paard in de stal? nee hoor!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

paard in de stal? nee hoor!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:26

Geen foto helaas.

Maar paardlief staat nu in een GIGA hagelbui doodleuk buiten NAAST de ingang van de stal lekker ontspannen te staan. En 't hagelt echt heel hard! maar maakt peerdlief niks uit.

Ook regenbuien enzo staat beest gewoon buiten, alleen voor hooi gaat ze naar binnen én als 't warm/heel zonnig is :j

dit is trouwens niet bedoelt als discussie topic, maar meer als voorbeeld.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:44

Daar zijn ze toch op gebouwd? Lekker laten <<) Als ze het zat word dan gaat ze wel naar binnen.

Wacht ik doe het fout. O:)

Dieren beul, ik stuur 144 op je af, hoe durf je je paard nu buiten te laten. Het arme dier. :):) _O-

Maartje1990

Re: paard in de stal? nee hoor!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:46

ja arm beest, ze is blond dus ze weet vast niet dat, ondanks dat ze hier al 6 jaar staat, ze ook naar binnen kan :+

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:56

Helemaal mee eens en ook mijn ervaring. Paarden staan het liefst buiten.. Toch wil ik graag een mooie grote stal gaan bouwen, puur zodat ik zelf lekker droog kan poetsen ed. Daarnaast krijgt onze haf begin mei een veulen en kan ik die dan binnen halen als t dan toch nog erg koud wordt. Ben benieuwd hoe dat gaat aangezien haar moeder echt niet in de stal wil staan...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:02

Ah, dat verklaard veel dat blonde. Dan is het leven wel moeilijk als je je stal met slecht weer niet kan vinden. :D

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:06

ik heb hier het verwende mietje type paard ondanks dat ze al 2 jaar 24/7 buiten staat zal ze zodra het regent sneller in schuilstal rent dan ik er ben :Y) . mjah iig weet ik dan dat ik hem niet voor niks gebouwd heb + heeft ook wel voordelen dat ik wel vaak droog paard heb :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:07

Hier is het wisselend. Vaak met stortregen blijft hij buiten staan, laatst toen ik de stal aan het uitmesten was wurmde hij zich tussen deur en kruiwagen om naar binnen te komen. Bleef netjes staan en een minuut later begon het te regenen. In de zomer staat hij wel veel binnen om wat minder last van de vliegen te hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:21

cyclo86 schreef:
ik heb hier het verwende mietje type paard ondanks dat ze al 2 jaar 24/7 buiten staat zal ze zodra het regent sneller in schuilstal rent dan ik er ben :Y) . mjah iig weet ik dan dat ik hem niet voor niks gebouwd heb + heeft ook wel voordelen dat ik wel vaak droog paard heb :D

Precies! Hier ook zo'n muts die bij de eerste de beste spetter al in de stal staat, naast vriendje de Welsh-Cob.

Enne, wat te denken van een paard dat gewoon in z'n stal blijft staan, ook met de deur open en alle andere paarden naar de wei!

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:00

Oef.. ik ben blijkbaar niet de enige met een mietje-type van paard ! Staat zoveel mogelijk op de weide (maar als het sneeuwt niet) maar eens het iets of wat begint te regenen, staat hij in zijn schuilstalletje te kijken naar de andere paarden. Maar ook als er modder of een plas ligt ofzo, dan zal hij er gegarandeerd met een grote boog rond lopen. En als ik dan met slecht weer de stal wil doen, dan zit hij zich heel de tijd terug in de stal te wurmen :D Dan is het de kunst om hem er telkens terug uit te jagen om een beetje te kunnen kuisen daar ;p Meestal geef ik mij gewonnen en staat hij aan de ene kant terwijl ik de andere doe en wisselen we dan om 8-) Een reus van 1.80m krijg je niet zomaar opzij geduwd helaas..

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:13

de mijne is ook zo'n rare. Op een vorige stal had hij een box met een deur naar de wei. In het seizoen stond hij open zodat hij dan de wei op kon.dan ging hij smorgens om 5 uur languit in de wei liggen slapen. En vervolgens de hele middag zijn box in. Echt zo van pfff baas veels te warm...
En bij regen ook altijd naar binnen en dan wel met zijn hoofd om de deur,want je moet wel weten wanneer het droog is...

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:24

Haha ja inderdaad, dat is goed gevonden :D Je moet inderdaad weten wanneer het droog is ;) En ik maar denken dat die van mij gewoon naar de andere paarden zit te kijken xD

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:26

De mijne ook hoor, liefst uit de regen, maar nog liever uit de wind. En als ie gaat slapen zoekt ie meestal toch wel een beschut plekje op (wanneer mogelijk).

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:27

Zo had ik ook een keer. Ik zat thuis en het was aan het regenen, hagelen, omweeren. Dus ik daar heen rijden. Staat ze nog gewoon achter in de wei :+
En ik riep ze, met brokken rammelen (normaal komen ze al op stem commando) maar nu bleven ze gewoon staan _/-\o_ Ik helemaal nat, en hun staan daar lekker :')
PS; ze konden toen kiezen uit stal of weide, dus ze konnen wel naar binnen maar dat deden ze niet :P
Maar TS geweldig :')
Laatst bijgewerkt door Sjors op 19-02-12 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:28

Denk dat jouw paard dan een praatgroepje kan beginnen met mijn paard, die stond ook buiten toen het vanmiddag zo hagelde :D

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:28

Haha bij mij was het vandaag ook niet anders
Alleen vond mijn vader dat hij naar binnen moest :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 23:51

Sjors schreef:
Zo had ik ook een keer. Ik zat thuis en het was aan het regenen, hagelen, omweeren. Dus ik daar heen rijden. Staat ze nog gewoon achter in de wei :+
En ik riep ze, met brokken rammelen (normaal komen ze al op stem commando) maar nu bleven ze gewoon staan _/-\o_ Ik helemaal nat, en hun staan daar lekker :')
PS; ze konden toen kiezen uit stal of weide, dus ze konnen wel naar binnen maar dat deden ze niet :P

nouja, ze staan dan waarschijnlijk met de kont richting de wint/regen/hagel whatever. En wellicht als ze zich gaan verplaatsen moeten ze tégen de regen/wind/hagel in gaan.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:52

Maartje1990 schreef:
Sjors schreef:

nouja, ze staan dan waarschijnlijk met de kont richting de wint/regen/hagel whatever. En wellicht als ze zich gaan verplaatsen moeten ze tégen de regen/wind/hagel in gaan.

:j dat wel hoor. En nee het 2e niet :P
lekker stom van hun dus :o

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 04:34

Oh die van mij gaat ook echt niet binnen staan hoor. Hoogstens in het overdekte voerstation :').

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 08:16

Haha malle dieren toch afentoe hè :D

Alle paardenbillen richting nattigheid! :P
Ik stond ook een keer, met iemand anders, ons paard te roepen vanaf de kant van de wei in de stromende regen... kòòhm dannn!! gaan we lekker naar de droge stal!
Nou komt mijn paard àltijd als ik 'r roep. Zo toen ook, alleen..... in z'n achteruit, tegen de regen in :roll: :roll: kwam ze toch dat hele stuk acherwaarts naar me toegelopen! :+ We lagen helemaal in een deuk! :evaw:
Tsjah TS, rare beesten hoor soms :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:52

Haha mijn paard staat ook het liefste buiten. Waagt een van haar kuddegenootjes het om wel in de schuilstal te gaan staan, dan sommeert ze die om eens snel buiten te gaan staan. :+

Mijn verzorgpaard is wel een mietje, die gaat als het bv bewolkt is en ze niet op de wei kunnen doodleuk in haar schuilstal staan met een voetje op rust, met een hoofd van ik hoor in een stal. Beest snapt het echt niet, zucht...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:06

tja iedere gek z'n gebrek...
mijn vorige pony haten rijden in de regen maar zelf ging ze wel in de stortbuien staan....

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:22

Onze ruin doet het ook. Die gaat echt niet naar binnen. De stallen staan open, maar hij gaat dan voor de stallen op rust staan, vol in de hagel/regen. Dan is hij wel bij de andere (schulende) paarden, maar hij verkiest het buiten staan en nat worden boven het schuilen in de stal.

De merrie wisselt. Ze schuilt niet heel veel tegen de regen of hagel, maar des te meer tegen steekvliegen en zon. In de zomer vliegt ze om de haverklap de stal in om een steekbeest af te schudden of om in de schaduw te gaan staan.

Ons veulen stond heel graag binnen. Die ging rustig in de stal liggen slapen toen de rest van de 'kudde' meer dan 100 meter verderop liep. Ik vond dat wel bijzonder. Hij rende ook met een noodgang naar binnen als het hagelt. :P Zijn moeder maakte zich alleen druk om het drinken en als ze geen volle uier had, dan maakte het haar geen bal uit waar haar kind was en wat hij deed. Voor ons voelde het wel fijn, want hij deed gewoon waar hij zich goed bij voelde. Ik hoefde niet bang te zijn dat hij koud werd in de regen of hagel.

Wij merken erg veel verschil per paard. De ene wil echt altijd buiten staan en de ander hecht toch wel erg veel waarde aan de stal als schuilplek. In de zomer staan ze bij ons dag en nacht buiten en in de winter 's avonds en 's nachts op stal. Komen elke dag minimaal 8 uur buiten. In de zomer hebben ze een schuilstal met grote luifel tot hun beschikking.

Het is heel duidelijk dat ze echt niet de staldeur dicht willen hebben, zelfs niet als ze toevallig allemaal in een stal zijn gaan staan om te schuilen/slapen. Dan drammen ze meteen dat die deur open moet en zodra dat het geval is, peren ze 'm snel naar het weiland. Laat je de staldeur open en geef je ze de keuze waar ze kunnen staan, dan heerst er totale rust en dan kiezen ze er sneller voor om even op stal te gaan staan. Die dichte staldeur voelt als een enorme beperking in hun vrijheid.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:39

Jup, hier ook twee debielen die altijd in de hagel/sneeuw/regent/wind blijven staan hoor. Met de sneeuw hadden we hooi in de stal gelegd (ivm mok) en dan gingen ze er toch wel in maar alleen om te eten, verder vonden ze het buiten toch toffer hoor..