Paard laten wennen aan stal, beste aanpak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Paard laten wennen aan stal, beste aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:21

Goeiemorgen bokkers!
In april wil ik een zeer dominante haflinger dame gaan verplaatsen naar een stal wat meer bij mij in de buurt.

De merrie is van een kennis van me, een man die al op leeftijd is (81). Toen ik al lang geleden begon met daar verzorgen kon hij nog redelijk veel en zette hij ze buiten en wij binnen. Hij deed ook vaak de stallen, haalde het hooi etc. Door de jaren heen ging dit natuurlijk steeds meer achteruit en nu lukt het hem niet meer om in de ochtend de halsters om te krijgen, water emmers te slepen, kruiwagens te dragen etc. Aangezien ik nu in principe alles doe (ook hoefsmid regelen, ontworming etc) leek het mij voor mij prettiger om haar naar de stal te verplaatsen waar mijn moeders paard staat, dat is ook lekker dichtbij. Na het gister te hebben overlegt was hij het hier mee eens, dus in april wil ik haar gaan verplaatsen.

Waar ik een beetje mee zit is dat het een merrie is met een sterk karakter, erg dominant tegenover andere paarden. Ze is nu 5 jaar en staat vrijwel haar hele leven al met haar zusje op de wei. Haar zusje kwam er later bij toen ze een jaarlinger was, en het heeft al lang geduurd voordat ze haar accepteerde. Nu nog steeds is ze overduidelijk de leider. Het hooi leggen we meters uit elkaar, alsnog beslist zij van welk hoopje ze wilt eten :+ ze rent van de een naar de andere en jaagt haar zusje dan weg. Ook als ik naar de wei kom en ze staan samen aan het hek jaagt ze haar zusje weg, oren in de nek, happen, kont draaien en ze trapt ook gewoon. Als ik haar op de poetsplaats zet (zit aan de wei) en haar zusje komt vrolijk kijken word ze nijdig en begint ze met haar voeten te stampen etc. Ze is ook erg jaloers lijkt het wel. Ondanks alles zijn ze natuurlijk wel ontzettend gehecht aan elkaar! Als ik haar uit de wei haal voor een buitenrit, is de andere helemaal overstuur, zo ook andersom. Dit alleen al lijkt mij een groot probleem te veroorzaken, ik begrijp dat het altijd lastig is weidemaatjes uit elkaar te halen, maar hun 2 staan al jaren bij elkaar en kennen niet veel anders als elkaar.

Een ander probleem is dat ik helemaal niet weet hoe ze reageert op andere paarden. Op de stal waar ze nu heen gaat staan veel pony's, ook 2 kleine shetjes en ik word akelig als ik er aan denk om ze zo samen op de wei te zetten, ik weet helemaal niet hoe ze reageert. We hebben meerdere keren geprobeerd om met andere paarden buiten te gaan rijden, ze komen mij dan ophalen van de wei maar ze trapt dan gericht naar die paarden. Niet alleen als ik er toevallig in de buurt kom, ze doet het er gewoon om, dus echt omdraaien en er op af! Dit heeft ze tot nu toe bij ieder paard gedaan waarmee we naar buiten zijn geweest. In de bak is ze dan wel weer te rijden met een andere erbij, wel gewoon door niet te dicht langs elkaar te rijden maar dit was geen probleem.

Mijn vraag is eigenlijk, hoe pak je zoiets het beste aan? Eerst even op stal laten staan? Daarna in een wei apart langs de andere pony's?

Als je haar gewoon in de groep gooit, word ze dan vanzelf op haar plaats gezet? Het zijn namelijk meer kleine pony's en er staat maar 1 paard die ook nog is heel zachtaardig en totaal niet dominant is. Ik vind het heel eng, stel je voor dat mijn merrie de andere pony's flink raakt of id.

Sorry voor het lange verhaal. Tips zijn zeer welkom!

it_is_me

Re: Paard laten wennen aan stal, beste aanpak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:27

Misschien eerst in een weide apart, zodat ze aan haar nieuwe omgeving kan wennen. Ondertussen bekijken hoe ze daar op reageert en wanneer ze gewoon rustig blijft dan in de groep zetten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:30

it_is_me schreef:
Misschien eerst in een weide apart, zodat ze aan haar nieuwe omgeving kan wennen. Ondertussen bekijken hoe ze daar op reageert en wanneer ze gewoon rustig blijft dan in de groep zetten.

Dit wilde ik idd sowieso doen. Ben een beetje huiverig om haar gewoon in de groep te gooien!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:33

Als het kan in een wei naast de groep waar ze in moet.
Liefst een week of 2 als dat kan.
Het allebeste zou nog zijn als ze bij een veel dominanter paard zou komen.
Dan kan die haar eens op haar plek zetten.
Maar zo eentje moet er maar net bij lopen.

en dat zusje?
Blijft die nu alleen achter???

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:37

quartel schreef:
Als het kan in een wei naast de groep waar ze in moet.
Liefst een week of 2 als dat kan.
Het allebeste zou nog zijn als ze bij een veel dominanter paard zou komen.
Dan kan die haar eens op haar plek zetten.
Maar zo eentje moet er maar net bij lopen.

en dat zusje?
Blijft die nu alleen achter???

Daarom wil ik het pas in april doen, zodat de eigenaar van het zusje genoeg tijd heeft om iemand te vinden om erbij te komen staan. Gelukkig is zij wel zachtaardig en lief tegenover andere paarden dus ik verwacht dat het geen probleem zal worden om een vriendje te vinden!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:41

Als ik heel eerlijk ben zou ik absoluut niet willen dat die pony bij mijn paard in de wei zou komen te staan.
Een pony/paard wat slaat zou ik alleen durven proberen met een ander zeer dominant paard wat niet slaat.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 09:48

Ow haha, dit komt mij zo bekend voor. Ik heb precies hetzelfde bij mijn twee paarden gehad.
De bruine was überchef en de witte was onderdanig, precies zoals bij jouw.Als ik met de een ging wandelen ging de andere helemaal over de flip.
Daarna heb ik ze allebei naar een pensionstal gedaan. Daar stonden ze in een clubje, wat denk je, nooit meer naar elkaar omgekeken. Allebei hun eigen nieuwe vriendjes gemaakt. Ik denk dat het wel losloopt.
Gewoon rustig laten wennen aan elkaar, eventueel apart in een wei ernaast, en dan bij elkaar.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 09:56

Myca schreef:
Als ik heel eerlijk ben zou ik absoluut niet willen dat die pony bij mijn paard in de wei zou komen te staan.
Een pony/paard wat slaat zou ik alleen durven proberen met een ander zeer dominant paard wat niet slaat.
'

Wat ik mij afvraag, leer je een paard zoiets af? Misschien heeft ze gewoon altijd de kans gehad om de baas te spelen en is ze daarom zo. Misschien moet ze wel een keer goed op dr plek worden gezet. Als ik denk aan alle dingen die kunnen gebeuren, vind ik het ook erg spannend! voornamelijk met die mini shetjes.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:22

TS, mijn paard heeft dus wel de pech gehad om bij zo'n slaande pony te komen.
Pony's zijn veel sneller in dat soort dingen dan paarden. Hij heeft verschillende klappen tegen zijn beenwerk moeten incasseren. Ik zal echt nooit meer willen dat mijn paard bij zo'n pony komt te staan.

Ik denk ook niet dat je het ze af kan leren. De één bijt sneller om zich te verdedigen en de ander slaat sneller. Dat durven ze niet als er nog een dominanter paard bij staat, maar elk ondersgeschikt paard, of een paard waarbij nog niet duidelijk is hoe de rolverdeling is, loopt kans op klappen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:26

Myca schreef:
TS, mijn paard heeft dus wel de pech gehad om bij zo'n slaande pony te komen.
Pony's zijn veel sneller in dat soort dingen dan paarden. Hij heeft verschillende klappen tegen zijn beenwerk moeten incasseren. Ik zal echt nooit meer willen dat mijn paard bij zo'n pony komt te staan.

Ik denk ook niet dat je het ze af kan leren. De één bijt sneller om zich te verdedigen en de ander slaat sneller. Dat durven ze niet als er nog een dominanter paard bij staat, maar elk ondersgeschikt paard, of een paard waarbij nog niet duidelijk is hoe de rolverdeling is, loopt kans op klappen.

Ik zou dit ook niet op mijn geweten willen hebben. Ik weet overigens niet hoe ze reageerd, ik ga er vanuit dat het een probleem word gezien de dominante houding die ze nu heeft en het trappen naar vreemde pony's tijdens buitenritten. Hopelijk zal ze zich minder dominant opstellen in een nieuwe groep, zo niet zullen we gewoon terug moeten naar de andere stal dan is dat niet anders!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:30

Die van mij is net zo, gillen en bokken is ze niet vies van. Over de shetten is zij ook de baas. Ik heb haar eens in de wei gehad met een oudere ruin van mijn buurmeisje. Dat was in het begin ook gillen, uitdagen en meppen, maar toen meneer aangaf daar niet van gediend te zijn bleef ze al snel op veilige afstand. Ik zou idd eerst een tijd haar in de wei ernaast zetten, eventueel met de leider van de kudde. Daarna gewoon de kudde in. Dat moet kunnen als het land groot genoeg is dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan. Ook even controleren dat de hoeken afgezet zijn met een stroomdraad, dan kan er geen ander paard in de hoek klem gezet worden.

Maar even een vraagje, kan de boer de zorg over haar zusje dan wel aan? Of moet de gene dat gaan doen die het paard erbij gaat zetten?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:35

capopjekop schreef:
Die van mij is net zo, gillen en bokken is ze niet vies van. Over de shetten is zij ook de baas. Ik heb haar eens in de wei gehad met een oudere ruin van mijn buurmeisje. Dat was in het begin ook gillen, uitdagen en meppen, maar toen meneer aangaf daar niet van gediend te zijn bleef ze al snel op veilige afstand. Ik zou idd eerst een tijd haar in de wei ernaast zetten, eventueel met de leider van de kudde. Daarna gewoon de kudde in. Dat moet kunnen als het land groot genoeg is dat ze elkaar uit de weg kunnen gaan. Ook even controleren dat de hoeken afgezet zijn met een stroomdraad, dan kan er geen ander paard in de hoek klem gezet worden.

Maar even een vraagje, kan de boer de zorg over haar zusje dan wel aan? Of moet de gene dat gaan doen die het paard erbij gaat zetten?

Het zusje is van een ander meisje! Die heeft ze gewoon gestald op de boer zijn weiland :)
Er is bij de stal niet een erg groot stuk grond helaas, zeker genoeg ruimte hoor, maar het was fijner geweest als het groot genoeg was dat iedereen echt op zn eigen plekje kon gaan staan als het moest. Ze staat nu met 2 haflingers op ik gok (ik ben daar heel slecht in!) een halve hectare, die hebben alle ruimte dus. Op de nieuwe stal morgen er op dit moment geen nieuwe pony's bij omdat ze maar een gedeelte van de wei gebruikt ivm de winter, en anders zou het wel écht te krap worden. Ze wilt zsm een regeling treffen met de "buren", die hebben namelijk een groot stuk wei en wellicht kan ze hier iets mee regelen. Het is allemaal even afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:47

Ik heb zelf ook een behoorlijk dominante merrie, heeft ruim 2 maanden geduurd voordat ik haar met mijn andere pony bij elkaar kon zetten zonder een draadje ertussen, ze was altijd heel dominant naar die andere pony die altijd een goedzak was maar dat ging uiteindelijk goed ook al gaf ze soms nog een trap. Heb haar sinds een paar maanden ook op een andere stal waar ze met een hele onderdanige tinker zou komen staan, eerst draadje ertussen maar die hebben we na 3 dagen weggehaald en dat gaat super en ze is iets minder dominant moet ik zeggen. Dus het kan wel maar was een tijdje geleden een shet losgebroken en bij die van mij in de wei gekomen maar die had ze wel een rake klap gegeven op z'n oog, dus het is en blijft wel riskant. Die van mij doet dat omdat ze als jaarling heel veel getrapt is door grote paarden in de wei, en blijft ook tegenover andere (vooral grotere) paarden een beetje vijandig doen. Succes!

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:10

Ik zou het met de eigenaar bespreken waar je haar neer gaat zetten. Eerst weten hoe hij hier over denkt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:43

Ik vermoed dat deze merrie juist niet dominant is (ws wel de baas over de andere merrie nu) maar juist heel onzeker.

Een dominant paard(merrie) hoeft zichzelf niet zo te "bewijzen" door in het rond te schoppen, e maakt door haar aanwezigheid alleen al indruk. Die van mij heeft al in haar leven met veel andere paarden in de wei gestaan, of zadelmak mee gemaakt (de groene als handpaard in de eerste instantie bv) maar heeft nog nooit een paard "hoeven te verwonden" een keer met haar hoofd schudden of in het ergste geval dreigen is al genoeg om alle paarden op andere gedachten te brengen. Alles wat bij haar in de wei staat of ooit heeft gestaan in 25 jr liep ook gedwee de rondjes rond de wei die zij oplegt :D

Een paard wat schopt naar andere paarden voelt zich eerder bedreigd, een dominante merrie voelt zich niet bedreigd...zij staat boven alles. Die regelt alles op heel subtiele wijze.

Zoals Quartel zegt, het zal haar goed doen als ze bij een echt dominant paard in de wei komt, dan zal ze zich sneller op haar gemak voelen en waarschijnlijk een stuk rustiger worden (paarden hebben graag een leider!)