WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 15:38

Haha, de uitbreekster vond het inderdaad maar niks :') . Die stond braaf in de juiste wei vandaag!
Het is zeker veel veiliger en het ziet er ook vele malen beter uit als je nu voorbij komt. Denk dat de buurtbewoners er niet op tegen kunnen hebben dat we dit gedaan hebben :) .

Dankje Laraax! De tafels komen binnenkort op het terrasje dat we gaan maken, maar dat is dus voor over een paar weken, dan post ik wel weer updates :j

Zo ziet de grote poort aan de bak er uit:
Afbeelding

En de gang richting het kleine poortje waar we zelf binnengaan:
Afbeelding

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 15:57

wat een verbetering! het is erg mooi geworden :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:24

Prachtig gedaan Ine, dat was al het werk en de investering wel waard.
Het rommelprobleem ken ik, heb hier ook een hoop zooi van de vorige eigenaar meegekregen. Zo liggen er overal in het land oude betonpalen die overwoekerd zijn met gras, gevaarlijk voor de paarden dus.

Mijn weide is vandaag "gebruiksklaar" gemaakt, de gaten zijn ook geboord. Woensdag worden de palen normaal bij het bedrijf geleverd, dan haal ik ze volgend weekend op en kunnen we aan de slag.

Ik dacht eerst m'n weide in 2 te delen met een wisselende afsluiting ahflweg, zodat de stallen wel steeds bereikbaar blijven voor schaduw en bij slecht weer.
Maar ik heb er 3 delen van gemaakt:
1 stuk is 20x40, daar ga ik ook rijden (krijg dus een soort graspiste zeg maar).
Ernaast ligt nog een stuk da's iets breder en langer.
Voor de stallen en naast de bak heb ik 'n strook van 20m lang en 10m breed vrijgehouden, dat kan gebruikt worden als paddock, als doorgang en ook gewoon als graasstuk.

Dan heb ik geen problemen als het slechter weer wordt, dan trappen ze dat stuk maar kapot dan blijft de rest nog gespaard :)

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 19:38

Dankje loulou :)

Dat klinkt als een fijne indeling, Varekaj. Ik ben benieuwd hoe het wordt als alles af is! Die rommel dat al die mensen achter laten, ongeloflijk he... Ik snap niet dat er mensen zijn die zoveel rommel hebben en toch nooit problemen met hun paarden...

Morgen ga ik proberen te denken aan het filmpje hoor :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 19:54

Afbeelding

Dit is m'n stukje weide van bovenaf gezien, net geen 62 are groot.

Alles binnen het lichtgroene is dus van mij. Het zijn 2 blokken, de linkse is het grootst. Er zit een stukje losweg tussen beide delen, die moet ook vrij blijven.

De gele streepjes zijn de vaste toegangsplekken, daar komen metalen poorten zoals die van Ine. Op het stuk links komt er 1 in 2 delen, op het rechtste stuk 1 grote (die toegang is smaller).

De lichtblauwe stukjes zijn losse doorgangen, die worden met draad afgezet. De 2 kleine vierkantjes op het linkerstuk zijn de stallen, de rode lijnen geven de onderverdeling aan.
Op het rechterstuk heb je linksboven een klein stukje met een rode "H", daar ligt momenteel mijn hooivoorraad :)
Als je goed kijkt zie je daar ook iets op de foto, da's de schuilstal op dat stukje land.

Zo heb ik dus op elk deel een stuk dat ik kan laten stuklopen als paddock en 2 stukken grasland. Op het linkse stuk het rechter blok (lekker eenvoudig :P ) ga ik nu de paarden laten grazen, dat wordt dan m'n "graspiste" om te rijden. dat stuk is ongeveer 20x40. De paddock op die weide is zo'n 25x10m.

Voorlopig wordt enkel het linker vierkant voorzien van nieuwe omheining, de driehoek ernaast ga ik -als er tijd is- onderverdelen. Die wordt volgend jaar dan ook opnieuw omheind. Voorlopig staat daar prikkeldraad tot op 1m50 en daarvoor heb ik alvast stroomlint gespannen.
De omheining op het vierkant is meer aan vervangingn toe. daar is ze soms 1m80 hoog, soms amper 1m20, hier en daar staan de palen schots en scheef en los. En het is ook allemaal gewoon dunne ijzerdraad, erg gevaarlijk dus met op 1m ervoor lage paaltjes (1m hoogte max.) met een stroomdraadje dat zo middendoor breekt.

Voorlopig heb ik daar dus stroomlint getrokken en de ijzerdraad voorzien bovenaan van nieuw dun stroomdraad. Die weide is dus wel "gebruiksklaar" maar aangezien daar de hengst opkomt heb ik die wel liever compleet af voor hij er op rond gaat lopen...
de buitenkanten worden dus 1m80 hoog met 3 banen beoband (hippo safety fence) met daartussen 2 banen wit stroomlint. De onderverdelingen zijn dezelfde palen maar enkel met 3 banen stroomlint.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:26

Wat super snel gaan jullie!!! En wat word het mooi! :j
Alleen jammer dat de bomen zo gekortwiekt zijn.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:27

die bomen schieten vanzelf weer uit annebe :D die moet je een keer in de zoveel jaar helemaal kortwieken.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:40

Hier nog de poorten erin en onze weide is ook afgemaakt.
De planken zijn allemaal egen de palen gevezen nu, mooie houten palen met 2 planken tegen, een op 1m45 en een op 1m05.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:49

Wow, dat is gaaf geworden. Ik ging van de eerste pagina naar de negende/tiende en de vooruitgang is goed te zien! Ben benieuwd naar een totaalplaatje!

_Jessie

Berichten: 4806
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Leiden

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:52

Mooi!! :D

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 21:06

Super leuk hoe het bij iedereen ook vordert :D
Ik ga morgen even uitgebreid op jouw plannen reageren Varekaj!

s0173957, fijn dat het vooruit gaat! Ik kan zeker geloven dat het hout erg mooi is, was ook mijn eerste keuze geweest voor de buitenranden, maar centjes waren er te kort... (nu uiteindelijk ook, gelukkig kan ik terugvallen op mijn ouders)

Annebe, dit zijn de knotwilgen van onze buren, die zijn al 7 jaar niet meer geknot geweest alhoewel dat eigenlijk wordt aangeraden om de 3a4 jaar (nu stonden er echt al volwaardige bomen op de moederstammen := ). We hebben zelf onze hele weiderand met loten van deze geknotte bomen beplant, die nu allemaal aan het schieten zijn, dus dit jaar eindelijk schaduw! De bomen schieten echt super snel, dat hou je je niet voor mogelijk. Maar 1 jaar op 4 heb je dus net ietsje minder begroeiing :) . Als je ze niet knot worden ze echt immens en gaan ze uiteindelijk splitten, wat dan weer gevaarlijk is. Onze kersenboom op 1 van de weien mag gewoon lekker groeien, net als onze eigen andere wilgen die ruimte genoeg hebben om te groeien, die snoeien we gewoon een beetje bij.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 21:55

Klopt, wilgen moet je met regelmaat knotten :j

Als zo'n boom te zwaar wordt en gaat splitten gaat ie ook gewoon dood, dan ben je de hele boom kwijt.
je kan de takken dan beter opnieuw "planten" en dan krijg je nieuwe bomen. Een wilg i erg nuttig omdat die ook de zuurtegraad van je bodem regelt, dus gezonder ook voor je grasjes en ze nemen erg veel vocht op en geven veel schaduw.
Daarnaast vinden paarden wilgentakken ook gewoon lekker.

Wil je de takken gebruiken als paal voor je omheining maar niet dat ze uitgroeien, dan moet je de bovenkant gewoon insmeren met creoolsmeersel (tegen het rotten) of met wat anders. dan schieten ze wel wortel langs onder maar komt er bovenop geen kruin zeg maar. Je paal zet zichzelf dan lekker vast in de grond, je hoeft alleen opkomende zijtakjes regelmatig weg te halen en je omheining staat lekker stevig.

Ben ook van plan om ze dit jaar te laten knotten, maar dat mag enkel binnen een bepaalde periode dacht ik? Moet ik wel even opzoeken. Een deel van de takken wil ik dan ook gewoon gaan aanplanten binnen de nieuwe omheining om schaduwplekken te creëren voor volgend jaar en de jaren erna...

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:38

Hier hangen de poorten erin :)
Nu nog een afsluiting om de weide in 2 te delen zodat we daar 3 stukken van +- 35are naast elkaar hebben.
Daar dan nog een enkele schuilstal in de ene en een een dubbele in de andere 2 weides en 't is klaar :)

Zal mss wel eens een foto trekken als ik er aan denk.

lottex

Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:42

Wauw, dat is echt veel veranderd :))

ik hoop stiekem dat ik ook zo'n mooie weide zal hebben als ik jouw leeftijd heb :=

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 16:44

Een voorproefje alvast, het filmpje van de hele rondleiding duurt 7.30 minuten := . Dit is alvast het begin, de rest is nog aan het uploaden op youtube!
Vanavond dus de rest en reacties, eerst een terrasje doen :j


Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:52

echt leuk gedaan! Maar wat een rommel dat die achtergelaten hebben zeg!
Zal wel heel fijn zijn als alles helemaal afgewerkt is :)

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:30

s0173957 schreef:
Hier hangen de poorten erin :)
Nu nog een afsluiting om de weide in 2 te delen zodat we daar 3 stukken van +- 35are naast elkaar hebben.
Daar dan nog een enkele schuilstal in de ene en een een dubbele in de andere 2 weides en 't is klaar :)

Zal mss wel eens een foto trekken als ik er aan denk.


mag je gewoon schuilstallen plaatsen?
ik ben jaloers helaas mag dat hier niet

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:36

Hier zijn ze ook erg strikt, er zijn ook gebieden waar het helemaal niet mag. En dan krijg je tegelijk klachten van dierenbescherling / wandelaars/ voorbijgangers / politie dat je paard geen schuiloptie heeft. Als er bomen en struiken zijn vlakbij die voldoende beschutting bieden vind ik dit niet zo'n ramp, maar ik vind het ook schandalig als je een weide hebt in open vlak waar je niks mag zetten. En je paard dus ook geen mm schaduw of droge bodem heeft bij regenbui of ijzig koude wind.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:37

Schuilstallen van max 20m² mogen op landbouwgebied in België.
Per perceel welteverstaan.

kevje06

Berichten: 4108
Geregistreerd: 12-02-09

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:51

hier in the middle of nowhere, geen bomen niets
ik heb in de shetland kudde oude paarden trailer staan
daar schuilen ze in en achter
en nog 2 stukken met schuttingsplaten

mijn andere stukken probeer ik zoveel mogelijk naar mijn stallen te laten lopen zodat ze daar kunnen schuilen

blue_kim

Berichten: 2689
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: heiloo

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 21:29

Dat filmpje is leuk! Krijg nu een veel beter beeld van hoe de indeling is :) netjes gedaan! Was zeker de investering waard!

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 12:54

En hier is dan het vervolg op filmpje 1, excuses voor de vertraging, maar youtube wilde mijn schokken reduceren en had er een soort van Alien-achtig filmpje van gemaakt :') . Dus nu dan wel met schokken, maar wel met een duidelijker beeld, al moet je er wel 7 minuten geduld voor hebben :+


Ziet er een goede onderverdeling uit, Varekaj. Leuke plannen! Verschrikkelijk dat er nog prikkeldraad hangt, ik zie het hier op sommige plaatsen ook gewoon nog hangen zonder dat er lint of draad voor hangt... En dat met paarden er in -O- .
Hoeveel paarden heb je staan op je hele stuk? En staan ze altijd op de volledige wei of 'snachts op de paddock? Ben benieuwd naar foto's :j

Ik ben benieuwd naar een foto, s0173957 :)
Weet jij hoe dat orecies zit met de perceelgrootte voor legaal een schuilstal te plaatsen? Stel, je hebt 5hectare landbouwgrond, mag je dan ook maar 20m² plaatsen op die 5 hectare? Want dat is toch weer een heel groot verschil met iemand die maar een halve hectare heeft en hetzelfde zou mogen neerzetten.

Haha lottex, ik had hier ook alleen maar van durven dromen hoor, tot mijn 18e mocht ik van mijn ouders zelfs niet op paardrijden elke week, laat staan een eigen paard. Maar uiteindelijk dan toch dit verwezenlijkt! Ik duim voor je dat dit ook voor jou uitkomt, misschien niet op mijn leeftijd, maar dat het wel werkelijkheid wordt!!

Veel rommel inderdaad, Coberlina :) . Ben blij dat het meeste nu weg is, moeten nog een paar keer over en weer rijden naar het containerpark maar dan moet het zo goed als opgeruimd zijn.

Doorzetter

Berichten: 364
Geregistreerd: 24-05-09
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:00

Ik volg dit even mee :)

Ik moet nam. ook het een en ander aanpassen in de wei.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 13:02

geen idee ine...

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: WIP: 1hectare weiland van rommelplek naar droomplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 13:05

Jammer, dan moet ik het eens gaan opzoeken hoe het precies zit... Onze stallen staan in de akte, dat ze al aanwezig waren bij de aankoop en de notaris heeft niets vermeld over of ze er al dan niet legaal staan. Al denk ik dat ik met die regel wel goed zit, heb niet zo'n ruime schuilstallen (2.5 op 2.5 denk ik, zijn echt ponystallen puur om te schuilen).

Leuk Doorzetter!