opknappen weide :D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

homarxxx

opknappen weide :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:03

hallo iedereen,
achter ons huis ligt een weide, niet enorm groot,waar nu een ezel en geiten op staan.(waarschijnlijk zal er nog een pony of ezel bijkomen zodat onze ezel gezelschap heeft)
maar de wei is nooit echt goed onderhouden daarom willen we hem helemaal opnieuw opknappen. nieuwe omheining,nieuwe stal,...
maar omdat we geen groot budget hebben omdat allemaal te doen zoeken we naar goedkope oplossingen. we zouden de meeste dingen zelf kunnen plaatsen, handige vaders komen altijd van pas;).
ik zou graag iedereen om advies,tips enzo vragen!!
ik ga ook proberen foto's voor en na te posten als ik er tijd voor vind, als jullie ook fotos posten zou dat leuk zijn!!
danku!!!

Ibbel

Re: opknappen weide :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:57

Een weiland goed opknappen kan niet goedkoop. Je zult moeten investeren in doodspuiten, omploegen, eggen, egaliseren en inzaaien om er echt iets moois van te maken. Of anders op z'n minst onkruid bestrijden en doorzaaien. Omheining betekent nieuwe palen, isolatoren, en draad of lint.
En een stal betekent sloopvergunning oude stal en een bouwvergunning of in ieder geval melding nieuwe stal. Naast het bouwen an sich.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:05

let er in elk geval op, dat goedkoop ook vaak duurkoop is, zeker met 2e hands materialen. koop s.v.p. kwaliteit van hout en niet verrotte palen / planken welke al jaar en dag in wind en weer liggen. Dan ben je voor nu wellicht geholpen, maar zit je over een jaar of wellicht 2 jaar weer met hetzelfde probleem.

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:55

dankje voor het antwoorden!
we zijn niet van plan om het gras erg aan te pakken omdat dat wel vrij goed is onderhouden (gelukkig ;) )
maar omdat de wei niet goed opgedeeld was zijn we wel van plan om dat te doen, om een beter beeld te krijgen: de wei bestaat uit een rechthoek dat onderverdeelt is in 3 delen maar elke keer als we dan de doorgang herstellen maken ze die opnieuw kapot.onze geiten zijn echte ontsnappingskoninginnen bv.: tussen de twee laatste stukken wouden we daar schrikdraad plaatsen, nieuwe palen,nieuwe isolatoren alles was goed tot dat onze geiten wisten hoe ze onder de draad doorkwamen en even later heeft de ezel zich op draad gesmeten en die was dus helemaal kapot! waarschijnlijk gaan we omdat op te lossen gewoon bekaertdraad gebruiken en dan bij de opening schrikdraad met meer lagen!! zou dat denken jullie een goeie oplossingen zijn??

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:16

Ik zou gewoon ergens een heel stel palen vandaan halen, er oogjes etc. indraaien en dan zo'n 4 draadjes boven elkaar spannen, zodat de geiten geen kant op kunnen =).
Wat voor nieuwe stal wil je neerzetten? Een inloopstal of gewone stallen?

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:06

wa hebben al een schuilstal maar ik zou graag. een stal met staldeur zodat ik ze binnen kan houden wanneer het stormt enz.

Tictac007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:12

Je kunt een vereidbare stal van hout maken. Betonroosters eronder rubberen matten erop..
Doordat je er wielen onder hebt is een vergunning niet nodig!
We hebben zelf ook 1 zo´n stal, ik kan je wel foto´s sturen??
Hiervoor hebben wij eerst een ijzeren frame gemaakt en daarna het hout eromheen gemaakt.
Met zo'n handige vader gaat dat vast wel lukken ;)

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:42

ja zo heel leuk zijn als je een foto van zou kunnen sturen!!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:22

Er zijn van die in elkaar zet stallen voor 300 euro

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 13:35

Ja, je hebt ook containerstallen. Maar ik die vallen niet echt onder de categorie 'mooi'..

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:28

Als je creatief bent spuit je met verf allemaal mooie dingen op die container. Dat is gaaf. :-)

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:48

Oeeh, dat is wel een heel gaaf idee!

Tictac007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:38

homarxxx ik maak zo wel even foto´s :)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:40

In mijn onderschrift staat een topic over hoe wij ons weiland opknappen, maar dat kan inderdaad echt niet goedkoop bij ons.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie het gaan doen en ga het ook volgen :) .

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:44

Ibbel schreef:
Een weiland goed opknappen kan niet goedkoop. Je zult moeten investeren in doodspuiten, omploegen, eggen, egaliseren en inzaaien om er echt iets moois van te maken. Of anders op z'n minst onkruid bestrijden en doorzaaien. Omheining betekent nieuwe palen, isolatoren, en draad of lint.
En een stal betekent sloopvergunning oude stal en een bouwvergunning of in ieder geval melding nieuwe stal. Naast het bouwen an sich.

Omploegen, eggen en inzaaien zou je wel op kunnen besparen als je een tractor enzo kan lenen en TS haar vader dat dan allemaal zelf kan doen.

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 14:46

dankje allemaal
@optisana waar heb je dat gevonden want dat is wel heel handig dan heb je al het materiaal in een keer en zo goedkoop;)
en die containerstallen zou ook nog goed kunnen lukken, krijgen ze alleszins niet kapotwant het zijn echte slopers!!
ik ben benieuwd naar de fotos!!
@ine23 ik denk ook niet dat het supergoedkoop zal lukken , maar bv een heel stal uit steen of veel te duur hout optrekken zou ik toch niet kunnen/willen doen!! ;)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:11

Als het budget zo beperkt is, is het dan wel uberhaubt verstandig aan dat alles te beginnen? Minste geringste en je zit in de problemen; er gebeuren altijd onverwacht dingen en daar zal je toch een buffer voor moeten hebben.....

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 20:33

oke er is denk ik een misverstand ;) het is niet zo dat er geen buffer enzo is,het is meer zo dat ik liever een iets goedkopere methode zou wilen omdat ik geen zin heb om superveel geld te geven als de mogelijkheid er is dat mijn ezel en de geiten alles weer slopen! +:)+

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:36

Duidelijk.
Op weidebeheer is erg moeilijk te bezuinigen. Vaak heb je er machines voor nodig die niet goedkoop zijn (of je moet vrienden hebben die voor een vriendenprijs iets kunnen doen). Bij komende zaken die je misschien nodig hebt (mest, bestrijdingsmiddelen, omheining, e.d.) zijn ook aan de prijs..... Het lijkt mij ook niet verstandig te bezuinigen op weidebeheer omdat wanneer dit goed gedaan wordt, dit zichzelf ook weer terugverdient. Beter is het om op andere zaken te bezuinigen.

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:47

dat is inderdaad waar! maar voor de goedkopere mogelijkheden is het eigenlijk meer bedoelt over de stal, afrastering,.. en niet het weidebeheer zelf! ;)

xannemiekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:37

Als je wilt dat je geiten niet meer naar de andere kant van de wei gaat als je ze in 3en hebt verdeeld, kan je er gaas tussen doen, onze geiten zo'n ook zo slim om onder het draadje te kruipen zonder een schok te krijgen.(of ze springen er overheen). kunstmest kan je ook strooien. weet niet of dat duur kost :)

xannemiekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:40

madamX schreef:
Duidelijk.
Op weidebeheer is erg moeilijk te bezuinigen. Vaak heb je er machines voor nodig die niet goedkoop zijn (of je moet vrienden hebben die voor een vriendenprijs iets kunnen doen). Bij komende zaken die je misschien nodig hebt (mest, bestrijdingsmiddelen, omheining, e.d.) zijn ook aan de prijs..... Het lijkt mij ook niet verstandig te bezuinigen op weidebeheer omdat wanneer dit goed gedaan wordt, dit zichzelf ook weer terugverdient. Beter is het om op andere zaken te bezuinigen.

Mijn vader heeft alles zelf gedaan hoor. :o
zonder machines... onee daar heb je gelijk in, een trekker voor her zaaien van het gras ;)

homarxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 14:20

was het topic even uit het oog verloren!!maar meeste dingen zijn al klaar! dankjewel iedereen voor de tips.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 11:12

Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat, kun je wat foto's posten?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:50

Romytjuuh schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat, kun je wat foto's posten?

Me too :D .