Wel of geen deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisss95

Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 21:14

Hoihoi!

Ik heb een haflinger, genaamd Gina.
Ze heeft sinds vorige week woensdag een ontsteking aan haar voet. Ze is daar al bijna overheen en loopt behoorlijk goed.
Ze staat nu dag en nacht in dr stal vanwege die ontsteking. Anders staat de overdag buiten en 's nachts binnen. Volgens het nieuws gaat het behoorlijk koud worden en twijfel ik of ik haar een deken om moet doen. De enige deken die ik heb is een fleece/zweetdeken.
Ze krijgt onbeperkt hooi en heeft naar mijn mening een dikke vacht.

Dus mijn vraag: Moet ik mijn haflinger 's nachts een fleecedeken om doen?

gr Iris

tamary

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:41

Beschut, dus uit de wind met dikke vacht en onbeperkt hooi hoeft dat niet. Twijfel je toch temperatuur je paard dan. Pas als je ondertemperatuur meet of ze gaat bibberen heb je een deken nodig.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:36

Als je peerd niet is geschoren, en een stevige vacht heeft, hoef je hem geen deken op te doen. Als het goed is heeft hij aan zijn vacht zelf genoeg.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:08

Nee hoor geen deken nodig. Ook niet als ze met deze kou overdag weer buiten mag. Sowieso voegt een fleecedeken niets toe, druk alleen de vacht plat waardoor de natuurlijke isolatie voor een flink deel wegvalt en je paard het koud gaat krijgen.

irisss95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 00:16

Gelukkig maar!
Dan hoef ik niet te beginnen met dekens. Ik heb het sowieso niet zo op dekens. T liefst zo natuurlijk mogelijk, is mijn motto! :D

Bedankt voor de tips! :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:31

TJolieke schreef:
Nee hoor geen deken nodig. Ook niet als ze met deze kou overdag weer buiten mag. Sowieso voegt een fleecedeken niets toe, druk alleen de vacht plat waardoor de natuurlijke isolatie voor een flink deel wegvalt en je paard het koud gaat krijgen.

Helemaal mee eens.

Ik heb een groepje (5 paarden) dag en nacht buiten lopen (wel met beschutting) en zij hebben geen van alle een deken op. Als ze niet gewend is aan een deken zou ik het dus ook niet doen. Hun eigen vachtje is de meest comfortabele deken die ze kunnen hebben.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:57