Wanneer is een paard nou gelukkiger?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Wanneer is een paard nou gelukkiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 10:57

Hallo allemaal :).

Al een paar weken maalt het door mijn hoofd en wil nu toch eens de mening van mijn mede-bokkers weten :).

Ik heb 2 verzorgpaarden op twee verschillende locatie's.

Locatie 1:

Pensionstalling.

- In de zomer 7 á 8 uurtjes op wei, de rest op stal. Word buitengezet behalve op zondag. Mooie weien met veel gras in het weideseizoen.
In de winter hele dagen op stal.
- Iedere dag uitgemest, dus altijd wel een schone stal.
- 2x per dag een kleine pluk hooi en 2x per dag krachtvoer.
- Je mag absoluut geen stro of hooi bijpakken, word weer uit de stal weer gehaald.
- Paard word iedere dag gereden, gelongeerd etc.
- 1 binnenbak, 2 buitenbakken.
- Stapmolen.
- Binnen poetsplek.
- Wasplaats met warm water.

Locatie 2:

Bij een boer.

- 24/7 op een wei met schuilstal. Met een bestraatte paddock voor de stal.
- Staan het hele jaar door op dezelfde wei dus niet heel erg veel gras in het weideseizoen.
- 2x per dag een flinke pluk voordroog en onbeperkt hooi.
- Je mag nog kuil/hooi bijpakken als je wilt.
- Ongeveer 3x per week word de schuilstal gemest, ( dit betekend dus niet altijd een even schone stal, maar helaas gebruiken de paarden het als toilet, binnen no-time en bende) als je daar bent mag je het zelf doen en mag je zoveel stro pakken als je wilt.
- 1x per dag zelf gekozen en naar behoefte krachtvoer.
- Verder geen fassiliteiten, geen water en licht etc.
- Paard word paar keer per week lekker gepoetst, in de zomer spelen in de wei, af en toe buiten wandelen etc.

Waar is een paard het gelukkigst?

Eerst dacht ik altijd meteen plek 2, 24/7 buiten met vriendje en schuilstal, en onbeperkt ruwvoer.
Maar plek 1 heeft ook zijn voordelen, mooie weides in het weideseizoen, alles ontzettend netjes en luxe, en mooie wasplaats en poetsplekken.
Altijd een nette stal, is natuurlijk ook erg belangrijk!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:03

Een paard geeft niet om luxe als een spuitplaats, mooie boxen etc. De ruiter daarentegen vaak wel. Paard wil vriendjes, voldoende ruwvoer en een plek om te schuilen. Meer hebben ze in principe niet nodig.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:04

Moeilijk ik zal gaan voor locatie 1 gewoon omdat ik daar gelukkiger van wordt van de frisheid en de regelmaat en als ze als het weer goed is lekker op een mooi land staan vinden ze het echt niet erg als ze 's nachts in een frisse/schone stal staan

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:05

Een paard is gelukkiger op stal 2. Een verwende ruiter op stal 1. ;)
Mijn keus zou stal 2 zijn, zonder twijfel!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:06

amboewella schreef:
Moeilijk ik zal gaan voor locatie 1 gewoon omdat ik daar gelukkiger van wordt van de frisheid en de regelmaat en als ze als het weer goed is lekker op een mooi land staan vinden ze het echt niet erg als ze 's nachts in een frisse/schone stal staan

Maar in de winter staan ze dag en nacht binnen op stal 1. Daar wordt een paard niet gelukkig van :n

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:06

Een aanvulling op sim: een paard is het liefste buiten, waar hij fysiek contact kan hebben met zijn vriendjes. Komt bij dat ruwvoer bijvoeren het gebrek aan gras heel goed kan compenseren. Een paard geeft verder niet om alle luxe, dat is er puur voor de ruiter, en dat verkoopt het beste. Maar als je paard zou kunnen kiezen, zou hij waarschijnlijk optie 2 kiezen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:08

Zonder twijfel is een paard gelukkiger op een stal zoals stal 2. Ik zou daar zelf ook gelukkiger zijn, maar helaas zijn er veel ruiters die hun eigen luxe belangrijker vinden :)

Martina67

Op locatie 2 is een paard gegarandeerd gelukkiger, luxe is voor de mens.

_Anneruth

Maak je geen zorgen als je voor plek 1 kiest hoor, daar is jouw paard ook gelukkig. Het paardengeluk is niet alleen afhankelijk van de punten die je nu noemt. Denk eens aan de sfeer, aan hoe de mensen die er komen met paarden omgaan etc.

Edit: ik had het hele dagen op stal in de winter niet gelezen. Dat is natuurlijk niet zo fijn voor je paard maar als hij er regelmatig uit komt in de zin van: stapmolen, rijden, longeren.. dan komt het wel goed.
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 13-02-12 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:09

locatie 2
mijn haf stond eerst ook op een pension stalling merkte aan hem dat die heel chagrijnig werd van binnen staan hij kwijnde gewoon een beetje weg

nu staat die 24 uur buiten met schuil stal en met 2 vriendjes , hij vind het heerlijk zie hem nu alleen maar met oren naar voren
soms zie je hem gewoon weg dromen heel mooi om te zien

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:10

Ik zou voor beiden niet gaan. Een paard in de winter binnen houden vind ik sowieso geen goede zaak, bovendien zou ik niet weten waarom je een paard zou kopen en daar neer zetten, want die wordt zelfs al gereden en gelongeerd voor je? Beetje vreemd, hoef je ook niet meer heen.

Ik zou iets zoeken wat er tussen in valt. Hele jaar door buiten, in de winter eventueel in de bak/paddock, 2x daags een mooie hoeveelheid ruwvoer en krachtvoer en water en licht is toch wel zo handig :)

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:10

Ik zou zelf voor locatie 2 kiezen voor het paard,niet voor mezelf.
Electriciteit is voor mensen makkelijk,een paard kan er nix mee,net als luxe stallen en binnen en buitenbak.
Die luxe is voor een paard niet belangrijk,die staat veel liever 24/7 buiten met schuilstal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:11

mariettek schreef:
Een paard is gelukkiger op stal 2. Een verwende ruiter op stal 1. ;)
Mijn keus zou stal 2 zijn, zonder twijfel!

Dat ben ik met je eens.... (*prachtige dieren in je profiel trouwens!!!!*)

Wanneer stal 1 nou in de winter ook de mogelijkheid had om de dieren overdag buiten te laten lopen is het nog een optie.
Maar 5 maanden per jaar dag en nacht in een hokje staan.... nee.

Eigenlijk heb ik altijd alle paarden heel erg zien opknappen van 'meer vrijheid'. Mijn voorkeur gaat uit naar 24/7, maar de helft van een etmaal kan ook.
Stal 1 vind ik het voorbeeld van 'hoe het straks niet meer zou moeten mogen'.....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:12

Een paard is echt wel gelukkiger op plek 2. ook al hebben de stallen gouden randjes bij stal 1......
Lekker buiten met vriendjes en daarbij ook nog eens onbeperkt hooi lijkt mij voldoende. Binnen en buiten abkken en poetsplaatsen en luxe zonnenbanken en stapmolens maken voor je paard echt niks uit hoor!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:14

Rhodos schreef:
Maak je geen zorgen als je voor plek 1 kiest hoor, daar is jouw paard ook gelukkig. Het paardengeluk is niet alleen afhankelijk van de punten die je nu noemt. Denk eens aan de sfeer, aan hoe de mensen die er komen met paarden omgaan etc.

Een paard leeft 24 uur per dag op zijn plek, wij zijn er maar een paar uur.
Zou je niet liever kiezen voor je paard, en zelf met iets minder genoegen nemen?

Een fijne plek voor je paard sluit niet dat jij een leuke baas bent, en dat er een goede sfeer hangt toch?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:16

jammer dat er op plek 2 maar 1 weide beschikbaar is, want daardoor zou ik er niet voor kiezen.....

wormen, weinig gras ed....

plek 1 zou ik ook niet voor kiezen overgens...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:17

IMO het ligt geheel aan het paard welke optie die prettiger vind. Niet elk paard kan en wil de hele dag contact en omgang met andere paarden. Maar ook niet elke paard kan en wil de hele dag op stal.
DUS ligt het aan het paard zelf wat die prettiger vind.

Ik kan je zeggen dat mijn paarden het echt wel prettig vinden als ze savonds in hun eigen box mogen. Even rust van elkaar. Ik heb ze een poos samen in een inloopstal gehad, maar merkte gewoon dat ze gewoon moe waren. En bij 1 paard is het sowieso geen optie die dag en nacht in een groep te houden. Die zou dan de gehele inloopstal opeisen en de rest kon, weer of geen weer, buiten blijven.

Wat ik wel storend zou vinden van stal 1 is het beperkte hooi en stro. Daar mag gewoon niet op bezuinigd worden. En voor een perfect plaatje zouden ze daar ook swinters overdags een paar uur naar buiten moeten mogen (al zou dat zijn op een paddoc) maar ik vind dus niet dat zon stal 100% slecht is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:18

Rhodos schreef:

Edit: ik had het hele dagen op stal in de winter niet gelezen. Dat is natuurlijk niet zo fijn voor je paard maar als hij er regelmatig uit komt in de zin van: stapmolen, rijden, longeren.. dan komt het wel goed.

Nou in de winter hele dagen op stal? Denk dat geen enkel paard daar gelukkig van wordt hoeveel aandacht het paard ook krijgt.
Ze zullen het accepteren want ze kunnen niet anders maar denk niet dat ze er gelukkig van worden.
Stal 2 klinkt prima, nadeel ook geen buitenbak dus echt trainen dat gaat niet maar goed dat heeft een paard niet nodig om gelukkig te worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:19

In de zomer: optie 1. Mooie weide is natuurlijk altijd beter dan een modderplekje.

Maar aangezien 2x per jaar van stal verwisselen ook niet echt praktisch is, zou ik voor 2 gaan. :) En misschien eens om een lampje gaan zeuren bij de boer (wel zo handig als je 's avonds komt).

Vind het idd wel erg slecht dat er zo beperkt hooi wordt gegeven bij 1..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:20

rina schreef:
IMO het ligt geheel aan het paard welke optie die prettiger vind. Niet elk paard kan en wil de hele dag contact en omgang met andere paarden. Maar ook niet elke paard kan en wil de hele dag op stal.
DUS ligt het aan het paard zelf wat die prettiger vind.

Ik kan je zeggen dat mijn paarden het echt wel prettig vinden als ze savonds in hun eigen box mogen. Even rust van elkaar. Ik heb ze een poos samen in een inloopstal gehad, maar merkte gewoon dat ze gewoon moe waren. En bij 1 paard is het sowieso geen optie die dag en nacht in een groep te houden. Die zou dan de gehele inloopstal opeisen en de rest kon, weer of geen weer, buiten blijven.

Wat ik wel storend zou vinden van stal 1 is het beperkte hooi en stro. Daar mag gewoon niet op bezuinigd worden. En voor een perfect plaatje zouden ze daar ook swinters overdags een paar uur naar buiten moeten mogen (al zou dat zijn op een paddoc) maar ik vind dus niet dat zon stal 100% slecht is.

Ben het met je eens dat het je paard 'moet passen'.
Maar dag en nacht binnen 5 of 6 maanden lang, dat vind ik echt niet kunnen.... En dan inderdaad ook nog eens beperkt ruwvoer en bodembedekking.... Stal 1 investeert mijns inziens echt in de verkeerde dingen. Een kleine pluk hooi... daar krijg ik echt de kriebels van.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:21

Oeps als ik dit zo lees dan zijn mijn paarden volgens jullie diep ongelukkig..terwijl ze toch altijd vrolijk en levenslustig zijn en stralen van gezondheid ik denk dat je het bij zowel plek 1 als 2 ook aan jezelf ligt hoe je met je beestjes omgaat.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:26

amboewella schreef:
Oeps als ik dit zo lees dan zijn mijn paarden volgens jullie diep ongelukkig..terwijl ze toch altijd vrolijk en levenslustig zijn en stralen van gezondheid ik denk dat je het bij zowel plek 1 als 2 ook aan jezelf ligt hoe je met je beestjes omgaat.

Een paard kan glanzen en blaken van gezondheid, is JUIST blij wanneer hij je ziet in zo'n situatie (wanneer ze elkaar en meer ruimte hebben werkt dat anders.... ) omdat hij dan wellicht eten of een beetje vrijheid krijgt... Een glanzende vacht, of een hysterisch blij paard achter tralies verteld je niet dat je paard intens gelukkig is, dat zou iedere eigenaar moeten weten.

Je kunt daar een beetje grappig over doen. Maar inderdaad... als je paarden 24 uur per dag (op het uurtje of de 2 uurtjes na dat jij er bent) binnen staan, heb je de kans dat je ze veeeeeeeel gelukkiger kunt maken wanneer je ze op z'n minst een plek gunt waar ze in ieder geval overdag naar buiten kunnen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:27

Poe, in de winter de hele dag op stal vindt ik wel erg jammer hoor.. Zou voor mij de reden zijn om hier niet mijn paard te willen zetten..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:33

amboewella schreef:

Ik zou ook blij zijn als na 24 uur in die veredelde wc mijn baas er eindelijk is om de verveling te doorbreken....
Wat een paard de rest van de dag staat te doen zie jij toch niet?

Maar goed, stal 1 of 2.
Eens even zien he, paard in natuur: Lopen eten spelen kudde etc.
In stal 1: Stilstaan, heel klein beetje eten, stilstaan, stilstaan.
In stal 2: Lopen eten spelen kudde etc.

Moeilijke keuze hoor...

Nee even zonder dollen, stal 1 mag van mij verboden worden. Want zo lang stilstaan is zelfs lichamelijk gezien slecht voor zo'n beest. Zo'n medelijden met die dieren die dan helemaal stijf hun stal uitkomen, en dan opeens rondjes in de bak moeten rennen. Slecht doorbloede pezen, is vragen om...

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:46

Grappig dat pensionstallen zoals voorbeeld 1 nog bestaan(en vol staan) als ik al jullie reacties lees