Gebruik binnenbak, buitenbaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tovie

Gebruik binnenbak, buitenbaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 21:21

Hallo iedereen,

Hoop dat het hier goed staat.
Op school hebben wij een project over het opzetten van een paardenbedrijf op papier.
Nou willen wij onze binnenbak en buitenbaan(is een baan om het weiland heen) bruikbaar stellen voor andere mensen. Voor een klein bedrag. We zijn het nog niet eens over het bedrag we zaten te denken aan ongeveer €2,- per dag per paard. Kom je met meer paarden of elke dag dan gelden er andere tarieven.
Je kan vrij rijden of de baan/bak afhuren voor bijvoorbeeld privé les.
Alle sporten zijn toe gestaan. Dressuur, springen, mennen ,rennen, western enz. Dus echt alles.
Nou vroegen wij ons af of mensen daar gebruik van zouden maken.
Dan moet je maar even bedenken dat je zelf geen bak/baan hebt (ook als je die wel hebt.) en dat wij aan het eind van de straat zitten. Graag zouden wij ook willen weten hoe vaak je daar dan gebruik van zou maken.
Dus laat je mening aan mij weten en zet je antwoord hier onder.

tamary

Re: Gebruik binnenbak, buitenbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:40

Dan liever een jaar/maand abbo of x ritten kaart. En niet per paard, maar per persoon, mits niet commercieel natuurlijk. Als je mensen les wil geven op je eigen paarden zal je ander tarief betalen, maar heb je er toevallig 2 (denkbaar als je ze op wei of aan huis hebt staan), moet je niet meteen 2x moeten betalen.

Hoe zit het verder met onderhoud, andere faciliteiten (afspuiten, even in box kunenn zetten, kastje huren?), dingen als springmateriaal, etc.
Is er een maximum aan het aantal gebruikers?
Staan er ook paarden op het terrein zelf gestald?
Wat zijn de openingstijden?
Hoe zie je wanneer bak/baan afgehuurd en dus niet toegankelijk is en hoe lang van te voren is dat duidelijk?

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 22:14

Inderdaad per persoon in plaats van per paard. Zie dat ik dat verkeert om heb gezet.
Rittenkaart, of abonnement nemen kan ook wel. We moeten nog even kijken hoe we dat precies doen.
We hebben 4 afspuit/poetsplaatsen. Hier is ook een mogelijkheid om je zadel/hoofdstel/deken op te hangen. Zodat als je gaat rijden je bijvoorbeeld je deken alvast klaar kan hangen. En je je zadel en hoofdstel even kan ophangen als je gaat afspuiten.
Springmateriaal moet je zelf mee nemen. Maar er is wel plek om het na gebruik ergens neer te zetten.
Kastje huren is misschien een optie. Moetsen we even kijken hoeveel mensen daar intressen in hebben. Of dat heelbaar is.
Op het terrein zelf staan 20 paarden.
Openingstijden is waarschijnlijk van 05:00 tot 24:00. Om mensen die bijvoorbeeld nachtdiensten draaien of avonddiensten ook een kans te geven om te kunnen komen.
Om te kunnen zien of de bak/baan is afgehuurt hebben we een groot bord in de stallen hangen. Hier staan alle mededelingen op. Om de hele bak/baan af te huren vragen wij een tijd van 2 weken voor het af huren. Dus dan heb je twee weken om te zien dat de baan is afgehuurt die dag. Ben je bijvoorbeeld op vakantie en weten we zeker dat je zou willen komen op de dag dat hij is afgehuurt omdat je bijvoorbeeld dan altijd komt dan bellen we je even.
Er hangt ook een schema met wanneer wie rijd en wat deze doet kwa sport. Dus dan kan je zien om welke tijd welke mensen rijden. Dit schema is ongeveer ook voor 2 weken. Zodat je alvast kan invullen.
Dus als je bijvoorbeeld ziet van om 11:00 rijd er 1 iemand in de bak en om 12:00 niemand. En je hebt een paard die niet alleen kan rijden dan weet je van dan ga ik om 11:00 rijd want dan is er nog een paard in de bak.
Wij zaten te denken aan maximaal 7 gebruikers te gelijk in de binnenbak en maximaal 7 gebruikers te gelijk op de baan. Anders word het wel erg vol.
Onze bak is overigs 20x40 en goed verlicht.
De baan is ook verlicht. Hoe groot deze precies word moeten we nog uitrekenen. Hij komt in ieder geval op een stuk grond van 1047x228. Maar met de bochten enzo gaat hier nog wat van af.
Het is inprecipe niet de bedoeling om je paard in een box te zetten. Maar we hebben waarschijnlijk 2 boxen over dus het zou wel mogelijk zijn. Dan moet je het alleen wel even zeggen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:19

Begrijp ik nou dat je als je binnen wilt komen rijden, dat 2 weken van te voren moet melden? Denk dat je dan erg veel klanten verliest namelijk.

Even voor mezelf, ik rijd alleen binnen als het echt niet anders kan. Dus sneeuw of vorst. Ik ga dus ook pas bellen als mijn baan daadwerkelijk bevroren of besneeuwd is, niet van te voren.
Verder wordt er zeker wel gebruik gemaakt van binnenbanen hoor, en twee euro is heel! schappelijk. Waar je wel rekening mee moet houden is lessen bv, ik zou nooit ergens gaan lessen als er meerdere mensen tussendoor rijden en zou zelf ook niet graag rijden als iemand anders les heeft. Zelfde met mennen, als ik aangeef bepaald moment te komen en er besluit dan iemand bij te komen mennen (die dat na mij ingevuld heeft bv) dan ben ik niet blij.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:22

_Esther_87_ schreef:
Begrijp ik nou dat je als je binnen wilt komen rijden, dat 2 weken van te voren moet melden? Denk dat je dan erg veel klanten verliest namelijk.

Even voor mezelf, ik rijd alleen binnen als het echt niet anders kan. Dus sneeuw of vorst. Ik ga dus ook pas bellen als mijn baan daadwerkelijk bevroren of besneeuwd is, niet van te voren.
Verder wordt er zeker wel gebruik gemaakt van binnenbanen hoor, en twee euro is heel! schappelijk. Waar je wel rekening mee moet houden is lessen bv, ik zou nooit ergens gaan lessen als er meerdere mensen tussendoor rijden en zou zelf ook niet graag rijden als iemand anders les heeft. Zelfde met mennen, als ik aangeef bepaald moment te komen en er besluit dan iemand bij te komen mennen (die dat na mij ingevuld heeft bv) dan ben ik niet blij.

Volgens mij is die 2 weken alleen voor als je de hele binnenhal af wilt huren (dus alleen dat jij er in mag rijden).

Ik zou er wel gebruik van maken denk ik :j Wij hebben geen bak dus in de winter kan ik heel, heel erg beperkt rijden helaas!

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 23:33

2 weken van te voren is inderdaad alleen als je de hele binnenhal wil afhuren voor jezelf. Dit is inderdaad voor als je bijvoorbeeld les wilt hebben. Zodat je niet gestort word door andere mensen.
En we wouden inderdaad wel regels maken van wanneer welke sporten beoefend kunnen worden. Ik snap namelijk best als jij wilt dressuren en er komt iemand mennen of springen dat dat heel vervelend is. Zeker als je een beetje een springent paard hebt.
We wouden eigenlijk ook tijden instellen van ongeveer een 1 uur. Dan kan je natuurlijk ook 2 uur achter elkaar rijden als je 1 uur te kort vind..
Dus van 11:00 tot 12:00, van 12:00 tot 13:00, enz.
Als je dan iets later bent kan dat natuurlijk.
Maar dat er niet de hele tijd mensen de bak in komen. Ik weet dat dat ook erg storrent is.
Als je er eerder uit wil kan dat natuurlijk. Maar dan zien mensen dat je afstapt en kunnen ze daar rekening mee houden.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:53

OP onze manege kost het gebruik van de buitenbak 5 euro, van de binnenbak 10. Je bepaalt zelf hoelang je blijft. Meestal is het in de winter dat mensen gebruik maken van onze binnenbak, maar omdat we een grote buitenbak hebben die altijd berijdbaar is, komen er ook wel Z-ruiters trainen. Als er gereden wordt dan zijn dat niet volle uren. Als ik om tien over twee aankom ga ik echt niet tot drie uur wachten. Je kunt de bak in wanneer je wilt (mits er natuurlijk geen manege lessen zijn) en niemand ervaart het als storend als er mensen bij komen of eruit gaan, zolang duurt dat nou ook weer niet.
Paarden van buitenaf mogen bij ons niet de stallen in of de wasplaats op i.v.m. besmettingsgevaar. Wel kunnen ze alleen in de paddock of in een container.
Misschien heb je iets aan deze informatie voor je werkstuk.
succes

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 09:29

sillyhorse schreef:
Als ik om tien over twee aankom ga ik echt niet tot drie uur wachten. Je kunt de bak in wanneer je wilt (mits er natuurlijk geen manege lessen zijn) en niemand ervaart het als storend als er mensen bij komen of eruit gaan, zolang duurt dat nou ook weer niet.
Paarden van buitenaf mogen bij ons niet de stallen in of de wasplaats op i.v.m. besmettingsgevaar. Wel kunnen ze alleen in de paddock of in een container.
Misschien heb je iets aan deze informatie voor je werkstuk.
succes

Tien over twee kan je ook nog wel de bak.
Ik heb namelijk zelf een tijd van een bak gebruik gemaakt waar ongeveer om de 3 minuten er iemand uit of in ging. Bij de eerste 5 mensen is dat niet erg maar bij de 25ste keer gaat het toch aardig vervelend worden. Vandaar misschien de tijden.
Paarden van buitaf op de spuitplaats is denk ik geen probleem. Boxen denk ik misschien wel.
Maar niks is nog zeker. We willen namelijk eerst kijken of er wel mensen zijn die er gebruik van willen maken.
Als dat maar 2 mensen zijn heeft het geen zin.
Hoevaak denk je dat er bij jullie in 1 jaar gebruik word gemaakt van de binnnen en buitenbak samen?

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 09:30

xJolijn schreef:
Ik zou er wel gebruik van maken denk ik :j Wij hebben geen bak dus in de winter kan ik heel, heel erg beperkt rijden helaas!

Hoevaak denk je dat je daar gebruik zou van maken per jaar?

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:39

Ik zou er inderdaad (denk ik) ook gebruik van maken. Ik zou dan alleen in de winter komen als onze bak bevroren is. Bij mij in de buurt is het €5,- per dag als je van de bak gebruik wilt maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:45

Die openingstijden gaan denk ik heel kostbaar worden... denk aan iemand die dan aanwezig moet zijn ( kost geld zeker de avond uren!) en de lichten die blijven branden.
Daarnaast heb je altijd onrust op je stal.
2 euro voor de huur van je binnen baan is weinig. Hier ligt die prijs denk tussen de 5 en 10 euro p. uur.
De buiten baan zou ik vervangen voor een bak van 20 bij 60 zodat Z ruiters ook een goede oefen baan hebben.
Zo'n galop baan is leuk, maar heeft weinig nut buiten dat je je paard misschien eens lekker kan laten rennen.
Ik begreep dat het een baan om het weiland heen was toch???

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 09:57

JuliaaahX schreef:
Ik zou er inderdaad (denk ik) ook gebruik van maken. Ik zou dan alleen in de winter komen als onze bak bevroren is. Bij mij in de buurt is het €5,- per dag als je van de bak gebruik wilt maken.

Hoevaak per jaar zou je hier gebruik van maken? Dan moet je even bedanken al je zelf geen bak zou hebben.
We moeten namelijk kunnen vertellen hoeveel mensen hier misschien gebruik van zouden maken.

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 10:02

aerdenhout1 schreef:
Die openingstijden gaan denk ik heel kostbaar worden... denk aan iemand die dan aanwezig moet zijn ( kost geld zeker de avond uren!) en de lichten die blijven branden.
Daarnaast heb je altijd onrust op je stal.
2 euro voor de huur van je binnen baan is weinig. Hier ligt die prijs denk tussen de 5 en 10 euro p. uur.
De buiten baan zou ik vervangen voor een bak van 20 bij 60 zodat Z ruiters ook een goede oefen baan hebben.
Zo'n galop baan is leuk, maar heeft weinig nut buiten dat je je paard misschien eens lekker kan laten rennen.
Ik begreep dat het een baan om het weiland heen was toch???

De openingstijden zijn kosten inderdaad veel kwa licht. Verder komen de paarden die naar de bak gaan niet langs de andere paarden. En de eigenaar woont op het terrein. Dus er is altijd iemand aanwezig.
€2,- is inderdaad niet veel. Maar het overal €5,- dus wij wouden daar iets onder zitten om meer mensen te trekken. De precieze prijs weten we nog niet.
Wij hebben geen ruimte voor een 20x60 bak.
De baan houden we wel omdat we dravers trainen voor andere mensen. En we hebben een deal kunnen maken met een paar menners die daar graag gebruik van willen maken. Deze licht inderdaad om het weiland.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:07

2 euro lijkt me te goedkoop... het is een bedrijf, kijk eens hoeveel extra drukte je dan hebt voordat je 50 euro verdient hebt ;)

Boxen laten gebruiken door anderen, waarom eigenlijk? Je zadelt af en gaat weer weg?

Op hele uren rijden, tsja daar zou ik ook niet blij mee zijn.
En het kan zijn dat mensen maar een half uur rijden dan staat de bak het 2e half uur leeg..

Tovie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 10:57

Als we nou zo doen dat iedereen zet:
- Hoe vaak je denkt er gebruik van te maken van de bak per jaar. (dan moet je even doen alsof je zelf geen bak hebt.)
- Hoe lang je dan per keer ongeveer zou willen rijden.
- Wat voor sport je zou willen beoefenen.
- Wat je zou willen betalen om gebruik te maken van de bak.
- Wat voor faciliteit je zou willen hebben. Zoals bijvoorbeeld een spuitplaats, kluisje om je kostbaren spullen in te doen zoal je portomonee, enz.
- Vanaf welke tot welke tijd jij ongeveer zou komen. ( Dus bijvoorbeeld tussen 09:00 en 20:00.)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:16

- Hoe vaak je denkt er gebruik van te maken van de bak per jaar. (dan moet je even doen alsof je zelf geen bak hebt.)
Ik denk gemiddeld 2 keer per week.
ongeveer een uur.
Dressuur
Ik zou het liefst een soort van abonnement zien van 50euro pm. en dat je 1 keer per dag kunt komen rijden.
- Wat voor faciliteit je zou willen hebben. Zoals bijvoorbeeld een spuitplaats, kluisje om je kostbaren spullen in te doen zoal je portomonee, enz.
Een binnenbak en plek om op te zadelen.
- Vanaf welke tot welke tijd jij ongeveer zou komen.( Dus bijvoorbeeld tussen 09:00 en 20:00.)
tussen 1 en 8uur.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:25

- Hoe vaak je denkt er gebruik van te maken van de bak per jaar. (dan moet je even doen alsof je zelf geen bak hebt.) Ik wil dagelijks rijden, dus ik zou 7x p.w. komen. Persoonlijk zou ik dan niet bij jullie komen maar een stal zoeken met een bak
- Hoe lang je dan per keer ongeveer zou willen rijden. ongeveer een uur
- Wat voor sport je zou willen beoefenen. dressuur
- Wat je zou willen betalen om gebruik te maken van de bak. als ik dagelijks zou komen zou ik een vast bedrag per maand willen betalen, bijv 75 euro. Voor incidenteel gebruik wil ik best tussen de 5 en 10 euro betalen
- Wat voor faciliteit je zou willen hebben. Zoals bijvoorbeeld een spuitplaats, kluisje om je kostbaren spullen in te doen zoal je portomonee, enz. geen, ik kom alleen maar om te rijden
- Vanaf welke tot welke tijd jij ongeveer zou komen. ( Dus bijvoorbeeld tussen 09:00 en 20:00.)tussen 8 en 8

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:57

Tovie schreef:
Als we nou zo doen dat iedereen zet:
De meeste mensen die serieus rijden hebben zelf wel een bak en komen dus alleen in de wintermaanden. Kan ik wel doen alsof dat niet zo is, maar dan klopt je onderzoekje straks nog niet. Ik heb dit jaar (de hele winter) precies 14 keer binnen gereden.
45 tot 60 minuten
Dressuur
5 of 6 euro.
Goede, 's avonds verlichte, vlakke en schone parkeerplaats. Mogelijkheid voor iemand die mee is om te gaan zitten, eventueel ook wat te drinken. Verder heb ik niets nodig...
- Vanaf welke tot welke tijd jij ongeveer zou komen. ( Dus bijvoorbeeld tussen 09:00 en 20:00.)

Tussen 08.00 en 22.00 uur. Hoewel 21-22u dan al echt een uitzondering zou zijn hoor.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:41

Ik vind 7 personen in een bak van 20x40 behoorlijk veel. Dan zou ik eerder het bedrag verdubbelen en het maximale aantal ruiters halveren. Dus €4,- en max 3 à 4 ruiters. Je moet er ook rekening mee houden dat eventuele pensionklanten op dat tijdstip willen rijden. Dus je zit misschien al snel op 6 ruiters op 1 tijdstip. Als je een maximum van 7 aanhoudt zit je dan al snel op 9 ruiters. Ik vind het al niet fijn als ik met meer dan 2 moet rijden in een 20x40 bak en dat geldt voor meer mensen. Met een te hoog maximum jaag je huidige en potentiële klanten weg en met een prijs van €4 zit je nog steeds onder de lokale prijs.

Verder zou ik niet de mogelijkheid geven om de gehele bak af te huren. Hoe zou je dit aan je pensionklanten uitleggen? Ik zou persoonlijk not amused zijn al ik op jouw stal sta zodat ik een binnenbak heb en vervolgens er niet in kunnen rijden omdat een of andere kwibus die van een hele andere stal komt hem helemaal heeft afgehuurd.
Hou er ook rekening mee dat de doelgroep die je aanspreekt verkleint wordt door het feit dat er geen springmateriaal aanwezig is. Voorstellen dat de klant dat zelf meeneemt is echt niet haalbaar, want 9 vd 10 keer bezit een ruiter geen eigen materiaal en al zou dat zo zijn is het een mijl op 7 om een hel parcours aan materiaal mee te slepen. Wellicht een kleine investering van jullie kant om een andere doelgroep aan tesnijden.
Westernruiters zul je wss ook niet veel tegenkomen omdat zij vaak een andere bakbodem nodig hebben voor het veilig uitvoeren van oefeningen.

Succes met jullie project.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:02

Per jaar zou ik niet weten, winterperiode bijna elke dag.
tussen de 1 en 2 uur
dressuur/rijden, lange teugels, mennen (beleren) kar wanneer het mag. Longeren als het mag. Losgooien als het mag.
de laatste 3 zijn eigenlijk bijna overal verboden.
Maand abbo per persoon (in mijn geval 2 pony's) 50 euro? of een rittenkaart 2.50 tot 4 euro per keer.
Afspuitplaats, en een plek om 1 neer te zetten box is niet nodig.
- Vanaf welke tot welke tijd jij ongeveer zou komen. ( Dus bijvoorbeeld tussen 09:00 en 20:00.
Meestal in de middag tussen 2 en 5

Die renbaan zou ik ook fijn vinden mits daar ook met een kar gereden mag worden.

Lol kom je aub in onze straat :P