langdurig ziek; wat doen jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

langdurig ziek; wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:31

Ik ben toch erg benieuwd hoe andere bokkers dit oplossen.

ikzelf ben vanaf 2 januari zodanig geblesseerd, dat ik werkelijk niets meer kan doen qua tillen, duwen etc ( ribben zwaar gekneusd en deels geblokkeerd)
de 1e week allemaal super hulptroepen die in ploegendienst mijn 4 paarden gingen binnen en buitenzetten, voeren, stallen doen en rijden.
Maar ja.. na een tijdje heeft niet iedereen die tijd nog, en dus zat ik tot een week geleden met het huge probleem; wie gaat mijn paarden doen?
ik doe het altijd zelf, en heb de paarden aan huis staan.
er zitten oa 2 wedstrijd dieren bij die bijgetraind moeten worden, en mjah.. af en toe een schone stal is ook fijn!

uiteindelijk na m'n halve familie half geblesseerd te hebben gekregen ( verzorgster+ haar vriend, mijn eigen vriend+ mijn moeder allemaal last van de rug door de stallen), vandaag iemand kunnen vinden die in ieder geval 1 dier gaat bijrijden en de stallen betaald gaat doen de komende weken.

mijn verzorgster komt 2X per week de andere merrie rijden, en heb 2 meiden die de pony's 1 a 2X per week wat aandacht geven tijdelijk.

Hoe doen jullie het bij ziekte of blessures? en dan vooral bij langdurige zaken? 1/2 weken is naar mijn ervaring prima op te vangen,maar zoadr het langer duurt ( 2/3 maanden) kan ik snappen dat meer mensen ertegenaan lopen die niet op vol pension staan?

Rchell

Re: langdurig ziek; wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:04

Ja lastig.. Ik heb het zelf nog nooit in deze hoedanigheid meegemaakt: dus allereerst: sterkte!
Wellicht kan je iemand vinden die de stalverzorging (dat lijkt me allereerst van groot belang) qua voeren/voer klaarzetten, naar buiten zetten/binnen halen (als dat van belang is) en mesten wellicht tegen betaling kan doen? als het gaat om 4 paarden en het max (??) 2 uurtjes werk is 's ochtends en nog iemand voor het einde van de middag is? en natuurlijk zoveek mogelijk hulp van familie/ vrienden?
Wellicht kan je op die manier een rooster maken, kijken waar de gaten vallen en zo opvulling vinden?
Wellicht zijn bokkers/ klanten van stallen/maneges uit de buurt / of middels marktplaats paardenliefhebbers te vinden die (al dan niet tegen een kleine vergoeding) willen helpen? Zeker als het tegen betaling is kan je natuurlijk bepaalde eisen stellen en het 'op jou manier laten doen'
Helaas woon ik niet in de buurt, anders had ik zeker 1 of 2 daagjes willen helpen :j
Heel veel sterkte met je herstel en succes met het vinden van geschikte mensen!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:10

Ik heb het voordeel dat de paarden 24/7 buiten staan (heb een merrie die nu niet meer op wedstrijd kan, haar bijna 2 jarige dochter en een shet) waardoor ik alleen hooi in het hooiruif hoef te gooien (2x per dag, kan ook 1x) en een maal per dag de waterbakken moet vullen.

Maar als je inderdaad helemaal niets meer mag is het wel erg lastig, maar hier gelukkig nog steeds te doen door iemand anders omdat het ook 1x per dag kan en maar 5minuten werk is.
(Ook een weekend weg is makkelijk op te lossen bij ons omdat vriendje zijn collega dan zeker aanwezig is en zijn vrouw dan onze paarden en katten verzorgd).

Beterschap.....

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:11

Oei Lowara das niet leuk. :(:)
En dan nog dit probleem eroverheen maakt de situatie helemaal niet grappig.

Is ook mijn grootste nachtmerrie, met de paarden aan huis en dan geblesseerd raken met niet voldoende hulp.
Mei vorig haar heb ik 4 ribben gebroken en zat ik dus ook in dat schuitje. Hubbie moest 's avonds om 22.00 nog stallen mesten.
Gelukkig konden de paarden toen lang de wei op, maar dat is nu in jouw geval ook niet zo.
Lastig joh.
En dan heb jij ook nog paarden te trainen. Die geef je toch ook niet zomaar in willekeurige handen.
Is betaalde hulp een optie voor jou?
Helpen kan ik je niet, maar wens je wel veel sterkte.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:15

Is het geen optie om ze tijdelijk in pension te zetten, is vast niet op alle vlakken wenselijk maar dan kan jij wel rustig genezen.
Toen ik ziek was heeft mijn pensionhoudster elke ochtend gevoerd voor me en daar voelde ik me al zo naar bij, dat iemand voor jou je hobby moet verzorgen, maar heb ook de afspraak dat als er echt iets is dat ze dan in pension kunnen tot ik het zelf weer kan. Kost een berg geld maar dat is dan maar niet anders..

Sterkte

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:19

Hier gelukkig wel verzorgsters om deels op terug te vallen en mijn ouders indien hoge nood.Echter hun 2x per dag laten voeren en mesten etc is ook geen doen.
Echter tijd geleden zat ik ook met mijn rug,maar alles moest toch door dus deels veel zelf gedaan met veel pijn en moeite.
Ik hoop nooit iets op te lopen als een gebroken been want dan heb ik echt een huge problem.

Gelukkig is het bij jou nu redelijk opgelost weer.Wel lastig hoor! In elk geval heel veel beterschap!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:01

oei balen, maar waarom de paarden laten rijden? Hier ook een probleem mijn vriend is gisteren gevallen en zit in het gips en water moet vanuit binnen met emmers naar de paarden gebracht worden. Voor het naar binnen halen van de grote balen hooi zal ik de komende dagen ook extra hulp in moeten schakelen van een buurman.

Zou alleen een beroep doen op de hulptroepen om te voeren, mesten en buiten zetten voor zover je dit zelf niet kunt.
Dan is het voor een ander ook beter vol te houden. Heel veel sterkte met je gezondheid.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:06

Ja da's vervelend en... Kostbaar. In dit soort situaties maak ik van de nood een deugd en laat ik mn paardje door de beste trainer rijden die ik kan vinden. Zodat ik wel waar voor mn geld heb.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 09:18

Gelukkig heb ik een man die ook kan rijden, dus die kan het altijd gedeeltelijk overnemen.
(al zal dat wat overredingskracht nodig hebben, want hij houd absoluut niet van in de bak rijden.)
Verder zou ik, vooral als ik langere tijd uit de roulatie ben, mijn lesgeefster kunnen vragen of ze mijn paard 2 keer in de week wil komen rijden.
Zou me dan wel iets extra geld kosten, maar dat heb ik er dan wel voor over.

En ik heb dan nog wat mensen die mij kunnen helpen met de verzorging, maar die kunnen haar niet rijden. (zeker niet in de winter, want dan kan ze behoorlijk heftig zijn en dat durf ik dan echt niet aan.)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:06

Ik heb mijn 2 paarden ook aan huis staan en ben ruim 2 jaar uit de running geweest. Heel vervelend was dat. Mijn man, die absoluut geen paardenman is, deed de stallen en paddock uitmesten en zo nu en dan wat borstelen. Voeren deed ik voor hoe ver het ging zelf (anders deed mijn man het). Heel soms als de pijn te harden was hielp ik hem een beetje mee met poetsen.
Het was heel erg behelpen en de paarden zijn in die tijd lekker dik en lui geworden, maar vonden een vakantie helemaal niet zo erg.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:15

Ik had mijn 2 paarden aan huis staan... door een aantal ernstige letsels aan mijn enkels kon ik bijna niet meer bij de stal komen, laat staan uitmesten. Wel geprobeerd, maar gebroken enkel werd er heel slecht van. Rijden ging niet en zou de eerste jaren zeker niet kunnen, misschien wel helemaal niet meer. Ik ben gescheiden en de kinderen waren het huis uit. Na lang noodoplossingen en lapmiddelen gezocht te hebben, heb ik ze samen weggegeven voor een goed huis, onder contract. Ik heb ze ongeveer 1,5 jaar erg gemist, langzamerhand begint het te wennen.

Is er voor jou geen mogelijkheid om je paarden in bruikleen te geven aan iemand?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:23

Ik zou het rijden en trainen in zo'n situatie even loslaten, héél vervelend en frustrerend maar ik vind niet dat je dat kan vragen aan mensen die komen helpen omdat je met een problem zit die langdurig is. Ik heb ook de paardjes aan huis staan en heb helaas 2 gezondheidsklachten die me nogal eens kunnen beperken in wat ik kan, dan zal ik water bij de wijn moeten doen en alleen het nodige werk zoals mesten, water en voeren laten doen, de rest pak ik dan weer op als ik het zelf kan. Ik denk dat je je er bij neer zal moeten leggen dat het anders gaat nu in deze situatie. ;)

Veel sterkte met opknappen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:19

het absolute trainen is ook losgelaten, de 2 paarden lopen nu ab-so-luut niet meer op M1 niveau :=
maar gewoon reguliere beweging, beetje aandacht etc is een absolute must, ook met oog dat de 2 dieren oa therapiepaarden zijn en conditie moeten houden om straks weer geld in het laadje te brengen.

4 dieren op pension is hier helaas geen optie, het geld daarvoor is er eenvoudig genoeg niet ( := dan zou ik rond de 550 tot 600 euro netto per maand extra moeten uitgeven)
Laat het nou juist zo zijn dat de paarden mijn grootste inkomstenbron zijn normaliter...........

Op dit moment heb ik het dus opgelost door iemand 2/3 keer per week betaald de stallen te laten doen, en kennissen en verzorgers op vaste dagen alle dieren deels te verzorgen en rijden en stallen te laten doen.
Maar goed, zoals ik al aangaf in de beginpost; dat kan ook geen maanden duren :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:22

Misschien kun je een verzorgster gaan betalen voor haar diensten?
Ik ben erg lang ziek geweest (erg ziek en meer dan een half jaar...) mijn vriend was thuis en heb veel steun gehad van buren en vrienden. Zonder hen was het niet gelukt! mijn paarden staan thuis en zijn gewoon niet gereen in die tijd. Dan maar een paar maanden vakantie!! geeft niks, daar krijgen ze niks van.....

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:04

Ik heb daar altijd al heel veel geluk in gehad. Onze paarden staan ook bij aan huis (bij mijn ouders dan) en mijn zus is DE amazone, ik rijd zo ook een beetje en haar vriend is ook een fervente ruiter. Als er dus een van de drie gekwetst is, valt dat prima op te vangen. Zowel mijn mama als papa helpen mee waar ze kunnen, ze helpen alletwee indien nodig met mesten, buiten zetten, voeren. Juist rijden en opzadelen doen ze niet. We hebben nu sinds vorige week ook een bijrijdster, maar zij zou dit niet zelfstandig kunnen trekken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 11:31

suuzepuus schreef:
Misschien kun je een verzorgster gaan betalen voor haar diensten?
Ik ben erg lang ziek geweest (erg ziek en meer dan een half jaar...) mijn vriend was thuis en heb veel steun gehad van buren en vrienden. Zonder hen was het niet gelukt! mijn paarden staan thuis en zijn gewoon niet gereen in die tijd. Dan maar een paar maanden vakantie!! geeft niks, daar krijgen ze niks van.....

ik heb nu dus inderdaad iemand betaald die het een en ander doet :j
en laten stilstaan is dus absoluut geen optie hier, omdat ik anders straks niets kan als ik weer beter ben, paarden moeten dan meteen volledig ingezet kunnen worden voor mijn werk