nieuw paardje, hoe met inentingen etc etc.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thuesday

nieuw paardje, hoe met inentingen etc etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 20:42

Hoi,
Ik ben opzoek naar een paardje van ong rond de 12 jaar oud.
Hoe zit het dan met inentingen, en andere dingen waar je op moet letten met het kopen.
Moet hij nog ergens voor geent worden elk jaar? En wat moeten ze standaard nog meer krijgen per jaar.
Ik ben bekend met de kosten voor stalling etc etc.

Lynn_Nikita

Re: nieuw paardje, hoe met inentingen etc etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:51

in het paspoort staat wanneer en waarmee het paard is geeint
laat het paard keuren voor je tot koop overgaat en neem iemand met verstand mee.
vergeet de wormenkuren niet

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 20:54

Wormenkuren wist ik:) hoevaak moet dat ook alweer? Hoeveek inentingen moet hij in totaal?
Ja wil ook iemand meenemen die er verstand van is, en laat hem sowieso klinische en rontgelogische testen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:55

een paard hoeft niet iederjaar geent te worden. maar dan moet hij wel thuis blijven en mag je niet de weg op. anders moet hij iederjaar geent worden.

ik weet niet wat voor paard je zoekt, en wat je er mee, wil gaan doen. maar ik zou hem altijd klinisch laten keuren, en als je er echt de wedstrijd sport in wil misschien ook wel röntgonologiesch. doe dit wel zelf en laat het niet door de eigenaar doen, want er gebeuren wel eens rare dingen.

ga vaker naar het paard kijken wat je aanstaat, dat je weet hoe hij is misschien bij de 2e keer zelf op zadelen en poetsen, dat je weet hoe hij kan reageeren. probeer dan ook de dingen uit die jij met hem wil gaan doen, dus als jij wil dat hij kan springen probeer dan eens een keer een sprongetje daar.

ze moeten gemiddeld om de 8 weken naar de smit, dit kost ongeveer 20 euro zonder ijzers, en met ijzers verschild de prijs nog al per hoefsmid.

om de 6 weken moet een paard een wormenkuur, dit moet je bij de DA halen, die weet vaak ook wel welke je moet hebben.

ik hoop dat je een leuk paardje vind

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:56

om de 6 weken wormenkuur??? jeetje wat doe jij dat vaak! Ik 4 keer per jaar

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 20:58

Oke top:D! Ja ik wil wel lekker buitenritjes gaa maken en af en toe gewoon wedstrijden, ik ben zelf zegmaar een B ruiter op het moment, dus ben ook vooral op zoek anar een leerpaardje, en een paardje waar ik dus zelf wat beter van word, wil er dus wel wedstrijden mee gaan rijden. Is t dan verstandig om wel rontgelogische te doen, of is dat dan in principe overdreven?

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:00

Ik geef ook 4 keer per jaar een wormenkuur.
(Eigenlijk kan je beter een mestonderzoek laten doen ben je waarschijnlijk aan de eind van de rit nog het goedkoopst mee uit)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:02

Lynn_Nikita schreef:
om de 6 weken wormenkuur??? jeetje wat doe jij dat vaak! Ik 4 keer per jaar

dat is verstandig volgens de DA, ik zelf geef de mijne niet zo vaak een wormenkuur, maar hij staat nu in pension, en daar krijgen ze wel om de 6 weken. je moet ook minimaal 1x per jaar een voledige geven volgensmij

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 21:02

Linedel schreef:
(Eigenlijk kan je beter een mestonderzoek laten doen ben je waarschijnlijk aan de eind van de rit nog het goedkoopst mee uit)

Wat bereik je met een mest onderzoek dan?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:04

thuesday schreef:
Oke top:D! Ja ik wil wel lekker buitenritjes gaa maken en af en toe gewoon wedstrijden, ik ben zelf zegmaar een B ruiter op het moment, dus ben ook vooral op zoek anar een leerpaardje, en een paardje waar ik dus zelf wat beter van word, wil er dus wel wedstrijden mee gaan rijden. Is t dan verstandig om wel rontgelogische te doen, of is dat dan in principe overdreven?

je kunt het altijd doen, maar het kost wel iets van 500 euro, ik zou klinisch doen en als er dan twijfel is op de foto zetten. ik zou ook even vragen of hij ooit kreupel is geweest, en misschien ook even naa trekken, misschien zit de eigenaar ook wel op bokt en kom je veel meer over het paard te weten. je moet ook goed afspreken wie de keuring betaald. het is normaal dat jij de keuring betaald, maar bij afkeuring de eigenaar zelf

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 21:12

Oke top, ja doe ik even!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:16

thuesday schreef:
Linedel schreef:

Wat bereik je met een mest onderzoek dan?

Met een mestonderzoek kijken ze hoeveel wormeitjes er in de mest zitten. Als dat er te veel zijn moet je het paard ontwormen. Je krijgt dus een advies van de DA. Zo hoef je niet klakkeloos steeds een spuit wormenmiddel in je paard te stoppen, als je namelijk te vaak ontwormt worden de wormen resistent. Ze gaan dan niet meer dood van het middel.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:18

Röntgelogisch is overbodig, tenminste als je een paard onder de 10.000 euro koopt. Want als je een paard röntgenlogisch laat keuren (wat je heel veel geld kost) en hij wordt goedgekeurd, kan dat alsnog betekenen dat het paard klinisch niet goed is. Röntgenlogisch is eigenlijk alleen voor als je echt hoog wil komen in de wedstrijd sport, tuurlijk kan je het ook gewoon voor de zekerheid doen maar dat kost je dan wel rond de 800 euro. Ik zou persoonlijk wel altijd een pony/paard klinisch laten keuren :j

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:23

sorry hoor, maar ik wilde een paard van 4000 euro kopen wat z liep en nooit kreupel was geweest, en die was klinisch gewoon goed maar op de foto dik afgekeurd, hij had atrose, ergens bloedvatjes wat paraplutjes waren wat bolletjes moesten zijn, of andersom ik zou het niet meer weten, en een chipje, dus dikke afkeuring. het paard wat ik nu heb heb ik ook onder de 10000 gekocht en klinisch laten keuren en 1 röntgen foto laten maken, de rest was nog maar 1,5 maand oud en hebben we opnieuw laten beordelen. röntgenologisch keuren kost geen 800 euro of je moet dan echt zijn rug en zo ook op de foto hebben, volgensmij is het iets van 20 euro per foto

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:04

Tja, je moet het zelf weten. Maar het blijft altijd een risico.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:28

of je wel of niet rontg. keurt is een afweging en blijft altijd een gok, want ook die foto's zijn maar een momentopname en bieden geen zekerheid voor de toekomst, ze garanderen niet dat een paard goed [b]blijft[/b].
Aan de andere katn, met 400-500 extra nu uit te geven kun je iig bestaande problemen wel ontdekken- Doe je het niet en het paard wordt alsnog kreupel door ...tja whatever...dan ben je ook binnen no-time dit bedrag kwijt, kreupelheids onderzoek en vervolgens bijvoorbeeld; tildren, inspuiten gewrichten, speciaal beslag ocd operatie etc. dat redt je niet met 400-500euro. Het blijft dus een persoonlijke afweging icm het doel wat je voor ogen hebt. Een paard is niet gelijk onbruikbaar cq wegwerpartikel zodra er artrose of hko wordt geconstateerd, het is maar net wat je er voor over hebt om je ambities bij te stellen (bv nooit meer springen) en je management vd paarden aan te passen. En soms is het ondanks alles toch niet haalbaar.

Wormeitelling is een onbetrouwbare methode om te ontwormen, ook dit is een momentopname. Dus in dit geval beter niet gokken, en gewoon iom de DA een goed schema opstellen. Wormen kunnen heel veel schade aanrichten bij paarden, van vermageren tot kolieken en erger. Ontwormingsmiddelen zullen een paard niet doden, wormen kunnen dit wel.

En regelmatig (jaarlijks minimaal)enten is wel nodig (behalve tet. 2 jaarlijlks). Het immuumsysteem van een paard is niet te vergelijken met bv een hond of kat. Ook iets ogenschijnlijks simpels als influenza kan dodelijk zijn, ligt ook aan de plek waar de paarden staan en of deze wel of niet geent zijn bv. Als het uitbreekt is de infectiedruk van groot belang. Het aantal virusdeeltjes die zich kunnen vermenigvuldigen in ongeente paarden is veel groter dan bij geente paarden. Bij geente paarden "herkent" het immuumsysteem vanwege de vaccinatie de boosdoener veel eerder dan bij paarden die niet geent zijn.

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 13:59

Oke top van jullie reacties! Zal nog even kijken of in rontgelogische doe, dit blijft idd altijd een gok..