Hoe dik moeten weide palen zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesRoosje

Hoe dik moeten weide palen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:44

Hallo Allemaal,

Ik weet niet of het hier goed staat.
Maar ik krijg vant voorjaar mijn paard aan huis.
En nu moet ik nog palen regelen, ik heb mij in ieder geval laten vertellen dat ik palen van 2,5 meter lengte moest hebben
Maar nu heb ik geen flauw idee hoe dik zo'n paal moet zijn.

Wie kan mij hier bij helpen??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:51

Hoe lang wil je dat ze meegaan? :+ Hoe dikker, hoe langer het duurt dat ze doorrotten.

Meeste palen van 2,5 meter zijn 8 cm doorsnee of dikker. Dat is prima.

Lengte is trouwens afhankelijk van hoe hoog je ze boven de grond wilt hebben. Vuistregel is 1/3 onder de grond. 2,5 meter betekent dat je ze 1.60-1.70 boven de grond wilt hebben. Dat is fors. Ik heb palen van 2 meter, die staan 1.35 boven de grond. Dat is voor veel paarden meer dan genoeg.

FriesRoosje

Re: Hoe dik moeten weide palen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:54

Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Dan ga ik daar eens op zoeken:)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:53

kijk ook of de palen wel of niet behandeld zijn.
Ik heb járen geleden palen gekocht die geïmpregneerd waren, heb ik toen een probleem mee gehad met een palen-sabbelend veulen die een prachtige blaar op zn tong had maar nu, bijna 10 jaar later zijn dat wel de palen die nog steeds prima staan én waar ze niet aankomen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:01

dikte maakt op zich niet zo heel veel uit, zolang je ze maar ver genoeg in de grond plaatst.
De standaard palen van 7 a 8 cm zijn prima.
Liever iets te ver de grond in dan te ondiep en liever iets te hoog dan te laag.
Teveel palen hoeft ook alweer niet, wij hadden ze echt niet om de paar meter staan, ik denk om de 8 tot 10meter een paal?
(touw vooraan is hier nog niet strak gespannen en het touw in het midden moest nog een paal bij, we waren hier net bezig de omheining aan te leggen)

Afbeelding

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:20

Met Ibbel eens. Ik heb ook palen van 2 m en circa 8 cm dik. Ik heb gecreotiseerde palen staan. Mag eigenlijk niet bij sloten, maar de gewolmaniseerde versie is snel verrot.
Ik adviseer je om de palen dichter bij elkaar te zetten dan Opisop heeft. Als ze een keertje wat laat remmen dan ligt je afrastering plat. Ik heb de palen 5.50 m uit elkaar staan. Is om eerlijk te zijn wel wat overdreven, maar verder dan 7 m uit elkaar zou ik niet doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:49

als ik ze aan huis zou hebben staan zou ik ze ook wel iets dichterbij elkaar zetten, maar dit was een gehuurd weitje. Maar als je de omheining hoger hebt hebben ze er wel ontzag voor, rennen er niet zo snel tegenaan hoor.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:58

Ik heb ook jonge beesten en die remmen nog wel s een keertje te laat. Bij mijn vorige wei (bij mn ouders) had ik de palen ook een eind uit elkaar staan, daar dus van geleerd dat ik het nu anders moest doen. Enige nadeel is dat je meer palen nodig hebt en meer werk met in de grond zetten.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:59

Hier palen van 10cm dik en 2.5meter lang, ze staan op 4meter afstand van elkaar, aangezien draad al snel gaat doorhangen op grote afstanden en ik 3 paarden hebben de kampioen zijn in het ontsnappen. In mijn OS staat een topic naar hoe het weiland wordt met de nieuwe palen :) .
Vanaf 8cm dikte zit je wel een aantal jaren goed :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:15

bij ons heeft er van alles achtergestaan, van shetlander tot grote hengst en niets mis mee gegaan hoor, is vaak genoeg wat gek rondgesjeesd en gedaan. Wel moest mijn grote haflinger een weekje lang wat stroomdraadjes in zn manen hebben om door te krijgen dat ie toch echt van het draad af moest blijven O:) maar daarna was het klaar, maar dat ligt meer aan je stroomklok denk ik). Ligt er vast ook aan hoe groot je land is (qua beweegruimte) en hoeveel gras erop staat (zin om uit te breken ja of nee).
Maar als ik het thuis zou moeten aanleggen dan zou ik het om de 5 meter doen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:18

opisop_shop schreef:
bij ons heeft er van alles achtergestaan, van shetlander tot grote hengst en niets mis mee gegaan hoor, is vaak genoeg wat gek rondgesjeesd en gedaan. Wel moest mijn grote haflinger een weekje lang wat stroomdraadjes in zn manen hebben om door te krijgen dat ie toch echt van het draad af moest blijven O:) maar daarna was het klaar, maar dat ligt meer aan je stroomklok denk ik). Ligt er vast ook aan hoe groot je land is (qua beweegruimte) en hoeveel gras erop staat (zin om uit te breken ja of nee).
Maar als ik het thuis zou moeten aanleggen dan zou ik het om de 5 meter doen.

De zin om uit te breken is daar jammer genoeg niet alleen van afhankelijk :P . Hier 1ha voor de 3 pony's en gras genoeg, maar toch creatieve paarden die dat gewoon een leuk spel vinden :+ .

Om de 5 meter is een mooie maatstaf inderdaad. Heb het idee dat de draad minder wind vangt als je de palen dichter bij elkaar zet, daarom ook hier vrij dicht bij elkaar (we zitten in een "tochtgat" :') ).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:19

mijn man heeft de palen er erg diep ingezet en zodoende kon het draad echt KNETTERstrak gezet worden. Scheelt ook, heeft de wind er niet zoveel vat op en blijft het mooi strak.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:29

Zeker :j . Hier komt ook alles knetterstrak hoor, is nodig! Handig, zo'n man :D

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:58

Gallagher een belangrijke leverancier van paardenafrastering adviseerd een afrasteringvan minstens 135 hoog met de onderste draad op 65 cm (niet voor mini shetjes dus). http://www.gallaghereurope.com.

Als je kiest voor houten palen neem dan liefst 8cm dikke 2m lange gecreosoteerde palen, wil je een milieuvriendelijkere oplossing denk dan eens aan palen van hergebruikt kunststof. Kijk eens bij Govaplast of http://www.cavalo.nl/weide/palen.html.