werken en een paard in de winter hoe doen jullie dat ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

werken en een paard in de winter hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:13

Ik werk 5 dagen per week en ga altijd 's avonds naar mijn paard.
Bij de meeste stallen staan ze in de zomer wel op het land maar in de winter moet je zelf zorgen dat hij buiten komt. Daarom zoek ik een stalling waar ze dit voor mij regelen, echter dit is in deze omgeving zeer moeilijk tot bijna onmogelijk. Echt duizenden paarden staan hier volgens mij de hele dag in een donkere stal en komen er vervolgens alleen 's avonds een paar uurtjes uit, zien nauwelijks daglicht. Ik vind dit niet paardwaardig. Hoe doen jullie dat?

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:32

Bij ons komen ze nu ook minder buiten als in de zomer.
Tja als je de gelegenheid hebt om wel zelf binnen en buiten te zetten kun je wellicht op stal kijken of er meer mensen zijn die dit zouden willen en zo een schema maken.

Wij mogen ze ook zelf binnen en buiten zetten , en zie bij ons ook vaak dat mensen gewoon onderling afspraken maken.

Er zijn ook wel stallen die dit doen, maar dit zijn vaak wel mensen met een kleine hoeveelheid aan stallen, op de echte grote manege''s zie je nu toch dat de paarden meer binnenstaan.

Daan_O

Re: werken en een paard in de winter hoe doen jullie dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:34

Volgens mij zijn er tegenwoordig steeds meer stallen die wel de mogelijkheid bieden om je paard overdag (enkele uren) in een paddock te laten lopen. Misschien wat meer zoeken maar het moet wel mogelijk zijn.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:36

Misschien toch eens wat verder weg kijken?
Je ziet steeds meer mensen die dit erg belangrijk vinden en dat het ook vaker wordt aangeboden.
Waarschijnlijk is het wel wat duurder dan wanneer je alles zelf moet doen.

hoidoeix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:37

bij ons gaan ze wel gewoon een paar uur naar buiten in de paddock.
en dat word dan voor je gedaan. *D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:37

Vaak is het onderling wel te regelen. Wel raar dat er weinig stallen bij jou in de buurt zijn waar ze niet voor je buiten gezet worden. Hier zijn maar heel weinig stallen waarbij je dat zelf moet doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:40

[***] staat 24/7 met een vriendinnetje in een natuurgebied.
Hij is pas 3 en doet nog niks. 's avonds rijdt ik met een wagentje erheen om hooi en water te geven en voor een controle.

[***] gaat rond 8u naar buiten en gaat einde van de middag naar binnen. (service incl.)
Buitenbakken zijn niet te doen, dus die mag 's avonds in een losgooibakje nog even lekker freubelen nu.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:41

Ik heb gezocht naar een 'stal' waar mijn paard 24/7 buiten staat en zelf binnen kan als ze dat wilt. Daardoor hoef ik ook niet elke dag erheen, paard vermaakt zich wel!

connectant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:34

ik sta gelukkig op een stal waar de paarden overdag in de wei staan. Ik zorg er in de winter voor dat ik in het weekend uitgebreid de tijd neem om met daglicht te rijden.
en ik heb recentelijk een verzorgster erbij gevraagd die wel 1 keer per week overdag komt. Zo blijft de "schade" toch beperkt

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:37

oh je had eerder een topic moeten plaatsen joh!!
wij staan in barendrecht bij een particulier, en de paarden komen iedere dag de hele dag buiten, en worden gevoerd! :D
alleen in de avond mesten we en voeren we zelf

maar de laatste stal is net verhuurd.zal ik je op de hoogte houden als er 1 weggaat!!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:50

Op onze stal worden de paarden gewoon lekker buiten gezet +:)+
De pensionklanten zetten hun paarden zelf weer binnen, tegen betaling kan dat ook door de pensionhouder worden gedaan.
In principe staan onze paarden altijd in prima paddocks. Nu met het harde vriezen staan ze in de bak.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:01

Bij ons komen ze ook in de winter buiten tenzij het heel glad is. helaas hebben we wel wat gedoe gehad dat ze de paarden binnen hielden om zodat het water niet bevroor, ze kwamen wel in een paddock voor een paar uur. Wat ik dan vervelend vind is dat ze wel het licht uit laten en de deuren dicht doe in elk geval het licht aan.
nu komen ze wel buiten alleen krijgen ze elke keer te weinig water omdat ze 3 keer een emmer krijgen in plaats van in de stal een bak neer te zetten :( :(
Zomers is er niets aan de hand maar in de winter is het lastig.
ik weet wel dat er ook stallen zijn die ze binnen houden dat snap ik niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:13

momenteel kunnen de paarden weer het land op en staan zij overdag weer lekker buiten.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:37

Ik heb het geluk dat mijn paardjes bij mn vader staan. Hij voert 's ochtends om 7 uur voor hij naar zn werk gaat. Komt vervolgens om half 10 thuis om koffie te drinken. Dan zet hij ze buiten. Om half 1 komt hij thuis voor de lunch en krijgen ze wat hooi. Om half 5 ben ik klaar met werken en haal ik ze binnen en voer ze. Om half 11 doet mijn vader de laatste check en krijgen ze nog wat wortelen. Momenteel kunnen ze weer op het land, omdat dat bevroren is.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:42

Voor ons worden de paarden ook gewoon buiten gezet gelukkig. Slechts een enkele keer, als het weer echt te beroerd is, blijven ze op stal. Als dit niet het geval zou zijn, zou ik proberen een schema te maken met stalgenoten zodat je in beurten de paarden buiten kunt zetten en binnen kunt halen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:02

Ik werk nu 4 dagen in de week, mijn paard gaat ook nu gelukkig elke dag een aantal uurtjes de paddock in.
Hoe lang ze naar buiten gaan is afhankelijk van het weer, maar ik hoorde vanavond dat ze vandaag van half 9 tot 4 uur buiten hadden gestaan.
Dat is een fijn idee als je verder niks kunt omdat er overal sneeuw ligt!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:06

lange dagen maken :)

Mijn paard wordt gelukkig wel dagelijks buitengezet en weer binnengehaald, maar als ik wil rijden zijn de dagen altijd kort. En nu met de strenge vorst durft diegene die ze altijd binnen en buiten zet niet over het ijs, dus kan ik zelf elke avond ze nog een uur in de stapmolen zetten terwijl ik de stallen doe en mijn nek tig keer riskeer te breken om de emmers water bij te vullen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:09

Kan je niet met een groepje afspreken, dat de een van iedereen 's morgens de paarden naar buiten doet en een ander ze weer binnen zet 's avonds? Kleine moeite en het scheelt de anderen een keer heen en weer rijden (waar je nu natuurlijk niet altijd zin in hebt :brr: )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:37

Ik ben zelf 's avonds ook nog wel even bezig op stal ondanks dat ze overdags naar buiten gaat.
Tijdens het uitmesten gaat ze nog even de paddock in, dan voer klaar zetten, slobber maken...
en nu ik niet kan rijden is het gewoon even aandacht geven en aan de hand stappen enzo...

dan zijn inderdaad lange dagen in het donker en in de kou, maar goed, het wordt vanzelf weer voorjaar...
de winter is nooit de leukste tijd, gelukkig zijn we al een heel eind op weg!

het wordt duidelijk alweer langer licht en dat is een prettig idee!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 09:45

met meerdere afspreken is niet zo makkelijk omdat ik nu op een hele kleine stal sta en de anderen zich er niet druk om maken, die vinden het echt heel normaal als een paard maar een uurtje per dag buiten komt met dit weer. Rest van de dag in donker met afgesloten deuren, want anders wordt het volgens hun te koud, kan ze niks anders aan hun verstand peuteren. Echter mijn paard laat zich ook niet door iedereen meenemen en ik heb geen zin dat hij ergens alleen los loopt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:54

Ik sta bij stal nabij Gorinchem

paarden hebben een luikje dus altijd daglicht moet eerlijk zeggen dat we met de vorst de luiken dichthouden waardoor het op stal heerlijk warm is.

Verder worden de paarden dagelijks buitengezet 1-3 uur per dag.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:02

Paard is inmiddels verkocht, maar ik wil toch reageren :)
Ik werk 40 tot 84 uur in de week, waaronder veel in het buitenland.
Paard stond op een stal waar boxhuur, faciliteiten en strooisel in de prijs zat. Alles was mogelijk voor extra geld :) Een uur in de paddock of stapmolen 6x per week of longeren.... Stal uit laten mesten bij ziekte oid was ook geen punt, als je maar betaalde (behalve dekenwissel). In het zomerseizoen gingen de paarden 6 uur p/d het land op, met een schema voor de eigenaren met buitenzet/binnenhaaldienst. Je was verplicht om 1x in de week mee te helpen, anders ging je paard niet meer mee naar buiten.

Ik rijd nu een paard bij in Noordwijk en hier gaan de paarden altijd een halve dag naar buiten in groepjes van twee. Zelfs met sneeuw of regen. Helaas geen land bij deze stal. Dit is een all-in stal, waar je dan ook dik voor betaalt.

Ik wilde nog wel eens voor mijn werk even dekens wisselen of zijn benen laten strekken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:11

Mijn paard staat 24/7 buiten, maar ook dat is wel eens pittig als er 2x per dag gevoerd moet worden en water aangevuld. Gelukkig doen wij het in toerbeurten en kan ik op de dagen dat ik werk (2 a 3 per week) het iemand anders laten doen. Ben wel blij dat hij lekker buiten staat met soortgenoten. Ik hoef me daar gelukkig niet druk over te maken. Wij hebben ook paarden op stal en die komen er nu vaak weken niet of amper uit. Niet mijn keuze, het zijn mijn paarden ook niet, maar zo gaan ze er bij ons idioot genoeg wel mee om. ;( 8)7

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:17

Mijn paarden staan op mijn werk dus dat maakt het allemaal veel eenvoudiger :D . Ze komen bij ons overdag in de overdekte paddocks, in de stapmolen en los in één van de rijbakken. En thuis een kleine pensionstal en daar komen kunnen de paarden in principe gewoon naar buiten als de eigenaar dat wil. Ze worden dan een paar uurtjes buiten gezet en weer binnen gehaald. De eigenaar heeft daar dus geen extra zorg aan. Er wordt met dit weer wel overlegd over de tijd dat ze buiten staan.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 10:24

Tja lastig zeker met dit weer. Ik heb me er bij neer gelegd dat ik de hoofdprijs betaal. Maar daarvoor wordt het bij mij wel allemaal geregeld. Hij kan in de zomer naar buiten. Hij kan in de bak of in de molen. Ik kan wel komen of niet komen. Alles kan voor mij gedaan worden op een manier die ik graag wil. wel moet ik dit even van te voren aangeven ivm inplannen. Natuurlijk probeer ik het zo veel mogelijk zelf te doen maar als het niet lukt is het fijn dat het voor me geregeld wordt.