WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:28

Winterland gaat in 2'e zodat ze er in de zomer ook op kunnen staan, in de winter blijft de poort gewoon open en krijgen ze wel de volledige 2 weilanden om op te staan plus de bak :j . Heb alleen graag ook in de zomer een stevige omheining staan, aangezien prikpaaltjes hier volledig genegeerd worden door mijn houdinis . Daarom dus de keuze het in 2'en te gaan delen, al gaan ze er zelf niets van merken!

Het winterland was nu helemaal stuk doordat het nog veel te vet stond (en had niemand in de buurt om te komen maaien) toen ze er op mochten na de zomer en ik aan strookbegrazing moest doen toen het net heel erg veel regende, hierdoor hadden ze alles helemaal in een mum van tijd stukgelopen. Daarom hoop ik ze komende herfst/winter wel meteen op het hele land te kunnen laten lopen doordat ze het in de zomer wel kunnen afgrazen.

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:55

Maar... dan gaan ze toch juist de doorgang kapot lopen in de winter? Dat zie je ook altijd bij hekken.

En snap overigens dat je in de zomer je weiland ook stevig wil omheinen hoor. Ik heb niet echt last van uitbrekers, maar zet in de zomer ook gewoon tussenhouten palen voor de stevigheid. Wel iets dunner en minder diep, zodat ik ze ook gemakkelijk weer weg kan halen. En daartussen doe ik strookbegrazing met prikpaaltjes en een enkel stroomdraadje. Blijven zowel mijn shet, kwpn'er als belgisch trekpaard braaf achter. Lief stel heb ik! :+ ;)

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:01

Brave dieren heb jij, hier liep mijn hafveulen gewoon door de permanente omheining. En echt niet dat ze te weinig eten krijgen, gewoon om dwars te liggen denk ik :P . De 2 anderen zijn wel braaf geweest altijd, maar dat veulen beïnvloedt hun gedrag ook denk ik, want nu doen ze het soms ook :=

De doorgang gaat inderdaad kapotgelopen worden waarschijnlijk, al wil ik in de toekomst graag de paddock doortrekken tot aan de opening van de achterste winterwei, zodat dat deel gewoon altijd droog ligt, maar dus ook zonder gras. Kapotlopen doen ze sowieso in de winter, we zitten op hele natte klei en ik zit net in een oude rivierdal, waardoor ik niet echt kan afwateren. Maar dat heeft als voordeel dat al het gras weer als een gek teruggroeit in de zomer.

Edit: typo

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:10

Ja, ze zijn braaf. Maar moet er wel bij zeggen dat voor de belg ook niet alles veilig is. Maar ze heeft heilig ontzag voor stroom, dat helpt al enorm. Zodra je veulen straks door heeft dat ie er niet meer door kan en een keer een flinke klap stroom krijgt, is het spelletje vast zo afgelopen!

Op de klei lopen ze inderdaad altijd stukken kapot, dat voorkom je niet helemaal. Een goede paddock helpt, maar dan moet je wel kunnen afwateren... Maar daar staat idd tegenover dat je ook mooi gras hebt in de zomer. Iets te mooi soms, met iets te ronde paarden tot gevolg! ;)

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:11

Wat leuk! Is het het zelfde weiland als uit dit topic? :Klik

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:16

Die iets te ronde paarden zijn hier een constante in de zomer, hoe graag ik ze ook mooi op gewicht zie... Sobere paarden hebben veel voordelen maar ook hun nadelen, denk dat je nooit perfect kan zitten met alles :) . We zijn over de paddock ook aan het nadenken om een stuk af te wateren verder door naar het land, door ev een niet waterpas bodem aan te leggen, maar dat zijn nog allemaal ideën die in de kinderschoenen staan.
Ik hoop dat die ontzag voor stroom ook komt, al is een ontsnapt haflingerveulen minder erg dan een Belg door je draad heen denk ik, het is gewoon niet fijn.

Dat is inderdaad hetzelfde weiland, Ayla :j . Hierop zie je de 3 zomerweilanden. Waar Raven op staat is op het plan in de OP het meest linkse land, waar M&M op staan het middenste land en dan de bruine pony op het land linksboven :)

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 19:17

Update:

Vandaag hebben ze alle rommel opgeruimd en morgen beginnen ze de palen te plaatsen *\o/*
Ze komen 1,60 hoog en 90cm de grond in, dus 2,5meter lang. Hoogste rij draad komt op 1.40 meter en dan nog 2 rijen er onder. Ben benieuwd hoe het er morgennammidag uit gaat zien :j

NinaCharlie

Berichten: 3182
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:18

Ik volg ook, superleuk project joh!

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:44

Ben benieuwd Ine! :D Straks in de lente/zomer wordt het pas echt mooi!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:00

Leuk zeg! Spannend hoe het er morgen uit zal zien. Ben alvast weer benieuwd naar de foto's!

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:52


Dais_

Berichten: 4046
Geregistreerd: 06-03-05

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 12:53

Wat heb je toch een prachtig plekje voor je paardjes, er moet nog wel wat gedaan worden maar dat komt wel goed als ik het zo lees, super! Ik ga je topic volgen, ben heel benieuwd hoe het er straks allemaal uit gaat zien :)

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:24

Ah, rommel, dat herken ik.:')

Ik durf te wedden dat 't er veel beter uit komt tezien Ine! :)

Ik blijf het volgen

GAM
Berichten: 965
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:28

Ine23 schreef:
Update:

Vandaag hebben ze alle rommel opgeruimd en morgen beginnen ze de palen te plaatsen *\o/*
Ze komen 1,60 hoog en 90cm de grond in, dus 2,5meter lang. Hoogste rij draad komt op 1.40 meter en dan nog 2 rijen er onder. Ben benieuwd hoe het er morgennammidag uit gaat zien :j


ik ben ook er benieuwd.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 23:21

Er komt een update aan morgenvroeg! Het werk is nog veel meer dan we allemaal verwacht hadden, dus dat ga ik uitgebreid bespreken morgen :j
Nog bedankt voor alle lieve berichtjes! Ik zit wat met mijn handen in het haar als ik zie hoeveel werk er is, maar ben heel erg tevreden van de mensen die er werken, ze overleggen super met ons en passen hun plannen ook aan aan de situatie. Morgen dus beloofd een foto-update :D

Laulitz

Berichten: 8754
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:15

Hier leest er ook eentje mee. Handig topic, zeker om meningen uit te wisselen!
Want wij zijn ook bezig met onze weide te omheinen/op te delen. Ze is momenteel wel 'af' (lees: helemaal omheind, 2 lagen draad) maar helaas niet goed genoeg. We moeten werken met 3 lagen draad ivm ontsnappend paard & we willen onze weide in stukken opdelen zodat er stukken kunnen rusten!
Vind jou topic daarom zeer interessant!

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 20:41

Hier is dan de langverwachte update! Ivm school en het feit dat de paarden bij de buren staan etc, niet zoveel tijd gehad voor bokt. Heb sinds vandaag ook een griep te pakken, grom.

Het werk gaat niet zo snel als verwacht, zoals gisteren al vermeld. De eerste dag dat onze mensen begonnen te boren rond de bak, spoot het water helemaal omhoog en vulden de gegraven gaten zich met water. Zo kan de paal zich natuurlijk niet goed vastzetten in de grond. Daarom hebben ze een stuk afwatering gegraven, waardoor het daarna beter ging. Veel tijd mee verloren natuurlijk, maar goed, het was nodig.

Aan de plek waar alle rommel ligt, moesten ze natuurlijk ook een zijde boren, daar kwamen ze allemaal beton brokstukken tegen in de grond :oo . Je wil echt niet weten wat hier allemaal in de grond zit, schandalig :n .

Uit een hoek van de bak hebben ze dit onder de grond vandaag gehaald, dat zegt genoeg...
Afbeelding
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6185_n.jpg
Een oude 'ploeg' om de grond om te woelen, de ijzeren pinnen zijn zo'n 10cm lang.

De eerste dag hadden ze dus maar zo'n 1 korte zijde kunnen plaatsen. Gisteren een lange zijde van de bak gedaan en 2 vierkante palen waar een ijzeren poort aan gemonteerd gaat worden. Die hebben ze in beton moeten plaatsen aangezien het in onze grond anders niet te houden is en de poort zou gaan hangen in de herfst/winter, als het erg nat is.
Vandaag ging het een heel stuk beter en hebben ze 1 hele lengte van het land gedaan (op het plan de meest rechtse zijde), dus zo'n 80 meter :j . Vanaf nu moet het dus goed vooruit gaan :D .
Ik schat nog zo'n 10 dagen en dan moeten alle palen erin staan, behalve als het natuurlijk ineens weer erg slecht weer zou gaan worden.
Gisteren hebben mama en ik het laatste weitje afgebroken, waar de paarden normaal zouden blijven staan totdat ze besloten toch te ontsnappen :P , en hebben we een frappante vergelijkingsfoto gemaakt :
Links oude paal, uit de grond getrokken, Rechts een nieuwe paal met mijn bevallige mama als assistente :D
Afbeelding
Dit waren de paaltjes die we uit de grond hebben gehaald, ik kon gewoon een paal vastnemen en met 1 hand uit de grond trekken, kun je nagaan…
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5210_n.jpg
(Het donkere deel heeft in de grond gezeten)
En dan nu, zo ziet het er dus voorlopig uit !
Korte zijde bak aan de mesthoop/rommelhoop
Afbeelding
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 5063_n.jpg

Lange zijde bak
Afbeelding
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 4097_n.jpg

Lange zijde weiland, linkse palen al vastgezet, de rest nog mee bezig.
Afbeelding

Alle palen staan muurvast en waterpas, ze staan ook allemaal exact even hoog, dus dat geeft wel een mooi beeld :) .
Zo oogt het weiland van achteren, nu er nergens meer een omheining staat. Zo besef je pas hoe groot je land eigenlijk is.
Panorama van rechts naar links genomen, gezien vanaf de onderste zijde van het plan in de OP
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0734_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 7097_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8379_n.jpg

LauEef, 2 rijen zijn inderdaad niet handig met een ontsnappend paard, ik kan er van meespreken. Hoop dat je met dit topic een mooi beeld krijgt van wat er mogelijk is!

We hadden dit echt niet zelf kunnen doen en onze kosten rijzen door de werkuren de hoogte in, maar wát ga ik blij zijn als het af is. De mensen werken ontzettend precies en werken ook de hele dag erg goed door, dus ik hoop hiermee 15 jaar erg gelukkig te worden (op het vervangen van de draad na over 7 jaar).

Jouw stukje ziet er trouwens ook super uit, Amalarab! :D

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:31

Wow, das al een vooruitgang. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat! Wel onwijs zuur zeg dat je elke keer weer meer rommel naar boven haalt. Hopelijk blijft het bij wat je nu tegengekomen bent.

Enige wat me op valt is dat de weide nu nog steeds zo nat is, terwijl er toch al een tijdje amper regen is gevallen.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 21:37

Het enige stukje dat nog nat is, is het stuk winterweide dat evenwijdig loopt met de bak, zal zo'n strook zijn van 300 vierkante meter in totaal, dus heb ruim 10 000 vierkante meter droge grond nu(Al de rest is echt droog momenteel, behalve de bak doordat er allemaal water uit de putten die gegraven zijn voor de palen is gehaald en in de bak is gelopen de afgelopen dagen)
Dat natte stuk is het stuk dat ligt in een natuurlijke rivierinham en dus het laagst gelegen stuk is van de hele omgeving (even laag gelegen als de gracht).

De grachten zijn al jaren niet meer onderhouden en lopen niet meer af, daarom komt als dit allemaal klaar is de loonwerker langs om ze uit te graven. De vorige eigenaar gooide ook gewoon soms mest de gracht in ( :n ), net als ander afval waardoor ze zijn dichtgeslibt.

Ik vind dit best goed voor kleigrond, onze hele regio is kleigrond en er liggen nog stukken veel natter. De grond is nog steeds verzadigd door de vele regen die is gevallen, waardoor niet alles wegtrekt. Al bij al ben ik heel tevreden :j

Edit:
Nog even een vergelijking dan :)
Een week geleden zakte ik zo'n 30centimeter diep weg in dat natte stuk van de weide en was het echt baggeren. Vandaag heb ik het winterland helemaal afgestapt op mijn gewone jodphurs :D . Tegen volgende winter zorgen we voor betere afwatering, een verharde paddock en geen strookbegrazing in het regenseizoen, denk dat dat al een heel stuk kan gaan schelen.
Klei is inderdaad natte grond, maar als voordeel dan weer erg vruchtbaar. Elk nadeel zijn voordeel dan maar, paardjes staan momenteel op een droge paddock en kunnen hopelijk binnenkort weer een weitje op!
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 25-02-12 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

PippaLuca

Berichten: 1220
Geregistreerd: 07-10-10

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:39

Wauw Ine, ziet er al een stuk beter uit!

Beterschap he! :)

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:51

Wat een werk zeg, maar hier ga je dadelijk wel super van genieten! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:44

wow wat wordt het mooi zeg!!

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:55

hier een stille meelezer.

Vindt het een leuk topic om ideeen te zien. Heb zelf namelijk een hectare weide met iemand anders, deze hebben we in tweeen gedeeld, zodat ieder zijn eigen onderhoud en kosten heeft.
Ik heb een lang smal stuk van 200 meter en heb het als 1 grote weide en doe in de zomer strip begrazing en dan een draad spannen op het kaal gevreten stuk zodat dat weer kan groeien, maar zie hier leuke ideeen voorbij komen,
Zit nu toch te denken om een bak te maken (20x38) en dit als paddock te gaan gebruiken (hier hebben ze namelijk in de natte winterperiode op gelopen en is helemaal stuk gelopen.

INE 23: Het stuk ijzer dat je in de bak gevonden hebt moet je niet wegdoen, dit is een eg. Ik heb er ook zo 1 gevonden in het lange gras toen we de weide gingen huren. Ik sleep er mijn weide mee (pinnen omhoog) en de buren hebben hem gebruikt om de bak te slepen (pinnen naar beneden).

Met een ketting kun je hem achter de auto hangen, maar ik zet er mijn pony voor (gekruiste fries of shet), maak dan wel een houten plaat op de pinnen zodat mijn pony er niet in kan lopen of vallen als er iets gebreurt

Wordt wel mooi, succes nog

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 13:35

Dankje voor de tip Maringe! Ik ga de eg dan weer naar het land verslepen als ze er vandaag nog ligt!
Mijn bak is 17.5 op 38 en is goed te rijden, ze hebben er ook heel de herfst/winter op gestaan als paddock en dat vonden ze heerlijk, ze gingen er bewust zelf op staan. Dat lijkt me dus een goed idee voor jouw stuk :j .

Dankje Thijs voor de beterschapswensen!

74Joanna
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-02-12

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:03

Handige boor voor die palen :D