Help! Hap uit de manen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Help! Hap uit de manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:24

Mijn mooie fries met z'n mooie lange manen van bijna 80 cm... Is opeens een stuk minder mooi nu er een hele 'hap' van bijna een handbreedte uit zijn manen is |( De manen reiken op die plek nog niet eens tot halverwege van waar de rest van zijn manen komt. Zijn manen had ik losgedaan van de week. Ik heb ze soms los, soms in vlechten, soms in een hengstenvlecht. Hoewel ik wel het idee heb dat zijn manen wat uit begonnen te vallen door gewoon vlechten, dat doe ik de laastse tijd dus minder.
Hij heeft een deken op, maar daar kan het niet door komen omdat de deken niet tot dat punt komt waar zijn manen eraf zijn. Hij heeft geen exceem en schuurt niet of nauwelijks.
Hij staat wel buiten met andere jonge paarden en ik verdenk zelf één van hen ervan in een speelse bui een hap uit zijn manen genomen te hebben.

Zijn er mensen met ervaring met zo'n 'geval'? En wat zal ik doen..? De manen altijd maar in een hengstenvlecht doen of vlechten maken tot ze weer aangegroeit zijn? De rest van de manen knippen tot de hoogte van dat stuk? (oei oei, moet al huilen als ik eraan denk :+ )
Help!! :P

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:53

Niemand die hier ervaring mee heeft..?

Ilsemarie

Re: Help! Hap uit de manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:56

wat voor antiklit gebruik je? Equishine en andere dingen met siliconen zorgen er inderdaad voor dat de manen sneller kapot gaan. (ik gebruik(te) altijd cowboy magic detangler)
Verder lijkt het volgens mij snel zo dat er meer haren uitvallen als je het in vlechten houdt omdat er dan bij het loshalen en doorkammen meer losse haren zijn, maar dat komt omdat de haren anders niet weg kunnen natuurlijk.
Mijn voorkeur zouden losse vlechten hebben, dan staat er met grazen e.d. ook de minste druk op. Eventueel kan je ze nog een keer opvouwen als de vlechten nog te lang zijn.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:02

Ik heb ook eens iets soortgelijks gehad 1,5 jaar geleden. Is in het weide seizoen gebeurt kon toen ook wel janken :(... Ik ben met antibijt aan de slag gegaan. 1 Geluk had ik... Mijn haffie heeft een dubbele manenkam en het was maar aan 1 kant, toen ben ik gaan vlechten aan 1 kant. Nu vlecht ik alleen nog maar vier vlechtjes begin van de hals omdat ik anders met mijn teugels in de knoop zit. Gelukkig is het stuk weer mooi bij gegroeid. 1 x in de week gebruik ik Cowboy magic :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:02

Vlechten is gewoon heel slecht voor de manen, je creeert een knikpunt iedere keer en met rollen, schuren en spelen is het makkelijk het haar te doen breken.
Ik vind persoonlijk te lange manen bij mensen maar ook bij paarden niet echt mooi, wel appart.
De manen hebben dan geen functie aangezien ze meestal in een vlecht zitten en als ze zo lang zijn kunnen ze die langen plukken niet echt om zich heen laten wapperen tegen vliegen.
Ik heb ook een shet en die hele mooie manen maar ze hangen altijd los, maar hij staat tevens in een groepje en een tijd gelden had een jaarling er wat happen uit gepakt.
Tja vervelend.
Ik mocht hem ergens anders neerzetten van de stalhouder toen, maar die jaarling was zijn beste maatje en ik heb liever een gelukkige pony.
Ik heb een paar streepjes teer door de manen getrokken en door de staart, stinkt wel maar het helpt wel.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:07

Wat zonde TS!

Mijn Haf had ook lange manen, niet zo lang als die van jou ;) Ik had ze bijna altijd in vlechten of deels een hengstenvlecht. Soms ook los. Ik gebruikte geen Equistar meer want daar vielen de manen van uit. Andere merken antiklit gingen wel, dikke laag erop voor het uitgekamt werd en dan kon het wel een weekje mee vaak. Maar idd, soms kon ik er hele plukken uittrekken, kunst is om niet strak te gaan vlechten. Maar ook vlechten beschadigt de manen, misschien wel meer dan gewoon los laten hangen.

De manen van mijn shet waren ook tot op de schouder. Veulen erbij van een andere merrie en mevrouw kreeg een kort kapsel inclusief geen voorpluk meer. Echt zoooo zonde, maar wist hier ook geen raad mee :( Het kan ook tijdens het spelen gebeuren, vind thuis nog vaak plukjes manen in de wei van de shetlanders. Gebeurt nou eenmaal ;(

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:28

Net als wat Jesito zegt te lange manen vind ik ook niet mooi maargoed dat is iets persoonlijks! Mijn haffie heeft mega dikke volle manen net iets over de schouder langer hoeft van mij echt niet hoor (A)... Ik moet wel zeggen dat bij mij vlechten wel tijdelijk werkte om alles mooi bij te laten komen, oftewel ik stoorde me er zo minder aan :) maargoed ik vlecht nu ook echt niet meer alles alleen het begin stukje zoals ik al vertelde :) ... Het beste is natuurlijk zo min mogelijk er aan zitten... En eens in de zoveeltijd met je handen uitkammen met wat goede anti klit :)

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:33

zonde !! 1maand geleden ook bij mijn tink gebeurd tijden het spelen of zo ; mis nu ook een handbreedte hap uit de manen staat heel stom ik doe het nu maar in een hengsten vlecht dan valt het niet zo op ;)

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 12:55

Dat de manen van anti klit af kunnen breken wist ik helemaal niet!!
Ik doe er om de dag toch wel anti klit in, dat serum van de Action. Zal ik nu ook maar gauw mee stoppen dan :=

Wat kan ik dan het beste doen qua vlechten? Hengstenvlecht erin of gewone vlechten? Hengstenvlecht zit wel strakker natuurlijk, maar z'n matties hebben dan wel weer minder kans om een hapje haar te nemen :+

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:02

Ik zou dan voor een lossere hengstenvlecht gaan. Naar mijn gevoel had dat altijd het minst te lijden. en wat Franka zegt, gewoon zo min mogelijk aanzitten en met je vingers de grootste klitten eruit halen, niet met een kam eerst ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:10

Hmmm, ja, zit niets anders op dan wachten. ;)

Die van mij kwam uit de opfok met een hap uit de manen, dat lijkt nu gelukkig al een heel stuk anders, we zijn bijna een jaar verder en het is zo goed als aangegroeid.
Als je vlecht dan gewoon heel los, ik vlecht niet meer. Gebruik wel cowboy magic, dat zorgt er voor dat het mooi zacht is, en dat er geen vuil in de manen blijft hangen, waardoor het gaat klitten en bij het rollen of schuren gemakkelijk stukken uit getrokken worden.
Daarbij maakt Cowboy Magic de manen ook heel erg makkelijk doorkambaar, je haalt er geen haren uit met kammen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 13:10

Kammen doe ik ook zo min mogelijk :j
Vandaag maar een hengstenvlechtje erin doen dan :D

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:45

De hengstenvlecht zakte vandaag wel meteen een stuk meer uit door die korte plukken.. -O-

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:34

Maak je 2 delen van een hengstenvlecht?

Bij mijn haflinger is het achterste stuk van haar manen een drama, toen ik haar kreeg was het aller achterste stuk ong 4 cm lang en daarbij is de 10 cm daarvoor voor 75% uitgevallen doordat ze vorig jaar met een halsdeken heeft rondgelopen de hele winter.

http://6.media.hyves-static.net/1414203 ... 03645.jpeg
Zo was het afgelopen september, het groeit nu een heel stuk bij maar het is nog bij lange na niet zo dik & lang als de rest. Het scheelt nog zo'n 20 cm nu dus dat gaat nog wel even duren voordat het weer mooi is..

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:38

Bij mijn arabier waren al zijn manen afgebeten toen hij het land uit kwam. Balen dus en het staat nu nog overeind.

Denise_billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:24

Ik deed met mijn fries die ook lange manen had altijd zijn manen in een hengstenvlecht en zo minmogenlijk uitkammen. 1x in de week kammen en verder elke dag in een hengstenvlecht en als ik er was los om de manen te laten luchten. paarden onder elkaar bijten vaak in elkaars manen, ook kan het komen als hij er met t leggen misschien met opstaan erop is gaan staan.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:04

ik heb eeen staartenvreter dus ja je heb kans dat het 1 van de jonge paarden was.
mijn paard is 4 en had een merrie naast hem die d´r staart altijd over de deur gooide.
met vervolg dat hij heerlijk stond te kauwen.
merrie miste uit eindelijk de helft van haar staart....

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:53

ik denk dat ik beter nooit had moeten reageren hier.. vanavond aangekomen op stal en ja je raad het vast al.. ik moestt gelijk aan dit topic denke.. wat baalde ik was blij dat alles mooi was aangegroeid

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:15

hier precies hetzelfde, wij spuiten er nu een soort kippenspray in. dat stinkt heel erg en hierdoor word er minder aan zn haar geknaagd. kan je kopen bij de welkoop volgensmij. bij mij gebeurde dit al een jaar geleden.. ik lees hier dat vlechten slecht zijn? als mijn fries zn haar los heeft gaat 't erg knopen en dan bijt hij er op tijdens het grazen. zolang je er maar niet te strakke vlechten in hebt, toch?

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:23

ohoohh bah wat zonde...
mijn pony heeft ook best wel lange manen... best wel dik... en gewoon mooi om te zien :
(niet altijd handig voor wedstrijden met vlechten trouwens :+ _
maar 2jaar terug toen ik haar uit het land haalde.. zag ik tot mijn schrik dat er bijna 2handen naast elkaar veel korter waren dan de rest...
ik was woedend... hoe kan dat nou... mijn pony staat alleen... (altijd in handen... maar kan gewoon niet in een kudde want dat word ze kapot getrapt)
en dan nog alles eruit... je gaat vanalles denken... heeft ze gescheurd... is er iemand bij haar geweest... hoe kan dit...
totdat ik haar vorig jaar achter huis had...
mijn buurvrouw belde me ... en zei dat ik even naar buiten moest komen...
tot mijn schrik zaten er gewoon 2 kraaien op haar nek al haar mooie manen eruit te trekken...
hup weer een hele hap eruit

sinds dien staat mijn pony dus gewoon met een hals op...
met kouder weer met een gewone hals van het deken .. en zomers met een vliegendeken met hals...
niet echt leuk... maarja al haar manen eruit is ook niets...

wauw ... lang verhaal :P
maarja dat kan dus ook...

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:20

mariska1408 schreef:
ohoohh bah wat zonde...
mijn pony heeft ook best wel lange manen... best wel dik... en gewoon mooi om te zien :
(niet altijd handig voor wedstrijden met vlechten trouwens :+ _
maar 2jaar terug toen ik haar uit het land haalde.. zag ik tot mijn schrik dat er bijna 2handen naast elkaar veel korter waren dan de rest...
ik was woedend... hoe kan dat nou... mijn pony staat alleen... (altijd in handen... maar kan gewoon niet in een kudde want dat word ze kapot getrapt)
en dan nog alles eruit... je gaat vanalles denken... heeft ze gescheurd... is er iemand bij haar geweest... hoe kan dit...
totdat ik haar vorig jaar achter huis had...
mijn buurvrouw belde me ... en zei dat ik even naar buiten moest komen...
tot mijn schrik zaten er gewoon 2 kraaien op haar nek al haar mooie manen eruit te trekken...
hup weer een hele hap eruit

sinds dien staat mijn pony dus gewoon met een hals op...
met kouder weer met een gewone hals van het deken .. en zomers met een vliegendeken met hals...
niet echt leuk... maarja al haar manen eruit is ook niets...

wauw ... lang verhaal :P
maarja dat kan dus ook...

Haha, wat een verhaal ! :')

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:46

Gewoon brutale beesten .. Echt niet best :O

Lovly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:55

Oeii! zo jammer, :s