Eigen mest over de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieske2

Eigen mest over de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:40

Hallo allemaaal.
Ik vroeg mij af of er meerdere mensen zijn die de eigen mest over hun wei uitrijden. Onze paarden staan op vlas en de wei is niet zo groot (meer een grote uitloop waardoor ze het hele jaar door dus bijgevoerd worden) De mest wordt dagelijks uit de bak en wei verwijdert.
Nu is het zo dat wij een aantal jaar geleden onze mest wel over de wei uitgereden hebben, met als gevolg dat 1 van onze paarden de hele zomer last van terug kerende gaskoliek heeft gehad. Sindsdien is ze erg koliek-gevoelig. Er is mij destijds verteld dat dit kwam omdat vlas stikstofhoudend waardoor er een teveel aan stikstok in het gras zou komen te zitten. Maar nu zijn we een aantal jaar verder, en de koliek komt helaas met regelmaat terug. (we strooien nu kunstmest)
Heeft iemand nog tips? (mischien zou kalk/magnesium stooien wellicht ook helpen?)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:44

Wij hebben hier al 12 jaar de eigen mest (wel eerst een jaar laten liggen) over de wei gestrooid zonder problemen. We hebben 4 paarden. We strooien dit in februari, de rest van het seizoen kunstmest. (15-15-15) en 1 of twee keer kalk. Vooral op zandgronden is kalk/magnesium erg belangrijk omdat dat snel uitspoelt en je het dus elek keer weer aanvullen moet.

Lieske2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 13:49

Bedank voor de reactie.
Wij staan de laatste jaren inderdaad op zandgrond en sindsdien zijn de problemen ook ontstaan (vroeger stonden we op de klei) We hebben de schuld alleen altijd op het vlas gegooid. Mischien een beetje naief :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:06

Denk eerder dat (teveel) zand binnen krijgen tijdens het grazen het probleem wel eens zou kunnen zijn.

Ik verspreid de mest ook al jaren over eigen land (ook zandgrond). Daarnaast injecteer ik met drijfmest en gebruik ik kunstmest (perlka, een stikstof/kalk mest). Op zand groeit anders niet veel gras. In alle mest zit stikstof, in vlas niet meer dan in stro-mest, en in kunstmest zit sowieso ook altijd stikstof (tenzij je pure fosfor of kali-meststoffen zou gebruiken). Bovendien is stikstof toch wel een heel belangrijk element om gras te laten groeien.
Grofweg is stikstof voor bladvorming, fosfor voor de bloei, kalium voor het afrijpen en watertransport in de plant en kalk voor structuur/stevigheid (naast de zuurgraad van de grond op peil houden).
Als je wilt dat je gras snel afrijpt, stevige stengels krijgt en snel in bloei schiet moet je relatief meer fosfor en kalium geven. Vandaar dat 15/15/15 meststoffen handig zijn.

Paardenmest is trouwens zuur, dus ruim kalk geven is echt noodzakelijk.

Lindt2007

Re: Eigen mest over de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 14:14

Tot enkele jaren terug reed ik ook de mest van mijn eigen paarden over onze weilanden uit. Echter kwam er behoorlijk veel onkruid terug in het weiland, wat naderhand bleek door de mest te komen. Nu 'ruil' ik de paardenmest om met een boer, waar ik koeienmest voor terugkrijg, en heb echt een stuk minder onkruid sindsdien. Misschien een idee om dit ook te proberen?
Voor mijn paarden heb ik trouwens geen verschil gemerkt in het gras wat ze eten dat bemest is met koeien of paardenmest, dus mbt koliek zou ik het niet weten. Weet alleen dat ik er beter gras voor terug heb gekregen :).

Lieske2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 16:42

Bedankt voor de reactie's.
Een teveel aan zand is het probleem gelukkig niet, dat wordt regelmatig gecontroleerd.
De uitgebreide uitleg over de groei van het gras is zeer bruikbaar en blijkbaar gebruiken we dus gelukkig wel de goede kunstmest ;)
In al die jaren hebben wij nog nooit kalk gestooid, voel me nu wel een beetje blond :o
En mest ruilen is inderdaad nog niet zo'n gek idee!
Bedankt voor de tips!

aerdenhout1

Re: Eigen mest over de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:47

Paardenmest is zuur, zoals Ibbel ook al zei.
daarom word het eigenlijk alleen gebruikt voor de champignon kwekerij of als mengsel van slacht afval.
Nu haal je eerst de mest van je land af om het vervolgens er weer overheen te gooien.
paardenmest kan wel, maar dan moet het minimaal een jaar hebben liggen rotten.
Voor rozen schijnt het ook goed te zijn trouwens!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:53

Wij hebben een speciale opslag, ergens ver weg, waar wij de mest laten "rotten" een jaar lang. na strooien wij het zelf uit over de weilanden.
Paarden zijn er nog nooit ziek van geworden.