wat zal ik doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

skatinggirl

wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 11:11

Ik zit met een dilemma.
Ik sta op een stal waar mijn pony heel goed word verzorgd. Hij staat dag en nacht buiten
met schuilmogelijkheden, krijgen bijna onbeperkt droogkuil, losgooibak, rijbak (wel nat na regenbui) goede uitrijmogelijkheden etc.
Je hoeft er alleen te komen en bezig te zijn met je pony. Ik sta er nu bijna 2 mnd maar nu mijn probleem
ik kan er niet wennen, ik ben mezelf niet en de mensen die er staan zijn verder aardig maar ik pas er gewoon niet tussen.
Als ik er ben dan poets ik hem, longeer hem of grondwerk, geef hem zijn hapje en ga dan weer weg, dat is alles in een uurtje gedaan.

Nu weet ik dat er binnenkort stallen vrij komen op mijn oude stal waar ik het heel erg naar mijn zin had (en ook mijn pony deed het daar goed). Je kan stro pakken en kuil pakken hoeveel je maar wilt, nooit geen gezeur daarover. buitenbak, losgooi paddocks, uitrijmogelijkheden
mogelijk maar nu over de weg maar zijn bezig met het aanleggen van ruiterpaden. Er staan allemaal mensen die ik al ken en waar ik een goede
band mee heb. Alleen het nadeel is dat het land niet zo heel goed is en in de winter niet naar buiten. Nu kunnen we dat eventueel onderling regelen dus dat moet geen probleem zijn.

Wat te doen? Ben er zo mee bezig. Ik kan hem eventueel ook een paar maanden op het dag en nacht land zetten als ik hem een lekker stuk
land zou willen geven of misschien onderling iets in de buurt huren. Bij beide stallen doet mijn pony het goed. bij stal 1 staat hij dag en nacht buiten en stal 2 staat hij onderling geregeld ong. 3 uurtjes buiten en in de zomer als het weer mee zit dag en nacht buiten.

Brilletje

Re: wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:23

Hoi, Ik zou het nog even een kans geven. Twee maanden is best kort om te wennen en alles is wel goed geregeld waar je nu staat. Van 24 uur naar buiten tot hele dag binnen, tenzij onderling geregeld is wel een grote overgang midden in de winter. En als je in het voorjaar nog niet gewend bent, kun je ook in het weideseizoen verhuizen misschien en dan gaat je pony straks met de rest mee naar binnen.
Maar je schrijft ook, onderling iets huren in de buurt, daaruit lees ik, dat je sowiezo weg wilt op je huidige stal?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:28

Als je naar het belang van je paard kijkt zou ik zeggen blijf staan waar je nu staat.
Maar ik weet zelf uit ervaring dat als je het zelf niet naar je zin hebt je er ook niet van kan genieten en niet graag naar je paardje toe gaat.

Dus in jou situatie zou ik kiezen voor je oude stal. Mits jij denkt dat je paard in de winter wel een aantal uren buiten kan komen en voldoende beweging kan hebben of daar een andere oplossing voor zoekt. Maar als jij zegt dat je paard het goed deed op de oude stal dan zal dit niet zo'n probleem zijn denk ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:30

Wat is er dan precies mis met je huidige stalling. Weet je waarom je er niet fijn voelt?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:31

Stal 1 is super voor de pony, stal 2 is goed.
Ik zou kiezen voor stal 2, je eigen plezier is ook heel belangrijk en als je pony in de winter 3 uur naar buiten kan is dat toch prima.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:28

Ik vind 3 uur naar buiten erg weinig, voor mijn eigen paard en die staat niet 24/7 buiten dus al helemaal voor een paard wat gewend is om 24/7 buiten staat. Ik zou het nog even afwachten. Hebben jullie een kantine? of een plekje waar je gezellig een kopje koffie of thee kunt drinken? ga er dan eens een paar keer bij zitten en probeer je wat te mengen in gesprek.

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:33

Stal 1 klinkt beter voor je pony.
Kun je niet vaker een vriendin meenemen?
Of beter, iemand van je oude stal overhalen ook bij jullie te staan?
Veel beweging ben ik erg voor :D
In het voorjaar kun je ook wat organiseren in de trant van obstakeltraining o.i.d.
Dat schept een band en leuk contact met je stalgenootjes... succes!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:02

Lastig... Je pony staat er 24 uur per dag, en jij bent er maar een uurtje. Dan zou ik zeggen dat het belangrijker is dat de pony het er iedere dag super heeft dan dat hij op een mindere stal moet staan omdat jij dat ene uurtje meer plezier wilt.

Ik ben ook net verhuisd en sta er nu ook 2 maanden en ja, het is lastig. Maar wat erg helpt is gewoon eventjes praten met de mensen. Als ze gereden hebben even vragen hoe t ging, gewoon eens vragen hoe lang iemand er al staat, hoe lang ze het paard hebben etc. Dan leer je heel veel en maak je weer vriendschappen. Probeer zelf moeite daarvoor te doen. Als je iedere dag alleen je ding doet en geen aanspraak maakt dan leer je nooit de mensen goed kennen namelijk. Succes.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:06

Paard 3 uurtjes buiten op een dag is natuurlijk veels te weinig. Lekker blijven staan waar je nu staat, in het belang van je beest. Ik vind het altijd vreselijk hypocriet als mensen hun dier op een stal zetten waar het niet zo ok is voor het dier, maar omdat ze daar zelf meer hebben. Denk aan je paard, die verantwoording heb je.

En 2 maanden is inderdaad erg weinig, ik denk dat het tijd nodig heeft om weer "in de groep" te komen, vrienden te maken.

Wat is eigenlijk de reden geweest dat je bij de stal bent weggegaan?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:42

Als ik heel eerlijk ben vind ik 3 uurtjes naar buiten prima. Ik weet niet of de bak bij stal 2 beter is dan bij stal 1?
Mijn pony staat dag en nacht binnen, 1/2 uurtje p.d. in het bakje. Ze hebben dan wel een binnenbak, dus ik rijd haar elke dag erg intensief, hierdoor is het minder erg om lang binnen te staan. Dus ik weet niet of je daar meer met je pony kan doen?
Uiteindelijk zou ik voor stal 2 gaan, ik weet hoe het is als je je huidige stal niet zo leuk meer vind. En het slaat nergens op dat 'je alleen maar aan je paard moet denken en jij moet je maar aanpassen'. Want dan zal jij er niet leuk heen gaan en je stemming zal over slaan op je paard: 'Je paard is als een spiegel' heb ik me tig keer laten vertellen..

Oja, het ligt ook heel erg verschillend per paard. Hoe is jou paardje? Is hij erg druk en bewegerig als je hem pakt, of is hij gewoon relaxt en een tikkeltje lui? Als hij buiten staan, loopt hij dan veel heen en weer of staat hij er een beetje voor piet-jan-snot? Snap je wat ik bedoel? Hij moet het leuk vinden om buiten te staan in dit weer.
Mijn pony haat het namenlijk om in de winter 5 uur per dag buiten te staan, sowieso vind ze buiten staan in de winter verschrikkelijk.
Dan kan iedereen wel doodleuk zeggen dat je 'aan je paard moet denken', maar misschien vind je paard het wel helemaal niet leuk!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:52

FIrisje schreef:
Als ik heel eerlijk ben vind ik 3 uurtjes naar buiten prima. ............................dus ik rijd haar elke dag erg intensief, hierdoor is het minder erg om lang binnen te staan.

Ehm... jij hebt geen idee van de behoeften van een paard he?

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:58

Wat?! Elk paard heeft zijn eigen behoeften, en elk mens heeft zijn eigen mening. Er word hier om een mening gevraagd, en die deel ik. Als je het daar niet mee eens, bent prima. Maar bestempel niet gelijk dat jou mening een feit, want dat komt nu over.
En reageer alstjeblieft normaal, want dit komt niet leuk over.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:00

Dat het niet leuk overkomt kan zijn, maar het is een hele normale reactie hoor, zeker op het feit dat paarden gewoon een basisbehoefte hebben die niet per paard verschilt. Het is niet mijn mening.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:02

FIrisje schreef:
Wat?! Elk paard heeft zijn eigen behoeften, en elk mens heeft zijn eigen mening. Er word hier om een mening gevraagd, en die deel ik. Als je het daar niet mee eens, bent prima. Maar bestempel niet gelijk dat jou mening een feit, want dat komt nu over.
En reageer alstjeblieft normaal, want dit komt niet leuk over.

Nouja een paard is een bewegingsdier. Dat compenseer je niet door intensief te rijden en 2 uurtjes in de paddock. En de rest stilstaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:03

Dat bedoel ik dus. Het is niet zo dat het ene paard veel beweging nodig heeft en het andere niet. Het is een basisbehoefte voor ieder paard.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:06

Wie zijn mening is het dan?
Ik heb toch echt aan mijn pony gemerkt, dat zij ontzettend chagerijning werd van het buiten staan. Ik ben naar een andere stal gegaan, waar ze nu 2 weken staat, en ze is echt een hele vrolijke pony. Maar een paard van een vriendin van mij word juist weer heel vrolijk van het buiten staan. Dit is voor mij de bevestiging dat het per paard verschilt.
Ik vind het prima dat jij dit een normale reactie vind, maar wil je het dan mijn mening ook een normale mening vinden? Want wat ik zeg is niet super raar, en je doet nu echt alsof het een ramp is dat ik mijn paard dag en nacht op stal heb staan. (terwijl ik toch echt merk dat haar stemming er op voor uit gaat!)

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:07

Ik ben het met jullie eens dat het een basisbehoefte is. Maar niet elke paard wil die basisbehoefte.
Maar goed, waarschijnlijk wil TS haar paard die basisbehoefte wel en dan nog vind ik 3 uurtjes per dag buiten prima.

EliseopBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:10

Het lijkt eigenlijk dat je moet kiezen tussen wat voor jou het beste is, en wat voor je pony het beste is. Ik zou zelf kiezen voor wat voor mijn pony het beste is, maar ja... niet iedereen doet dat. Ik ben het eens met de mensen die hiervoor ook aangeven dat je kunt proberen om je meer thuis te gaan voelen. Wie weet hoe gezellig je het gaat vinden als je regelmatig afspreekt met anderen om samen een buitenrit te gaan maken... en ook een goeie vind ik proberen één van je oude stalgenootjes naar de nieuwe stal te laten verhuizen! Jij blij, 2 paardjes blij... win-win situatie! Succes in ieder geval!

En de laatste nieuwe discussie... dat een paard 'gemaakt' is voor veel vrije beweging is inderdaad geen mening maar een feit. Hoe iedereen dat voor zich plaatst en nog vindt dat ie goed bezig is... dát is een mening ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:11

Eh, wat je nu zegt kan helemaal niet... een behoefte is niet iets willen, dat is iets nodig hebben. En dat heeft ieder paard. Ik denk dat als je paardje vrolijk wordt van op stal staan, er iets aan de situatie van het buiten staan op je oude stal niet ok was voor haar/hem.

Maar die discussie ga ik verder niet met je aan in dit topic. Behoefte is behoefte, daar moet TS wel rekening mee houden en ik hoop dan ook echt dat ze kiest in het belang van het dier.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:12

Je doet je best maar.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:19

GamblersCup schreef:
Eh, wat je nu zegt kan helemaal niet... een behoefte is niet iets willen, dat is iets nodig hebben. En dat heeft ieder paard. Ik denk dat als je paardje vrolijk wordt van op stal staan, er iets aan de situatie van het buiten staan op je oude stal niet ok was voor haar/hem.

Maar die discussie ga ik verder niet met je aan in dit topic. Behoefte is behoefte, daar moet TS wel rekening mee houden en ik hoop dan ook echt dat ze kiest in het belang van het dier.

Je kan het ook anders zien. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Maar mocht ik de hele dag op stal staan en iemand die komt me er uit halen zou ik blij worden dus dat kun je ook draaien hoe je het wilt.
Dus je kunt dat op 2 manieren bekijken.
1 het paard is blij op stal al vraag ik me dan af waarom we dan nog staldeuren nodig hebben.
of 2 paard is blij eruit te mogen en de benen te kunnen strekken.
Dat is een mening(punt 1 en 2). Dat ze bewegingsdieren zijn is een feit.

Maar inderdaad niet het topic om een discussie te beginnen.

skatinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 20:06

Ik heb het allemaal even doorgelezen en heb er zelf ook goed overnagedacht maar ik geef het een kans en wil niet te snel gaan verhuizen omdat ik nog niet kan wennen. Ik wil hem niet van 24/7 buiten naar 3 uurtjes buiten hebben. Ik denk dat ik hem daar geen plezier mee doet. Ik vind die overgang ook te groot. Ik wil voor mijn paardje lekker veel land hebben dat is op die vorige stal niet dus dat zou inhouden dat ik hem dan weer moet verhuizen naar een dag en nacht land voor een paar maanden en dat wil ik hem niet aandoen. Natuurlijk heb ik mij ook wel zorgen gemaakt met al die kou die we hebben gehad maar hij is echt een beertje en zit dik in zijn wintervacht en hij bleek het niet koud te hebben want voelde op zijn huid lekker warm aan. Mocht ik na een tijdje nog niet gewend zijn dan zal ik op zoek gaan naar een stal waar hij eventueel de hele dag buiten komt en 's-nachts op stal maar voor nu blijf ik staan waar ik sta. Nu kan ik ook zeggen als ik een keer niet kan of gewoon echt geen zin of tijd heb dan hoef ik ook niet te gaan want hij word gewoon verzorgd. Ze staan zelfs in de nacht op om extra droogvoer te voeren met die kou om zo toch warm te blijven. en ja rede waarom ik bij die andere stal was weggegaan is toch omdat ik mijn paard buiten wilde hebben in de winter en dat heb ik nu en wil die plek niet zomaar opgeven en zeker niet voor een plek waar hij maar gemiddeld 3 uurtjes buitenkomt ook al kan ik op het moment lastig wennen. Ik ben in het belang van hem gaan denken dus geef het gewoon nog tijd.