Welke stenen voor "paddock"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

W_W

Welke stenen voor "paddock"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:00

Hallo mede bokkers :D ,

Na jaren zoeken heb ik eindelijk een stuk land waar ik mag doen wat ik wil.
Ik wil graag via bokt ideeën op doen, wie weet kan ik anderen ook inspireren.

Bij de ingang komt een sluis, zodat de paarden niet direct tegen het hek aan komen te staan. Dit ga ik egaliseren en bekleden met ws. graszoden (mocht iemand een ander idee hebben hoor ik het graag, ik wil daar geen steen) :)
Direct achter de sluis wil ik een stuk betegelen daar mijn land op echte Groninger klei ligt. Dit word een stuk van 6 x 6m aansluitend richting sloot komt een stukje van 3 x 3m. Ik heb een stratenmaker erbij gehad, deze zou een offerte voor me maken. (tot op heden niets ontvangen) :(:)

Ik had zelf bedacht dat het wel met stoeptegels kon. Dit raadde de stratenmaker mij echter af, omdat wanneer de paarden op een hoekje gaan staan deze omhoog kan wippen. :j Nu vroeg ik me af wie een stuk betegeld heeft, en welke stenen je daar voor hebt gebruikt, voldoet dit? Het zal intensief gebruikt worden (2 tot 5 paarden /3 ) en wil iets dat lang mee gaat. Iemand een suggestie?

Daarnaast twijfel ik of ik om het betegelde een zand paddock moet maken om ze meer ruimte te geven om droog te staan. Is dit aan te raden? En hoe groot is wenselijk?

Er zit geen bouwvergunning op het land, dus een stal mag ik niet bouwen.
Ik heb nu een begin gemaakt een stal te maken met wilg! Buiten het feit dat paarden dol zijn op wilg groet het ook als een gek. Je hoeft maar een takje in de grond te steken en 2 jaar later heb je een enorme boom. Ik heb ervaring met het bouwen met wilg. Mocht iemand het leuk vinden om daar iets meer over te weten hoor ik het graag! Ik leg het ook allemaal vast aan de hand van foto's. Zijn er meer mensen met iets dergelijks? :Y)
De wilg zal zonder twijfel flinke beschutting geven. :brr:

Ik ga het land ook nog inzaaien. Weet iemand waar je gemakkelijk lossen graszaden kan bestellen? Ik heb gekeken voor paarden mengsels, maar ik denk dat ik goedkoper uit ben wanneer ik de daarin verwerkte zaden los koop. Ik kan dit echter helemaal nergens vinden. Ideeën meer dan welkom! _/-\o_

Tot nu toe geen vragen meer, ik denk dat er nog wel meer vragen komen.
Ik hoop op reacties! :j

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:04

Als "betegeling" zou ik stelconplaten (betonplaten) nemen, soms wel op marktplaats te vinden.

*edit* ik zou ook zeker een deel draineren met b.v zand erop, vooral als je kleigrond heb,
dat wordt een mega bagger zooitje.

Super leuk trouwens dat je iets voor jezelf kan en mag creeëren!

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:25

Dank je wel! Moet je betonplaten niet met een vrachtwagen vervoeren omdat ze zo zwaar zijn? Daar gaat niet mijn voorkeur naar uit.
Het loopt zeg maar in een omgekeerde L vorm. Ik wil er dan omheen zeg maar een zandpaddock. Hoe breed moet dit ongeveer zijn? Ik dacht zelf aan ongeveer 5m?

Maleficent

Re: Welke stenen voor "paddock"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:29

Een kennis heeft keien gebruikt om een pad te maken :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:41

Grindtegels heb ik hier liggen. Werkt perfect.

Voordelen:
Zijn erg zwaar dus als ze op een randje gaan staan wipt hij niet snel
Onderkant is precies goed qua ruwheid (hier liggen ze dan ook onderste boven) niet te glad als er water, mest etc op komt en niet zo ruw dat ze geen hoef meer over houden
Mooie grootte, waardoor plaatselijke verzakking niet zo snel gebeurd (wat bijv wel gebeurd bij stoeptegels)
Zijn bijna overal gratis op te halen

Ik heb een stuk laten bestraten, ligt er keurig bij en wordt veel gebruikt.
Mijn kosten waren alleen 30 euro omdat er 3 kuub zand bij gestord is zodat t in een stevig bed ligt. Is een vriend van m'n vader dus vriendendienst.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:46

Je mag er niet bouwen, maar mag je wel een bouwwerk plaatsen of ben je vrijgesteld van een 'aanleg-vergunning' ? Zo niet, dan mag je ook niet verharden.
Mag het wel, dan zijn stelcon platen erg goed maar die kan je niet zomaar zelf leggen (zwaar materieel nodig); andere opties zijn H-klinkers OF grindtegels; de laatsten kunnen echter wel breken waardoor er alsnog kans bestaat dat de tegels 'opwippen'.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:56

Als dit de enige droge plek in je weiland wordt, dan is het belangrijk dat je naast een stuk verharden, ook een stuk flink ophoogd met schoon en droog zand. Alleen droog staan is leuk voor even, maar paarden moeten ook droog kunnen liggen. Zonder dak ben je dan wel heel erg afhankelijk van je bodem.

Zorg ook voor voldoende droge oppervlakte in m2, niets sneuer dan een aantal paarden op een kluitje met niets anders dan modder om zich heen... (meldingen 144)

Als je je stenen plaatsje al goed ophoogd met zand er onder, dan kun je je paddock er mooi omheen aanleggen met goed doorlatend zand, en dat als een heuveltje langzaam af laten lopen je weiland in. Opsluiten in betonbandjes of bielzen houdt je zand beter vast, maar dan moet je wel nog ergens langs kunnen met een trekker voor je onderhoud van het land, mest uitrijden, slepen land, maaien, sloten schoonmaken etc.

Wij hebben zelf klinkers. Deze kunnen bij ijzel wel glad worden.

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:59

Ja zoals iemand boven mij ook al zei, als je niet mag bouwen mag je waarschijnlijk ook niets aan de "grond" veranderen.
Zelfs bestraten valt hieronder, dat zou je eigenlijk bij de gemeente na moeten vragen als je alles officieel wil doen.

Stelconplaten kan je met een vorkheftruck verplaatsen, vervoeren kan misschien in een aanhanger of vrachtwagen(tje)
Dat zou je ff moeten uitzoeken, ook afhankelijk van hoeveel je er neem.

Als er misschien wel 5 paarden komen te staan, zou ik goed nadenken hoe groot je "winter-deel" wordt (verharding+zandpaddock)
Ze moeten wel voldoende ruimte hebben om elkaar te kunnen ontwijken en/of spelen.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:17

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:57

bij ons is het met die grote vierkante stoeptegels gedaan.
ze liggen er al 6 jaar.
af entoe inderdaad even 1 weer netjes leggen

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:40

Bedankt voor de tips!
De link naar de Duitse site, is niet echt wat ik graag wil. Wel bedankt voor het meedenken.

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen eigenaar van het land. Ik huur het, de eigenaresse heeft toestemming gegeven om een stuk te betegelen, ik neem aan dat zij goed op de hoogte is van wat wel of niet mag.
Het stuk wat ik wil betegelen is nu eerst voor 2 paarden, ik heb de hele zomer de tijd om het winterklaar te maken. Ik denk dat het betegelde stuk uiteindelijk rond de 10 x 10m wordt. Over een zand paddock zou ik nog even moet overleggen. Echter gaat mijn voorkeur uit naar een groot stuk betegeling (de 10 x 10 waar ik over spreek), daar ik bang ben dat een zandpaddock niet goed blijft. Mocht ik toch besluiten om er een zand paddock aan vast te maken, welk zand kan ik het beste daar voor gebruiken met het oog op de kleigrond? Is een worteldoek aan te raden?

De stenen paddock wordt niet op de klei gelegd, er word ongeveer 10cm weggegraven. Daar wordt straat zand in gestort en daar overheen komen de stenen. Ook komen er opsluitbanden etc

Met de grootte houd ik rekening uiteraard, de 6 x 6m en 3 x 3m (wat aan elkaar vast zit) waar ik over spreek is voor 2 paarden. Die er midden maart komen te staan. Ik ben van mening dat dit ruim genoeg is om de korte tijd naar de lente/zomer te overbruggen.
Daarnaast ligt het gedeelte waar de wilgenstal komt hoger dan de rest van het land en dat blijft dus ook goed droog. Uiteraard ga ik de bodem nog bewerken en mocht het nodig zijn komt daar ook een bodembedekking zodat de paarden lekker kunnen liggen.

Er zijn ook sloten om het land, dit is nooit afgezet (er hebben altijd alleen maar paarden gestaan op het land). Ik moet zeggen dat ik een beetje huiverig ben voor de sloot, raden jullie aan dit ook af te zetten? De sloot is niet heel erg diep, maar de bodem is drassig. Mijn hond sprong er in en die zakte behoorlijk weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:00

@W_W : hoe groot is het stuk wat je huurt en wat zijn de afmetingen ??
Het zou interessant kunnen zijn om er een Paddock Paradijs van te maken.
Overigen is een stuk verharden van 10x10 voor 2 paarden al aan de kleine kant, laat staan als je er 5 wilt neerzetten.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:32

Bedankt DD, wat zou wel een acceptabele grootte zijn?
Het stuk wat ik huur is ongeveer 1,8 ha.
Ik heb me ingelezen in een paddock paradise, maar las dat dit niet geschikt is voor kleigrond omdat de paden dan een drek boel worden.

edit; Er mogen max 5 paarden op staan. Heb er zelf 2 en er komt 1 bij, dus de 5 die ik aangeef is een max.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:40

Als je nu al wilt investeren in een droog stuk, zou je dus ook de paden van een PP kunnen aanpakken, zodat die niet drekkig worden :) , want in de winter kun je ze zeker niet op het weiland houden.
Als ze niet op het land kunnen dan heb je minstens een paddock/verhard stuk van (samen) 300 m2 nodig (15x20 oid). Als je op het harde stuk een stuk integreert met van die oude speeltuintegels (die met zo'n rubber 'hoedje') dan kunnen ze ook meteen droog én zacht liggen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:07

Wat zou ik dan met de paden moeten doen?
Bedankt voor de info, ik zal zeker rekening houden met de grootte. Ze kunnen echter in de winter ook op andere plekken komen, ik "sluit" ze niet op op de stenen. De bodem van de stal word opgehoogd dus kunnen ze daar ook droog staan.
Weet je misschien waar ik aan zulke speeltuintegels kan komen? Wat is de naam van deze tegels?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:13

ik had een advertentie gezet op MP bij 'klussen'.
ik werd benaderd door 4 bedrijven.
een tuinbedrijf heeft binnen een week een plaatsje gemaakt van 90m2 van dikke klinkers, flink opgehoogd met zand eerst en goede bandjes erom heen. het land is nat maar ze kunnen nu tenminste droog eten, ik heb er de voerbakken staan. met dekens hou ik de lijven droog en warm.
het land laat ik vertrappen, niet zo mooi maar het groeit straks weer snel dicht.

ik ben wel geinteresseerd in de wilgenstal! want op den duur komt er wel een vorm van schuilmogelijkheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:56

@W_W: http://www.tweedehandsmaterialen.nl/ind ... kelnr=6924
Geen idee hoe ze in het echt genoemd worden. Ik noem ze altijd speeltegels, maar tegenwoordig zie je overal die rubber tegels.

Met de paden zou je bijvoorbeeld lavagrit kunnen storten. Ik heb het ok in een stuk van mij paddock liggen waar altijd veel water stond. Dat is nu altijd begaanbaar.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:36

Wij hebben voor onze stal een terras gemaakt met klinkers, niet de dunne die je kan kopen in een doe het zelf maar de dikke (10 - 13 cm) die ze gebruiken om straten te leggen.
Wij hebben ze gekregen van de gemeente, ze hebben op hun werf een hele berg met oude materialen van het herstellen van straten en daaruit hebben we ze mogen halen.

Wij hebben een zware kleiachtige grond en ik heb de graszode eraf gehaald en ze gewoon op de grond gelegd en dit gaat prima.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:43

Ik heb voor de inloopstal een stuk Granuflex staltegels (vochtdoorlatende staltegels liggen) erg fijn :j .

Ik ben wel ontzettend benieuwd naar je wilgenstal :j

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:02

Bedankt allemaal voor de reacties! Hier kan ik zeker wat mee :)
Bij de gemeente informeren voor stenen is ook echt een heel goed idee!
@DD; ik zal een kijken op de link die je geeft! Bedankt. Misschien een domme vraag maar wat is lavagrit? Komt over als een soort grind :Y)

@Amalarab; Bedankt voor de optie, ik heb echter al mensen om me heen verzameld die het willen doen als een vriendendienst. Ik ben zelf ook wel een beetje handig dus het bestraten gaan we zelf doen.

Wat raden jullie aan voor de sluis zeg maar? Ik wou graszoden leggen maar ik ben bang dat dat niet goed blijf en als nog een blubsie bende wordt. Ik wil er liever geen stenen, iemand een idee?

@ de geïnteresseerden; De wilgenstal begint al mooi vorm te krijgen, het is nu zaak dat de wilgen takken wortels gaan schieten. Waneer dit gebeurd zal het ook gaan groeien en kan het "vlechten" beginnen. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen van de vooruitgang.

Nogmaals bedankt iedereen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:31

Lavagrind zijn steentjes die van lavastromen afkomstig zijn. Je hebt ze in diverse groottes, ik heb die van 15 tot 25 mm. Het is een poreus gesteente wat vocht opneemt als het nat is en dat langzaam weer aan de omgeving afstaat als het daar droger is. Om die reden wordt het ook bij planten als substraat gebruikt.
Omdat het redelijk rond is is het ook niet scherp. Mijn paarden reageren beide op gewone kiezels erg 'pijnlijk', maar deze steentjes banjeren ze zelfs in draf overheen zonder problemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:39

Ik ben wel benieuwd naar de wilgenstal hoor , die moet wel erg groot worden of erg goed met stroom afgezet worden wil je voorkomen dat de paarden hem opvreten :=

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 17:57

Bedankt DD ik zal eens kijken. Mijn vos loopt altijd "pijnlijk" op kiezeltjes. Dus ben erg benieuwd, klinkt wel goed :) Misschien is dat iets om bij de sluis sowieso ga leggen.

@pmarena; Heb je ooit een paard een hele wilg op zien eten? Laat staan een boom of 30? hihi Ik niet. :)
Hij is ook erg groot, ik denk dat er ongeveer 20/30 wilgen geplant zijn. De paarden mogen er best een beetje op kauwen etc. dat kan geen kwaad, daar de wilg oer sterk is en bijna niet dood te krijgen is. In de begin fase moet je voorzichtig zijn dat ze niet de kleine kwetsbare takken op eten. :j Ze moeten echt eerst wortels schieten en dan zijn ze sterk genoeg voor de paarden
De wilgen zijn ook goed geplant, met een grondboor minimaal 1/3 in de grond gezet. De wilgen takken variëren in dikte tussen de 15 en 2/3cm.

Ga er niet vanuit dat ze alles kapot vreten, helemaal niet wanneer ze voldoende voer hebben :)
Maar we zullen zien, een stal van wilg is voor mij ook nieuw, dus ben erg benieuwd hoe het uitpakt. Deze zomer zal er al veel duidelijk zijn. Ze zullen iig voldoende beschutting krijgen van de wilgen (en de andere bomen die er staan).

Iemand nog ervaringen mbt tot de sloten? Wel of niet afzetten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:24

Het zal mij benieuwen , hier krijgen ze onbeperkt hooi gevoerd en daarnaast nog VoerGezond brokjes en Lucerne , maar ze vreten alles verrot als ze de kans krijgen...en dan zijn het nog niet eens "lekkere" bomen zoals Wilg :=

Ik zou het wel heel erg tof vinden als het je echt lukt om er een mooie dichte stal van te maken maar ik ben vrij sceptisch... zeker als je de paarden er al vrij snel bij wilt laten :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:30

Wilde nog even toevoegen, dat je niet zomaar overal bomen mag planten. Dit is afhankelijk van de bestemmingsplan van het perceel. Ik weet er niet het fijne van maar weet wel dat je voor bijv een stuk grond met agrarische bestemming een vergunning nodig hebt voor het planten van een boom.
Ik zou het zeker even uitzoeken voor je over een jaar die hele bomen moet laten kappen, dat zou zonde zijn!
Zeker omdat er niet gebouwd mag worden, kan het zijn dat een boom ook niet toegestaan is.