Ik ben op zoek naar iemand die me kan helpen met wat wel en niet wordt getolereerd bij de dierenbescherming of andere instanties.
Situatie 1: Meerdere pony's op stands, met ketting van het halster naar de muur, van ongeveer 1.00m-1.50m breed x 1.50m lang met plasgeul er achter waar zij de hele dag in staan. De stands zijn amateuristisch gebouwd van stalen buizen van de geul een meter omhoog en dan recht naar de muur, halverwege op ongeveer een halve meter hoogte zit er nog een stalen buis aan gelast. Vorig jaar zijn er binnen een maand tijd, mede door deze constructie, 2 pony's overleden. De eerste in met een voorbeen over de ketting blijven hangen en is toen gevallen, kon door de kleine ruimte moeilijk opstaan, is toen weer gevallen met als gevolg het helemaal niet meer op kon staan en hebben ter plaatse in moeten laten slapen. De tweede was zo'n 4 weken later, pony was snachts gaan liggen en is met het achterwerk onder de laagste buis terecht gekomen waardoor hij niet meer op kon staan en hierdoor zijn been brak, ook deze is ter plekke ingeslapen. Vorig jaar is de dierenbescherming (of andere instantie) langs geweest en heeft ze opdracht gegeven om de pony's uit stand te plaatsen, op tweede bezoek (inmiddels in mei) stonden de paarden op de weide, dus is alles goedgekeurd.
Situatie 2: Oudere dame heeft het beste voor met haar dieren, alleen krijg ik het idee dat ze het allemaal niet meer aan kan. Met al haar goede bedoelingen zorgt zij voor haar 2 bejaarde pony's (waarvan 1 blind) en grote 6-jarige. Voor de 6-jarige heeft ze een zeer open ruime box laten plaatsen, de andere 2 delen een open stal met een hek ertussen. Het probleem is dat ze ze het hele jaar los gooit in haar boomgaard, waardoor de paarden vaak tot de knieen in de blubber staan, de stal wordt haast nooit uitgemest, er wordt soms een drol uit gehaald en een klein beetje stro overheen gestrooid, met als gevolg dat de paarden in een drap van eigen uitwerpselen staan. Zou ik hierover een melding kunnen maken dat deze dame hulp nodig heeft bij de verzorging van haar dieren, of kunnen ze hier niets tegen doen?
Ik heb zelf geen ervaring met de dierenbescherming of dergelijke instellingen, 114 bellen heeft in dit geval geen zin.
Voor meer info of bij serieuze hulp kun je mij via pb bereiken. Eventuele ideeen en suggesties graag in het topic.
Alvast bedankt!!
Mavelle
Geplaatst: 16-02-12 20:07
Die eerste daar kun je toch gewoon de dierenbescherming voor bellen? Lijkt mij tenminste gewoon een vorm van nalatigheid.
De tweede situatie denk ik dat je veel minder kan. Paardjes komen buiten en krijgen eten (neem ik aan), maar wat je misschien wel kan doen is zelf je hulp aanbieden of voor haar een advertentie op marktplaats plaatsen.
Matchi
Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-12 20:13
ik heb dat jonge paard een tijdje voor haar verzorgt, maar heb daar nu gewoon echt de tijd niet meer voor, heb destijds een verzorger voor haar gezocht, zonder succes.
ik kon niets op de website vinden betreft situatie 1, vandaar mijn oproepje
Stands zijn nog niet verboden. Al kan het zijn dat deze constructie nu die bewezen gevaarlijk is er wel wat gedaan kan worden.
Situatie 2 zou je het beste wat verder voor rond kunnen bellen voor hulp, want hier is het een kwestie van leeftijd en niet van niet willen. Noch eigenaar noch dieren zelf (oudjes in elk geval) zullen er beter van worden als ze weg moeten daar. Mevrouw heeft hulp nodig in de vorm van berg zand en iemand die komt stallen poetsen. Is er misschien wel iets te doen om schoonhouden makkelijker te maken voor haar? Andere bodembedekking bv? En heel persoonlijk, maar is er geld om iemand in te huren? Dan is er nl vaak sneller iets mogelijk bv via lokale manege/pensionstal.
ik heb al geprobeerd een verzorger te vinden, betalen gaat ze zowiezo niet doen, ze zou er eerder geld voor vragen. ze zou het jonge paard ook bij mij op de pensionstal kunnen zetten, zodat ik ervoor kan zorgen, maar dat wil ze ook niet. het gaat niet om het vergemakkelijken van schoonmaken, ze is lichamelijk wel sterk genoeg, alleen doet ze het gewoon niet (misschien is het mentaal te veel al die dieren verzorgen). ik heb het idee dat ze het overzicht kwijt raakt, dus vandaar dat ik dacht misschien kan ik via een instantie hulp voor haar vinden betreft de verzorging van haar dieren.
Koper
Geplaatst: 16-02-12 23:26
Voor de ponies in de stands zou het al een oplossing zijn als de kettingen door een ring in de muur lopen en dan een blok hout eraan zodat de ketting niet in een boogje kan komen te hangen en er dus ook geen benen meer overheen kunnen.
Hier zijn zelfs nog maneges met FNRS sterren die stands hebben en waar vmbogroenscholen ook nog eens leerlingen les geven over hoe je paarden moet verzorgen....
AdnerB
Geplaatst: 16-02-12 23:33
wil je mij vertellen via pb waar situatie 1 zich voor heeft gedaan? ik heb een idee namelijk verder kan ik je helaas niet helpen
Nikass
Geplaatst: 17-02-12 11:22
Is situatie 2 in omgeving Amsterdam? Ik denk dat ik dan wel iemand weet die met de verzorging zou kunnen helpen (1 x pw grondig uitmesten bijvoorbeeld?) maar wel tegen een vergoeding, dat vind ik wel zo normaal.