Ik hoop dat het hier goed staat. Ik heb een haflinger die van zich zelf mooie lange en dikke manen had. Haar veulen van afgelopen jaar had ze aangegeten maar dit was weer goed bijgegroeid. Nu kwamen we vandaag op stal aan en is er echt een onwijs groot deel voor haar doen heel kkort gebeten, 2 handen nog maar ongeveer en de rest ook niet echt lang meer.
Paard staat in een hit actief stalling 24/7 buiten met andere paarden. Nu zitten hier dus manen eters bij. Wat werkt er nou echt goed tegen het bijten van de manen? Hebben azijn, hertshoorn en een antibijt spray van de paardendrogist al geprobeerd...
Daar is een supergoed spulletje voor. Zal morgen even kijken hoe het precies heet; maar ze gebruiken het bij varkens/biggen voor staarten bijten. Stinkt, niet normaal!! Wel volhouden om iedere dag erop te spuiten en vergeet de staart niet mee te nemen, want echte vreters gaan daar ook aan beginnen als de manen te hard ruften
Ik denk dat je hertsoornspray/olie bedoeld dan? Als het ook voor varkens wordt gebruikt. Dit hebben we echter al geprobeerd, bij paard met witte manen maar ach als het helpt. Maar helaas vreten ze er gewoon doorheen...
Las wel op bokt sambal?
Rchell
Geplaatst: 06-02-12 12:51
eigenaresse van mijn stal heeft wel eens een mix van azijn en sambal gemaakt toen niets meer werkte.. veulen vrat overal doorheen (at ook zand als je hem in de paddock deed).. gewoon een goed afsluitbaar bakje met 200 ml azijn en een flinke eetlepen sambal.. heel goed schudden dat het mengt en dan smeren maar (tip: doe wegwerp handschoenen aan, bij voorkeur van die hele lange). Zorg er wel voor dat dit alleen op de basis (bovenaan) van de staart smeert en in de manen.. dus dat je het zo smeert dat mocht je paard schudden/zwaaien met zn hoofd of staart dat het dan niet bij de ogen kan komen van zichzelf of anderen..
@ Marlis, Nog even het busje opgezocht voor je: Het heet: P.B.H. spray tegen verenpikken bij kippen en staartbijten bij varkens en het is van Intervet uit Boxmeer. Werd bij ons verkocht bij de diervoederszaak. Moet er wel bij vermelden dat het busje van 2004 was; of het nu nog verkocht word onder die naam weet ik niet. Succes! En laat anders nog even weten hoe het afgelopen is met de sambal
deze ga ik ook eens proberen bij ons veulen. Super tip!
ellepel
Geplaatst: 10-02-12 21:29
beter om te kijken waarom ze aan die manen bijten? tekort aan voldoende grof ruwvoer is namelijk toch wel vaak een van de redenen.
wormbesmettingen kunnen er ook voor zorgen dat paarden haren gaan eten om zo de parasieten te verdrijven zou daar dus zeker goed naar kijken of er goed word ontwormt. en soms doen ze het om minerale zouten aan te vullen die in haar zitten.zoutsteen of rode knz steen neerleggen kan dan ook helpen
xxfayxx1993
Geplaatst: 11-02-12 18:28
in de paardenwinkel heb je ook van die flesjes hoor!!!.. sprays... ikweetzo niet hoe het heet maar je kan altijd daar even vragen heb dat ook tijdje gebruikt... maar werkte zo goed, hoefde maar 2keer te spuiten over de hele pony wel., en mijn shetlander kwam nooit meer aan die pony!!,. shetlander at niet alleen der staart op maar ook hele plukken uit der lijf!!.. had nog zat staan van die spray want was meer dan genoeg, weetnie of dat met alles pony's / paarde zo is hoor 2 keer spuiten genoeg.!. maar het werkte super!. ook aan vriendin meegegeven met zelfde probleem heeft ook super bij haar geholpen!
hoopdatje er wat aan heb, gewn even vragen in de paarden winkel
Sprays uit de paardenwinkel hielp bij ons niet. En tjah ze staan met zijn 25e in de hit actief allemaal van verschillende eigenaren. En iedere eigenaar zorgt voor zijn eigen paard en is daar verantwoordelijk voor. Ik kan iemand niet zeggen dat ze mest moeten laten onderzoeken, eten hebben ze wel echt genoeg Ook is het lastig om te zeggen welk paard het doet, er is er een waarbij we het welis zien maar zijn meerdere manen eters