Hekwerk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annienke

Hekwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 08:55

Allen

Een van mijn paarden heeft ontdekt dat schrikdraad best wel meevalt als je jezelf in een banzaimoment er gewoon doorheen gooit. De keren dat ik draad heb kunnen fixen is nog niet op 100 handen te tellen. Nu dachten we slim te zijn door staaldraad te spannen (weinig stroomverlies) maar ook daar banzait hij doorheen. Mijn man heeft nog op niet zo handige manier gecheckt of er wel echt stroom op staat en die vloog een meter de lucht in :')

Ben op dit moment een beetje ten einde raad, iemand nog tips??? Ik zou graag geen Heras hekwerk neer hoeven zetten en ben bang dat hij hout gaat slopen...

Bluebontje

Re: Hekwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:57

Heb je al eens gemeten hoeveel stroom er op je draden staat?
Hier voelen ze feilloos aan als ik stroomverlies heb.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 09:07

Het apparaat geeft 8000 volt, gemeten bij aansluiting, en aan het einde van de draad is daar nog 5000 van over

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:58

Als manlief nog een dag met een zere arm rond heeft gelopen dan moet de hoeveelheid stroom wel goed zijn :P

Ziet de afrastering er wel een beetje ontmoedigend uit ?

Hier heb ik 5 draadjes boven elkaar geplaatst , in het midden zijn dat 2 brede bruine linten en daar tussen / boven / onder dan een dun draadje. Dat ziet er al meer uit als een echt hek dan bvb. 2 dunne draadjes die een banzai-actie uitlokken :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:04

Heeft je paard een deken op? Dan voelt het ook geen stroom... En anders stroom vastpakken met de ene hand en met de andere hand je paard. Niet heel vriendelijk, maar misschien wel effectief? Kan je gelijk zien hoe hij erop reageert. :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:30

Ja lekker , dan krijg je zelf ook die tik :P

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:06

Nee hoor, als je het goed doet krijgt alleen je paard een flinke optater, omdat de stroom door jou heen gaat naar het eindpunt (dan wel op tijd loslaten he).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:05

Kun je het eens voordoen en op film zetten ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:13

@Annienke : je zou kunnen overwegen om de bovenkant van de heining te voorzien van stalen buizen. Deze worden vaak goedkoop op MP aangeboden (steigerpijp). Hier komen ze iig niet dóórheen.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 13:17

it_is_me schreef:
Nee hoor, als je het goed doet krijgt alleen je paard een flinke optater, omdat de stroom door jou heen gaat naar het eindpunt (dan wel op tijd loslaten he).

Mjaaaaaaaaaaaaaaaaa
Dat probeer ik toch liever niet uit :P

Misschien kan ik wel wat anders verzinnen om hem een optater te verkopen

Staaldraad ziet er idd niet zo imposant uit maar hij deed het daarvoor ook al, toen had ik 2 lagen wit lint en 2 lagen oranje draad. Zit er nu over te denken om iig voor de paddock iets met steigerpijpen in elkaar te knutselen, dan kan ik ze iig ergens kwijt na zo'n banzai-actie. Vanmorgen hebben ze noodgedwongen 3 uur aan een touwtje gestaan in de schuilstal (nou ja, meneer banzai was er maar bij gaan liggen _O- ). Een paddock van 20x20 is dan nog te doen, voor mn weiland zie ik dat niet zo zitten, das een hectare waar ik dan omheen moet knutselen :\

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 13:19

DubbelDun schreef:
@Annienke : je zou kunnen overwegen om de bovenkant van de heining te voorzien van stalen buizen. Deze worden vaak goedkoop op MP aangeboden (steigerpijp). Hier komen ze iig niet dóórheen.

je was me net voor, zit ook al een beetje aan die dingen te denken

@Dubbeldun: zat net de link in je onderschrift te lezen +:)+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:24

ik denk ook dat dubbelduns voorstel nog de "eenvoudigste" en minst dure oplossing gaat zijn tov van een volledig hekwerk rond je weide.

prijs ik mij gelukkig dat de mijne op de noodrem gaat voor een strokoord :')

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:29

it_is_me schreef:

Werkt wel :=
ik stond me paard z'n halster aan te doen, niet in de gaten dat ík tegen het stroom stond. Ik voelde een klein schokje, en me paard kreeg een flike pats en was meteen al bokkend weggerent :(:)

Stalen buizen is idd een goed idee :j

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:48

wij hebben ook een paard staan die door schrikdraad of smal schriklint heen gaat, vorig jaar konden ze op een gegeven moment bijna iedere dag het lint repareren.
we hebben het nu opgelost door drie lagen breedschiklint met een hoogte van 1.50m, dus een lint op 50cm, op 1m en op 1.50m.
ziet er behoorlijk inposant uit door de hoogte in combinatie met de drie lagen breed lint, en paard is er deze winter niet meer doorheen gegaan.
paard doet dit trouwens alleen in de paddock (met hooi), in het land waar ze 'szomers staan is gras dus komt het niet in haar hoofd op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:59

Ik heb een uitbreek-pony en ben eigenlijk naar eenzelfde oplossing aan het zoeken. Ik denk dat ik de afstand tussen de paaltjes ga verkleinen (staan nu op een 3 a 3,50 meter) naar 2-2,5 meter, misschien een houten omheining maken met 2 lagen planken (is tuinhout daar geschikt voor?) en dan nog lint er voorlangs.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:47

@Leorah: wat bedoel je met 'tuinhout" ??
Want simpel hout gaat ong. 5 jaar mee en duur hout ong. 15. En dan heb je hier ook nog het onderhoud aan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:49

Tuinhout.. daarmee bedoel ik de planken die je ook gebruikt voor het maken van tuinhuisjes, schuttingen enz. Dat is geïmpregneerd hout en lijkt me dus geschikt om buiten lang mee te kunnen gaan? Eventueel zou het wel bewerkt kunnen worden nog, maar dit kost ongeveer 0,90 cent per meter.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:28

pmarena schreef:
Kun je het eens voordoen en op film zetten ;)

Nee sorry dat heb ik niet :o. Heb het ooit weleens met mijn vader gedaan. Stond naast het schrikdraad en toen vlug zijn hand gepakt en daarop ook het schrikdraad :+ . Dat was onder het mom van durf jij dat draad te vatten? Heb het nog weleens als ik met mijn paard bezig ben en net even te dicht bij het schrikdraad sta. En dan denken: "Goh, wat staat hij nou toch raar te doen" ;) .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:46

Hihi , jammer , lijkt me best een leuk filmpje als het eerst 2x niet lukt weet je wel :P

Een stel dikke rubberen zolen zullen wellicht ook wel helpen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:50

mijn shet liep ook door de draad heen en daar hebben wij een kopere draad aan zijn halser vast gemaakt, dat de stroom iets beter gelijd, en nu is ze nooit meer door de stroom heen gelopen, misschien is dan een idee om te doen?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:37

Wat je ook kan doen, tenminste als er een stopcontact in de buurt is, is het schrikdraad op het lichtnet aansluiten. Nou, dan laat je paard het wel hoor. Heb het een paar jaar terug helaas zelf mogen ervaren. Raakte per ongeluk het schrikdraad aan en stond echt wel even naar adem te happen. :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:46

Ik vind bovenstaande 2 tips niet echt veilig (als ik mn eigen idee er over even mag geven).. Een koperdraad, zou maar los gaan of verbuigen, dan kan ponylief zich er flink aan verwonden. Lichtnet..? Beetje TE veel stroom lijkt me. Hij zou toch maar niet-wetend een klein hartafwijkinkje hebben, dan ligt ie straks met 4 beentjes gestrekt (breekt ie niet meer uit, maar toch......) ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:48

voor dat los gaan moet je gewoon goed vast binden, en verbuigen kan toch vrij weing kwaat, ik zoek wel even een foto dan kun je zien hoe het er uit zog

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:50

Afbeelding

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 18:03

Op het lichtnet aangesloten is het apparaat al. Kan me niet voorstellen dat het niet veilig is als zo'n apparaat daar voor is gemaakt. En ik heb er ook wel eens tegen gestaan (inclusief fixe hartafwijking) en ik leef nog steeds :Y)

@Nicky_rilana: geinige foto maar zou het zelf ook niet zo veilig vinden, hij zou er maar ergens een oog uitsteken, bovendien denk ik dat mijn kleine ponytje daar aan gaat lopen trekken :D

Ik ga denk ik maar eens wat steigerbuizen overwegen, misschien dat de banzai-acties ophouden als ie tegen iets hards aan klapt