Overgang van zaagsel naar vlas. Wie wat waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Overgang van zaagsel naar vlas. Wie wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:59

Hoi Bokkers! :wave:

Mijn 2 paarden en 1 pensionpony staan al sinds dat ze hier op stal staan op zaagsel.
Voor mijn vader is zaagsel het goedkoopste (qua inkoop alleen dus.)
Maar ik zit nou te bedenken of vlas niet veel voordeliger is.

Wij betalen hier voor een baal zaagsel 3,50/4.00 euro.
Als wij hier vlas willen kopen zouden we ong. 7.50/8.00 betalen.
Natuurlijk een verschil van dag en nacht...

Hier mijn schema hoe ik uitmest:

Maandag: Halve baal zaagsel in 1 stal. (1 baal zaagsel dus voor 2 paardenstallen) het overtollige zaagsel aan de randen gooien en een dun laagje in het midden, waar de mest en urine op komt.
Dinsdag: De mest en urine weg halen en zaagsel van de randen naar binnen gooien.
Woensdag: Hetzelfde als dinsdag
Donderdag: Al het vieze weer weg halen. Geen zaagsel meer over aan de randen dus een dunne schone laag zaagsel in de stallen.
Vrijdag: Hetzelfde als donderdag.
Zaterdag: Het vieze er allemaal uit gooien en een kwart baal er dus overheen gooien. net als de andere stal.
Zondag: Het vieze er weer uit.

Wij hebben er onder volledig rubberen matten liggen. Dus het is geen probleem als ze op een dunne laag liggen. Voor 2 paarden doe ik dus gemiddeld een week met 1,5 baal zaagsel.
De pensionpony heeft natuurlijk een andere manier van uitmesten, dat weet ik zo niet. Die doe ik namelijk niet. :)

Ik vroeg me af hoe goed we af zouden zijn met Vlas? Hoe werkt dit, wat doet het en hoeveel heb ik nodig?

Groetjes.

HTM

Re: Overgang van zaagsel naar vlas. Wie wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:29

Afhankelijk van de grote van je stal heb je 1 a 2 pakken in de week nodig voor 1 paard.
En natuurlijk is het afhankelijk van hoe veel je paard op stal staat.

Ik heb zelf een paard en een pony op vlas staan.
Haal elke dag de poep uit de stal, en bij de pony gaat er 1 keer per week (3x3 stal) 1 pak vlas in.
Bij het paard (3x5 stal) gaan er om de 9 a 10 dagen 2 pakken vlas in.
Mijn paarden staan wel veel op stal.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 14:35

HTM schreef:
Afhankelijk van de grote van je stal heb je 1 a 2 pakken in de week nodig voor 1 paard.
En natuurlijk is het afhankelijk van hoe veel je paard op stal staat.

Ik heb zelf een paard en een pony op vlas staan.
Haal elke dag de poep uit de stal, en bij de pony gaat er 1 keer per week (3x3 stal) 1 pak vlas in.
Bij het paard (3x5 stal) gaan er om de 9 a 10 dagen 2 pakken vlas in.
Mijn paarden staan wel veel op stal.

Mijn paarden staan van 20:30 tot 07:00 op stal... niet de bedoeling dat er dus zoveel vlas door heen gaat. :oo Niet gedacht dat het zo veel was!
Maar ja... in jou situatie. Als jij aan het zaagsel zou gaan... zou je ook meer als ik gebruiken niet waar?
Ik gebruik 1.5/2 pakken zaagsel voor 2 paarden in 1 week.

TryToGetIt

Re: Overgang van zaagsel naar vlas. Wie wat waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:37

Ik heb een best vies paard en reken op 2 pakken vlas in 1 week :=

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:39

aan zaagsel zou ik ook zeker meer gebruiken dan jij TS.
Mijn paarden komen op dit moment 2 a 3 uur per dag buiten, de rest staan ze dus op stal (helaas).
Ik denk als ik het zo bekijk bij jou dat je ze beter op zaagsel kan laten staan.
Veel verschil zit er niet in vlas en zaagsel, en als je vlas optimaal wilt gebruiken moet je een dikke onderlaag hebben. Dus de eerste keer gingen er in mijn stallen 5 en 7 pakken.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:43

Ik deed eerst 1x per 5 nachten hele stal leeg (tenzij de echt schone plekken) en 1 nieuwe baal erin, daarnaast iedere dag alleen drollen. Maar dat was best duur

Nu doe ik iedere 3 nachten een halve baal per stal erbij en natte plekken er dan uit. wel iedere dag de drollen eruit halen.

Vlas lijkt snel vies, maar schijnt dat dan niet te zijn. Pas als het echt rood is (onderste laag) dan moet je die rode natte plekken eruit halen.

Maar waarom probeer je het niet gewoon een paar weken. Koop je voor iedere paard 1 of 2 balen en dan testen of het zuiniger/voordeliger is. Want ieder paard is anders en iedere manier van uitmesten is anders! (merk ik met m'n eigen paarden al)