Gladde vloer in stal, hoe te verhelpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gladde vloer in stal, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:01

Ik heb sinds kort mijn paardje bij een oom van mijn vriend in de kost staan, ze heeft het daar hardstikke goed, staat gezellig met een vriendinnetje maar zit met een probleem.
Ze hebben genoeg stallen in een schuur maar met een gladde betonvloer. Beide paarden hebben geen ijzers, ik heb zelf al een keer gehad dat mijn paard onderuit is gegaan en vandaag is hun paard uit stal los gebroken en ook onderuit gegaan, gelukkig de paarden alleen geschrokken en niks bezeerd.
De stallen zelf hebben ze rubberen matten ingelegd dus dat is geen probleem, maar wat is de meest simpele en goedkopeoplossing om de vloer minder glad te krijgen?
Durf mijn paard namelijk niet meer op stal te zetten voordat het wel een keer mis gaat.
Iemand tips?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:06

Weet het niet goed, buiten matten zie ik niet direct een betere oplossing.
Matten hebben toch veel voordelen, ik zou niks anders meer willen. Droog, warm, schuift niet, dempt...

Els_175

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:07

Zaagsel/vlas?

Ik heb thuis een viespeuk van een paard(vieze stal en gladheid dus) en ben ook altijd bang dat ze op het stro uitglijdt (is een keer gebeurt in mijn bijzijn), dus leg ik er een laagje zaagsel onder het stro. Sindsdien is ze niet meer uitgeleden.

Anoniem

Re: Gladde vloer in stal, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:10

Ja zat ik ook al aan te denken maar probleem ligt niet aan de stallen zelf want daar zitten al matten in maar hoe ik mijn paard naar de stal toe krijg, gaat om een meter of 8 dus elke keer zaagsel neerleggen word ook zo een zootje, denk niet dat ze dan blij van me worden haha.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:12

kan je niet voorstellen daar een klein laagje zand/modder te laten liggen???

of gaan ze dat vervelend vinden denk je.

misschien gewoon eens overleggen en je zorg uitspreken op een vriendelijke manier.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:18

Hadden wij hier ook. We hebben toen bij Boels Verhuur een frees gehuurd. Daarmee ruw je het beton op. Werkt perfect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:24

Oreo schreef:
Hadden wij hier ook. We hebben toen bij Boels Verhuur een frees gehuurd. Daarmee ruw je het beton op. Werkt perfect!

Heb ik ook over nagedacht maar is iets duurder helaas, ben in eerste instantie op zoek naar een goedkopere oplossing.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:28

Je vloer op laten ruwen door een bedrijf. Doen we ook op jet beton waar onze koeien staan.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:59

Er zijn ook speciale rubber matten voor gangpaden, die zijn minder dik dan de stalmatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:08

Donja schreef:
Er zijn ook speciale rubber matten voor gangpaden, die zijn minder dik dan de stalmatten.

Oké en weet je ook waar ik deze kan vinden?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 00:10

Vloeren aan laten smeren met iets ruws...

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:09

Ik denk dat je het beste de vloer op kunt ruwen, een dagje machine huren is waarschijnlijk goedkoper dan matten kopen. Rubber wordt ook glad, helemaal als het nat wordt...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:16

opruwen van het beton, of bijvoorbeeld insmeren met soort lijm en dat bestrooien met grof zand.
Dat opruwen gebeurd regelmatig.

rubber is inderdaad vrij kostbaar, maar soms heb je dunne rubber op rollen (met bijv. hamerslag profiel) van 10 of 12 meter lang en verschillende breedte maten, waarvan de prijzen erg meevallen.
Zoeken op marktplaats. Daar heb ik ze wel goedkoop gezien.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:20

of rubber matten of de beton schilderen met een soort epoxy verf en er silicaatkorrels in strooien

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:46

Is de vloer ook wat vuil van zand/modder? Heel vaak is het de sliblaag die de gladheid veroorzaakt.

Je kunt hem idd deboucheren (opruwen) met als nadeel dat de vloer een beetje kapot gemaakt wordt en er in die oneffenheden allemaal vuil gaat zitten. Binnen de kortste keren heb je weer een gladde vloer.
Een ruwe coating kun je doen, maar kost je ook een vermogen. Met hetzelfde nadeel als het debouceheren.
Rubbermatten is in het dagelijks gebruik bijna niet schoon te houden en kost ook de nodige euries.

Probeer eerst eens dreft, een schobber en een douchetrekker. Dan heb je vloer goed schoon. Kost een drol. Ik ben benieuwd of dan het oppervlak ook ruwer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:42

Oké, vloer is eigenlijk altijd wel schoongeveegd maar ga het eens proberen met dreft. ben zo bang dat een van de paarden weer uitglijd. ze staan nu over het algemeen altijd buiten maar dan heb je stallen tot je beschikking dan is het toch wel fijn om ze soms binnen te zetten.

kim2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:55

@ TS: een vriend van mij zit al meer dan 15 jaar in de vloeren-business dus als je wilt kan ik hem later vandaag wel even vragen of hij een goedkope oplossing weet? hij werkt met veel materialen(ook speciaal voor koeienstallen enzo)

groetjes,
Kim

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:02

Dat ding huren bij Boels viel reuze mee hoor. Je kunt het nalijken op hun website. Tip: Als je m in het weekend haalt (zaterdagochtend) heb je de zondag er gratis bij. Is hier nu 1,5 jaar terug gedaan en vloer is nog steeds stroef genoeg. Terwijl er gemiddeld 20 paarden per dag door heen komen.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:19

In onze koeienstal hebben wij twee jaar geleden laten opruwen en daar lopen ongeveer 90 koeien dagelijks over. Hij is nog steeds ruw hoor, dus zo snel wordt dat niet glad. Ik zou dus ook voor het opruwen gaan..

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:24

Wij hadden bij een stal waar we stonden gewoon een dik oud tapijt, wel echt dikke en uiteraard geen hoogpolige haha.Goede kwaliteit. Lag ook wel wat jaartjes voor het helemaal kaalgesleten was. Alleen veegt het lastig. Via marktplaats te vinden

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:29

Glijden ze uit bij rustig stappen over de vloer? Of al rennend...? Indien het laatste, dan is het: opvoeden :)
Ik zou nooit rubber of een tapijt leggen. Dat is (lijkt mij) vreselijk lastig schoon te maken. Ik zou (als stalhouder) daar nooit voor kiezen simpelweg dat het me veel te veel tijd zou kosten. Dan is tijd=geld en zou ik een dagje bij Boels huren.
Of hooguit enkel een mat leggen in de bochten waar ze een hoek omgaan. Daar zal kans op uitglijden het grootste zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:43

Ook als ze rustig stappen. maar zelfs ik glij elke keer bijna onderuit haha.

jurg1505

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:47

Kijk eens op vanslipnaargrip ms is dat iets

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:24

zand strooien, matten plaatsen

MirijamvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 16:42

Hier zelfde probleem, gladde beton vloer... Wat ik hierboven ergens las over zo'n ding huren en opruwen leek mij wel een goed plan, maar volgens mijn vriend kost dat heel veel tijd. Iemand ervaring hiermee??