Stallenvraagg!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MerelStein

Stallenvraagg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 20:32

Heeee allemaal!

ik vroeg mij eens af. Wat hebben jullie als ondergrond van je stal?
hebben jullie beton of zand? en wat zijn daar de voor-en nadelen van?
en wat hebben jullie voor strooisels erboven?
wat zijn daar de voor - en nadelen van?

alvast bedankt=)

Leo

Re: Stallenvraagg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:20

PP --> VSW

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 21:31

De meeste stallen hebben beton of tegels als ondergrond, zand heb ik eigenlijk nog nooit gehoord behalve bij een schuilstal.

Ik heb zelf stro in m'n stal liggen, ik vind dit makkelijk uitmesten en fijn voor m'n paard zodat hij altijd lekker kan scharrelen tussen zijn stro.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:00

Wij hebben hier zand in onze inloop/schuilstallen. Vind het zelf niks, want als het nat weer is wordt het een natte bende. We willen het dan ook laten betegelen tegen volgend jaar.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:40

Mijn paard zijn schuilstallen hebben beide tegels als ondergrond, bij mijn stalgenootje gewoon zand.
In de stallen gewoon beton :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:41

Bij ons op de manege hebben we beton onder de stallen.
Als stal bedekking hebben we standaard stro, bij sommige stro eters hebben we van dat fijne strooisel uit pak (weet de naam even niet).

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:44

Beton met daarop rubberen matten en daar overheen stro

raketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:51

Beton, rubberenmatten en daarop vlas :-)

kim_rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:26

wij hebben beton, met en afvoer rooster, en dan stro erop

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:31

wij hebben beton als ondergrond, met stro als bodembedekking.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:34

vroeger dik 20 jaar geleden had ik zand/klei als ondergrond met daarop stro, maar zodra het winter werd en mijn pony meer binnenstond en dus meer binnen plaste enz. werd het een mega bende, daarom hebben we het stalletje na het 1ste jaar gelijk bestraat met stoeptegels en dan stro erop dat ging stukken beter, soms lag er in de winter met erg nat weer weleens een tegel los maar ze stons wel droog.

dat stalletje hebben we jaren later afgebroken om iets helemaal nieuws weg te zetten en daar hebben we gelijk een put aangelegt en de tegels in het cement gelegt, met stro erop dat was nog beter als wat ik eerst had.

nu ik niet meer thuis woon en ik op een pensionstal sta, sta ik al jaren op de beton met rubberenmatten en dan vlas of hennep, net wat voorradig is, en ook dat werkt heel fijn.

ik zou er dus zelf uit mijn eigen ervaring nooit meet voor kiezen om ze op zand te zetten of de stal alleen te betegelen ik zou dan de tegels in het cement leggen of beton storten.

Paisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:40

in mn nieuwe stallen heb ik klinkers liggen met daaroverheen rubberen stalmatten en vlas.
in de oude stallen (wordt nou gebruikt als inloopstal voor de jonkies) ligt zand met daaroverheen rubberen stalmatten en stro.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:09

Ik had eerst gewoon zand, maar dat was onwijs onhandig met uitmesten. Daarna is er grind gestort en hebben we er rubbere matten op gelegd. Nu is de stal veel beter uit te mesten en blijft ie schoner. En als bedekking strokorrels.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:16

Beton als ondergrond.
En als bodembedekking vlas met stro (werkt super goed en scheelt mij weer wat geld elke maand) :)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:22

capopjekop schreef:
Ik had eerst gewoon zand, maar dat was onwijs onhandig met uitmesten. Daarna is er grind gestort en hebben we er rubbere matten op gelegd. Nu is de stal veel beter uit te mesten en blijft ie schoner. En als bedekking strokorrels.

Hoi, even een vraagje tussendoor aan jou, grind? Is dat dan erg grof?
Ik ben namelijk op zoek naar iets om mijn houten bodem te vervangen, easy en niet te duur.
Grind klinkt als muziek in de oren :) Maar dat blijft dan ook goed liggen met matten erop?
Wij hebben hier v\h voorjaar namelijk erg veel last van smeltwater wat onder de stallen doorloopt, en met grind zou het er dan natuulijk tussendoor kunnen. Je hebt me op een idee gebracht, dankje :)

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:43

ik heb een betonnen bodem met stro, nadeel is dat er niets weg kan lopen. Ik overweeg om drainage tegels te kopen.
in mijn oude stal hadden we ook beton maar met een gootje, hierdoor kon overtollig vocht weglopen in de gierput. Dat was echt ideaal!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:40

Wij hebben tegels met daarover heen stro. Bevalt prima!
Vorrige stal, betonvloer met vlas. Was een drama, toen vlas met daarover vlas. Ging beter toen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:43

jenn0dv schreef:
capopjekop schreef:

Hoi, even een vraagje tussendoor aan jou, grind? Is dat dan erg grof?
Ik ben namelijk op zoek naar iets om mijn houten bodem te vervangen, easy en niet te duur.
Grind klinkt als muziek in de oren :) Maar dat blijft dan ook goed liggen met matten erop?
Wij hebben hier v\h voorjaar namelijk erg veel last van smeltwater wat onder de stallen doorloopt, en met grind zou het er dan natuulijk tussendoor kunnen. Je hebt me op een idee gebracht, dankje :)

Hier werkt het super. We zitten op klei en hebben voor onze buitenstallen eerst een deel afgegraven van zo'n 30 cm. Voor de stal liggen koeroosters en in de stal was eerst dus zand. Later een laag grind erop gestort en dat mooi recht getrokken. Vervolgens de rubber tegels erop gelegd. Afgelopen jaar was er wel wat verzakt, er hadden konijnen onder de stal gegraven. Toen hebben we de tegels los geklikt en nieuw grind erbij gelegd. Nu is de boel weer stevig. Als je zorgt dat er er altijd bij kunt heb je het zo weer in orde gemaakt.