Hoelang is hooi houdbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Hoelang is hooi houdbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 19:28

Ik zit eens te kijken naar graszaadhooi in te kopen...

Stel dat ik voor mijn paard een baal van 1000 kg koop. Hier doe ik dan ongeveer 5 maanden mee (paard eet 200 kg hooi per maand).

Als het gewoon overdekt in een schuur ligt, zou het dan na 5 maanden nog te doen zijn? of gaat dit broeien?
Ik weet dat je bij kuilgras een hoge voersnelheid moet hebben omdat het anders gaat broeien en schimmelen, maar weet dit niet van hooi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:31

Als je het hebt over de mega versie van die 20kg baaltjes met 2 touwtjes er omheen dan blijft die zo lang makkelijk goed.
Als het in plastic zit niet, al zou je dan kunnen proberen om het nog een dagje te laten drogen en het tot kleine baaljes te persen, maar dat is in elk geval een dure grap.

Odysseus

Re: Hoelang is hooi houdbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 19:35

Ik kan kiezen tussen de mega-versie van zo'n klein baaltje of een versie met folie erom... dus dan zou ik moeten gaan voor de mega-versie? :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:41

Ja, mega versie je kan het toch droog opslaan lees ik. Foliehooi kan ondanks droog inpakken ook gaan reageren op vocht en zuurstof, voertijd van 5 maanden is dan te lang om dit voor te zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 19:42

Thanks voor de info! Ja het kan gewoon droog staan in een schuur! Fijn dat dit geen probleem hoeft te zijn!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:41

Ik heb vorig jaar juni 9 ton graszaadhooi thuis laten bezorgen, ik heb nu nog 5 balen staan, die zijn nog steeds in prima conditie. Paarden smullen er
heerlijk van. Wij hebben van die 405/500 kg balen die niet ingepakt zijn.

Afbeelding
Hier lag het opgeslagen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 21:22

Fijn om te horen capopjekop!

Wat voor een soort hooi heb jij? Engels Raai, Velbeemd, Rietzwenk of Westerwolds?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:30

engels raai :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 23:34

Thanks! Bevalt dat? Ik begreep via bokker Maya dat Engels raai nog de meest "vette" variant is en veldbeemd of rietzwenk het armst. Ik zoek t armste van t armste en heb bij deze leverancier de keus tussen alle soorten!

Mag ik vragen wat jij betaalt per ton?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 23:37

Ik heb toen 200 euro de ton betaald inclusief bezorgen. Moest wel minimaal 9 ton afnemen. Gelukkig heb ik een bokker in de buurt wonen die een paar balen overgekocht heeft. Heb nu iig genoeg tot de nieuwe lading.

Engels raai bevat bij weidehooi over het algemeen het meeste fructaan. Wat ik begreep is dat het gras nu het fructaan heeft verbruikt om zaadjes aan te maken. Maar die zaadjes zijn gewonnen en daar zit het meeste zetmeel in. Vertel het vast iets te kort door de bocht, maar daar komt het ongeveer op neer :P Op de site van Stouten staat dat Veldbeemd het meest geschikt is voor paarden door de structuur. Dus als je daar aan kunt komen zou ik dat zeker doen. Het is vaak wel schaarser dan Engels Raai. Mijn pony's doen het trouwens prima op ER. Dat zijn 2 shetten (waarvan eentje ex bevangen en IR) en een ex bevangen welsh. De IR shet is ongeveer 50 kg afgevallen met dit hooi zonder extra aan het werk gegaan te zijn en zonder hongerdieet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 12:45

Thanks voor de uitleg!
Wat is er zo goed aan de structuur van veldbeemd? Ik zoek het liefst lang en grofstrengelig. :)

Aha dan snap ik t! Klinkt ook erg goed dat je shet er zo van is afgevallen zonder extra werk of honger dieet. Dat is echt precies wat ik zoek! :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:48

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:38

Mijn dochter heeft vorig jaar een oude hoeve gekocht en in de schuur hebben we stro en hooi balen gevonden die minstens 20 jaar oud waren.
Ze vielen uit elkaar omdat de koorden vergaan waren en er lag een dikke laag stof op, ze roken stofferig maar ze zagen eruit als verse balen.
We hebben ze niet aan ons paard gegeven maar we hebben er een leuk vuurtje met gestookt.

extasy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:57

Moet kuil in plastic niet binnen een dag of 5 opgemaakt zijn als het opengemaakt is?
Ik sta gewoon op een pensionstal, maar heb van bovenstaande hooi soorten nog nooit gehoord hahaha, zo leer je nog eens iets!