Hoeveel paarden/pony's op 1 hectare?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Hoeveel paarden/pony's op 1 hectare?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:32

ik huur elk jaar 1 hectare weide, nu heb ik zelf een fjord en wou ik 1 of 2 vriendjes voor haar erbij zetten.
Zou dit kunnen? ze morgen van april tot november dag en nacht buiten staan.

Dav

Re: Hoeveel paarden/pony's op 1 hectare?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:34

Quote van Tanja;
Hoeveel land heb je nodig om een paard op te houden?

De vuistregel is: 2500 m2 per paard, 3000 m2 voor een merrie met veulen.*
Oftewel, ongeveer 4 paarden op een hectare.
Met die hoeveelheid kan je je paard zomers dag en nacht buiten laten, en 's winters overdag buiten (mits het land voldoende droog is) en 's nachts op stal, of zomer en winter overdag buiten en 's nachts op stal, en dan (een deel van wat je nodig hebt) zelf hooien.

Hoe houd je een weiland in goede conditie?

Weiland moet wel goed worden onderhouden. Dat betekent regelmatig onkruid bestrijden (1x per 2 jaar volvelds door de loonwerker laten spuiten is voldoende en kost je ongeveer 150 euro per hectare inclusief bestrijdingsmiddelen), regelmatig bemesten - injecteren mag van 1 februari tot 1 september op zand- en lössgrond, en van 1 februari tot 15 september op kleigrond. Kunstmest strooien kan zeker nodig zijn, en vergeet bekalken niet - paardenmest en kunstmest verzuurt de grond. Verder zal je 1 keer per 4-5 jaar het weiland opnieuw moeten laten inzaaien.
Verder is verwijderen van de mest door afvoeren of verspreiden door te slepen aan te bevelen. Niet zozeer om wormbesmetting te verminderen (als je goed ontwormd maakt het niet zoveel uit), maar wel om 'paardenplekken' te voorkomen/verminderen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:48

Ik heb een haflinger, een welshxarabier en een haflingerjaarling staan op 1 hectare. Heel de zomer door gewoon gras beschikbaar (sobere rassen helpen daarin natuurlijk) en in de winter krijgen ze hooi bijgevoerd en staan ze op zo'n 0.4hectare, de rest houd ik zomerland. Daar gaan ze ook eerst weer op en zo krijgt het winterland de tijd weer aan te sterken.
In mijn profiel staat een foto met ons 1ha, het grootste land wordt van de week ook in 2 gedeeld aangezien ze op zo'n groot stuk in de zomer niet 24/7 kunnen staan, dan eten ze zich veel te rond.
Ik ben pas beginnen bijvoeren begin december en denk tem maart bij te moeten voeren, verder staan ze gewoon op gras. Het feit dat het land is ingedeeld helpt ook heel goed, zo behoud je mooi land dat altijd kan aangroeien.

Ik denk dat 4 pony's/sobere paarden op 1ha makkelijk moet gaan :j .
Edit: die van mij staan alle dagen van het jaar 24/7 buiten. Ik heb ook nog een bak en een stuk dat ook voor mezelf gebruik, dus niet alles is land.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 08:33

SecretLIN schreef:
ik huur elk jaar 1 hectare weide, nu heb ik zelf een fjord en wou ik 1 of 2 vriendjes voor haar erbij zetten.
Zou dit kunnen? ze morgen van april tot november dag en nacht buiten staan.

Dat ligt aan o.a. grondsoort, weide management, grassoort en welke beweidingstype je kiest... Is niet zomaar een antwoord op te geven.

extasy

Re: Hoeveel paarden/pony's op 1 hectare?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:41

Ik wist helemaal niet dat er eigenlijk maar 4 paarden op 1 hectare mogen... Intressant om te weten!