In april wil ik een zeer dominante haflinger dame gaan verplaatsen naar een stal wat meer bij mij in de buurt.
De merrie is van een kennis van me, een man die al op leeftijd is (81). Toen ik al lang geleden begon met daar verzorgen kon hij nog redelijk veel en zette hij ze buiten en wij binnen. Hij deed ook vaak de stallen, haalde het hooi etc. Door de jaren heen ging dit natuurlijk steeds meer achteruit en nu lukt het hem niet meer om in de ochtend de halsters om te krijgen, water emmers te slepen, kruiwagens te dragen etc. Aangezien ik nu in principe alles doe (ook hoefsmid regelen, ontworming etc) leek het mij voor mij prettiger om haar naar de stal te verplaatsen waar mijn moeders paard staat, dat is ook lekker dichtbij. Na het gister te hebben overlegt was hij het hier mee eens, dus in april wil ik haar gaan verplaatsen.
Waar ik een beetje mee zit is dat het een merrie is met een sterk karakter, erg dominant tegenover andere paarden. Ze is nu 5 jaar en staat vrijwel haar hele leven al met haar zusje op de wei. Haar zusje kwam er later bij toen ze een jaarlinger was, en het heeft al lang geduurd voordat ze haar accepteerde. Nu nog steeds is ze overduidelijk de leider. Het hooi leggen we meters uit elkaar, alsnog beslist zij van welk hoopje ze wilt eten

Een ander probleem is dat ik helemaal niet weet hoe ze reageert op andere paarden. Op de stal waar ze nu heen gaat staan veel pony's, ook 2 kleine shetjes en ik word akelig als ik er aan denk om ze zo samen op de wei te zetten, ik weet helemaal niet hoe ze reageert. We hebben meerdere keren geprobeerd om met andere paarden buiten te gaan rijden, ze komen mij dan ophalen van de wei maar ze trapt dan gericht naar die paarden. Niet alleen als ik er toevallig in de buurt kom, ze doet het er gewoon om, dus echt omdraaien en er op af! Dit heeft ze tot nu toe bij ieder paard gedaan waarmee we naar buiten zijn geweest. In de bak is ze dan wel weer te rijden met een andere erbij, wel gewoon door niet te dicht langs elkaar te rijden maar dit was geen probleem.
Mijn vraag is eigenlijk, hoe pak je zoiets het beste aan? Eerst even op stal laten staan? Daarna in een wei apart langs de andere pony's?
Als je haar gewoon in de groep gooit, word ze dan vanzelf op haar plaats gezet? Het zijn namelijk meer kleine pony's en er staat maar 1 paard die ook nog is heel zachtaardig en totaal niet dominant is. Ik vind het heel eng, stel je voor dat mijn merrie de andere pony's flink raakt of id.
Sorry voor het lange verhaal. Tips zijn zeer welkom!