Paard wil niet drinken uit waterbak..wie heeft een tip??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Paard wil niet drinken uit waterbak..wie heeft een tip??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:28

Hallo bokkers,

Ik zit met een probleem...
Door de vorst zijn de waterleidingen onder de grond stuk gegaan, deze worden in het voorjaar weer in orde gemaakt.
Alle paarden hebben nu zolang een waterbak ( eigenlijk voerbak) in de stal hangen.
Elk paardje drinkt hier netjes uit behalve mijn haflinger merrie die vertikt het.....
Wat moet ik hier nu mee...uit de emmer drinkt ze wel maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.........maar ze kan ook niet te lang zonder water, toch?
Ik heb de bak al drie keer goed uit gespoeld en ververst.....het is fijn schoon leidingwater....wat moet ik hier nu mee????
Iemand????

Purkii

Re: Paard wil niet drinken uit waterbak..wie heeft een tip??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:35

emmer of speciekuip in de stal zetten? Je zegt zelf dat ze wel uit een emmer drinkt.
Als je bang bent dat ie aan het hengesel bezeerd haal je die er gewoon af.
Hier heb ik gewoon een kleine speciekuip bij paard in de stal staan en bij shet een emmer zonder hengsel, gaat prima!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:38

Het probleem is dat ze die omduwt en dan er mee door de stal gaat gooien...vandaar dacht ik slim te zijn en hem op te hangen......

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:39

Toch in de emmer doen of kleine specibak en deze ophangen. Werk hier goed. Sommige willen niet drinken uit zo'n hang bak, waarom? Geen idee. Ze zijn er.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:44

Hier op stal zeggen ze als ze echt dorst krijgt drinkt ze vanzelf wel......mmmm....ik kijk het nog even aan...maar ik ga haar niet de nacht in sturen zonder dat ze gedronken heeft...of ben ik dan te overbezorgt???

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:48

En als de een emmer in die voerbak zet? Drinkt ze er dan wel uit?

aikon

Ze kunnen 2á3 dagen zonder water als ze niks doen. Ik persoonlijk zou gewoon zorgen dat ze voldoende water krijgt. Dan maar in een emmer. Er zijn ook beugels verkrijgbaar waar je standaard emmers in kunt hangen.

veulens

en als je emmer in de voerbak vast zet, dan kan ze er niet mee spelen. wij hadden toen alles bevroren was emmers in de ijzere voerbak gezet. en ze steeds bijgevuld en dat werkte prima.

xxfayxx1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:53

mijn oude pony had egt heel erg watervrees met alles!.. drinken deed ze uit een spons en weetikveel hoe die ouwe eigenaren dat allemaal deden :roll: heel raar en wou daar ook egt niet mee doorgaa lijkt me niet dat de jou'ne watervrees heeft aangesien die wel uit een emer enzo drinkt =)...
mischien vind ze het gewn niet fijn dat ie zo hoog hangt aangesien ze wel uit een emmer van de grond drinkt, geef het gewoon wat tijd, en hetis wel zo, als ze dorst krijgt gaat ze toch wel drinken, maar beetje helpen met je handen als een kommetje en dan geve?!
dan weet ze wel gewn waar het staat,,, mijn ouwe pony was ook gek op spelen en erg jong,,, maar ik deed in de emmer een tennis balletje, dat balletje was ERG interesant!!.. ze tikte er steeds tegenaan.... dus dat balletj ging heel die emmer water rond, en hoe harder ze drukte hoe meer water zij ook op der kreeg,,, gekke sprongen dan enzo,,, :P.. hihi, maar door het balletje is dat probleem met drinken wel afgelopen, ze wist waar het was, ... en vond het minder eng, en ja indaad....... ze krijgt een keer dorst ;).. /3 *D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:57

Kan ze wel goed met haar neus in de hangvoerbak? Soms is dat het probleem. Of hij hangt te hoog.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:00

ze kan er prima bij...heb ik goed naar gekeken...als ik de emmer in de bak zet drinkt ze wel......
Maar als die emmer leeg is gaat ze ermee gooien en dat is niet zo erg , ik ben bang dat ze erin gaat staan s'nacht....hengsel is er wel af.....

veulens: hoe zet je die emmer dan vast?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:50

Gooi in het begin een klein beetje aanmaak limo erin, zodat er net wat smaak aan zit. Bouw dit af tot niets.
Als ze echt dorst heeft drinkt ze echt wel hoor, maar het gevoel herken ik.

Je kan ook een hoge emmer/ton (waar je ook voer voorraad in kan doen) neerzetten en met een goed touw erom heen vastzetten aan een wand.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:54

Ik zou er gewoon een emmer inzetten :P
Onze jaarling gooit de emmers ookaltijd om, dus hadden we dit gehaald:
Afbeelding
Super handig, en die ring kun je er zo afhalen, zodat ze zich daar niet aan kunnen bezeren, als de automatische waterbak het weer doed :)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:05

Sjors schreef:
Ik zou er gewoon een emmer inzetten :P
Onze jaarling gooit de emmers ookaltijd om, dus hadden we dit gehaald:
Afbeelding
Super handig, en die ring kun je er zo afhalen, zodat ze zich daar niet aan kunnen bezeren, als de automatische waterbak het weer doed :)

Zijn super dingen, 1 nadeel, emmer wippen ze daar ook uit en daarna is de ring aan de beurt (bij mij dan)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:07

Mijn paard trok de vastgeklemde emmer uit de voerbak. Ze krijgt bij mij alleen drinken als ik haar dat geef. Tot de drinkbak weer doet. Ik denk als ik jouw was, was gestopt met drinken uit de emmer. Als ze dorst heeft drinkt ze vanzelf uit de voerbak. Dat is mijn ervaring in ieder geval.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 21:44

Ze heeft wat gedronken *\o/* ...maar wel weinig...maar het begin is er...
Ik vind dat zo'n vervelend idee dat ze dorst heeft en niet wil drinken...maar blijkbaar was haar dorst nog niet zooo groot....
Ik maak me dan wel meteen zorgen :o
Die beugels om zo'n drinkemmer vind ik erg link..als ze de emmer eruit wippen en ze blijven met de benen erin hangen...echt gevaarlijk........de ponie van mijn nicht bleef met rollen met zijn been erin hangen...echt paniek hoor!!!

veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:51

mamendt schreef:
ze kan er prima bij...heb ik goed naar gekeken...als ik de emmer in de bak zet drinkt ze wel......
Maar als die emmer leeg is gaat ze ermee gooien en dat is niet zo erg , ik ben bang dat ze erin gaat staan s'nacht....hengsel is er wel af.....

veulens: hoe zet je die emmer dan vast?

wij gebruikten 10 liter emmers drukte die leeg in de bak vast en vulde het dan met een andere emmer.