Onrust in paddock jong paard, help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

Onrust in paddock jong paard, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:10

Hallo bokkers,

We weten het even niet meer met een paard bij ons op stal.

We hebben een geweldige mooie paddock van 20 bij 20 meter netjes begaanbaar ook met dit vriesweer en de sneeuw. In de paddock liggen speeltjes, water, en een slowfeeder met continue voldoende hooi (alle paarden begrijpen het ook) de paarden staan meestal in groepen van 2 a 3 en staan gemiddeld zo'n 3 uur buiten voor een frisse neus.

Nu staat er bij mijn paard (21 jaar maar nog erg actief, merrie) een jong paard van 3 (en een beetje) je wordt gewoon zenuwachtig van hem, hij loopt maar heen en weer bij de in/uitgang, hele greppels loopt hij over een lengte van 20meter, nu vinden we het stappen nog niet een groot probleem, maar hij draait iedere keer heel kort om zijn as. We zijn dus bang voor zijn benen. Hij is overigens niet bang voor de merrie en ze verdragen elkaar prima bij de slowfeeder.

Nu ging het een hele tijd beter, lees hij deed het alleen nog als ze bijna naar binnen gingen en deed rest van de tijd gewoon wat ze normaal doen in de paddock, eten en beetje rommelen.

Nu sinds het weekend is hij helemaal doorgedraaid, we hebben gedacht dat hij ergens van is geschrokken en in paniek is geraakt, hij liep nu die 20meter in een flinke versnelling. Het andere paard deed overigens weinig.

Af gelopen zondag hebben we hem er maar na een klein uur uitgehaald, hij heeft niet gegeten in de paddock en is gelijk begonnen met lopen.

Het paard is nog niet ingereden en wordt alleen heel licht gelongeerd en beetje weg wijs gemaakt met poetsen enz. Voor de rest 100% gezond.

Wat kunnen we doen om dit paard "normaal" rustig in de paddock te laten staan, we willen namelijk de paarden zoveel mogelijk naar buiten, maar natuurlijk niet ten kosten van alles. Op stal kan hij overigens ook ijsberen.

Wie heeft een idee of tips die we kunnen proberen?

Alvast bedankt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:15

Kun je het paard niet eens met een ander paard zetten? Of misschien te veel aan energie. En het is natuurlijk een jong paard die moet wel ergens z'n energie aan kwijt kunnen en als die dat niet kan in de paddock of met dat paard.

ifever

Re: Onrust in paddock jong paard, help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:22

We zijn al aan het kijken of hij bij een ander paard kan, we zijn alleen maar met 7 paarden en de andere groepen/ paarden gaan goed met elkaar. De ene groep zijn 2 ruinen,( dit jonge paard is overigens ook ruin) maar een 3de daarbij gaat echt niet goed samen dan jagen ze elkaar kapot. De andere groep staat een oudere shetlander bij wat we niet aandurven in de paddock.

Hem is aan het werk zetten zijn we langzaam mee begonnen, omdat hij misschien gewoon wat meer bezig gehouden moet worden.

Bedankt iig!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:23

Ik zou ook denken dat de combinatie niet helemaal optimaal is. Met zo'n oudere merrie valt er weinig te spelen en dat hebben jonge ruinen wel nodig. Elkaar goed verdragen betekend natuurlijk niet meteen dat hij leuke maatjes is met haar.
Een paar uurtjes buiten en beetje longeren en poetsen ... is niet echt veel ... krijgt hij daarnaast nog krachtvoer?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:28

Ze zijn samen wel maatjes, samen slapen, kriebelen aan elkaar, wanneer de ene van stal is is de andere onrustig en het weide seizoen trokken ze ook naar elkaar. Maar spelen doet de merrie niet meer dus dat zal hij wel kunnen missen ja.

Hij krijgt minimaal krachtvoer en veel ruwvoer, hij is nog niet veel aan het werk omdat het echt nog een "puppy" in zijn bouw is.

Eigenlijk zouden we hem dus wat meer aan het werk moeten zetten zodat hij lichamelijk en geestelijk wat "moe" wordt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:34

Wel leuk dat het wel echte maatjes zijn. Zouden ze niet lekker 6 uur in de paddock kunnen met z'n tweeën? ;)

Merk dat spelen voor sommige ruinen wel echt belangrijk is, de pony van m'n zusje was toen hij met alleen maar oudere stond ook steeds iedereen aan het uitdagen. Nu wil mijn oude ruin (20) nog wel af en toe een spelletje doen maar niet zo vaak als haar jongere (8) zou willen.

Tja waar hij nou echt onrustig van wordt is altijd gissen... uitdaging, angst, nog geen ritme.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:40

We willen ze zo lang mogelijk in de paddock maar na 2 uur begint hij normaal al te heen en weren, dus dat rekken we naar 3 uur maar dan houd het echt op.

Het is overigens zijn eerste winter op deze stal en hij komt uit een groepje met leeftijdsgenoten.

Op deze stal is hij echt de jongste, de volgende is ik meen 13 jaar..

Ik zelf denk dat hij vooral op een of ander manier zijn "ei" niet kwijt kan, en het heen en weer lopen daardoor automatisme geworden is, maar nu laat hij zelfs zijn eten staan. Het is erg lastig om dit te kunnen door breken, maar zo doorgaan kan ook nooit goed zijn voor het paard.

Zal sowieso is met de eigenaar overleggen en met de eigenaren van de andere paarden of we wat kunnen proberen.

De groepen zijn namelijk voor de rest prima elk paard is in haar element behalve deze schavuit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:45

Mja de simpelste verklaring is natuurlijk wel dat het beestje gewoon niet lekker in zijn vel zit....erg tof is het ook niet als je een energiek jong diertje bent , en je staat altijd maar op een kleine oppervlakte in de stal of voor slechts 3 uurtjes op slechts een grote volte met 1 ander paard....

Het is natuurlijk een grotere paddock dan dat je vaak ziet , 3 uurtjes buiten is meer dan veel andere paarden krijgen , een maatje erbij dat is ook prima en krijgen ze ook niet overal.....maar het blijft natuulijk wel heel ver verwijderd vergeleken bij een echt fijne situatie waarin ze de hele dag door genoeg ruimte en maatjes hebben om lekker mee te spelen , gek doen en ronddabberen waar en wanneer ze maar willen.

Die van mij zou ook heel raar gaan doen als ze op die manier gehuisvest zou zijn....

Deze manier van huisvesten geeft het paard gewoon geen fijn gevoel blijkbaar. Hem eerder binnenhalen is dan een vorm van symptoombestrijding die je heel vaak ziet , geen oplossing.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:54

Er zijn veel manieren om het symptoom te bestrijden maar het is geen oplossing.

Je kunt z'n eten op zijn wandelroute leggen of het afbakenenpaar pak stro of palen neerleggen zodat hij wat anders heeft. Soms vergeten ze het dan een tijdje en soms gaan ze erlangs...

Misschien meer beweging.. Eerst longeren en dan in paddock?
Handje krachtvoer en veel ruwvoer..
Anders maatje die wel wil spelen
Andere paddock (indien mogelijk)

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:57

Je zet hem 3 uurtjes buiten om te bewegen neem ik aan?! De rest staat hij op stal?

Maar door hem hooi te geven in zijn 'bewegingsuurtjes' staat hij ( en al je andere paarden) weer stil.. Terwijl je wilt dat ze beweging krijgen. Nu is dat in 20 x 20 m niet het makkelijkst uiteraard maar een rondje rennen kan er wel.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:59

@ pmarena, ik geef je 100% gelijk! En ja ik ga een excuus zoeken (het is overigens niet mijn paard, de merrie van 21 is van mij)

De paddock is letterlijk 20x 20m dus een vierkant.
We zitten hier in Zuid Holland en zijn al lang blij als ze vanwege de bodem de hele zomer de wei op kunnen, in de winter is dus echt niet mogelijk, en nee niet om een mooi weiland te houden maar gewoon om de veiligheid van de paarden. In de zomer hebben we met enige regelmaat dat ze tot 20cm weg zakken in de blub.
Dit is de 2 de winter dat we deze paddock hebben, hiervoor kregen we geen vergunning van de gemeente om ook maar iets te bouwen.
Dat ze 3 uurtjes staan is omdat we toch echt meer paarden op stal hebben staan die allemaal hetzelfde gegunt wordt en dan wordt het een midden weg kiezen.

Dat het beestje niet lekker in zijn vel zit dat weten we ook zeker en daarom zijn we druk opzoek naar wel iets goeds voor hem wat binnen onze mogelijkheden past. Het eerder binnen halen hebben we liever ook niet maar op dit moment is het kiezen uit 2 kwaden, eerder binnen en rust, zijn benen niet kapot lopen, of buiten in onrust laten en zijn benen kapot lopen. Op dit moment vinden wij dus dat we de keuze eerder binnen halen moeten doen hoe vervelend we het ook vinden, tot dat we mogelijk een nieuwe oplossing hebben.

De paddock maar "vol gooien" met alle paarden durf ik ook niet aan omdat ik daarmee een keer van een goede koude kermis thuis gekomen ben, lees groot groepsgevecht waar die van mij met een gebrokenbeen tussen uitgehaald werd. (paard heeft het wel overleefd gelukkig)

Vandaar dat we erg voorzichtig zijn met de groepen.

Ik ga sowieso is voorstellen om de ruinen die met zijn 2en staan is 1 voor 1 met de jonge ruin te zetten, met zijn 3en samen gaat niet, al meerder malen geprobeerd met de ruinen groep, 1 van de 2 oudere ruinen duld geen 3de paard in de wei maakt niet uit welke je er wel of niet bij zet hij jaagt de 3de dan heel het land door.

Fijn dat jou paardjes in ieder geval veel buiten komen.

Wij hopen voor dit paardje ook een fijne huisvesting te creëren :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:00

is er geen mogelijkheid om hem de hele dag buiten te zetten? dat hij alleen nachts in stal staat?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:06

moonshine88 schreef:
Je zet hem 3 uurtjes buiten om te bewegen neem ik aan?! De rest staat hij op stal?

Maar door hem hooi te geven in zijn 'bewegingsuurtjes' staat hij ( en al je andere paarden) weer stil.. Terwijl je wilt dat ze beweging krijgen. Nu is dat in 20 x 20 m niet het makkelijkst uiteraard maar een rondje rennen kan er wel.

Of we ze nu wel of geen hooi geven in de paddock ze staan dan 75% van de tijd stil, met hooi in de paddock lopen ze meer rond dan zonder. Ze gaan dus voornamelijk naar buiten voor een frisse neus. Daarnaast krijgen ze allemaal nog hun dagelijkse normale beweging, zoals training of iets in die trant.

In het algemeen zie ik paarden in de paddock niet rondjes rennen uit zichzelf, alleen ruinen/hengsten omdat die vaak rommelen met elkaar dan zijn ze actiever. (en dat is niet alleen bij ons op stal)

moonshine88 schreef:
Er zijn veel manieren om het symptoom te bestrijden maar het is geen oplossing.

Je kunt z'n eten op zijn wandelroute leggen of het afbakenenpaar pak stro of palen neerleggen zodat hij wat anders heeft. Soms vergeten ze het dan een tijdje en soms gaan ze erlangs...

Misschien meer beweging.. Eerst longeren en dan in paddock?
Handje krachtvoer en veel ruwvoer..
Anders maatje die wel wil spelen
Andere paddock (indien mogelijk)

Symptoom bestrijding zijn we verre van fan van, maar soms is er even geen ontkomen aan. We hebben al stronken hout op "zijn route" gehad om aan te knabbelen en om heen moeten lopen, hij loopt er gewoon dwars over heen :(

Andere paddock is niet mogelijk we hebben alleen deze.
Ander maatje gaan we eens proberen.

Buffelo schreef:
is er geen mogelijkheid om hem de hele dag buiten te zetten? dat hij alleen nachts in stal staat?

Dat moet wel te creëren zijn, maar moeten we heb dan alleen maar heen en weer laten lopen en zich kapot laten lopen? Hij loopt echt diepe greppels en aan de uiteinde liggen hele bergen hij draait "agressief" om in de hoeken, het lopen vinden we nog niet zo heel erg maar dat korte draaien kan nooit goed voor zijn lichaam en benen zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:10

Hey soof, lastig probleem!
Uit je verhaal krijg ik niet helemaal de indruk dat hij te weinig kan spelen, hoewel dat wel het geval zou kunnen zijn natuurlijk. Een oplossing zou dus inderdaad een ander maatje zijn, maar dit is altijd weer afwachten of het goed gaat.
Maar het heen- en weer lopen voor de ingang geeft mij niet de indruk dat hij wil spelen, maar zich niet op zijn gemak voelt op de plek. Als het om het spelen ging, was hij wel bij je merrie gaan zeuren en drammen om wel te spelen :)

Misschien is het een idee om bij de wisselingen van de groepen, voordat de volgende groep erin gaat eerst steeds een half uurtje met hem door de paddock te lopen aan het halster, als hij rustig is belonen en de paddock alleen verlaten als hij kalm is. Misschien dat hij hierdoor wat meer vertrouwen krijgt in de omgeving? Met 3 groepen zou dit dus 4 keer per dag kunnen, maar ik weet niet of de eigenaar/jullie daar tijd voor hebben natuurlijk :)

Ben het verder eens met Moonshine 88, ik zou geen voer geven in de paddock, aan geen van de groepen. Bij de wisseling kunnen de paarden die op stal gaan ruwvoer krijgen toch?

Denk inderdaad dat het draaien niet bevordelijk is... een keertje ok, maar elke dag constant lijkt me minder goed. Daarbij doet hij dat niet omdat hij het zo leuk vindt, dus of je hem er nou zo'n plezier mee doet om hem een hele dag te laten staan...
Hoe is hij verder op stal? Wel rustig of ook niet? En hoe is hij verder met de lichte opbouw? Ook zenuwachtig of gaat dat goed?
Laatst bijgewerkt door Vesceron op 13-02-12 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:11

Ik woon ook in ZH hoor :P
Ken het probleem met klei / modder helaas maar al te goed.

En begrijp natuurlijk ook dat het op veel stallen allemaal moeilijk is om de paarden veel naar buiten te krijgen.

Maar dat doet niks af aan de aard van een dergelijk probleem.... het probleem is wat het is.

Je krijgt helaas nu eenmaal niet alleen maar problemen die makkelijk op te lossen zijn. Zo werkt dat niet :)

Als het beestje hier niet genoeg aan heeft....op deze stal niet op zijn plek is en er niks ingrijpend gewijzigd kan worden , dan houdt het daar wel een keer op natuurlijk.

Je kunt nog kijken naar voerbeleid en het wisselen met maatjes , maar als het dier zich ècht niet op zijn gemak voelt zo daar in die paddock en op stal.... dan zal er toch iets ingrijpend moeten veranderen.

Paard dan maar op stal houden of zelfs wat gaan drogeren om hem wat rustiger te maken , zoals je vaak ziet , is toch ook niet echt een oplossing voor de langere termijn.

Ik snap dat hij nu eerder naar binnen gaat om hem tegen zichzelf te beschermen hoor :j

Hopelijk is een ander maatje een oplossing....maar het klinkt wat pittiger.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:12

Je zult hem van stal moeten veranderen, er is geen andere oplossing de rest is gewoon symptoombestrijding, arm arm dier.

Een 3 jarige hoort te kunnen spelen en dollen ( en als jij zegt dat geen van de andere paarden dat doet dan schrik ik daar van), geestelijk bezig gehouden te worden, niet 3 uur op een dag op een klein stukje met een oude merrie.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:15

Kun je de hoeken niet sowieso afronden? Dan lijkt me het omdraaien om zijn as ook niet nodig?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:16

Wat is het, een hengst of ruin ??

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:19

Hij heeft het er gewoon niet naar zijn zin nee.

Het voeren in de paddock ben ik juist een voorstander van omdat dit naast hun normale voorbeurten een extra hap is! Daarnaast ze staan toch stil of ze nu wel of niet gevoerd worden dan heb ik liever dat ze extra krijgen, ze stoppen ook allemaal als ze genoeg hebben en gaan dan in de paddock staan suffen en of beetje rond kijken. Misschien komt het dat we allemaal wat oudere paarden hebben dat ze minder rond banjeren? Ik weet het niet, maar ik zie ze nooit rondjes lopen en ben er toch erg vaak.

Ik neem aan als hij echt wil spelen dat hij de merrie ook tot gekheid toe had moeten "pesten" en dat doet hij totaal niet. Hij komt daar meer om een kriebel en een "mama bij jou ben ik veilig gevoel"

Hoe het met training gaat weet ik niet precies ( weet ook niet wat hij op dit moment doet) omdat het natuurlijk mijn paard niet is en ik daar nog niet naar gevraagd heb hoe het nu is. Wat ik wel weet is dat hij het leuk op pakt en dat hij niet zenuwachtig is en wel graag wat wil doen.

Hij toont met het heen en weer lopen ook niet echt heel angstig of zenuwachtig gedrag het is ondertussen meer een aangeleerd gedrag geworden ben ik bang.. Alleen nu de rede zoeken..

Wanneer je aanwezig ben ik de paddock is er niks aan de hand en komt hij lekker nieuwsgierig zijn met wat je aan het doen bent, wanneer je er langer tijd loopt begint hij zelf ook weer te lopen.

Of hij "bang" is in de paddock heb ik nog niet goed op gelet, ik ga hem weer eens beter opserveren op andere punten.

Het blijft in iedergeval lastig.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:28

pmarena schreef:
Ik woon ook in ZH hoor :P
Ken het probleem met klei / modder helaas maar al te goed.

En begrijp natuurlijk ook dat het op veel stallen allemaal moeilijk is om de paarden veel naar buiten te krijgen.

Maar dat doet niks af aan de aard van een dergelijk probleem.... het probleem is wat het is.

Je krijgt helaas nu eenmaal niet alleen maar problemen die makkelijk op te lossen zijn. Zo werkt dat niet :)

Als het beestje hier niet genoeg aan heeft....op deze stal niet op zijn plek is en er niks ingrijpend gewijzigd kan worden , dan houdt het daar wel een keer op natuurlijk.

Je kunt nog kijken naar voerbeleid en het wisselen met maatjes , maar als het dier zich ècht niet op zijn gemak voelt zo daar in die paddock en op stal.... dan zal er toch iets ingrijpend moeten veranderen.

Paard dan maar op stal houden of zelfs wat gaan drogeren om hem wat rustiger te maken , zoals je vaak ziet , is toch ook niet echt een oplossing voor de langere termijn.

Ik snap dat hij nu eerder naar binnen gaat om hem tegen zichzelf te beschermen hoor :j

Hopelijk is een ander maatje een oplossing....maar het klinkt wat pittiger.

Het paard is het nieuwe paard van de stal eigenaar, snel van stal veranderen zal dus niet gebeuren. Dat een probleem vaak niet makkelijk op te lossen is, is geen probleem, maar we willen allemaal het zo goed mogelijk voor de paarden doen en soms is dat erg lastig.

Paard op stal houden en drogeren om het op deze manier voor te zetten gaan we zeker niet doen, het eerder op stal zetten is nu echt een nood oplossing omdat we niet willen dat hij zijn benen volledig kapot loopt. We zien ook liever anders..

Een paarden wissel ga ik nu toch door zetten als oplossing en daarnaast de training wat meer oppakken.

Caira schreef:
Je zult hem van stal moeten veranderen, er is geen andere oplossing de rest is gewoon symptoombestrijding, arm arm dier.

Een 3 jarige hoort te kunnen spelen en dollen ( en als jij zegt dat geen van de andere paarden dat doet dan schrik ik daar van), geestelijk bezig gehouden te worden, niet 3 uur op een dag op een klein stukje met een oude merrie.

Het dier is van de stal eigenaar zelf, stal veranderen zal dus niet snel gebeuren, tenzij hij verkocht wordt.

Dat hij hoort te spelen en te dollen snap ik ook, dat de rest het veel minder doet, zal dat ook niet met de leeftijden te maken hebben? en merries doen sowieso veel minder, toch? Natuurlijk dollen ze wel eens, maar grof gezegd staan ze meer te soezen dan dat ze echt actief wat doen. Vandaar dat ze nu lekker gevoerd worden in de paddock zodat ze een extra ronde voer hebben en toch ook buiten zijn.

Mag ik vragen waarom je daar van schrikt? (dit zijn niet de enige paarden die ik ken, en over het algemeen wijkt het gedrag van onze paarden niet veel af van de gemiddelde paarden die ik uit de omgeving ken) Oke alleen dit jonge paard is dus niet in zijn element..

Sees schreef:
Kun je de hoeken niet sowieso afronden? Dan lijkt me het omdraaien om zijn as ook niet nodig?

Afronden hebben we jammer genoeg ook al geprobeerd, dan stopt hij eerder (korter stuk lopen) en draait hij als nog ruw om

Ariebren schreef:
Wat is het, een hengst of ruin ??

Sinds een half jaar een ruin.. hij heeft geen dek drift of hengsten gedrag

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:31

Het beestje vind het wellicht gewoon een beetje raar en vreemd en onveilig aanvoelen , dat hij zo apart van de rest van de paarden in dat cirkeltje wordt gezet voor een paar uurtjes. De merrie is er wel bij maar dat is natuurlijk ook een paard dat weer "weg" is als ze weer op stal gaan.

In principe is een paard natuurlijk een dier dat met de kudde de hele dag wat rondscharrelt op zoek naar eten en water , als kudde besluit om even een dutje te doen , er kunnen zelf binnen de kudde paarden spontaan naar elkaar toe trekken en andere paarden kunnen ontweken worden....

Misschien trekt dit dier het gewoon niet zo goed dat hij zo op zichzelf moet zijn. Wordt daar onrustig en onzeker van. Zo is die van mij ook , die heeft het echt nodig om die typische paardendingetjes te kunnen doen om niet onrustig te worden.

Nu is een vierkante / ronde paddock natuurlijk ook enorm saai....er valt niks te ontdekken.
Hier hebben we de paddock ter grootte van een volte naast een stalletje liggen , en aan de andere kant van het stalletje ook een stuk zand gemaakt. Verschillende stukjes verharding ook , en ze kunnen een stal in en rond de verschillende stalletjes lopen. Niet alles is dus in 1 oogopslag te overzien. Dat vinden ze leuk , dan kunnen ze wat wandelen en rondkijken. Op de ene plek is het uitzicht anders dan op de andere plek. En op de ene plek hangt een liksteen , ergens anders weer een waterbak , weer ergens anders een hooinet , een tak , een bal...en als je wat gaat rennen moet je lekker spannend om de stal heen , waar je dan weer lekker kan schrikken van je holmaat die zich daar achter het hoekje verstopt had , woeiiii !

Dat is allemaal veel leuker :)

Ze moeten wel een reden hebben om te gaan lopen.

Hooi voeren op de paddock vind ik dan ook wel goed. Er valt toch vaak geen reet te beleven dus dan hebben ze tenminste nog IETS te doen als ze samen verder niet zoveel contact hebben. Samen eten schept dan toch nog een band die wat lijkt op het natuurlijke gedrag van samen grazen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:35

Oei , als hij van de staleigenaar zelf is dan is dat niet handig inderdaad.

Ik zou zo'n dier echt in een omgeving willen hebben waar ze wat meer als een kuddetje leven en gewoon lekker buiten staan (met schuilmogelijkheid) en zelf wat rond kunnen scharrelen en vriendjes kunnen maken die ze zelf uit kunnen kiezen uit een groep paarden. Elk paard kan dan zelf zijn plekje vinden.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:38

@ pmarena, Hoe je het verteld klinkt het bij jou erg gezellig en iedere dag anders, mijn shetlanders staan een beetje hetzelfde gestald als jou paardje. Daar staat overigens een 1,5 jarige met een 12 jarige beide hengst en dat gaat super spelen en alles en beide in hun element.

Het klopt dat ze in een standaard ritme zitten en er weinig te beleven valt, er ligt wel een fietspad/wandelpad langs dus daar zien ze nog wel eens wat maar ja dat wordt ook saai. Het hooi heeft een voordeel dat ze wat te doen hebben, of ze nu stil staan of stilstaan en hooi kauwen ga ik toch liever voor het 2de :)

Dat hij zich onveilig kan voelen en op zichzelf moet staan kan nog wel eens een goede rede zijn, en dat hij zich in zijn stal toch veiliger voelt..

Ik ga eens informeren hoe hij hiervoor gehuisvest werd misschien kunnen we daar ook nog iets mee.

Bij ons hebben ze weinig reden om te lopen ( lees alleen hooi en waterbak staan uit elkaar) speeltjes liggen er wel maar de meeste doen er niks mee..

Ze staan wel te soezen samen, alleen dat houd het jonkie minder lang vol dan de merrie :) mijn merrie is daarnaast af en toe wel gezellig en loopt gezellig het stukje van 20meter heen en weer met hem, en soms jaagt ze hem van het pad af dat hij een groter rondje moet lopen, maar het blijft natuurlijk verkeerd gedrag..

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:40

/3 oke even een kort berichtje ,toen wij onze ruin kochten deed hij dit ook ,hij liep van de ene kant naar de andere ook in zijn stal .toen ging hij op land geen probleem terug op stal (toen het kouder werd) precies het zelfde probleem tot er een paard bijkwam die 20 is (baas op stal) die doorbrak het gedrag en we hebben het nooit meer gezien .....hij heeft inmiddels heel veel vrijheid kan stal in en uit paddock in en uit om te ver komen dat hij in zijn oude gedrag vervalt... met andere woorden het is te doorbreken alleen is de grootte vraag hoe???? .onze ruin wilde waarschijnlijk graag bij haar zijn misschien kunnen jullie ook andere paarden erbij zetten en kijken wat klikt.... succes
Laatst bijgewerkt door zuma1 op 13-02-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:40

pmarena schreef:
Oei , als hij van de staleigenaar zelf is dan is dat niet handig inderdaad.

Ik zou zo'n dier echt in een omgeving willen hebben waar ze wat meer als een kuddetje leven en gewoon lekker buiten staan (met schuilmogelijkheid) en zelf wat rond kunnen scharrelen en vriendjes kunnen maken die ze zelf uit kunnen kiezen uit een groep paarden. Elk paard kan dan zelf zijn plekje vinden.

Hij heeft mijn merrie zelf uitgekozen tijdens het weide seizoen, al had hij niet veel keus uit 3 merries, maar hij heeft dus de "best passende" gekozen.. :)

Een omgeving die jij beschrijft zou ook mijn voorkeur hebben, maar op dit moment niet mogelijk en het betreft natuurlijk niet mijn dier..