Kiezen vijlen/slijpen bij S&T normaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Kiezen vijlen/slijpen bij S&T normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:26

Ik voel me dom.. het klinkt heel logisch hoor, dat als de kiezen wat bijgeveild/geslepen worden dat het paard dan minder hinder ondervind van stang en trens omdat er meer ruimte is.

Dat het voor de lagers niet goed is dagelijks met stang en trens te rijden was bij mij al bekend.

Maar is het echt zo normaal dat voor je er een stang en trens in hangt dat je de kiezen bij moet laten vijlen/slijpen? Of gebeurd dit alleen bij paarden met een krappe/kleine mond?

(ik rijd niet met stang en trens.. ik ben gewoon erg nieuwsgierig)

kleinvosje

Re: Kiezen vijlen/slijpen bij S&T normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:27

Ik heb er nog niet eerder van gehoord. Valt waarschijnlijk best op te lossen met een ander setje bitten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:33

Ik kende het eerlijk gezegd ook niet. := maar ben wel nieuwsgierig of andere bokkers dit ook meegemaakt hebben.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:37

Lijkt me niet normaal. Wij moeten onze hulpmiddelen aanpassen aan het paard, niet het paard aanpassen aan de hulpmiddelen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:41

Paard in kwestie wordt niet met S&T gereden. Maar er is geadviseerd door de dierenarts en paardentandarts om dit te doen als ruiter met S&T wil gaan trainen.

Ben het met je eens.. maar waarom wordt het dan geadviseerd.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:42

Hadden ze het soms over een bitseat?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:44

Weet ik niet, wat houdt dat in dan?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:44

Ik denk dat je dit advies hebt gekregen voor als de ruiter persé met s&t zou willen rijden.
Maar voor dit paard zal het natuurlijk beter zijn om niet over te gaan naar s&t.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:47

S_en_Z schreef:
Paard in kwestie wordt niet met S&T gereden. Maar er is geadviseerd door de dierenarts en paardentandarts om dit te doen als ruiter met S&T wil gaan trainen.

Ben het met je eens.. maar waarom wordt het dan geadviseerd.....

Die mensen willen nu graag geld verdienen denk ik.
Ik vindt erg raar, als je paard niet genoeg ruimte in z'n mond heeft moet je helemaal niet willen gebruiken.
Maar dat is mijn mening.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:48

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Myca. Ruiter zal waarschijnlijk verschillende setjes bitten moeten gaan proberen om te kijken wat er past. Daarbij is het zaak de boel niet te hoog te hangen, dan komen de kiezen niet in het gedrang. Ik zelf denk dat deze tandarts zichzelf een extra klusje wil toebedelen...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:51

Ik zou de mond van dit paard wel eens willen zien.
Volgens mij is er veel vaker een tong die de ruimte beperkt en daar helpt geen tandarts aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:56

Als er een wolfskiesje in de weg zit kan ik het advies begrijpen. Verder is het lijkt mij onzin.
Wel eens goed gekeken hoe lang die lagen (geen "lagers", trouwens, die zitten in de as van een voertuig) zijn? Dat is echt al snel een cm of 4-5. Dat vul je echt niet met een onderlegtrensje van 13 mm en een stang van 18 mm.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:58

stef schreef:
Hadden ze het soms over een bitseat?

Bitseats

Wat zijn bitseats ? Bitseats zijn een afronding aan de voorkant van de eerste kiezen in de paardenmond. Deze bitseats zorgen ervoor dat de voedselstroom in de mond geoptimaliseerd wordt.

Rijtechnische voordelen van Bitseats

Wanneer de ruiter/amazone een ophouding maakt met het bit wordt de tong van het paard iets naar achter gedrukt. Dit kan voor een paard zonder bitseats pijnlijke gevolgen hebben, omdat de tong in de scherpe randen van de eerste kiezen gedrukt wordt.
Daardoor ontstaan veel rijtechnische problemen. Bijvoorbeeld het bit vast pakken, tong over het bit, verschillende druk op twee teugels, geen of weinig contact met de paardenmond, enz enz.
Door het aanbrengen van bitseats wordt het voor het paard een stuk comfortabeler en zullen vele van bovengenoemde problemen verholpen en-of voorkomen worden

Nee, volgens mij doen tandartsen dat automatisch al bij paarden. Hij heeft echt gezegd "voor je er een S&T in hangt moet je een keertje terug komen."

Lijkt mij dat dat niet alleen is om voorste kiezen iets af te vlakken.

Als het op zo'n geforceerde manier gezegd wordt denk ik eerder dat er meer gedaan moet worden..

Ik ben enkel nieuwsgierig

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:00

Ibbel schreef:
Als er een wolfskiesje in de weg zit kan ik het advies begrijpen. Verder is het lijkt mij onzin.
Wel eens goed gekeken hoe lang die lagen (geen "lagers", trouwens, die zitten in de as van een voertuig) zijn? Dat is echt al snel een cm of 4-5. Dat vul je echt niet met een onderlegtrensje van 13 mm en een stang van 18 mm.

Mijn eigen paard laat me niet kijken in haar mond dus bestuderen hoeveel ruimte ze exact heeft is niet mogelijk, ze vind het niet leuk als ik aan haar lip zit en haar tong hoef IK niet te pakken want ze is zo snel dat ik bang ben dat mijn hand tussen haar kiezen eindigt _O-

Maar ik ben wel erg benieuwd idd waarom dit precies geadviseerd is :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 09:23

Ik heb contact opgenomen met de betreffende tandarts omdat ik toch erg nieuwsgierig was WAAROM!

Er was overigens kleine miscommunicatie. Hij had het over "mocht je met S&T gaan rijden moet je gewoon kijken hoe het gaat, als het paard moeilijk doet.. wat ik veeeel tegenkom in de praktijk. Dan vlak ik de kiezen onder nog wat ronder af (bitseats nog wat meer bijwerken dus). Vaak is dit een goede oplossing. Maar ik doe het liever niet als het niet nodig is!"