Tips om paard wat properder te krijgen in de stal???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeFaun

Tips om paard wat properder te krijgen in de stal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 20:59

Hallo allemaal,
Ik heb dus het smerigste paard van het westelijk halfrond... ;( Mevrouw heeft (samen met een wel zindelijk ezeltje) een loopstal met paddock, maar slaagt er desondanks elke dag opnieuw in er weer een smeerboeltje van te maken. Ze staat graag in de loopstal (12 op 3m) en laat alles maar vallen waar ze op dat moment staat. Vervolgens drentelt ze er 300x doorheen. Met een dagelijkse smeerboel tot gevolg... ;(

Ik heb al vanalles geprobeerd: stro, schavelingen (vindt ze veel te lekker, zelfs lekkerder dan gras), kleine loopstal, schavelingen onder het stro, enkel stro in één hoek van de stal, dagelijks uitmesten ,niet dagelijks uitmesten (niet lang volgehouden, want daarna veel te veel werk), vloer (beton) kaal laten...
Niets helpt!

Heeft iemand tips om van deze smeerpoes een iets properder paard te maken en haar baas daarmee heel wat werk en frustratie te besparen?

tamary

Re: Tips om paard wat properder te krijgen in de stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:13

Voer je ook in de loopstal of moeten ze voor eten, drinken, enz. het hele oppervlak gebruiken?

FloortjeFaun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 21:30

Het hooi hangt in een hooinet in de loopstal. Dit omdat ze nat geworden hooi niet meer willen eten... En omdat ik het zielig vind als ze in de regen hun hooi moeten staan eten... En ook omdat de paddock in de winter behoorlijk modderig is (niet dat mijn paard zelf zich daar veel van aantrekt).
Water is ook in de stal omdat er alleen hier een kraantje is.
En hun zemelen/krachtvoer krijgen ze vlak buiten de stal.

Als ik het goed begrijp is jouw tip ervoor te zorgen dat ze minder tijd in de stal doorbrengen? Vind ik wel een goede tip! Was toch al van plan iets aan die modder te doen.

tamary

Re: Tips om paard wat properder te krijgen in de stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 21:33

Dat inderdaad, de viezigheid komt ook door het ronddraaien op klein stukje. Als je buiten voert maak daar dan een verhard stuk voor.

FloortjeFaun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:19

Ze staat nooit opgesloten in de stal, draait ook geen rondjes op een klein stukje, maar laat alles vallen waar ze toevallig staat (urine en mest) en wandelt heel vaak heen en weer. Dan gaat ze langs de ene deur naar binnen, naar buiten langs de andere, vervolgens een rondje de hele paddock door, een beetje ijsberen, zeg, maar. Dat is ook de reden dat ze een paddock (zowat 20m op 20) heeft en niet opgesloten staat in de stal: omdat ik weet dat ze hier een hekel aan heeft.
Vroeger stond ze altijd in de wei, maar doordat ze sinds een paar jaar makkelijk hoefbevangen wordt, kan dit niet meer.

Ze kan ook haar mest laten vallen en vervolgens stapt ze achteruit, zo er middenin. Bv. omdat ze naar buiten kijkt, mest laat vallen en daarna weer achteruit stapt om verder hooi te eten.

Het verschil met haar moeder en haar weidegenootje (het ezeltje) is zo groot. Haar moeder (overleden) had altijd een paar vaste plekjes waar ik haar mestballen vinden kon, liep daar nooit door en bedekte die zelfs vaak met een laagje stro. En de natte plek lag altijd op dezelfde plaats.
Het ezeltje is nog properder: alles ligt netjes op een hoopje in een hoekje van de stal en ze loopt daar nooit door.
Tenminste: zo was het vroeger...wie een loopstal deelt met mijn paard, geeft het proper zijn na verloop van tijd op... ;(

Vandaar dat ik me afvroeg of je het een paard eigenlijk leren kunt om alles een beetje op dezelfde plek te doen? Ergens in een hoek zodat erdoor lopen minder mogelijk is. Mij is het alvast nog niet gelukt!

In de weide en de paddock is ze trouwens even vuil: laat ook daar alles vallen waar ze op dat moment toevallig staat en loopt er vervolgens 300x doorheen. Maar daar maakt het gelukkig minder uit.