Properder in grote of kleine stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Properder in grote of kleine stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:07

Mijn Haflinger staat momenteel in de kleinste stal bij ons thuis, gok 2.5 op 3.5 m. Ze kan met haar hoofd buiten de stal hangen en dat doet ze dan ook quasi altijd. Ik heb de indruk dat ze erg graag in die stal staat en dat ze vooral graag met haar kopje buiten kan.

Nu is er dus nog een grotere stal vrij, dit in onze grootste stal, zeker 5 op 4 m, misschien zelfs groter, maar hier kan ze niet met haar hoofd buiten hangen. Ze zou wel door de tralies heen contact hebben met haar buurman. Mijn merrie is een erg dominante en heeft eigenlijk geen vriendjes onder onze paardjes dus weet ook niet of dat contact fijn of niet fijn voor haar gaat zijn.

Ik zou ze dus liefst in haar kleine stal houden. Nu komt het: ons mama denkt dat we minder schafelingen zouden verbruiken voor haar als ze in een grotere stal staat.

Momenteel gebruik ik ongeveer 1.5 baal per week, in slechte weken eens 2 balen. Ze plast en poept nu heel netjes achteraan (omdat ze vooran met haar hoofd buiten kan...) haar stal over de gehele breedte en ongeveer 0.5 m diep, dat moet er dus alle dagen uit.

Mijn mama denkt dat ze in de grotere stal dus minder vuil zal maken en ik denk net het tegenovergestelde... Iemand ervaring mee? Tips?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:12

ik heb ook een haflingermerrie en heb haar 4 jaar in een stal met trailies gehad. Toen was ze echt ontzettend smerig. Nu staat ze sinds 1,5 jaar in boxen waar ze overheen kan hangen en is wel aanzienlijk schoner geworden dit omdat ze zich denk ik minder opgesloten voelt en hierdoor minder loopt te draaien in dr box. Ik denk dus dat je eerder veel meer kwijt bent in die grote stal aan bodem bedekking. Dit ivm de grotere ruimte en het opgesloten staan. Die van mij was echt gefrustreerd in een dichte box )met de tanden over de spijlen schrapen en nu staat ze in een box waar de deur open is en de rest van de voorkant dicht met spijlen en heb het haar NOOIT meer zien doen. Voor mij zou de keuze waar jij nu voor staat dus ook niet tegen elkaar opwegen-

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:12

Mijn ervaring is inderdaad dat een grotere stal schoner blijft omdat ze minder door de vieze plekken heen lopen. Maar als jou merrie in de stal waar ze nu staat heel tevreden is en in de grotere stal meer heen en weer zou lopen omdat ze zich niet fijn voelt maakt ze die stal juist wel vuiler.

smurffie

Re: Properder in grote of kleine stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:15

ik weet niet hoe veel jou paard buiten komt, maar 1,5 a 2 balen vind ik best normaal/weinig als ik eerlijk ben..
ik gebruik +/- 1 baal per week in een stal van 3 x 3 maar ik sta op vlas, en mijn stal is een loopstal..

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 15:47

Ik hoor dus vooral: kleine stal houden?! Daar ben ik zelf eigenlijk ook voorstander van... :o 't gaat mij ook echt niet om het werk qua uitmesten, wil gewoon dat ze staat waar ze het liefste staat en volgens mij is dat de kleine stal.

smurffie schreef:
ik weet niet hoe veel jou paard buiten komt, maar 1,5 a 2 balen vind ik best normaal/weinig als ik eerlijk ben..
ik gebruik +/- 1 baal per week in een stal van 3 x 3 maar ik sta op vlas, en mijn stal is een loopstal..

Dus jouw stal is een inloopstal wat betekent dat jouw paarden quasi continu buiten lopen? Dan ben ik inderdaad wel zuinig :D
Normaal gaat pony 's morgens buiten en 's avonds weer binnen, maar de laatste maand met het vriesweer heeft ze maar 2 à 3 uur per dag buiten gestaan, wat eigenlijk veel te weinig is (naar mijn zin dan, zij gaat ook op de wei gewoon in haar schuilstal staan slapen...), maar het is nu zo...
Ze is echt heel netjes, ze plast altijd in het hoekje linksachter want rechtsachter hangt haar drinkbak. En ze poept heel de achterstrook behalve rechts in het hoekje. Ze loopt ook bijna nooit door haar poep, die liggen steeds nog mooi op hoopjes. Haar stal is dus héél makkelijk uit te mesten:
1) men neme een plastieken riek met veel tandjes
2) men schrape de losse, propere bovenlaag die evt. toch bovenop de poep en plas is beland naar voor want die mag blijven liggen
3) men scheppe de poep weg
4) men neemt een schop
5) met de schop gaat in 2 à 3 scheppen de plasvlek weg
6) men legge met de riek een HEEL DUN laagje achteraan waar ze morgen weer op kan poepen en plassen
7) vooraan lekker alles naar binnen gooien dat ze zacht kan liggen :j

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:07

Dat klopt helemaal ;) ik heb 1/2 tot 1 1/2 baal vlas per week nodig. Dit is afhankelijk van het weer (met regen en kou gaat ze zelf al binnen staan)..

dus ik denk eigenlijk dat nog minder gebruiken wel HEEL moeilijk word want dat je al verschrikkelijk zuinig bent ;)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:09

smurffie schreef:
Dat klopt helemaal ;) ik heb 1/2 tot 1 1/2 baal vlas per week nodig. Dit is afhankelijk van het weer (met regen en kou gaat ze zelf al binnen staan)..

dus ik denk eigenlijk dat nog minder gebruiken wel HEEL moeilijk word want dat je al verschrikkelijk zuinig bent ;)

Ik niet hoor, mijn pony is zuinig *\o/* Ik heb echt totaal niet het gevoel dat ik zuinig ben, in tegendeel, haar stal ziet er altijd het netste uit van de hoop... Ze is gewoon echt proper :o

Edit: mijn pony vind ook dat je maar beter kan poepen in de piste tijdens het rijden (gemiddeld 3x per uur) en plassen doe je ook best in de piste, midden op de hoefslag en er daarna vooral niet door willen lopen :D

danique115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:37

ik heb een box van 3.5 bij 3.5 en mijn merrie staat alleen buiten als ik thuis ben. dat is miss 2 uur per dag en dan nog rijden en ik gebruik 2 a 2.5 baal per week dus het is echt erg zuinig wat je heb.
misschien door het kleinere oppervlak word de plaslaag wat dikker maar ik haal er iedere dag 1 hele kruiwagen uit en ik sta op vlas.