vieze stal met stro & eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

vieze stal met stro & eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:23

Mijn paardje staat op een andere stal en staat op stro.
Maar het is een onntzettende smeerlap :') Ze is altijd zeiknat en alles wat droog is vreet ze op!
Als ik uitmest zorg ik altijd voor een lekkere lading kuil. Maar ze begint eerst aan haar stro :=

Maakt veel stro eten uit, en hoe zorg ik ervoor dat ze wat netter en droger blijft?

Zelf dacht ik vlas eronder. Weet alleen niet of dit mag van de staleigenaren. Weet niet of vlas en stro op 1 mesthoop mogen.

shilady

Re: vieze stal met stro & eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:24

En zaagsel?

Ik deed zaagsel en dan stro :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:26

Maar dat is hetzelfde idee als vlas? :+ Want een vriendin staat op vlas en dan kan ik evt even een pak van haar overnemen om te proberen. Is dus goedkoper :')

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:29

Stro eten kan op zich weinig kwaad. Bij de vorige eigenaar van mijn paard kregen de paarden onbeperkt stro en twee keer per dag een flinke flink hooi/kuil.
Sinds ie bij staat eet ie nog steeds veel stro. Hij krijgt onbeperkt hooi en toch verdwijnt ook de bodembedekking in de stal. Zelfs de andere twee paarden hebben het gekopieerd en staan af en toe stro te eten. Maar hij heeft er nog nooit gezondheidsproblemen van gehad.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:31

Ik vind zaagsel niet hetzelfde idee als vlas vlas is heel anders

Die van mij deed het altijd het beste op zaagsel plus stro
ook zij at het stro op.. Op vlas ging het minder goed ook gauwer vies

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:31

Ik weet niet of vlas en stro op 1 mesthoop magen, maar volgens mij mag koolzaadstro wel bij gewoon stro. Koolzaadstro is verhakseld stro en ziet er zo wat uit als vlas, alleen is het niet zo schadelijk als ze het opeten (heb ik gehoord) verder doet het net hetzelfde als vlas.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:35

Mijn pony is vlas wel gewend :j Vorige stal stond ze op vlas.
Zal eerst de stal eigenaar eens vragen of het op 1 mesthoop mag. Anders is koolzaadstro ook een idee!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:36

hangt er vanaf naar waar het mest wordt afgevoerd. Anders zou je strokorrel als onderlaag kunnen gebruiken. indien er voldoende langvezelig stro tussen zit, is het nog steeds bruikbaar voor de champignonkweek.

ik heb op zich een heel proper paard, maar die plast alleen op stal dus op stro had ik altijd een natte stal en bijgevolg een paard vol vlekken (ook al strooide ik goed dik op) een laag vlas/houtkrul/strokorrel eronder hielp erg goed.

wat het sto eten betreft. Als je paard geen volledige stal leeg eet kanhet op zich niet zoveel kwaad. Misschien is jouw kuil te zurig of bevat het te weinig structuur en gaat je paard daarom stro eten.
of misschien moet je eens checken op wormen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:00

petitparis schreef:
wat het sto eten betreft. Als je paard geen volledige stal leeg eet kanhet op zich niet zoveel kwaad. Misschien is jouw kuil te zurig of bevat het te weinig structuur en gaat je paard daarom stro eten.

Hier sluit ik me bij aan. Mijn paard at op z'n vorige stal ook veel stro. Tot dat ze over gingen naar een andere bodembedekking. Nu staat hij op z'n nieuwe stal ook weer op stro maar hij eet er niks van. Het verschil van de kwaliteit van kuil is op beide stallen heel anders. Op de oude stal wat het vochtiger en wat zurig. Op deze stal zit het haast tegen hooi aan. Het schijnt dat ze toch behoeft hebben aan bepaalde stoffen als ze stro eten.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 14:23

Hmm, dit kuilgras lijkt hetzelfde als mijn vorige stal. Maar daar had ze vlas.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:54

Mijn paard gaat als haar kuil op is pas over op stro, dus ik heb haar kuil wat ze per dag krijgt verhoogt.
Ik heb onder het stro stalmatten liggen werkt heel goed als je een paard hebt wat vies is op stal.
Kijk even hoe de kwaliteit is van je kuil en als je niet wil dat ze stro eet er azijn overheen spuiten, dan eten ze het vaak niet meer.

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:15

Stro is eten is niet erg hoor

Ik heb Flower op stro staan en waar ze plast doe ik onder het stro wat vras. Vind vlas 10 x beter dan stro!

helmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:17

Stal matten heb ik ook vind dat ook heel fijn altijd.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:22

mijn paard was/is ook intzettend smerig in zijn stal.
nu ik in de winter weer meer hooi voer is het stro eten minder geworden.
ik doe elke dag de natte plekken eruit en de drollen het droge wat nog over is in het midden van de stal en zeker weer 5 a 6 plakken (van kleine baal eroverheen) .
als je paard echt staat te soppen kan je er inderdaad vlas of zaagsel onderdoen.

verder gewoon zorgen dat je stal flink gevult is. en je paard meer als voldoende hooi tot zijn beschikking heeft.
en mischien een armer soort hooi geven als ze anders te vet wordt (engels raai hooi)

hommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:29

Mijn 3 paarden hebben jaren op vlas gestaan. Het is heel fijn spul. Je moet alleen wel een goede laag opbouwen. Verder moet je uitkijken met het eten van nieuw vlas door de paarden. Twee paarden hebben koliek gekregen door het eten van schoon vlas. Wij zijn het vanaf dat moment gaan mengen met het vieze vlas. De natte plekken eruit en dan schoon vlas mengen met gebruikt vlas. Paarden hebben daarna nooit meer koliek gehad.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 18:01

Beauty heeft ook stalmatten liggen voor een deel :j Maar nog is ze vies :+

Vandaag begon ze eens eerst aan haar kuil ipv stro!
Staleigenaar helaas niet gezien voor het vragen van het vlas.
Ik vond vlas altijd erg fijn. Maar stro heeft het voordeel dat ze wel de hele dag wat te doen/te knabbelen hebben als het hooi/kuil op is.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:29

de paarden eten vaak stro omdat ze behoefte aan droog ruwvoer hebben.
je zou kunnen proberen om droger kuil te geven of gewoon hooi.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 19:43

Ik weet niet of dat er is op de pensionstal waar ik sta. Ik sta hier pas 2 weken. :+

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:49

ik zou het even vragen.
en misschien mag je zelf wat kopen om het uit te proberen.
veel succes.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:57

Van veel stro eten krijgen een een enorme "strobuik", zo'n hangbuik...
Ik ben geen voorstander van vlas, als ze daarvan eten en je krijgt een darm verstopping (gebeurd n.l veel) dan heb je ook gelijk een goede verstopping en ik weet paarden die dat niet hebben overleefd....
Ik heb mijn paarden op houtkrullen staan, werkt erg fijn en neemt veel vocht op.
Hiervoor had ik ook ene paard wat absoluut niet op stro kon staan, ze at haar hele stal leeg en elfs met het vieze erdoor gemengd at ze het nog op. Die was ook echt een viespeuk in de stal, die heb ik eerst ene tijdje op gehakseld koolzaadstro gehad (dus geen gewoon gehakseld stro, dat is niks) en dat ging ook super maar was in verhouding erg duur en later op houtvezel. Op houtvezel ging dat super, ik haalde iedere dag de drollen eruit en leg het weer recht en 2 x per week de natte plek. Ik heb altijd goed veel krullen in de stal zodat er zich een laag vormt en ze als ze liggen en opstaan niet over het beton schrapen en zichzelf beschadigen, en de natte plek zakt dan mooi naar beneden en is makkelijk te verwijderen en niet alles door elkaar gelopen.