Wanneer weiland bemesten en waarmee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Wanneer weiland bemesten en waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:17

Wij zitten hier op zandgrond en nu het beter weer gaat worden zal ook de wei weer bemest moeten gaan worden.
Ik heb een nog vrij jonge wei (3 jaar geleden ingezaaid) en 2 sobere paarden.

Wanneer en waarmee kan ik het beste de wei bemesten?
Helaas is het bij ons niet mogelijk om de wei per tractor (ook niet met een kleintje) te bereiken, dus bemesten moet met het handje gebeuren.

Dus welke meststof raden jullie aan en wanneer dit te strooien?
Is kalk ook noodzakelijk?

Gezien dat het maar een klein landje is willen we geen bodem onderzoek doen.

Wat is jullie advies?
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 22-02-12 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

antje_vip

Re: Wanneer weiland bemesten en waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:18

Bemesten doe je met poep :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:27

Kijk eens in de wiki, daar staat heel veel.

ponieke10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:45

zoek een loonwereker met zo,n klein tractortje etc

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 14:47

@ Ibbel; bedank hier heb ik al wat info kunnen terugvinden, maar nog niet een compleet antwoord op mijn vragen helaas.

@ ponieke10; Er kan geen tractor(tje) bij de wei komen, het moet handmatig bemest worden.
Overigens ben ik ook opzoek naar info over wanneer en met welke meststof er bemest moet worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:23

Met de hand betekent in feite alleen kunstmest - en daar gaat de bodem op termijn van naar z'n grootje. Niet ideaal dus. Zeker als je niet weet wat je moet geven omdat je geen bodemonderzoek wilt doen. Geen bodemonderzoek doen is niet weten wat de pH is, niet weten welke tekorten je hebt, kortom dan tast je helemaal in het duister, vooral met kunstmest. En zó duur is dat niet, dus ik zou dat toch maar wel doen.

Je kunt proberen verteerde ruige koemest op de kop te tikken, of eigen (gecomposteerde) mest gebruiken, en die dan met de hand kruiwagentje voor kruiwagentje verspreiden. Paardenmest werkt zuur in, dat betekent dat je ieder najaar sowieso zult moeten bekalken (en dat kan tot 1000 kilo per hectare zijn, afhankelijk van hoe zuur je grond is). Sowieso zal je pH-waarde aangeven of je ook nu al moet bekalken en hoeveel.

Bemesten doe je vanaf dat de temperatuursom boven de 180 graden is gekomen. Dat is de opgetelde gemiddelde dagtemp. boven nul vanaf 1 januari. Het is vrij koud geweest, dus ik denk dat we zover nog niet zijn. Er zijn wel websites die de temperatuursom melden, moet je maar even op googelen. Optimaal doe je de eerste gift ook voordat de temp.som 280 graden is. Zelf bemest ik meestal pas rond die 280 graden, dat is wat mij betreft vroeg genoeg.

Ik laat mijn eigen mest uitrijden (maar daar zit weinig in), laat tegelijkertijd ook drijfmest injecteren (daar zit wel wat in en dat wordt ook bemonsterd zodat je ook weet wat je bemest), en geef een maand of 2 later kunstmest (Perlka, kalkcyanamide, 200 kilo per hectare), en in augustus soms nog eens (hangt van het weer af, in een natte koude zomer heeft het weinig zin, dan spoelt het net zo hard weer uit). Na 1 september (of 15 september als je niet op zandgrond zit) mag je niet meer bemesten, en voor 1 februari ook niet.

Bekalken doe je óf nu, heel vroeg in het voorjaar en minimaal 2 maanden voordat je stikstof er op gaat, of in het najaar, ruim na je laatste bemesting. Kalk mag wel na 1 september gegeven worden.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:07

Bedankt Ibbel.

Zouden koemestkorrels ook een optie zijn ipv ruwe koemest?
Ik denk dat onze buren (met siertuin en terras naast de wei) niet zo blij zullen zijn als we koemest gaan strooien.
Wat betreft de temperatuursom heb ik even zitten googlen en we zitten nu nog net niet op de 160 graden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:35

NPK en dat rond eind maart, als regen is voorspelt maar de temp richting min, 10 graden gaat

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:21

Verhaal van Ibbel sluit ik me bij aan alleen reken ik altijd vanaf 200 graden.

Monsteren van de grond is ook belangrijk om te weten welk mineralentekort je weide heeft. Om de kosten hoef je het niet te laten, die wegen niet op tegen de voordelen. Weide die in balans is, heeft minder onkruid en een hogere opbrengst. Niet bemesten zorgt voor een hoger suikergehalte van je gras en dat lijkt me niet wenselijk met je sobere paarden.
Koemestkorrels zijn op de markt gebracht voor een gazon, niet voor een weide. Dat is nl. een andere grassoort. Ik zou toch gaan voor vaste stalmest (bij voorkeur niet van paarden) die je met het handje verwerkt. Stinken doet het maar een paar dagen en in het vroege voorjaar hebben je buren daar weinig last van. Heel simpel poeplucht zo nu en dan hoort bij buitenaf wonen. Daarnaast zul je wat Ibbel ook aangeeft een keer kunstmest moet strooien. Je moet bedenken wat je uit de grond haalt (beweiden/hooien) je ook weer terugbrengt anders verarmt je grond en krijg je van die typische paardenweidjes vol met zuring en boterbloemen, e.d.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:32

Eigen stalmest erover laten rijden of drijfmest (koe of varken). drijfmest is meestal gratis (ligt beetje aan oppervlakte en hoeveel ze kwijt kunnen). Stalmest is voorrijkosten-overrij kosten.
Eigenlijk ben je te laat, ideaal voor stalmest is als grond nog bevroren is.
Maar kan ook als t dadelijk weer droger word (nu zul je denk ik lamd kapot rijden door natheid). Dus als grond voor grote tractor begaanbaar is en voordat t weer gaat regenen is ideaal. Dus niet dat de mest 3 dagen in de zon ligt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:17

Drijfmest is voor TS niet mogelijk omdat er geen tractor op het land kan komen. En drijfmest kun je in NL ook maar zo niet op je land krijgen. Hiervoor is een mestregistratienummer nodig. Ook de stalmest zal met de hand erop gebracht moeten worden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:20

waarom mag de mest niet 3 dagen in de zon liggen? dan heeft het geen nut meer?

ik heb namelijk ook een deel vd mesthoop over eigen land gegooit, en dat spreid ik uit wanneer ik het aan kan betreft mijn lichaam (op het moment ligt het dus stil vanwege mn rug).

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 09:08

Dan komen alle stikstoffen etc vrij en verstikt het gras. Stalmesr blijft er natuurlijk langer op liggen maar zorg wel dat je dit daags voor een bui doet en niet met 30graden en brandende zon ;)