Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
moonshine88 schreef:Je zet hem 3 uurtjes buiten om te bewegen neem ik aan?! De rest staat hij op stal?
Maar door hem hooi te geven in zijn 'bewegingsuurtjes' staat hij ( en al je andere paarden) weer stil.. Terwijl je wilt dat ze beweging krijgen. Nu is dat in 20 x 20 m niet het makkelijkst uiteraard maar een rondje rennen kan er wel.
moonshine88 schreef:Er zijn veel manieren om het symptoom te bestrijden maar het is geen oplossing.
Je kunt z'n eten op zijn wandelroute leggen of het afbakenenpaar pak stro of palen neerleggen zodat hij wat anders heeft. Soms vergeten ze het dan een tijdje en soms gaan ze erlangs...
Misschien meer beweging.. Eerst longeren en dan in paddock?
Handje krachtvoer en veel ruwvoer..
Anders maatje die wel wil spelen
Andere paddock (indien mogelijk)
Buffelo schreef:is er geen mogelijkheid om hem de hele dag buiten te zetten? dat hij alleen nachts in stal staat?
pmarena schreef:Ik woon ook in ZH hoor
Ken het probleem met klei / modder helaas maar al te goed.
En begrijp natuurlijk ook dat het op veel stallen allemaal moeilijk is om de paarden veel naar buiten te krijgen.
Maar dat doet niks af aan de aard van een dergelijk probleem.... het probleem is wat het is.
Je krijgt helaas nu eenmaal niet alleen maar problemen die makkelijk op te lossen zijn. Zo werkt dat niet
Als het beestje hier niet genoeg aan heeft....op deze stal niet op zijn plek is en er niks ingrijpend gewijzigd kan worden , dan houdt het daar wel een keer op natuurlijk.
Je kunt nog kijken naar voerbeleid en het wisselen met maatjes , maar als het dier zich ècht niet op zijn gemak voelt zo daar in die paddock en op stal.... dan zal er toch iets ingrijpend moeten veranderen.
Paard dan maar op stal houden of zelfs wat gaan drogeren om hem wat rustiger te maken , zoals je vaak ziet , is toch ook niet echt een oplossing voor de langere termijn.
Ik snap dat hij nu eerder naar binnen gaat om hem tegen zichzelf te beschermen hoor
Hopelijk is een ander maatje een oplossing....maar het klinkt wat pittiger.
Caira schreef:Je zult hem van stal moeten veranderen, er is geen andere oplossing de rest is gewoon symptoombestrijding, arm arm dier.
Een 3 jarige hoort te kunnen spelen en dollen ( en als jij zegt dat geen van de andere paarden dat doet dan schrik ik daar van), geestelijk bezig gehouden te worden, niet 3 uur op een dag op een klein stukje met een oude merrie.
Sees schreef:Kun je de hoeken niet sowieso afronden? Dan lijkt me het omdraaien om zijn as ook niet nodig?
Ariebren schreef:Wat is het, een hengst of ruin ??
pmarena schreef:Oei , als hij van de staleigenaar zelf is dan is dat niet handig inderdaad.
Ik zou zo'n dier echt in een omgeving willen hebben waar ze wat meer als een kuddetje leven en gewoon lekker buiten staan (met schuilmogelijkheid) en zelf wat rond kunnen scharrelen en vriendjes kunnen maken die ze zelf uit kunnen kiezen uit een groep paarden. Elk paard kan dan zelf zijn plekje vinden.