Zelf baksleep maken - voorbeelden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Zelf baksleep maken - voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 15:14

Onze bak is pas geleden gedaan, en hij is nog best zwaar en snel omgewoeld. Nu heb ik een werkwillige shet en wil ik mijn grote vos ook 'lage strengen' mak gaan maken, zodat ik met een van de twee (mogelijk te zwaar voor de shet?) de bak regelmatig gaan bijhouden - vlakken. Tuig is aanwezig (paarden zijn in het tuig beleerd, al heeft mijn grote vroeger wat problemen met lage strengen gehad dus dat is de vraag of dat gaat lukken), evenals een swing die overal en nergens aan vast geknoopt kan worden.
Bakslepen van 300 euro vind ik een beetje teveel van het goede, en met een beetje vaardigheid kan je zelf ook wat functioneels maken.... toch?? Bij mij mist die creativiteit momenteel even in de trant van het verzinnen, dus mijn vraag; wie heeft een eigen gemaakte bak sleep, werkt het goed, en hebben jullie voorbeeld fotos misschien?? Kan ik ideeen op doen! Alvast bedankt!

malih

Re: Zelf baksleep maken - voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:19

Een metalen H balk, 2 touwen er aan en laten lopen. Werkt als een tierenlier.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:43

Ons paard (en voorheen de shet) stond voor een pallet. Werkt ook goed voor de bak en de weide.

belgikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:50

bij de sloop een oude vrachtwagenband vragen.kost haast niks.
gat in boren oogbout en handknuppel er aan en trekken maar.
bak wordt vlak , als vrachtwagenband te zwaar lijkt een kleinere nemen
Laatst bijgewerkt door belgikske op 11-02-12 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:53

Foto's zouden ook handig zijn want bij de tips kan ik me geen voorstelling maken. En knoop je je paard/pony er voor of ga je zelf lopen en slepen?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:55

Met een pellet, dan krijg je een mooie vlakke bak :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 22:00

@ La_woman, ik ben iig zelf van plan mijn paard te laten trekken, en niet ik zelf ;) Maar fotos izjn idd meer dan welkom :j

Waar kan je een pallet op de kop tikken :o

divanolover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:04

Wij doen het met en pellet.
En een longersingel
En 2 lange longerlijnen
Het gaat prima

alleen de bak bij ons is niet goed te slepen

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:05

Met pellet

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 22:06

Longeersingel? Hang je daar de pallet aan? Nee toch, dan trekt het paard met zijn rug dus soort van?
Ik heb gewoon boerentuig voor het sleep werk.

Hotchocolat bedankt voor je foto! Als ik dat zo zie hoeven de strengen ook niet zo heel laag te komen, wel bij bochten, maar niet constant. Misschien toch hoop dat ik mijn merrie dat kan leren.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:09

Ik heb in het begin de strengen expes langer gelaten. Pony is nu helemaal goed gewend en nu hangt de pellet er ook korter op. Dit is wat gemakkelijker met de hoeken.
Ik wil er eigenlijk nog wel een keer een zweng tussen zetten. Ik heb er ook een oud boerenmentuig op liggen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:54

Werkt prima zulke werktuigen volgens mij. Ik zal die op zolder eens afstoffen en nakijken. Ben al wat bezig met lijnen achter de benen langs, en dat pakt ze goed op. Ze is dan wel jaren beleerd in het tuig, maar we hebben de sleep moeten over slaan omdat ze de lage strengen niet accepteerde. Ze is eigenlijk gelijk voor de wagen gegaan toen := Maar het is nu inmiddels 8 jaar verder, dus hoop dat ze het nu beter toelaat. En anders moet shetlief zwoegen :+

Ga eens kijken of ik een pallet ergens op de kop kan tikken.

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:25

3 banden in een driehoek vast maken en achter de quad
ideaal

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:07

Ik heb thuis een soort herkwerk met pinnen eraan. Die kan ik ook voor de wei gebruiken om de bovenlaag los te trekken. Het verspreid de mest ook goed. Voor de bak werken autobanden ook goed. Ik gebruik trouwens wel een zweng, dat is voor het paard ook prettiger lijkt me. Mijn shetten trekken 1 sleepje, achter de traktor of jeep hangen er 2 of 3. Een of 2 banden moet een shet ook makkelijk kunnen trekken.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:39

Tancreda4 schreef:
Werkt prima zulke werktuigen volgens mij. Ik zal die op zolder eens afstoffen en nakijken. Ben al wat bezig met lijnen achter de benen langs, en dat pakt ze goed op. Ze is dan wel jaren beleerd in het tuig, maar we hebben de sleep moeten over slaan omdat ze de lage strengen niet accepteerde. Ze is eigenlijk gelijk voor de wagen gegaan toen := Maar het is nu inmiddels 8 jaar verder, dus hoop dat ze het nu beter toelaat. En anders moet shetlief zwoegen :+

Ga eens kijken of ik een pallet ergens op de kop kan tikken.

Bij de bouwmarkt of tuincentrum, volgens mij hebben ze daar wel statiegeld vrije pallets.

Ik heb er een paar jaar een hoop gekregen omdat ik ze gebruik op de hooizolder. Kennis heeft een transportbedrijf en heeft er wel eens wat over.