Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelleee

Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:28

Hallo,

Ik sta juist een maand op een nieuwe manege.
Heb daar een hartverscheurend verhaal gehoord en gezien:
Er staat daar een paardje (een hengst) dat al 2-3 jaar opgesloten staat in een dichte stal.
De tralissen zijn toe, geen luikje naar buiten, niks. Heeft dus al die jaren al geen beweging.
Kan ik daar iets aandoen?

Hoop op een positief antwoord!

rommulus

Re: Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:30

Niets
Ik ken ook zo'n geval ben al 9 jaar aan het vechten voor dit dier

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:30

Dierenpolitie bellen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:31

Weet je de reden daarvan ook?
Waarom heeft niemand in die 3 jaar er iets aan gedaan?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:32

Misschien met 144 bellen? Hopelijk kunnen zij wat doen

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:32

Dierenbescherming oid bellen, althans ik neem aan dat het niet jou paard is?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:33

2-3 jaar in een stal!? Dat dat paard nog leeft... Vreselijk, zou 144 ervoor bellen, misschien kunnen die wat doen.

@Wispeltuur ik gok zo van niet :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:34

God... dat is wel een erg treurig verhaal...
Ik neem aan dat dit in Belgie is? Ik zou anoniem melding doen bij de dierenbescherming.
Wellicht kun je wat foto's schieten die kunnen dienen als bewijsmateriaal? Hoe ziet het dier eruit en gedraagt het zich?

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:34

Als dat paard daadwerkelijk in 3 jaar tijd nog nooit naar buiten is geweest dan wordt het hoog tijd dat 144 gebeld wordt...

Schandelijk zou dat zijn, ongeacht wat er aan de hand is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:35

rommulus schreef:
Niets
Ik ken ook zo'n geval ben al 9 jaar aan het vechten voor dit dier

Alhoewel ik dit onbegrijpelijk en verdrietig vind, zijn er vele Bokkers die hun paard ook slechts 1 uur per dag uit zijn box halen.... wat is het verschil zou je bijna zeggen he?
Alhoewel uiteraard van mening ben dat dit AB-SO-LUUT niet kan... triest.
Waarschijnlijk is men gewoon doodsbang voor dit dier?

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:38

144 bestaat niet in België denk ik. Waar zijn de eigenaars in dit verhaal? Zij hebben dat paard toch voor een reden?

@TS: jij bent van hier in de buurt zeg. :D Kan je me vertellen om welke manege het gaat? (mag via pb)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:39

Volgens mij is dit in België, daar werkt geen dierenpolitie of 144. Misschien kan je contact opnemen met Adri ( ook op Bokt) en misschien weet zij waar je dit kunt melden. Het is natuurlijk van den gekke dat een paard gewoowneg een aantal jaren niet uit zijn box komt, wat triest. Weet je trouwens de reden waarom dit is?
Laatst bijgewerkt door Jet op 15-02-12 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:41

Nee
Voorheen wel

Het dier is nu ... een jaar of 16 ?? en kent weinig anders
Dit dier krijgt voer wanneer ze hem niet vergeten een schone box in het voor jaar en eens in de zoveel jaar een smid op bezoek

Verschillende instanties zijn op de hoogte van deze situatie en komen eens in de zoveel tijd controleren maar helaas vinden ze het belangrijker dat zijn manen gekand worden dan dat het dier mediche hulp, voer, beweging krijgt en een smid ziet
Dit dier heeft dan ook geen spieren

Het dier van de ts zal waarschijnlijk dezelfde levensloop zien

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:44

Toen ik ging kijken bij mijn paard stond hij ook op stal, vanaf zijn 2e tot zijn 4e, omdat die de tinkers van de buren gedekt had :')
Heb het paard wel gekocht, veeeeeel werk aan gehad maar heb er inmiddels een leuk paard aan:)

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:45

De media opzoeken? Contact een journalist en zorg dat dit verhaal draagkracht en aandacht van het grote publiek krijgt. Misschien nog een stap verder en een politieke partij aanschrijven waarin je duidelijk maakt dat zij instrumenten moeten gaan bieden om dit soort dierenleed te voorkomen.

Dankzij bijvoorbeeld Facebook kan zoiets al heel erg snel bekend raken. Hopelijk schudt het de Belgische overheid wakker. Is er in Belgie ook een soort "Partij voor de Dieren", zoals wij die hier in Nederland hebben?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:46

rommulus schreef:
Nee
Voorheen wel

Het dier is nu ... een jaar of 16 ?? en kent weinig anders
Dit dier krijgt voer wanneer ze hem niet vergeten een schone box in het voor jaar en eens in de zoveel jaar een smid op bezoek

Verschillende instanties zijn op de hoogte van deze situatie en komen eens in de zoveel tijd controleren maar helaas vinden ze het belangrijker dat zijn manen gekand worden dan dat het dier mediche hulp, voer, beweging krijgt en een smid ziet
Dit dier heeft dan ook geen spieren

Het dier van de ts zal waarschijnlijk dezelfde levensloop zien

Zijn die mensen dan verstandelijk beperkt of anderszins ontoerekeningsvatbaar? Dit geloof ik je toch niet?
Ik ken wel situaties/ verhalen die eraan 'raken'.... maar zeker niet zo extreem...
Wat afschuwelijk om hier niets aan te kunnen doen, je zult je knap kl*te voelen....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:47

@rommulus Als dat paard beweging krijgt, komt hij zijn box toch uit?

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:48

@ iedereen

Nee, het is zeker niet mijn paard... Ik zou zoiets nooit doen.
Ik sta er ook nog maar een maand en ik snap ook niet dat niemand er iets van heeft gezegd.
Ik weet wel dat andere eigenaars er iets van hadden gezegd tegen de staluitbaatster, maar ze zei dat ze daar niks aan kon doen. Er staan daar 3 paarden van hen, het is financieel moeilijk om 3 paarden te verliezen ofzoiets.
Ik ga het dier soms stiekem wortels geven en hem door de kleine openingen die er zijn aaien.
Hij is echt super lief. Hij geniet van de aandacht. Als ik daarna door wil gaan, doet die wat gek omdat die wilt dat ik blijf. Ik moet het altijd wel stiekem doen...
Ja het verhaal is ongeveer zo: ze hebben dat paardje als jaarling gekocht. Ze willen het zelf opleren. Ze hadden het idee om het paardje eerst te laten doorgroeien en dus eig te laten rotten op stal zodat die mooi zou zijn en dan ermee beginnen. Maar ik denk dat ze er nu bang van zijn geworden. Toen die nog jaarling was stond die in de echte binnenstallen in de manege zelf en dan werden er 2 koren aan zijn stal gehangen en 2 aan de piste en zo mocht die dan eventjes vrij in de piste. Nu staat die al een aantal jaren in die andere stallen, en komt dieje dus niet meer buiten.
Ik ben nog maar nieuw, dus er iets van zeggen gaat zoiezo niet. Ik ben de nieuweling.
Ik had idd gedacht om de dierenbescherming te bellen, maar ben bang dat het uitkomt dat het van mij komt en ik in één keer men boeltje mag pakken en mijn paard staat op straat.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:54

@ Ninx Iedere dag weer, het is vooral machteloosheid wat vreet

@ Magrathea hij komt niet buiten zijn hok

@ _Michelleee dan kun je niet veel, evt tippen dat ze het dier kunnen weg brengen om professioneel te laten beleren

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:55

Ik denk niet dat ze nog veel met een dier kunnen doen dat bijna nooit beweging heeft gehad.
Dat kan toch nooit goed zijn voor zijn gestal en spieren? :s

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:57

Dat je op zo'n manege wil staan joh. Phoe als de eigenaar zo afhankelijk is(financieel gezien) van die 3 zou ik me daar uit de voeten maken.
Kan dan wel een bedrijf zijn maar om dit toe te laten op je eigen terrein ben je serieus geen haar beter als de eigenaar die het paard in stal laat staan. En iedereen staat erbij en keek ernaar.
Wat een staleigenaar :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:57

Kun je niet vragen of jij hem af en toe ff in de piste kan zetten.
Dat je het eigelijk wel sneu voor hem vind en hem graag de beweging geeft dat nodig is.
Mischien houdt je er wel een leuk bijrijd paard aan over:d

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:00

Rommulus, ik bedoelde dus het paard waar TS het over heeft. Voor die van jou is weinig te doen als hij wel eten en drinken krijgt op zijn tijd... Triest dus, heel triest.

Ts, ik zou toch contact opnemen met Adri, die weet misschien wel wegen om tot een goed oplossing te komen voor dat paard, zonder dat jij erop wordt aangekeken. Sterkte in elk geval ermee, ik kan me voorstellen dat jij je er dik zorgen over maakt.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:01

anonieme tip bij een krant?! eigenaren van een stal die zo met dieren omgaan, kunnen wat mij betreft enkeltje schandpaal. of je nou bang bent of niet, dan zorg je dat iemand anders je komt helpen. wil jij daar blijven btw?

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:01

Idd ook niet goed van de stal eigenaar. Je kunt anoniem de dierenbescherming bellen hoor.
En anders de media opzoeken.

Voor jouw paard heb je vast een andere stal weer, mocht het zover komen dat je er niet meer mag staan. Maar dat is altijd nog beter dan maar toezien hoe dat andere paard mishandeld wordt door zijn opsluiting.
Ik zou er echt werk van maken!

Beter om op te komen voor een paard en je stalling verliezen dan niets doen ten koste van het zielige paard..