Keihard bevroren paddocks.. Binnen/buiten laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Keihard bevroren paddocks.. Binnen/buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:43

Hoi allemaal,

Gezien de vorst zijn de zandpaddocks hier natuurlijk bevroren..
Eerst een beetje, maar nu zijn ze echt snoeihard. De bodem is niet
vlak maar het is wel mooi weer ! Ik werd vanmorgen gebeld door de stal
genoot die de paarden buiten zet of ik het wel wilde ivm de keiharde (hobbelige)
bodem..
Ik heb het liever wel want de hele dag op stal vind ik 10x nix , (ze gaan nu
2/3 uurtjes ivm de kou en bodem) maar
is het niet gevaarlijk ? Hoe doen jullie dat, en wie laat zijn paarden
wel binnen door deze reden?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:44

ik laat die van mij gewoon in de paddock.
e voelen vanzelf wat ze wel en niet kunnen op de bodem zoals die is.
Diertjes kunnen best een beetje voor zichzelf denken ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:44

ik vind het zelf ook een beetje gevaarlijk ik ben bang dat je paard misschien kreupel gaat lopen als je dat doet. misschien kan je het door een tractor laten trekken? dan is het weer beter begaanbaar.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:45

Bij ons staan de paarden gewoon buiten.. Vaak weten ze zelf heel goed wat wel en niet kan, al trokken 2 van de 3 veulens gister wel een paar flinke sprintjes :=

Vorig jaar winter ging mn pony ook gewoon lekker naar buiten, niks in de weg. Ze kunnen zich prima redden :)

Sky_As

Het geeft natuurlijk altijd extra risico, mijn merrie rent nooit, durf ik op een redelijke bodem wel buiten te zetten.
Maar je moet uitkijken dat ze achter niet wegschuiven en zo uit kunen scheuren (kruis).
Als het echt zo glad is dat ze schuiven, dan zou ik er zelf mee uitkijken. Een paard heeft er ook niks aan om buiten te staan maar zich vervolgens niet te kunnen verroeren. Dan hebben ze er denk ik meer aan als je ze ergens even kunt longeren aan het halster dat ze zo toch even kunnen spelen.
Maar mijn paard staat dan ook in een buitenstal waarbij ze bij buren kan snuffelen.
Aan een kreupel paard heb je ook niks.
Mijn merrie is nu hoogdrachtig, dus ik doe voorzichtig, zeker in een paddock. In het gras hebben ze vaak nog wel wat grip, maar een paddock met zand/modder kijk ik nu wel mee uit, ik wil niet dat ze in de laatste weken voor de dracht nog de kans loopt om bepaalde banden uit te rekken door wegglijden.
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 01-02-12 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

ja je moet het immers zelf weten

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:46

Die van ons gaan ook gewoon naar buiten, ze doen zelf al een stuk voorzichtiger en kijken goed uit. Ik heb wel de hooiruif in de wei gevuld, want er is weinig te knabbelen nu.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:46

Ik gooi ze altijd in het land als het hard is. Ze zijn wel voorzichtig als het hard/ glad is. Binnen laten zou ik niet doen. Het is natuurlijk wel iets risico, maar als ze iedere dag naar buiten gaan dan vliegen ze ook niet gyga.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:47

Ze gaan hier zo wie zo naar buiten ondanks de bobbelige paddock. Het weiland heb ik wel open gezet, deze is redelijk vlak.
Snachts gaan de kwpners weer naar binnen, deze staan dus zo'n 8 a 9 uur buiten.

De hafjes en shets blijven buiten.

Caira

Re: Keihard bevroren paddocks.. Binnen/buiten laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:47

Met de tractor trekken is onmogelijk hoor, die zijn sterk maar niet ZO sterk.

Hebben jullie geen weiland wat je even open kunt gooien? Hier staan ze ook heerlijk op de weide nu, ze kunnen toch de grond niet slopen!

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:48

Bij ons zijn ze gelukkig zo slim geweest de paddock voor de vorst helemaal uit te vlakken...ze hebben 1 dagje binnen gestaan ivm met de sneeuw die er op bleef liggen...
Nu zo met het zonnetje staan ze heerlijk de hele dag buiten....ook hebben we een aantal stukjes wei die we kunnen gebruiken....

Ik zou ze ook al is beetje hobbelig...(weet natuurlijk niet hoe het eruit ziet... ) toch naar buiten doen....
Dat vindt ik nog altijd beter dan ze weken binnen moeten houden..en dan ineens weer naar buiten te gooien...Je weet zelf denk ik het best hoe je paard is met dit weer....Maar al kunnen ze inderdaad maar even een paar uurtje frisse neus halen en de benen streken...dat is altijd beter dan niks....

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:49

wij hebben het hele land getrokken voo het ging vriezen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:49

Caira; jammer genoeg sta ik (nu nog..) op een manege waarbij dat
echt niet mag. Dat zou inderdaad een stuk veiliger/fijner zijn naar mijn
idee maar dat is dus geen optie.

Met de trekker loshalen, wordt hem denk ik niet aangezien ze hier een kleine
trekker hebben (om de bak te vlakken, echt zo'n kleintje) dus die gaat
dat niet redden :n

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:50

Ik heb gisteren nog gereden, en toen ik begon lag de pist nog net te doen, eenmaal gedaan met het laatste paard was het niet meer te doen (vroor toen -2.5°). Ik ga ze vandaag even buiten steken, maar ik blijf er wel bij. Als ik zie dat ze niet veel verroeren zet ik ze maar weer binnen... Gisteren had ik wel het gevoel dat ze beiden héél voorzichtig liepen op de bevroren ondergrond...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:52

Mijn paard is ook redelijk rustig buiten, ze gaat niet rennen/bokken/vliegen
over het algemeen natuurlijk. Die 2/3 uurtjes zal ze ook niet uit haar
stekker gaan verder, maar een beetje wandelen op dat hobbelige keiharde
zand zit me ook niet helemaal lekker. Wat niet wegneemt dat ik haar echt
niet binnen wil houden.

Savonds wordt ze wel altijd gereden, dus beweging krijgt ze evegoed.
Hoop dan dat ze op die manier overdag ook een beetje kalm aan doet :brr:

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:59

Wij kunnen vanaf achter de pc niet beoordelen hoe hobbelig jullie paddock is.

een beetje is niet erg, een klein stukje waar ze net even overheen moeten naar meer gelijke bodem ook niet, maar flinke gaten die nu opgevroren zijn, is niet prettig voor paardenvoeten. Dan kun je ze nog beter op beton/klinkers zetten waar ze wel vlak kunnen staan en lopen. 2 a 3uur stil staan in de wind bij -zoveel omdat de paddock een puntig landschap is waar niet op te lopen valt is ook niet alles, dan liever wandelen aan de hand over het erf of langs het fietspad/de weg.

Hier zijn paddock en bak dus voor de vorst vlak getrokken en hebben ze voldoende bestrating rond de stal om vrij te bewegen als ze niet het zand op willen.

Een ijsbaan is ongeschikt om je paard in los te laten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:04

Ik laat ze altijd naar buiten. Na 1 dag op stal zijn ze te druk om los te laten, dus dan kan het niet meer. De stallen staan open en ze kunnen op het beton voor de stallen en door naar het weiland. Met minder weer lopen ze even heen en weer, maar scharrelen ze voornamelijk bij de stallen. Ze lopen gelukkig wel voorzichtig, want ze weten dat het hard (of glad) is en ze zijn niet zo lang binnen geweest dat hun overtollige energie de overhand neemt.

Drukke paarden loslaten in een hobbelig vastgevroren paddock lijkt me niet zo'n goed plan. Dan kun je ze beter aan de hand gaan stappen. Houden ze zich rustig en is er nog een redelijk vlakke plek waar ze kunnen staan, dan zou ik het er op wagen.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:05

Bij mij op stal lopen ze gewoon buiten, de doen wel wat voorzichtiger. Maar de paddocks zijn nog niet onwijs bevroren, als ze gek doen,trekken ze er gewoon nog gaten in.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:10

Om die reden heb ik mijn paddock (met de hand helaas) helemaal vlak getrokken, was flink wat werk maar werp daar nu mijn vruchten van. Ik kan ook niet inschatten wat voor jou verstandig is.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:19

Onze paddocks zijn helaas ook berg en dal nu ze bevroren zijn.. en hier en daar stond een plas wat nu een ijsvlakte is. Met de trekker erin ging niet vanwege het vele water.. de trekker schoof vrolijk de andere kant op.

Ik laat mijn twee merries wel naar buiten ook omdat ik vind dat ze even naar buiten moeten, ik wacht wel totdat het zonnetje wat meer door is gekomen, niet dat het uitmaakt voor de bodem want die blijft toch wel hard.. maar mijn merries vinden zonnen zo lekker, hihi.

Het ijs vermijden ze.. als ze erop zouden gaan staan dat zakken ze er doorheen en glijden ze niet uit (heb ik getest en natte schoenen) Ze lopen wel heel voorzichtig alsof ze op eieren lopen. Na een uur willen ze weer naar binnen waarschijnlijk omdat lopen en rennen niet plezierig is.. stil gaan staan en ze het dus frisjes krijgen.. tenminste dat denk ik.

Nu krijgen ze op stal een keer extra hooi tegen de verveling.. maar ik heb het idee dat ze meer staan te slapen/doezelen en in energie in het warm houden van hun lichaam steken.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:22

BIj ons wordt alles ook vlak getrokken voor het gaat vriezen gelukkig.
Het scheelt denk ik ook dat de paarden gewoon elke dag (al is het korter dan normaal) naar buiten gaan. Komen ze er toch even uit.

Maar als het erg hobbelig is, gaat die van mij niet los :n . Dan wordt dan wandelen, wandelen, wandelen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:26

Hier is wandelen met de jongste een doodvonis als ik die zou opsluiten die staat bij 24/7 in de wei al te stuiteren als we wat gaan doen. Maar ik heb de weide gevlakt met een bejaarde zit grasmaaier en de sleep erachter. (dus wie zegt dat een kleine trekker het niet kan, die komt ook heus wel vooruit) 1 stuk was nog te nat en stond ik vast dus dat is afgezet de rest is mooi glooiend.

Het stuk naar de weide dat letten ze maar even op wel proberen (is een modderstukje waar we wegzakte) we elke dag even te harken maar ze denderen erdoor en nog geen 2 meter verder is het kop aan de grond en grasjes eten.

Maar ik zou ze elke dag gewoon lekker naar buiten doen. Want je moet ze weer een keer loslaten. Dan liever nu als ze niet hoog in energie staan dan als ze al een week binnen hebben gestaan en dan pas mogen dan vraag je om ongelukken

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:28

lekker naar buiten :) je kunt moeilijk je paard een paar weken opsluiten in een box van 3 bij 3 ( misschien 4 bij 4 ) en de paarden weten echt wel wat ze kunnen op de harde bodem :)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:29

maureen16 schreef:
wij hebben het hele land getrokken voo het ging vriezen

Helaas is dat niet overal mogelijk. Hier komt dan zeker weten de tractor vast te zitten.....

Ieder jaar hou ik een stuk weide apart en een paddock waar ze pas mogen lopen als het vriest.
Gelukkig voor de paarden (en mij) heb ik die mogelijkheid.
Verder is de bak hier ook keihard.

Wel zou ik ze buiten zetten ts,het is idd mooi weer en de meeste paarden hebben heel gauw door dat ze niet te hard kunnen desnoods met een draadje apart zetten zodat ze elkaar niet op kunnen jagen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:30

de mijne gaat gewoon buiten al is het maar voor enkele uurtjes. Bulten/putten of niet, ze moet de kans krijgen zelf te ervaren dat de bodem slecht is. Als ik ze nu binnenhoudt, dan is dit minimaal totdat de ondergrond terug gedooid is. Anders breekt of verrekt ze gegarandeerd iets wanneer ze terug buiten mag.