WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:05

dit ga ik volgen, heb zelf ook een hectare (zonder stallen/bak) en moet een dezer jaren ook eens serieus met de omheining bezig.
ik wil dit dan het liefst zelf doen (zuinig... :P ) en dan houten palen (zwarte) met 2 lagen schaaldelen en 2 draadjes stroom aan de binnenkant.
ik zag een mooi solarapparaat op de site van weidezaun. droom, droom....

ik moest een budgetomheining plaatsen in 2010 en dat werd; elke 10m palen, via MP voordelig kunnen kopen en zelf geplaatst en dan 2 laagjes stroomdraad en 2 lagen....tuinslang!
zacht en toch sterk.. :D

ik heb een nat landje en heb dus eind december een pleintje bij het hek laten maken waar ze met droge voeten kunnen eten, bij gebrek aan stallen.
uiteindelijk wordt het hopelijk wel net zo'n paradijsje! *\o/*

GAM
Berichten: 965
Geregistreerd: 06-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:06

Ine23 schreef:
Schapen zijn inderdaad nog een extra uitdaging, GAM :j . Dan moet er nog schapendraad tegenkomen die je afschermt voor de paarden. Moeilijk...


Inderdaad een uitdaging. Bij de beesten geldt echt dat het "gras groener is bij de buren" en die lammentjes komen echt overal tussendoor.

catalyst1 schreef:
We hebben langs de buitenzijde aan de straatkant gaas tegen de onderkant gemaakt zodat de honden niet zo de weg op kunnen rennen,misschien een idee voor de schapen?


Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken ja.

Ik vroeg me alleen of hoeveel palen worden er bij jullie neergezet. Om de hoeveel meter een paal?

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 20:50

Wat een reacties weer :D !

Laura, vandaag zijn ze de hele tijd bezig geweest met al het hout en puin te verwijderen, een hele klus dus. Morgen denk ik dat alles weg is, dus ben benieuwd hoe het dan gaat evolueren :)

74Joanna, wij gaan onze paddock ook bestraten komend jaar, dan kan deze gekoppeld worden aan de bak en kunnen ze in de winter op beide delen staan. Draineren haalt hier niet veel uit aangezien het water hier niet weg kan uit de grachten en daardoor al het water nog extra op onze weide zou lopen ipv weg zou vloeien :\ . Hier staan ze gewoon de hele winter op de bak, die altijd goed ligt op wat plassen na, en het winterland. Ze kiezen meestal zelf wel voor de bak in natte periodes en gaan weer naar het land als het daar wat droger is.

Amalarab, wat leuk dat jullie ook een hectare hebben. Wij hebben gewoon erg veel geluk gehad met onze bak die er al was (gewoon scheldezand, maar ligt bijna altijd goed) en de stallen. Haha, ik kan ook dromen over wat ik allemaal nog wil... :') Ooit als we de loterij winnen gaan we ervoor *\o/* . Maar zoals jij het hebt opgelost klinkt ook al erg goed, al was dat voor mijn kleine Raven (haflingerveulen) niet stevig genoeg geweest denk ik, mevrouwtje is graag een breker }>

GAM, was dat nog tegen mij over de hoeveelheid palen? Hier om de 4.5 meter komt er een paal, zo blijft het lint ook veel strakker en gaat het amper doorhangen. Geeft ook wat meer schokdemping voor de ontsnappers :') .

Dankje verder iedereen nog voor de interesse :)

Vandaag zag de puinhoop er nog zo uit:
Afbeelding
Dit rijden we zelf wel eens naar een containerpark, aangezien we niet verwachten dat ze plastiek etc ook meenemen.

Dit is denk ik 1/3 van al het hout dat ze van het weiland hebben gehaald, dit hebben ze vandaag niet meer weggekregen. In het echt lijkt het nog meer dan op foto, het zijn ook bijna allemaal dikke treinbilzen:
Afbeelding

En al dat hout hebben ze dus met een kleine machine op rupsbanden dit onverharde grasweggetje op en af moeten rijden van het weiland naar de auto die daar natuurlijk niet meer geraakt met dit weer, er zitten groeven modder van een halve meter diep in de weg (helemaal op het einde zie je in het midden precies een stalgebouwtje, daar is dus de wei):
Afbeelding

Het weiland was bijna helemaal kaal, dus ben benieuwd wat er nu allemaal gaat gebeuren van de week :j

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:53

jeetje wat een rommel!
Je moet er wat voor over hebben en zelf vind ik dat soort dingen ook leuk om voor jezelf iets op te bouwen, resultaat zal er straks ook vast naar zijn!

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:57

leuk om te zien, ik heb ook nog zo'n project voor de boeg!

Anoniem

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:15

Wij hebben een jaar geleden ook onze wei volledig gerenoveerd. Was volledig afgezet met kleine rotte paaltjes met prikdraad, lag rommel in de wei, vol met onkruid etc. We hebben eerst de stal gemaakt en de winterpaddock. In de lente 1 wei gemaakt en in de zomer de 2de ook afgezet. Wij hadden op dat moment niet het geld om na een schuilstal ook nog eens palen te gebruiken en we hebben de takken van de wilgen die geknot werden opnieuw gebruikt. Deze zijn van de lente lichtjes beginnen schieten, maar door dit onmiddellijk weer te knotten zijn ze 'gestorven' maar hebben ze van onderen wel wortels gekregen waardoor ze heel stevig zijn. Even een klein idee:

Nog zonder de verdeling van de weide's:

http://www.freewebs.com/wolfy007/bokt%201%20klein.jpg

De paddock:

http://www.freewebs.com/wolfy007/bokt%202%20klein.jpg

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:20

Weet je zeker dat het maar 1 hectare is, want als ik je foto's zo bekijken ziet het er veeeeel groter uit dan een hectare.
Wel onzettend gaaf dat je een droomplek kan realiseren. Ben erg benieuwd naar jullie eindresultaat!

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:31

Ik vind het ook erg leuk om zoiets voor ons op te bouwen :j . Hopen er nog heel veel jaren plezier aan te gaan hebben en zelf de kleine dingen te kunnen doen: bestraten, bak weer mooi laten doorrijden, een eigen plekje inorde brengen, nieuwe mesthoop aanleggen, ...

Annebe, het is inderdaad echt maar 1hectare. Het weiland is 10300m², dus eigenlijk 1.03hectare, al is die 300m² natuurlijk nog geen halve bak groot. Hebben de notarisplannen erbij, dus zijn 100% zeker. Het weiland is +- 100 op 100 meter. Wat ik wel zie is dat sommige mensen weiland huren dat zogezegd 1hectare zou moeten zijn maar dat dan echt niet lijkt als je het vergelijkt met ons weiland.

Ziet er super uit, DeMolenhoek! We hebben er ook gebruik van gemaakt om meteen wilgenloten van onze buren te planten (in de oude gaten waar de vorige weidepalen zaten, zo moesten we geen nieuwe gaten graven :P ). Hebben nu bijna alles rondom rond nu ook met wilgenloten beplant, hoop dat ze gaan schieten!

Wat gaan jullie doen, fokfanaat? In je profiel ziet alles er allesinds wel erg leuk uit :)

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:34

in mijn profiel is bij mijn zus en ouders, we hebben nu zelf een huis gekocht op 8600 meter grond. Zitten nu vol in de verbouwing van het huis, daarna zijn de boxen, schuilstal, bestrating, paddock, bak en weideomheining aan de beurt.

Ik ga kiezen voor gecreotiseerde palen en 3 lagen breed lint met een beste klap stroom erop, dit heb ik ook bij zus en ouders, en dat bevalt prima.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:36

wat interessant! grappig dat jullie (de molenhoek) wilgen hebben gebruikt, ik wil er een windscherm mee vlechten (ooit)

poeh Ine dat wordt netjes, zo zie je snel resultaat met wat opruimen!
hoe gaan jullie kalken?
ik heb vorig jaar 2 zakjes met de hand verspreid, is natuurlijk lang niet genoeg. heb ook een halve hectare met de hand bestrooid met kunstmest, pff wat een klus. was daarna wel wat groener.

bij ons geldt ook dat in het voorjaar de kale stukken vanzelf redelijk groen worden. heb ook een zakje graszaad gebruikt. ik meng het graszaad in een kruiwagen met tuinaarde en strooi het met de hand op de kale plekken voor een sneller resultaat.

ik zou graag kalkcyanamide gebruiken, dat is ook goed tegen wormen.

ik heb een 'tuinhoek' waar we een vuurvat hebben en een trampo voor de kids. ik heb 2 appelbomen geplant en een klein hoekje met 100 bollen met allerlei bloemen, als het goed is kom ik in het voorjaar/zomer aanrijden en zie eerst allemaal leuke bloemetjes. :)

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:40

Afbeelding

bij ons moet ook alle bestaande omheining eraf, troep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:41

@ Amalarab: Dat was ook de bedoeling maar werd uiteindelijk veel te veel werk als we bekeken wat we nog allemaal moesten doen. Dus dit is er dan gewoon niet meer van gekomen, helaas :)

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:43

heb je geen kunstmeststrooier voor achter de auto of trekker? zo doen we ook kalken.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:45

Fokfanaat: Wat een droom, dat is wat wij uiteindelijk ook willen :j (over een jaartje of 15). Klinkt als een erg goede omheining, paste jammer genoeg niet in het budget na de aankoop van mijn weiland vorig jaar (ik kan ook niet gaan lenen als 20-jarige student), maar die van ons zal uiteindelijk ook wel degelijk worden voor de jaren dat ze moet meegaan hoop ik :) .

Dat project wil ik ook wel volgen :D !

Amalarab, wij gaan proberen de loonwerker hiervoor te strikken, heb via onze boerenhandel een adres gekregen waar ik eens moet gaan horen, dus ga dit ook proberen. Ik weet dat kalken met de hand echt een rotklus is, heb het bij ons vorige weiland ook met de hand zien gebeuren en vond het er een ontzettend grote klus uit zien!
Graszaad werkt hier inderdaad ook goed, heb ik op de vorige wei (zelfde soort grond) ook gebruikt en begon vanzelf te groeien. Lang leve de kleigrond op dat gebied :j .
Dat klinkt echt als een heerlijke tuinhoek!! Wij hebben een kersenboom op het winterland, maar de vogels gaan er altijd vandoor met onze kersen :') . Mijn vriend wil een moestuintje, we gaan waar nu al de rommel ligt proberen om daar een eigen plekje te maken, er groeien 2 jonge wilgenbomen en gaan er ook wat bloemperkjes maken.
De vorige eigenaar heeft ook een hele oud sulky achtergelaten, vind het echt een leuk ding.
Dit is de sulky:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8118_n.jpg
Op de plek waar je je voeten zet wil ik graag een mooie bak met bloemen :)

Dat ziet er herkenbaar uit, fokfanaat := . Bij ons was het nog erger qua bedrading, alleen hadden we gelukkig geen prikkeldraad dus konden de paarden er al wel op.

fokfanaat

Berichten: 20217
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:02

stal hier moet ook nog veel aan gebeuren.

Afbeelding

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:32

hee die sulky is een leuk bankje om een bakje thee te nemen, ik lig de laatste tijd in de kruiwagen op een dekentje.
de kruiwagen met de handvatten op de grond, tis een fijne stoel dan! :+

wel een mooie basis ff!

74Joanna
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-02-12

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:06

Hoe groot is die stal als ik mag vragen?

catalyst1

Berichten: 1597
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Doetinchem

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:08

Wij hebben om de 6 meter palen geplaatst, ook omdat de regels standaard 6 meter lang zijn..

rowo

Berichten: 19288
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Twente

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:59

@ Fokfanaat: zag je al in je andere topic, maar had nooit de weide en stal gezien. Leuk project zeg! Hoe diep worden de stallen? Want het lijkt nog geen 3 meter?

74Joanna
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-02-12

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:35

Ik vroeg me af of de onderste balk een draagbalk is? Anders zou je het houtwerk eruit kunnen slopen indien de vloer gelijk is en in de buitengevels mooie staldeuren kunnen plaatsen.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 12:12

catalyst1 schreef:
Wij hebben om de 6 meter palen geplaatst, ook omdat de regels standaard 6 meter lang zijn..


Dan is 6 meter natuurlijk ideaal :j . Hier geen hout, dus om de 4,5 meter palen.

Mooie stal ff!

catalyst1

Berichten: 1597
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Doetinchem

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:50

ships foutje,moet zijn om de 3 meter palen,dus 2 palen per regel...

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:01

Ow haha, nog mooier :) ! Hier is het blijkbaar om de 4 meter heb ik net nagegeken in de offerte, dus nog een halve meter dichter. Ben benieuwd of er vandaag alweer verandering is, ga rond een uur of 4 naar de paarden.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:10

Moderatoropmerking:
Er zijn nogal wat posts verwijderd van een aantal bokkers, omdat het een 'stipje' betreft. Zoals je in de Bokt Regels kunt lezen zijn dit soort reacties niet de bedoeling op Bokt. Wanneer je een topic wilt blijven volgen, maar je (nog) niet iets bij kunt dragen, kun je met één handeling topics in je eigen berichten zetten. Door op het rondje voor een topic te klikken voeg je een topic toe aan je Eigen Berichten
Meer informatie kun je hier lezen: [FZ] Nieuwe versie van de forumsoftware

Dus het verzoek, geen "Stipje" of "Ik ga dit volgen" reacties meer in het vervolg! Deze worden direct verwijderd.

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:22

Interessant topic!
TS, wat een mazzel heb je met je paradijsje in wording. Wordt vast geweldig!

Wat ik me wel afvraag, is waarom je je winterland in 2en deelt. Mijn paarden lopen op een hoek land van ruim 3 hectare en ik haal in de winter juist alle tussendraden weg. Dan hebben ze het hele stuk en lopen ze eigenlijk nauwelijks iets kapot. In de zomer zet ik wel tussendraden, zodat ik ze wat schraler kan houden, maar dan zie ik veel meer paden en (bij nat weer) kapotte plekken ontstaan. In mijn opinie kan een winterwei dus beter wat groter zijn.

Ik ga overigens ook mijn buitenraster vervangen en hoop in dit topic nog wat goede ideeen op te doen!