbij begin en eind niet aan elkaar verbonden zijn? Zoals een U-vorm een W-vorm of gewoon 1 zijde van het land?

En als je dus een apparaat aansluit op een 'doodlopende' afrastering, waar gaat de stroom dan heen als het niet door aanraking naar de aarde geleid wordt?

Mijn idee is dat stroom een constant 'bewegende' factor is, als een stromende rivier, maar bijna alle sites (gallagher site, klotec, wikipedia, agradi etc.) Geven als voorbeeld het moment van aanraking als zijnde het moment dat de stroomkring sluit en ik mag toch hopen dat paardjelief er niet 24/7 tegenaan staat ;)

Alweer vast bedankt voor jullie hulp!

branka16

Re: Werking schrikdraad/elektrische afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:54

er staat ook gewoon stroom op als je het in een U vorm hebt.
Wij hebben meerdere weide met een poort als ingang daar zit geen draad voorlangs.
Als je er wel een draad voorlangs doet zal het stroom krachtiger zijn.

Vraag me niet waarom maar t is zo _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:56

Lorrelei schreef:
En is het dan mogelijk om een afrastering te plaatsen waarbij begin en eind niet aan elkaar verbonden zijn? Zoals een U-vorm een W-vorm of gewoon 1 zijde van het land?

Ja.
Het is irrelevant hoe het lint loopt.

Citaat:
En als je dus een apparaat aansluit op een 'doodlopende' afrastering, waar gaat de stroom dan heen als het niet door aanraking naar de aarde geleid wordt?

Nergens heen. Er is geen gesloten circuit. Het apparaat ontlaadt de spanning op een open draad. Afgezien van ´lekken´ vloeit er geen stroom.

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 12:58

oke dan! Geweldig!

Het klonk allemaal zo tegenstrijdig met m'n natuurkundelessen van 10 jaar geleden haha ;)

heel erg bedankt!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:04

Lorrelei schreef:
Mijn idee is dat stroom een constant 'bewegende' factor is, als een stromende rivier, maar bijna alle sites (gallagher site, klotec, wikipedia, agradi etc.) Geven als voorbeeld het moment van aanraking als zijnde het moment dat de stroomkring sluit en ik mag toch hopen dat paardjelief er niet 24/7 tegenaan staat ;)

Er is een verschil tussen stroom en het begrip spanning.
Stroom is de hoeveelheid elektronen die zich per tijdseenheid verplaatsen, of in jouw voorbeeld, de hoeveelheid water die per seconde door je rivier stroomt.
Spanning kun je zien als de (potentiële) energie die aan elektronen wordt meegegeven, of in jouw voorbeeld, het hoogteverschil tussen bron en monding van de rivier.

Als mensen zeggen dat er 'stroom' op je afrastering staat, dan bedoelen ze meestal dat er spanning op staat. Met andere woorden, door er een stroomklok op aan te sluiten, heb je de 'bron' van jouw 'rivier' hoger gelegd dan het omliggende land.
Die spanning alleen is echter niet genoeg voor een gesloten stroomkring. Er is een weg nodig waarlangs de stroom kan gaan lopen tussen jouw draad en de aarde, een 'rivierbedding'.
Lucht isoleert (in het voorbeeld: vormt een dijk om je bron), waardoor er normaal gesproken geen stroom loopt.
Mensen, paarden of planten isoleren een stuk minder (vormen een zwakke/lagere plek in de dijk) waardoor er dan wel stroom kan gaan lopen tussen de afrastering en de grond.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:07

BTW aan elk stroom apparaat zit een aarde draad misschien gaat daar een deel van de lading heen?
(Ik probeer mee te denken hoor :P )

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:11

oomens schreef:
Lorrelei schreef:

Er is een verschil tussen stroom en het begrip spanning.
Stroom is de hoeveelheid elektronen die zich per tijdseenheid verplaatsen, of in jouw voorbeeld, de hoeveelheid water die per seconde door je rivier stroomt.
Spanning kun je zien als de (potentiële) energie die aan elektronen wordt meegegeven, of in jouw voorbeeld, het hoogteverschil tussen bron en monding van de rivier.

Als mensen zeggen dat er 'stroom' op je afrastering staat, dan bedoelen ze meestal dat er spanning op staat. Met andere woorden, door er een stroomklok op aan te sluiten, heb je de 'bron' van jouw 'rivier' hoger gelegd dan het omliggende land.
Die spanning alleen is echter niet genoeg voor een gesloten stroomkring. Er is een weg nodig waarlangs de stroom kan gaan lopen tussen jouw draad en de aarde, een 'rivierbedding'.
Lucht isoleert (in het voorbeeld: vormt een dijk om je bron), waardoor er normaal gesproken geen stroom loopt.
Mensen, paarden of planten isoleren een stuk minder (vormen een zwakke/lagere plek in de dijk) waardoor er dan wel stroom kan gaan lopen tussen de afrastering en de grond.

ja dit is helder! ik zag inderdaad geen onderscheid tussen 'stroom' en 'spanning'. Dus op het moment dat mn paard het draad aanraakt stroomt het door haar heen naar de aarde en zolang ze het niet aanraakt 'wacht' de spanning op het draad. dankje!

branka16 schreef:
BTW aan elk stroom apparaat zit een aarde draad misschien gaat daar een deel van de lading heen?

haha bedanktvoor het meedenken hoor ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:24

branka16 schreef:

Die aardedraad aan je stroomapparaat zit er omdat je wilt dat er stroom loopt wanneer iemand de draad aanraakt.

Om de vergelijking met de rivier er maar weer bij te halen: dat water uit je bron is er niet zomaar, dat moet ergens vandaan gehaald worden. Je stroomapparaat levert alleen maar de energie (zorgt ervoor dat er water naar de hoogte van je bron gepompt wordt) maar 'maakt' niet zomaar de elektronen (het water). De elektronen haal je in dit geval uit hetzelfde grote reservoir als waarnaar je ze weer terug laat stromen als iemand de draad aanraakt, namelijk de aarde. (zoals de pomp uit het riviervoorbeeld water op zou pompen uit de zee, waarna het via de rivier weer terug naar zee stroomt)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:26

branka16 schreef:

Het blijft toch een lastige materie, dat vak van mij :D

Hoewel misschien niet voor iedereen glashelder, klopt het verhaal van oomens wel.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:00

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:29

BBolluijt schreef:
kijk eens bij gallagher-europe daar komt de beste afrastering vandaanhttp://www.gallaghereurope.com

dat wordt helemaal niet gevraagd tevens ben ik het er niet mee eends dat gallangher de beste afrastering heeft
vaak veel duurder dan onbekendere merken die net zo goed zijn

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:59

Lynn_Nikita schreef:
BBolluijt schreef:
kijk eens bij gallagher-europe daar komt de beste afrastering vandaanhttp://www.gallaghereurope.com

dat wordt helemaal niet gevraagd tevens ben ik het er niet mee eends dat gallangher de beste afrastering heeft
vaak veel duurder dan onbekendere merken die net zo goed zijn

Ik heb het grootste deel besteld bij agradi, hoofdmerk volgens mij ako. Veel goede reviews en verder, tjah de tijd zal het leren. Maar gallagher is idd erg duur!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:54

Ik via medhorses, nog goedkoper dan agradi en super spul

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 14:38

Lynn_Nikita schreef:
Ik via medhorses, nog goedkoper dan agradi en super spul

die is idd ook niet duur!