karev schreef:je bedoelt dat ze dan door dat ze waarder zijn, naar beneden rollen. goed bedacht! Jullie doen wel om de dag alles los trekken mixen et de drogere bovenlaag, of laat je juist de stal met rust, en zoek je de mest er uit
Ja dat bedoel ik, het maakt niet uit in welke vorm de mest is
.
Ik doe alleen de bovenlaag elke dag opnieuw mixen met schoon vlas,en om de dag dus ongeveer de natte plekken waar hij plast er uithalen.
De mest haal ik er elke dag uit zover dat mogelijk is. De onderlaag waar hij niet plast kan je het beste gewoon laten liggen, al zal dat ook wel nat zijn doordat ze het er doorheen lopen. Je moet een beetje uitvogelen waar hij/ze plast. Heb je een merrie, dan plast die meer achterin de stal, heb je een ruin dan is het middenin de stal.
Als ik heel z'n stal uitmest dan haal ik natte plekken in het midden eruit, het droge leg ik op een hoop, haal de meststukken/ballen weg bij de hoop, de vlas wat aan de zijkanten +-35 cm vanaf de stalwand ligt schud ik op en leg ik in de achterkant van z'n stal (daar poept hij meestal), dan begin ik met de hoop droog vlas die ik nog had en strooi een dunnen laag bij de achterkant erop en derest gelijk verdelen tot ongeveer 50 cm voor de boxdeur. Dan schoon vlas mixen met viesdroog vlas en dan is het weer helemaal gedaan
.
De eerste 2 maanden dat m'n paardje op vlas stond was echt een hel, ik wist maar niet hoe of wat en met niemands adviezen kwam ik verder. Toen heb ik het simpelweg aan m'n vader gevraagd (heeft zelf ook paarden), en sindsdien gaat het top
.
Groetjes Iris