hoeveel hooi voor me shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoXRuby

hoeveel hooi voor me shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:57

hallooo! :D

ik heb een shet van 1m en ong 150 kilo. omdat ik hem de winter buiten laat staan wil ik hem graag genoeg hooi geven. ik geef hem nu elke dag rond half 5 een kruiwagen hooi. hij eet wel net zolang door todat hij het op heeft. ik heeft het nu meestal op de grond maar ook vaak in zijn hooinet. hij heeft het al erg snel op. is 1 kruiwagen hooi perdag genoeg? of moet ik hem meer geven? en heeft er iemand nog iedeen om te zorgen dat hij wat langer over zijn hooi doet? hooizak krijgt hij aardig snel leeg.. misschien fotos hoe jullie het hooi geven. :j

owja! zou ik hem ook wat brokjes bij moeten voeren? hij kan namelijk niet grazen!

alvast bedankt ! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door MachoXRuby op 31-01-12 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:08

Kan hij ook nog grazen?

MachoXRuby

Re: hoeveel hooi voor me shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:14

nee hij loopt op een stuk wat helemaal kapot gelopen is dus daar staat geen gras meer.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:16

Ik hou altijd aan:

1,5 % a 2% aan lichaamsgewicht hebben ze nodig aan droge stof.

Hooi is ongeveer 80% droge stof, stro ongeveer 90% en kuil ca 60%. (Verschilt soms wel, bij sommige stallen zie ik soms zulk zeiknat kuil dat het eerder 40% is.. )

Als je dus hooi geeft zou jouw shet dit moeten hebben
1,5% van 150 kg = 2.25
2.25 x 1.2 = 2,7 kg

2% van 150 kg = 3
3 x 1.2 = 3.6 kg

Ik zou hem dan dus ongeveer 3,5 kg geven. Het is handig als je een unster hebt, dan kun je wegen hoeveel hooi je hebt (zo'n ding kost €5,- en is heel handig).

Omdat hij wss 3,5 kilo redelijk snel opheeft zou je eventueel stro bij kunnen voeren omdat dit weinig voedingstoffen bevat en hij hier dus niet dik van wordt. Of zeer arm hooi (graszaadhooi bijv) kopen zodat je bijv. onbeperkt kunt voeren.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:19

oke heel erg bedankt! week je ook ongeveer hoeveel kruiwagens ( normale kruiwagen geen extra grote) ik dan moet geven? en misschien nog beetje extra brokjes voor voedingsstoffen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:23

Je kan het gewicht niet aan het aantal kruiwagens meten..

Als je het luchtig doet gaat er minder in 1 kruiwagen dan dat je het heel erg propt. En als je een grote kruiwagen hebt gaat er natuurlijk meer in dan in een kleine kruiwagen.

Dus ik denk dat je een unster moet kopen, dat is hartstikke handig om je hooi te meten en kost echt niks!

Als je extra vitaminen wilt geven heeft gewone biks of muesli geen zin, daar zul je toch wel meer dan een handje van moeten voeren voor ze wat binnen krijgen.

Opzich zou je pony het moeten redden op alleen hooi (indien van goede kwaliteit). Anders zou je kunnen kijken naar een mineralen/vitaminen korrel.
Voorbeelden zijn Pavo Vital (alleen slechte calcium/fosfor verhouding), Marstall Force, Missing Link, NAF etc.

Ik voer Marstall Force en ben zeer tevreden.
Mijn E-pony krijgt 40 gram per dag (is dus een mini handje) en daar zit alles in voor 1 dag. En omdat je zo weinig voert is het nog goedkoop ook (omgerekend 3 euro per maand).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:26

Je kan ook de weegschaal van thuis meenemen en 1 grote boodschappen tas en dan de tas normaal vullen en kijken hoeveel kg dat is. Als bijv. in normaal gevulde boodschappentas 1 kg is, vul je hem dan steeds 3,5 keer normaal. Dan hoef je niet iedere dag te meten en hoef je maar 1 keer de weegschaal mee te nemen!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:36

dat is inderdaad erg handig! ik ga het morgen meteen proberen! misschien nog een indee om te zorgen dat hij het wat minder snel op heeft? :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 21:39

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 21:47

bedankt! ik ga meteen even kijken :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:17

Ik weet niet hoe groot onze shetten zijn. Durf ik niet te schatten. Wij geven het hooi in een lange houten bak, ze krijgen eigenlijk zo ongeveer onbeperkt. Ze hebben meestal de volgende dag nog wat in zitten. Met sneeuw, of echt vrieskou geef ik ze wel wat meer.
Maar meestal zo'n 2,5 plak per dag samen. Niet zoveel maar verder krijgen ze ook nog peeën end. Misschien dat het ook wel scheelt.

Hier onder kun je de bak zien waar we in voeren en hoeveel er in zit. Ik schud het altijd wel wat uit elkaar zodat het stof er wat uit is. Verder is het de bedoeling dat er nog een dakje boven de hooibak komt en misschien nog iets van een net zodat het meer het idee is van een slowfeeder.
http://i42.tinypic.com/2ilnb83.jpg