Statische elektriciteit paard knettert erop los.. !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Statische elektriciteit paard knettert erop los.. !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 22:36

Hallo,

ik heb hier net al meerdere topics gelezen over Statische elektriciteit maar die zijn alleen over de mens.. ik heb met mijn paard er heel erg last van.. als ik de deken af haal knettert het er heel erg op los en maakt niet uit wat ik naarna aanraak zo gauw ik het paard weer aan raak krijgen we allebij echt een flinke opdonder.. met gevolg dat mijn paard nu al bang is voor aanrakingen.. zo met deken op geen probleem maar als ik de deken eraf haal begint ze al te paniekeren.. ik weet echt niet meer wat ik eraan kan doen.. ze heeft het met haar onderdeken maar ook zweetdekens hebben hetzelfde probleem.. ze is geschoren en nog erg kort ook dus snap ik wel dat het voor haar ook helemaal niet leuk is..

Weten jullie hoe ik dit tegen kan gaan.. ik durf eigenlijk nu niet meer te gaan rijden omdat het zo erg is..

GRoetjes, Marlies

_aussi

Re: Statische elektriciteit paard knettert erop los.. !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:43

Wat ik meestal doe is eerst even de muur aanraken. Dan kan je ontladen. Meestal krijg ik dan nog wel stroom maar veel minder hevig. Niet eerst iets aanraken wat van metaal is maar iets neutraals.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:48

Zo herkenbaar! Mijn paard staat momenteel onder een staldeken en een gevoerde deken. Die gevoerde deken is het probleem niet. Maar zodra ik de katoenen staldeken eraf wil halen, knettert die als een gek. De eerste keer dat dat gebeurde zakte haar rug wel 20 cm in en sprong ze de halve gang door. Nu weet ze geloof ik wat er komt en nu hou ik haar vast aan het halstertouw (zet haar niet meer vast) en dan haal ik de deken eraf. Ze vindt het nog steeds erg vervelend en vindt die deken ook erg eng. Ik kan haar daarna wel gewoon aaien en poetsen. Ze is overigens niet geschoren, maar heeft geen dikke of lange vacht. Ik ben daarna ook niet meer statisch. Wel is ze aardig aan het verharen ( ja nu!) en al die haren blijven plakken aan mij en aan mijn jas. En vervolgens heb ik steeds daarna haren in mijn gezicht, in mijn mond.
Met rijden heb ik verder geen probleem: met alleen een buitenbak die knetterhard bevroren is, houdt het rijden even op. Het is gewoon wachten op dooi, dan is die statische elektriciteit wel weer over.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:49

ik heb dit ook gehad, zelf zo erg dat mn paard bijna niet meer op te zadelen was... ik had het met alle dekens, ook met de vliegendekens

bij mij helpt het katoenen handschoentje aan te doen, gewoon simpele katoenen paardrijhandschoentjes :)

ze liggen standaard op stal en er gaat geen deken meer af zonder dat ik ze aan heb en het heeft een poosje geduurd, maar bij mij is het probleem over :)

hoop dat het voor jou ook werkt!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:52

weet je waar door statische elektrische tijd onstaad? dat is misschien makkelijk om te weten

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 23:43

Nee ik weet het eigenlijk niet ik hbe het nog nooit gehad.. ! :( ja volgens mij afgelope zomer wel met de vliegendeken soms maar dan was alleen met het afhalen en kon ik haar daarna gewoon wel aanraken zonder een schok te krijgen/geven.. ik heb ook geprobeerd iets anders aan te raken eerst.. dus de muur de grond hout enz enz maar niks helpt nog.. lijkt of het paard de lading miss nog wel erger vast houd als ik.. ik weet eigenlijk niet zeker of het met de andere dekens minder erg was omdat ze 4 maanden stil heeft gestaan en ik nu buiten aan het stappen ben met haar en het valt me pas echt erg op met deze onderdeken.. dus dan misschien beter een andere onderdeken er weer onder proberen.. ? ik vind het zo zielig voor haar want na de harde knetter elke keer dat ik haar aan raak schrikt ze heel erg.. :(

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:47

Statische elektriciteit ontstaat door vrijving. de bliksem is ook Statische elektriciteit. dit komt door dat er 2 wolken tegen elkaar aan vrijven en dan gaan de + naar 1 wolk en de - naar de andere wolk, en dan komt er een schok vrij. dus waarschijnlijk vrijft jou deken over je paard of zo iets. ben niet heel goed in uitleggen maar hoop dat je het snapt

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 23:51

jah dat is toch normaal.. ? :P als een paard loopt beweegt het lichaam waardoor de deke ook beweegt toch. ? dus dan heb je die wrijving altijd.. ?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:52

ja maar heb jij fleece onder je deken of zo?

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:53

Ik heb het zelfs als ik mijn paard alleen maar aanraak. Ze is daar niet blij mee, begrijpelijk!

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:53

ik had dit vanmiddag dus ook, ik deed bij mn paard haar deken af, en toen kregen we ook allebei een flinke schok! paard keek me echt heel raar aan haha.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 00:02

@nicky_rilana: Nee de onderste deken is een merkloze onderdeken.. geen staldeken maar echt onderdeken dus wel helemaal van stof.. zou het de soort stof kunnen zijn.. ? dit is het 1e jaar dat ze deze deken op heeft.. :+

ja opzich als ze het maar niet zo dood eng vond was het niet zo erg maar ze word er zo bang voor.. :(

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:07

Aii, mijn merrie en ik hebben hier ook last van. Het ergst met de fleece deken afdoen.
De tip van de muur aanraken, en de katoenen handschoenen ga ik zeker opvolgen!! Ook mijn merrie zakt door haar hoeven van schrik ;(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:40

Dat ligt niet aan je paard, maar aan jullie zelf ! wat voor schoenen heb je aan ? rubberen rijlaarzen of snowboots ? als je laarzen/schoenen met een leren zool aan doet dan zou het al een stuk minder moeten zijn. Jullie "ontladen" jezelf nu door je paard aan te raken- die wel "aarde" maakt,die heeft immers geen rubberen voetjes.

Ik werd er zelf ook gek van dus als ik dekens af moet halen of wisselen dan doe ik mijn werkschoenen aan (zijn antistatisch) dan hebben we nergens last van :-)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:42

Nou da's lekker dan.. Ik heb alleen maar schoenen (rij en stalschoenen en laarzen) met rubberen zolen! ;(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:48

Dabo schreef:
Nou da's lekker dan.. Ik heb alleen maar schoenen (rij en stalschoenen en laarzen) met rubberen zolen! ;(

stukje ijzerdraad aan je enkel binden en het uiteinde over de grond laten slepen :P :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 13:03

dus als ik mijn lere rijlaarzen of gewoone sneakers/sportschoenen aan doe is het niet meer zo.. ?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:06

Komt door de droge lucht. Met rubberen zolen schijn je er dus minder last van te hebben. Het gaat vanaf morgen weer dooien en zul je er veel minder last van hebben.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:30

XxLiEsJuHhxX schreef:
dus als ik mijn lere rijlaarzen of gewoone sneakers/sportschoenen aan doe is het niet meer zo.. ?

ik denk dat je sneakers/sportschoenen ook een rubberen zool hebben ? of niet ? als je leren zolen hebt isoleren minder dan rubber en zou je sneller ontladen zijn, in theorie. Want met deze koude heb je toch vaak wol of fleece aan en door de wrijving daarvan wek je statische elekt. op

Dat is ook de reden dat ik op mijn werk altijd antistatische kleding en schoenen moet dragen. Op raffinaderijen en chemische fabrieken kan dit desastreuze gevolgen hebben als je vonkjes produceert :D

Die schoenen van ons, dat zijn S3 schoenen, dus met stalen neuzen, stalen zool en onderaan de schoen zit een stalen puntje dat verbonden is met de stalen zool, zodat je bij elke stap ontlaad.

Mocht je rubberen matten in de stal hebben liggen dan zou je daar beter de dekens kunnen wisselen, dat zou ook moeten schelen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:30

dubbelpost

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:34

Sneu kan het zijn he, ze snappen er geen reet van! Hier heeft een merrie het met de spijlen van stal soms... En het stomme is; het zijn brede spijlen en het voer ligt voor stal, dus ze moet er wel met haar hoofd doorheen. Ze heeft het gelukkig niet constant, maar laatst hoorde ik het toevallig toen ze haar kop terug trok, en uiteraard werd dat gevolgd door gilletjes en steigeren/bokken in stal omdat ze schrok, arm ding :(:) Die heeft overigens geen deken op. Ik heb er bij mijn merrie gelukkig geen last van, die heeft ook geen fleece in de dekens, misschien dat dat scheelt?