vlas en poepstamper

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

vlas en poepstamper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:01

jaja, het zit zo.

Sinds deze week overgegaan op vlas. Bevalt goed. Alleen mijn merrie poept op de plek waar ze ook staat. Ze kan nl naar buiten kijken door het bovenluik, en daar mest ze dus ook. Dus gevolg is dat de poep en plas door elkaar gestampt worden, en je dus overal kleine stukjes gestampte poep vind. Normailter zou je bij vlas de plasplek laten verzadigen, en dan er uit halen, maar hoe zouden jullie het in dit geval doen? Ik vind dus geen ronde mestballen terug, maar allemaal kleine stukjes, in het vlas gestampte, tot 1 massa geworden poep en plasplek... :+

jendemen25

Re: vlas en poepstamper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:26

dat lijkt veel op dat wat mijne doet. ik heb besloten om toch zoveel mogelijk wat enigszins nog op mest lijkt er elke dag uit te scheppen en de boel weer recht trekken zonder schoon erbij te doen. en op woensdag en zaterdag haal ik de natte plas/mestplek weg en doe er per keer een 1/2 baal schoon bij en beide keren 1 of 2 plakken schoon stro er overheen zodat ze toch een beetje kan snuffelen en scharrelen...
misschien heb je er iets aan, mijne is gewoon een viespeuk en overdag staat ze buiten dus ze hoeft niet de hele dag in d`r eigen stank te staan. ik heb me erbij neergelegd dat het niet altijd even schoon is....

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:03

Je kunt proberen om een klein hoopje mest van een ander (liefst minder dominant) paard achteraan te leggen?
Wie weet stapt ze nu naar achteren om haar geur eroverheen te plaatsen?
Een vork met kleine ruimtes tussen de vork mest makkelijker uit als bv. een viertands mestvork. Succes!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 13:33

ikgebruik al een speciale vork,hihi. Heb vandaag maar latex handschoenen aan gedaan, en het er tusenuit gezocht...overal mini kleine snippertjes mest dus.

Minder dominant paard is er niet, zij is de minst dominante van de 2.
En ik heb al eens geprobeerd de mestplaats om te wisselen door haar voer in een andere hoek te leggen, en alles om te draaien, maar dat werkte helaas niet..

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:49

Wat ik altijd doe als ik heel mijn (vlas)stal omschep/opschud (om de dag ongeveer) dan gooi ik alles op een berg in de hoek, en elke nieuw schep van de droge bovenlaag, leg ik boven op die berg.
Het gevolg is, dat alle meststukjes die dus door je droge vlas zitten, er zo tussenuit rollen.
Dan met de bezem langs je berg aan de onderkant, en bijelkaar vegen en hoppa dan heb ik 3a4 vlasrieken vol met verpulverde meststukjes. :)

Ik hoop dat je er wat mee kunt, Succes!

groetjes Iris

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 12:58

je bedoelt dat ze dan door dat ze waarder zijn, naar beneden rollen. goed bedacht! Jullie doen wel om de dag alles los trekken mixen et de drogere bovenlaag, of laat je juist de stal met rust, en zoek je de mest er uit

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:25

karev schreef:
je bedoelt dat ze dan door dat ze waarder zijn, naar beneden rollen. goed bedacht! Jullie doen wel om de dag alles los trekken mixen et de drogere bovenlaag, of laat je juist de stal met rust, en zoek je de mest er uit

Ja dat bedoel ik, het maakt niet uit in welke vorm de mest is :).

Ik doe alleen de bovenlaag elke dag opnieuw mixen met schoon vlas,en om de dag dus ongeveer de natte plekken waar hij plast er uithalen.
De mest haal ik er elke dag uit zover dat mogelijk is. De onderlaag waar hij niet plast kan je het beste gewoon laten liggen, al zal dat ook wel nat zijn doordat ze het er doorheen lopen. Je moet een beetje uitvogelen waar hij/ze plast. Heb je een merrie, dan plast die meer achterin de stal, heb je een ruin dan is het middenin de stal.

Als ik heel z'n stal uitmest dan haal ik natte plekken in het midden eruit, het droge leg ik op een hoop, haal de meststukken/ballen weg bij de hoop, de vlas wat aan de zijkanten +-35 cm vanaf de stalwand ligt schud ik op en leg ik in de achterkant van z'n stal (daar poept hij meestal), dan begin ik met de hoop droog vlas die ik nog had en strooi een dunnen laag bij de achterkant erop en derest gelijk verdelen tot ongeveer 50 cm voor de boxdeur. Dan schoon vlas mixen met viesdroog vlas en dan is het weer helemaal gedaan :).

De eerste 2 maanden dat m'n paardje op vlas stond was echt een hel, ik wist maar niet hoe of wat en met niemands adviezen kwam ik verder. Toen heb ik het simpelweg aan m'n vader gevraagd (heeft zelf ook paarden), en sindsdien gaat het top :).

Groetjes Iris