Bijrijdpony komt aan huis, waarmee rekening te houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

Bijrijdpony komt aan huis, waarmee rekening te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:41

Dag bokkers,

Eind april is de bedoeling dat mijn bijrijdpony bij mij aan huis komt te staan. Waarschijnlijk tot oktober ongeveer afhankelijk van het weer..
Alles is al pony klaar omdat we al 2 pony's aan huis hebben staan, maar nu vraag ik me af of er dingen zijn waar ik rekening mee moet houden.
Aangezien hij van een pensionstal komt en dat toch wel iets anders is dan aan huis..

Ook vraag ik me af of het slecht is voor de hoeven/pezen van mijn pony om dan vaker in het weiland te trainen? Wil wel 2 tot 3x in de week naar een bak hier in de buurt gaan maar de overige dagen zal hij in het weiland getraind moeten worden.. Is dat slecht?

Groetjes Jasmijn

pinkelotje16

Re: Bijrijdpony komt aan huis, waarmee rekening te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:00

ik train altijd mijn pony in de wei (omdat er geen rij bak ik de beurt is)
ik heb nog geen problemen gehat.
het eenige waar je op moet letten is als het gras nat is is het ook glat dus daar moet je wel rekening mee houden.
mijn pony is een keer onder uit gegaan in galop aan de longs om dat ik niet het gras hat gecontroleerd.
voor de rest doe ik alles

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:08

Ik train een aantal van de pony's/paarden ook altijd op de wei.
Donja, Reinout (beiden Z1 dressuur en Z/ZZ springen) en Zoratine (nu L1&L) train ik altijd op de wei. Ze hebben nog nooit peesklachten gehad en allemaal hadden & hebben goede hoeven.
Het enige waarmee je rekening moet houden is dat het natuurlijk glad kan zijn. Dus als ze op ijzers staan en het gras is nat, even kalkoenen indraaien. Maar met erg droog weer redden die van mij zich ook wel zonder kalkoenen, dan doe ik natuurlijk ook geen gekke dingen.

Verder weet ik niet waar je specifiek rekening mee moet houden bij de overgang, want ik weet natuurlijk niet hoe de omstandigheden zijn op je stal en bij je thuis en de verschillen daartussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:10

Wat leuk! :)
Is echt niet slecht voor de pezen hoor, je moet er natuurlijk wel rekening mee houden of het niet te glad is, of de ondergrond te hard. Maar gras is toch echt een van de meest natuurlijke bodems die er zijn voor een paard ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:52

Ik weet niet hoeveel brok deze pony krijgt, maar als je van merk wisselt kan het handig zijn om een paar kg van het andere merk bij de pensionstal mee te nemen en te mengen.