Warm water als je alleen koud water hebt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Warm water als je alleen koud water hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:11

Met bloed zweet en tranen heb ik 1,5 jaar geprobeerd om mijn 1 jarige mini te wassen, of het nu bloedheet was of gewoon een lekkere temperatuur hij vond het afschuwelijk. De eerste keer ben ik begonnen met een spons maar dat werd 1 groot draai festijn.. Toen het echt warm werd toch maar een keer de tuinslang gepakt, ook dit was geen succes. Het is niet zo dat hij heel de boel afbreekt maar hij blijft er gewoon niet rustig en cool onder..

Aangezien hij nogal een dik vachtje heeft en hij nogal vies word soms wilde ik toch zijn benen even snel afsponsen, dan maar draaien dacht ik :o Omdat het toen begin winter was besloot ik water in de waterkoker te doen en te mengen met koud water. Met het lauwe water ben ik begonnen en hij stond daar alsof hij nog nooit anders had gedaan :')

Maarja echt met zeep wassen met een emmertje is niet handig, ik ben als de doods dat er te veel zeep op zijn huid/vacht achterblijft.. Daarbij duurt het met een waterkoker tergend lang om 1 emmertje gevuld te krijgen. Ik zou hem ontzettend graag eens wassen deze zomer, zijn manen horen zilver te zijn maar zijn nu toch echt geel..
Iemand enig idee hoe ik er voor kan zorgen dat ik het wel goed uit kan spoelen? En misschien zelfs een snellere manier dan een waterkoker te gebruiken?

HorseTopShop

Re: Warm water als je alleen koud water hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:17

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen met de waterslang ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:20

HorseTopShop schreef:
Oefenen, oefenen en nog eens oefenen met de waterslang ;)

bij sommige dieren krijg je dat er echt niet in :n
Heb mijn wedstrijdpony jaren lang met koud water moeten wassen, met alle stress en spanning van dien. Eenmaal van stal gewisseld, waar wel warm water beschibaar was, was dit allemaal over. Waar meneer eerst stond te piafferen, liet hij het nu zelfs toe z'n hoofd te spuiten.

Sorry ts, geen tips om warm water te krijgen. Denk dat het toch de waterkoker blijft

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:22

Ja, oefenen, eerst met emmertjes, borstels en sponzen, lekker plonzen! Went echt wel voor je pony. En zeep neutraliseer je met azijn. Dus naspoelen met azijn. En ook met de slang rommelen en laat je pony maar kijken, voelen en spetteren. Komt goed, echt waar. Ik heb vroeger met mijn toenmalige paard heel wat te stellen gehad en uiteindelijk met hulp van een vriendin het hele erf over gegaan met de slang en het paard :))

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:24

Tsja....... tuinslang zal hij gewoon aan moeten wennen. Gaat prima, moet je alleen even goed de tijd voor nemen, en natuurlijk aan pony aanpassen (sommigen 'niet miepen' en hup doorpakken, anderen met engelengeduld).

Toen ik mijn Welsh A merrie kreeg met 5 jaar, kende die eigenlijk vrijwel niets. Ze was pánisch voor waterplassen en al helemaal voor de waterslang. Had de verkoopster me ook wel verteld, maar dat had ik niet gehoord, want ik was helemaal in de wolken toen ik naar haar kwam kijken :o
En domme doos dat ik was, ze stond een tijdje bij mij thuis en er zou een vriendin foto's komen maken, maar ik wilde die witte beentjes nog even wassen, want ze waren best vies. Beest ging compleet uit haar dak.

Ik leer hier alle veulens van jongs af aan meteen aan de tuinslang. Moeders afspuiten als het warm is, en dan zo hops, ook even de (zachte) straal op het veulen.
Afbeelding

Maar uiteindelijk is het met die welsh merrie helemaal goed gekomen hoor! gewoon rustig aan steeds een stapje verder, en zowiezo de sproeikop er eerst vanaf.
Ze vond het ook ineens plots dus niet meer eng, en nam toen heel bewust ineens die slang in d'r mond om wat water te drinken :')

Edit: Ook al is het bij ons helemaal niet luxe (weiland met schuilstal) we hebben wel warm water :j we hebben een grondpomp en daaraan hebben we ook een oude boiler gekoppeld. Vraag me niet hoe, ik heb het zelf niet gedaan. Maar daar heeft het water ook wel tijd nodig om op te warmen, en dan haal je er max. 2 emmers écht heel warm uit. Daarna heeft'ie weer even een paar minuten nodig om weer goed op te warmen. Fijne uitkomst bij die strenge vorst van afgelopen weken!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:29

Bedankt voor de reacties :)

Opzich vind hij de slang ook niet eng, zo lang als het maar niet op zijn lijf komt. Hij wil er best in happen en water in zijn mond laten spuiten, ook mag ik prima naast hem op de grond sproeien maar owee als hij een druppel voelt.

Met de spons gaat het met warm water goed en met koud water dus ook niet. Ik denk dus dat zo zeer de slang niet alleen het probleem is of zou ik hier echt compleet naast zitten?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:30

Het probleem is het koude water. Ik heb er zelf ook een hekel aan als iemand koud water op mij spuit. 30 graden of niet

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:32

En een jerrycan warm water mee nemen van huis? Als je een gevulde spons uitknijpt kun je flink uitspoelen toch?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 00:46

Debbie schreef:
En een jerrycan warm water mee nemen van huis? Als je een gevulde spons uitknijpt kun je flink uitspoelen toch?

Opzich een prachtig idee maar ik ben er nog niet achter hoe ik dit op de fiets moet vervoeren :') Tips voor jerrycans vervoeren op de fiets zijn ook welkom!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:48

themuisje schreef:
Het probleem is het koude water. Ik heb er zelf ook een hekel aan als iemand koud water op mij spuit. 30 graden of niet

Echt heilzaam is het ook niet...... ik zou het dan achterwege laten en besluiten dat gele manen ook fraai kunnen zijn.
Ijskoud water zou ik in ieder geval nooit gebruiken om het gehele lichaam te wassen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 01:09

Hier vinden ze het anders heerlijk om lekker met koud water 'gedoucht' te worden als het zo vreselijk warm is in de zomer! Staan ze echt van te genieten, m'n shetruintje die draait gewoon z'n kont naar de nevel/straal toe als hij los in de wei staat en ik sproei ergens heen.

Als het meer de druppels zijn, kan je ook echt alles van de slang afhalen, tot je echt zo'n dikke straal hebt zeg maar, die niet hard gaat. Zo heb ik die Welsh er dus ook aan laten wennen. Want sponzen dat ging nog wel.
Dan begin je zeg maar met een hele volle spons die je voorzichtig op z'n lichaam uitknijpt, en dat vervang je dan uiteindelijk door zo'n 'kale' straal, zonder veel druk of druppels.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 02:41

Ninx schreef:
themuisje schreef:

Echt heilzaam is het ook niet...... ik zou het dan achterwege laten en besluiten dat gele manen ook fraai kunnen zijn.
Ijskoud water zou ik in ieder geval nooit gebruiken om het gehele lichaam te wassen...

Tja nu is het voor mij omdat ik hem graag een keer helemaal schoon wil schrobben, maar stel nu dat hij iets krijgt waar hij voor gewassen moet worden is het toch handig als ik een oplossing heb. Als hij bijvoorbeeld luis heeft ofzo zal ik er toch iets aan moeten doen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 04:01

Ik gebruik een hoge druk-plantensproeier, volgens mij van 5 liter. Daar doe je dan één waterkoker heet water in en verder vullen met koud water. Je kunt zo zelf bepalen hoe warm het water wordt.

De straal is niet zo sterk, maar als je een beetje een goede koopt dan is het wel te doen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 04:30

Er zijn van die dompelverwarmers te koop. Die hang je gewoon in een emmer, dan heb je 10 liter warm water. Of meer als je een grotere emmer hebt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:51

Als je water en stroom hebt en een stukje ruimte aan de muur , kun je gewoon via Marktplaats ofzo een geiser op de kop tikken , die verwarmt dan water voor je waardoor je gewoon warm kraanwater hebt.

Vroeger had iedereen dat in de keuken , toen was er niks anders :)

De inhoud van de geiser bepaalt natuurlijk hoe veel water er warm wordt gehouden.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-02-12 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 09:51

oefenen is het toverworrd

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 05:45

pmarena schreef:
Als je water en stroom hebt en een stukje ruimte aan de muur , kun je gewoon via Marktplaats ofzo een geiser op de kop tikken , die verwarmt dan water voor je waardoor je gewoon warm kraanwater hebt.

De inhoud van de geiser bepaalt natuurlijk hoe veel water er warm wordt gehouden.

Een geisertje, dat klinkt handig! Niet alleen voor het wassen, warm water hebben is altijd handig. Ik zal het er op stal eens over hebben, bedankt voor de tip!

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 07:31

Ik heb ook alleen koud water tot beschikking.Nou ja als de boer er niet is.
Dan neem ik Flessen heet water mee.zo tien liter dat doe ik gewoon in een linnentas en neem het op de fiets mee naar stal.
Heb het afgelopen weken vaak gedaan en komt nog meer aan (luis verdorie)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 08:09

pmarena schreef:

Ik denk dat je een boilertje bedoelt een geiser gaat op gas.

Ik zou dan denk ik eerder voor een grote dompelaar gaan http://www.horeca-shop.nl/gallaries/hor ... pelaar.htm

Afbeelding

met een boiler heb je grote kans op stuk vriezen in de winter.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 08:41

En zo'n dompelaar kun je geen schokken van krijgen? Of houdt je die erin en haalt hem er weer uit met gebruik?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 08:54

Michellkuh schreef:
Of houdt je die erin en haalt hem er weer uit met gebruik?

Yep, je zet hem een tijdje in een metalen emmer met water en het hete water leng je weer aan met koud water. Je kan het eigenlijk zien als een grote waterkoker.

Je kan zo'n ding ook gebruiken om bevroren waterbakken te ontdooien.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:11

Uit ervaring:
Je neemt 4 emmers gloeiend heet water (het heetste wat je uit de kraan kan krijgen.
Vervolgens 2 lege emmers, die vul je met een kraan.
In een lege emmer meng je het tot de goede temperatuur.
En daarna komt de truc: je pakt een gieter en vult het daarin.
Zo kan je veel beter mikken en heb je een soort van douche.

Zelf wil ik ook nooit maar 1 zeepbel achterlaten, waarom zou ik een pony dat aandoen als ik er zelf zo'n hekel aan heb.
Maar die gieter heeft me echt geholpen.
Je hoeft niet meer heel nauwkeurig te zijn qua mikken omdat in een gieter niet meteen al het water weg is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:36

Dromen schreef:
Uit ervaring:
Je neemt 4 emmers gloeiend heet water (het heetste wat je uit de kraan kan krijgen.

en dat is nu juist het probleem. TS heeft geen warm water op stal.

Van die gieter is een goede tip.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:49

Een gieter!! zacht waterstraaltje, mogelijkheid tot warm water en hij hoeft de straal niet te zien ;)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 04:17

Een gieter, briljant! :Y)

Ik had er nooit aan gedacht een gieter te gebruiken maar dat moet inderdaad super werken ja!

HOe werkt zo een dompelaar prescies? klinkt handig :)