ik kom er niet uit! 60are is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eszsie86

ik kom er niet uit! 60are is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 01:15

hmm ik heb misschien een domme vraag....
maar hoeveel is 60 are, en is dat geschikt voor 2 paarden ( 1 vergrote tinker en 1 d pony)

wie oh wie is slimmer als mij.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:18

Geen google op je computer :+

1 are = 100 M2 krijg ik als ik google.

Dus 60 are is 6000 m2.

Nu dacht ik dat de richtlijn qua land was :
1 ha (10.000m2) per paard, ieder paard wat er bij komt = + 0,5 ha.

Dus idealiter zou je voor 2 paarden 1,5 ha moeten hebben. En zit je dus met 60 are op minder dan de helft.

Overigens heb ik vorige zomer met 4 paarden 1500m2 gedeeld. En dat was wel zwaar, ze konden maar op een klein afgezet stukje staan en dat voor maar een paar uur (6 uur per dag). En dan steeds weer verweiden zodat het niet te kort werd. En 's nachts op stal en bijvoeren met hooi.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 01-02-12 01:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:19

Volgens mij is dat 6000 m2 en 0,6 hectare. Dus iets meer dan een half hectare.
Wat ben je er mee van plan? Voor zomer en winter weidegang denk ik dat het niet voldoende is als je alles weide wil houden. Want dan zul je beter een paddock maken en dan maar een paar uurtjes in de winter op de wei en de rest in de paddock. Wil je dat het enigszins een mooie weide blijft voor de zomer. Het is zo stuk gelopen zeker met veel regen. En een paddock is dan een mooie uitkomst staan ze toch buiten en je weide blijft vrij goed.

tamary

Re: ik kom er niet uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 01:25

Richtlijn qua land is 2500m2 per paard, minimum ivm welzijn is 2, dus 5000m2 = halve ha minimaal. Met echt grote paarden (shire, bels, etc.) zal je wat hoger zitten en met 2 shetten heb je gras over. Al moet je wel zorgvuldig met je wei omgaan om het goed te houden.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 01:27

ja er staat eigenlijk iets te weinig info in de advertentie : maar dit staat er Ter pacht aangeboden; wei (60 are) plus stal voor 2 paarden/ pony's. Stallen zijn ong 3 x3m.
Alles is instapklaar; omheining, kruidengras, verlichting in en rondom de stallen, grondwater, mogelijkheid tot opslag van bv hooi, poetsplek.
Mooie uitrijmogelijkheden! Veel privacy en geen gedoe met anderen!
Beschikbaar vanaf medio 2012.
Pachtprijs en prijs voor de stallen zijn nader overeen te komen.

Maarja zo te zien geen bak erbij ofzo...kan wel bellen voor meer info maar als het toch te klein is

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 01:41

Focussed schreef:

nope sorry :z

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:25

Vorig jaar bood hij dit stuk te koop aan.
Voor heel veel geld, kennissen hebben het toendertijd ook willen pachten.
Als we het nu over hetzelfde stukje hebben vraagt die man 200,00 per mnd.
Maar je weet nu maar nooit!
Veel succes straks

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:36

Ik heb mijn paard samen met nog een tweede paard en een shetlander op 60 are gehad, deze weide lag er altijd mooi bij, maar je moet vaak van weide wisselen (dus je weide in stukken opdelen, bij ons waren dit twee grote stukken) en tussendoor vaak bemesten. We hielden het stuk ook heel proper door elke dag de mest weg te halen, zo hou je het meeste gras. In de winter moesten ze wel heel de tijd hooi hebben. De wei was op hele goede grond gelegen dus nooit modder in de winter, ondanks dat ze maar op 30 are stonden met hun drie (winterstuk).

Ik zou dus zeker de grond in de gaten houden en kijken hoe nat het erbij ligt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:47

Met 60 are kun je al een hele hoop met 2 paarden, in de winter moet je waarschijnlijk wat meer hooi voeren. En 1 hectare voor 1 paard en voor iedere volgende een 0,5 hect erbij dat heeft bijna niemand.
Maar 200 per maand is echt veel te veel als het enkel om grond gaat.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:30

jesito schreef:
Met 60 are kun je al een hele hoop met 2 paarden, in de winter moet je waarschijnlijk wat meer hooi voeren. En 1 hectare voor 1 paard en voor iedere volgende een 0,5 hect erbij dat heeft bijna niemand.

oh jawel! ;-)

Maar doet er niet toe, ik reken altijd een halve hectare per paard als je daar je paard zowel winter als zomer op wil zetten... Anders moet je zowiezo bijvoeren, ofwel je weidebeheer heel strak plannen.
(en 200/ maand is inderdaad veel geld...)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:34

Ik heb thuis juist iets meer dan een halve hectare voor mn paard en pony. idealiter zou meer beter zijn, maar het is nu zo.
En eigenlijk is het goed te doen.
Nu is de wei helemaal kapot, maar ze kunnen er wel nog steeds op. En ze vinden altijd nog wel een grasje.
Vanaf oktober ben ik beginnen bijvoeren.
Plan is om vanaf maart (na de vries) wei terug te verdelen en zo 1 deel al te laten bijgroeien en dan weer afwisselen tussen wei 1 en wei 2 in de zomer. Vanaf november krijgen ze dan terug heel de wei, die dan kapot mag...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:46

jesito schreef:

Hier hebben we 20 ha voor 25 paarden dus net geen 1 ha per paard. :)
Dus vandaar dat ik ook die meest ideale maten gaf.
En de kleine nuancering dat ik ook wel eens 1500 m² heb moeten delen met 4 paarden en dat dat, mits goed weidemanagement, en een plek waar ze snachts kunnen staan, ook goed kan :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:42

Focussed schreef:

1 are = 100 M2 krijg ik als ik google.

Dus 60 are is 6000 m2.

Nu dacht ik dat de richtlijn qua land was :
1 ha (10.000m2) per paard, ieder paard wat er bij komt = + 0,5 ha.

Dus idealiter zou je voor 2 paarden 1,5 ha moeten hebben. En zit je dus met 60 are op minder dan de helft.

Overigens heb ik vorige zomer met 4 paarden 1500m2 gedeeld. En dat was wel zwaar, ze konden maar op een klein afgezet stukje staan en dat voor maar een paar uur (6 uur per dag). En dan steeds weer verweiden zodat het niet te kort werd. En 's nachts op stal en bijvoeren met hooi.

Heb hier 1 ha land voor 1 paard en 1 pony 's zomers. Om niet te vaak te hoeven maaien komen er soms nog 2 op de wei gedurende enkele weken, als grasmaaier. 1 ha is hier dus voor 2 teveel. 1 van de 3 weiden wordt als winterwei gebruikt en de ligt zelfs de gehele lente en zomer buiten gebruik, en het gras komt je nog de neus uit 's zomers bij die andere 2 weiden. :j

Maar goed, 6000 vierkante meter in 2 weitjes verdelen moet genoeg zijn. Je kunt dan gewoon wisselen qua wei.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:55

Bravura:
Had jij je paarden er 24/7 opstaan?

Wat ik begreep van een stalgenoot is dat zij voor 2 paarden een stuk hadden gekregen van 2 ha en dat was zelfs niet genoeg :oo Ze zijn later verweid naar een nieuw stuk van 1 ha.
Deze paarden stonden wel 24/7 en zijn naar mijn weten wel redelijke door-eters :))

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:38

aangezien er ook stallen liggen zou ik daar natuurlijk ook gebruik van kunnen maken he..en ik heb het nog niet gezien dus wie weet wat je ervan kan maken. Ik zou mijn paarden nooit te kort doen met iets, dus ook al zou het wat kleiner zijn, ze zouden altijd genoeg te eten hebben. Maar even ook buiten dat. Ik zou het eerst moeten zien en kijken wat ik er van kan maken. Ik zie hier in de buurt ook paarden staan die zijn met 5 die komen echt niet aan die ha wat jullie beschrijven, maar ze zien er wel stuk voor stuk goed uit, ja de wei is kapot maar ze lopen 24/7 buiten...Het is ook net waar je voor kiest. Maar ik moet er zowieso goed over nadenken had liever een stuk grond in mijn woonplaats maar zoek me suf en vindt niks. Maar ik ga niet over 1 nacht ijs omdat ik dit heb gezien.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:40

Ik reken 2500 vierkante meter per paard, je kan met 4 paarden gemakkelijk op 1ha staan, je moet alleen wel bijvoeren in de winter (maar dat moet je altijd mocht het erg gaan vriezen, je gras blijft niet de hele winter doorgroeien).

2 paarden op 60are lijkt mij prima te kunnen :j . Hier staan ze met 3 op 1hectare en ik zou ook met minder kunnen, heb er nog een bak op en een stuk voor mezelf.

Edit: 2 hectare en niet toekomen voor 2 paarden? :oo Dan zal die weide denk ik gewoon echt geen 2hectare zijn geweest. Soms worden weilanden ook verhuurd met opgegeven groottes die echt niet kloppen, aangezien veel mensen het toch niet kunnen inschatten.
Ik heb een stuk van 100op100 meter waar in de zomer maar iets meer dan de helft van gebruikt wordt voor 3 paarden (grote pony's, maar goed). En dan nog kan je ze rollen :+

Edit2: Ik denk dat dat ideale van Focussed geldt voor genoeg land waar je niet hoeft bij te voeren en hooi kan halen uit eigen land. Dan heb je idd 1,5ha nodig voor 2 paarden, omdat je een stuk moet kunnen hooien.

denyse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:49

ik heb bijna 2 hectare voor 2 grote paarden en 1 pony. ze staan er het hele jaar door op. heb het in stukken verdeelt en gebruik 1 gedeelte voor de winter. zogenoemde winter wei.
heb er stallen op staan met een hooi hok.
we hebben plek genoeg en ook gras genoeg. ondaks dat t echte grasmaaiers zijn.
in de zomer hoef ik zelfs al geen hooi meer bij te voeren alleen in de winter en dan krijgen ze ook meer kracht voer dan de zomer.

ik betaal huur voor de wei heb t dus niet gekocht.
dus de prijs geen idee

maar om de hoek van de wei staan 2 grote paarden op een weitje van 50m bij 20m
ook zei staan er t hele jaar door maar worden wel heel erg veel bij gevoerd.

ik denk dat een 0,6 hectare genoeg is als je t in 2 stukken verdeeld zodat je een deel mooi houd voor het voor jaar.
de wei wat je gebruikt in de winter is best snel bijgekomen.
en bijvoeren moet je toch.
op een stal hebben ze maar 4m bij 4m met een beetje geluk
daar staan ze ook t hele jaar door.

dus waarom niet op een 0,6 hectare?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:53

Ine23 schreef:
Ik reken 2500 vierkante meter per paard, je kan met 4 paarden gemakkelijk op 1ha staan, je moet alleen wel bijvoeren in de winter (maar dat moet je altijd mocht het erg gaan vriezen, je gras blijft niet de hele winter doorgroeien).

2 paarden op 60are lijkt mij prima te kunnen :j . Hier staan ze met 3 op 1hectare en ik zou ook met minder kunnen, heb er nog een bak op en een stuk voor mezelf.

Edit: 2 hectare en niet toekomen voor 2 paarden? :oo Dan zal die weide denk ik gewoon echt geen 2hectare zijn geweest. Soms worden weilanden ook verhuurd met opgegeven groottes die echt niet kloppen, aangezien veel mensen het toch niet kunnen inschatten.
Ik heb een stuk van 100op100 meter waar in de zomer maar iets meer dan de helft van gebruikt wordt voor 3 paarden (grote pony's, maar goed). En dan nog kan je ze rollen :+

Edit2: Ik denk dat dat ideale van Focussed geldt voor genoeg land waar je niet hoeft bij te voeren en hooi kan halen uit eigen land. Dan heb je idd 1,5ha nodig voor 2 paarden, omdat je een stuk moet kunnen hooien.

Ja volgens mij zijn die ideale maten idd daarvoor.

Maar het was echt 2 ha.. Maar wel kleigrond, dus na die regenbuien van augustus flink vertrapt.. Dus wellicht daarom naar het nieuwe gedeelte verkast?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:55

Ik weet het niet, wij zitten ook op vreselijke kleigrond en enkel nu in de winter is alles echt vertrapt (0,4ha winterland hebben ze voor 3 en ze kunnen altijd in de bak die er wel goed bij ligt, is gewoon scheldezand). Ik heb wel 5 weilanden, dus kan altijd delen laten rusten, dat kan misschien ook al een verschil maken?

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:01

en hebben jullie ze dan ook allemaan aan huis lopen?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:02

Ik niet, heb een eigen weiland gekocht zo'n 25min met de auto van thuis, aangezien ik in centrum Antwerpen woon. Ik ga 1x per dag heen en weer, gaat echt super :j

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:02

Ik denk wel dat je het moet redden, alleen moet je wel een goede weidebeleid voeren. Bijv het opdelen in 2 a 3 stukken. Liefst nog een paddock erop voor de winter. En idd in de winter hooi bijvoeren en zorgen dat er zo min mogelijk word stuk getrapt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:11

Je kan wel rekenen maar ik zou zeggen als de paarden al vrij rond kunnen lopen is dat al veel waard. En als je dus goed weide management doet is er altijd wel wat gras. In de iwnter lopen ze het kapot maar dan maak je een paddockje voor de stallen het is al luxe dat een paard in de winter buiten kan bij veel stallen:) En je zult zien als je dat paddockje in de zomer rust geeft dat die ook gewoon weer groen wordt. Ik voer eigenlijk altijd wel wat hooi bij en nu ook brok als hij moet werken.

Gelukkig hoef ik niet meer na te denken ik heb nu niet veel gras mar dat wordt 2,7 hectrare voor 1 1/2 paard;) Dus die gaan zich klem eten.

eszsie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:48

wat je zegt kostolany, mijn paard komt amper buiten op dit moment. Er staan er dan ook 65, maar goed, er zijn altijd dingen die je graag anders ziet, maar die van de manege zetten ze wel ook af en toe in de binnen bak zodat de paarden toch even de benen kunnen strekken. Maar je merkt aan de paarden dat ze het binnen staan echt zat zijn.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:32

Als het mogelijk is kan je ook een track maken rondom de weilanden. Dan hebben ze voldoende ruimte in de winter ook. En af en toe een draadje open naar het land.