Weideonderhoud: welk soort mest, welke kalk?? ivm HB

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Weideonderhoud: welk soort mest, welke kalk?? ivm HB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 01:41

Ik heb me suf gezocht, maar kon nergens concrete antwoorden vinden.

Sinds deze winter huren wij een weitje. Ik heb het mooi ingedeeld met een soort Paddock-Paradise pad en 3 kleine weitjes.
Nu komt het probleem: je kunt er niet meer met groot landbouwtuig op om te bemesten. Eigenaar gaf aan dat we het dan maar zelf moesten doen. Er zou anders geen gras groeien.

Sproeien met water wordt wel voor ons gedaan straks (vrij droog hier in de zomer). Ook wil ik als het niet meer vriest/te modderig is de mest gaan weghalen en hoge plekken maaien. Dat laatste is ook nog een beetje lastig omdat onze handmaaier het niet trekt, maar daar vind ik wel wat op.

Ik geloof dat we nog wel beenderkalk hebben liggen, is dat bruikbaar voor paardenweides? Zijn korrels, en de pony's lopen nu toch alleen nog maar op het pad (ivm kapotlopen).

Wanneer mesten/kalken jullie, en welk spul? Bij een Boerenbond verkrijgbaar? Met de hand of met een strooimachientje? En hoe veel tijd moet er tussen de kalk en mest zitten?

En dan nog een heel belangrijke vraag: Mag je land wel bemesten als je pony's snel vet worden en kans hebben op hoefbevangenheid? Kun je speciale mest gebruiken? Koeienmest laten injecteren is bijv. geen optie. Landje zal ong. 20x50 meter zijn. Ik heb nog geen idee of we wel uitkomen met het gras van de zomer, te weinig zou ook zomaar kunnen.
Land is afgelopen jaar 2-3 keer bemest met paardenmest en geloof ik ook 1x met koeienmest.

Ik las ook dat je magnesium kunt strooien, dat lijkt me ook een goed idee ivm rustgevende werking en het tekort dat doorgaans in de Nederlandse bodem zit. Weet niet of jullie er iets aan hebben, maar we staan op klei, daarboven 50 cm gele kiezelgrond en dan 10 tot 20 cm zwart zand.

Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!

tamary

Re: Weideonderhoud: welk soort mest, welke kalk?? ivm HB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:21

Er is ook kalk met magnesium te krijgen.
Bemesten zou ik zeker wel doen, van te arme grond krijg je weer andere ellende, maar injecteren of kunstmest gebruiken is voor sobere pony's geen optie. Om te weten wat je grond nodig heeft kan je het beste bodemonderzoek laten doen, wel aangeven dat het voor sobere pony's is, anders krijg je melkkoeien advies.
Met klein oppervlakte is het zeker aan te raden om alles dagelijks uit te mesten. Niet alleen omdat ze dan vrijwel al het gras kort eten, maar ook omdat parasieten minder kans krijgen. Ook trekt de lucht van een goede composthoop veel minder vliegen, etc. aan dan losse hoopjes drollen ind e brandende zon.

Safiera

Re: Weideonderhoud: welk soort mest, welke kalk?? ivm HB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 18:32

Kalk met magnesium, dat is nog eens een uitvinding! Het is niet mijn wei, dus bodemonderzoek wordt het niet. Eigenaar bemest elk jaar, dus zal de grond nog wel redelijk zijn denk ik. Zal hem eens gaan vragen wat hij precies gebruikt(e).

Misschien toch ook maar eens de Boerenbond om advies vragen...