Eigen weide, waarop letten/ welke tips hebben jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Eigen weide, waarop letten/ welke tips hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:18

Hello iedereen,

wij huren vanaf morgen een weide vlak bij ons thuis, van een behoorlijke oppervlakte. Alles moet er nog op, zoals omheining, stallen, elektriciteitsaanvraag, de waterput moet nog opgezocht worden, en het (paarden)gras moet zelfs nog gezaaid worden.

Hebben jullie nog tips waarmee ik rekening moet houden?
Ik had al een idee opgedaan hier op bokt om hooi in een tractorband te voederen, net als dat de paarden uit de wind en regen - hoofdrichting) moeten... Ik ga deze week nog eens afstappen op zoek naar giftige bomen bij de buren.
Ook wat ik eventueel in de weide kan leggen voor bezighouding? Ze hebben wel gras, maar in de zomer zag ik hen op de weide echt heel vaak 'niks' doen...
(Ik had al wat opgezocht ivm draadloze camerabewaking, maar meeste apparatuur kan maar 200m ver van het basisstation, terwijl er 300m tussen zit.)

Dus bij deze, waarop moet ik letten? Alle tips zijn welkom. (Het plan om de weide in te delen hebben we ook, alleen nog geen idee in hoeveel stukken en hoe...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:21

Voor stallen, kijk eerst wat mag en wat niet mag voor je gaat bouwen
denk aan opslagruimte voor hooi en stro
mesthoop goed toegankelijk maken en bodem erin maken, of via een container
deel voor stallen beklinkeren, voergedeelte ook, altijd handig met dit weer

als je meerdere weiden maakt, zorg dat er via gangpaden altijd naar de stal en water gelopen kan worden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:24

Wij hebben zelf een braakliggend stuk grond van 1,2 hectare zelf helemaal ingericht als weide. We hadden geen stromend water of elektriciteit. We hebben het als volgt gedaan: twee verharde schuilstallen (kunnen ze in de winter altijd droog staan) met daarnaast voederhok/zadelkamer. De stallen staan altijd open zodat ze keuze hebben binnen of buiten. Aan de stallen vast een paddock die we kunnen afsluiten van de weide indien nodig. De rest van de weide hebben we in twee gedeeld, met elk stuk weide apart een toegang naar de paddock (zodat je stal, paddock en telkens één stuk weide toegankelijk kunt maken voor de paarden). Met prikpaaltjes kan je dan de stukken weide indien gewenst nog verder (tijdelijk) opdelen.

Voor water hebben we een dakgoot aan de stal met ton eronder (regenwater), een aanhangwagen met 1000liter vat in de weide, dat we indien leeg de weide uitrijden, vullen en opnieuw de weide inrijden. In de winter hebben we tonnen van 70 liter die we dagelijks naar de paarden toebrengen.

Voor elektriciteit: batterijen voor de omheining, twee, zodat we telkens één kunnen opladen en de andere aankoppelen. Qua lichtvoorziening hebben we een handige draagbare spot. Bedoeling is om in de toekomst nog zonnepanelen op het dak van de stal te leggen en zo een lamp te installeren.

Verder is goed weide-onderhoud belangrijk, kanten maaien, onkruid verwijderen, mesten en kalken. Poep uitspreiden op de weide, of wegscheppen. Denk ook goed na waar je de mesthoop zal maken en hoe je die evt kan verwijderen.

Lynn_Nikita

Re: Eigen weide, waarop letten/ welke tips hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:29

met water heb ik een put en een 1000 litervat
ik had voorheen een ouderwetse handpomp, maar zeker met warm weer is dat niet te doen met 4 paardjes
Ik heb nu een benzinepomp die ik om de 14 dagen moet meenemen, dan vul ik de bak en breng de pomp weer naar huis. Durf hem niet te laten staan
In de zomer sproei ik met deze pomp de wei

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:36

Nice, al veel tips. Dat van die paddochk zouden we inderdaad ook willen doen, zodat ze altijd binnen, paddock en weide kunnen. (of eventueel in putje winter enkel paddock en binnen). Qua elektriciteit zijn m'n ouders op een beurs geweest dit weekend en daar zagen ze ook omheining mbv zonne energie, hangt helaas ook een groot prijskaartje aan, maar valt te overwegen! Ivm mesthoop had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, moet ik het hier thuis ook eens over hebben. (Voordien konden we alles kwijt bij de boer.)
Ivm water hopen we de oude waterput van vroeger te vinden, en anders wordt het waarschijnlijk ook zo'n groot vat, maar daar zijn we nog niet volledig uit. We bekijken alle opties...

Dat idee van het regenwater vind ik ook héél fijn! Wat voor spot is dat Solleke - Noah? Heb je misschien ook tips qua weide onderhoud? Stronten worden normaal gezien wel opgeschept, maar van tijdstippen voor maaien, kalken, onkruid etc... (We hebben weide van 1,70hectare, dus hebben misschien zowiezo een stuk over die we gaan maaien).

theedoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:39

Kun je een elektriciteits aansluiting aanvragen dan?
Op mijn weide heb ik namelijk ook geen elektriciteit.... en zou dit wel graag willen.. Doe nu alles met de zaklampen savonds, maar zou graag mijn longeerbak verlicht willen (aansluiting heb ik wel).

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:41

Ik heb geinformeerd bij een vriend van me die werkt bij Eandis (is een energieleverancier hier in Belgie) en onderhoudt het elekriciteitsnet. Er ligt elektriciteit in de straat, hij wist me te vertellen dat er een 'adres' moest worden aangevraagd (is enkel landbouwgrond) en dat er dan inderdaad een aansluiting kan gelegd worden met een aparte elektriciteitsmeter. Dus das moet inderdaad mogelijk zijn om elektriciteit op je weide te hebben. (Hier in Belgie althans)

Dat van de zonnepanelen hadden we gezien voor de afrastering via Gallagher - optima accu .
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 31-01-12 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:44

Mag ik het zeggen dat ik het vreemd vindt dat je over sommige dingen nog niet hebt nagedacht maar nu wel de weide hebt.

Maar voor hoelang huur je de weide en vooral hoe groot is je weide daar kan je je investeringskosten ook op aanpassen.

Maar antwoord op de vragen.
Stroom kost een vermogen de aansluiting ect. Wil je echt licht of kan het ook met een agregraat.
Helaas een paard op de wei staat vaak ongecontroleerd zo vindt je ze wel eens met een schram of een jaap. Camera bewaking is een duur geintje en ga je ook echt elke dag kijken.

Voor vermaak. Hier is het gras het vermaak soms een wilgentak maar dat is het wel.

Heb je al nagevraagd wat je op het land mag doen kwa bebouwing ect.

Voor water hebben wij een zelf een container ingegraven en vangen daar grondwater mee.

Hopelijk heb je er wat aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:45

Paar tips: ten eerste, lees de wiki, daar staat al heel veel in over weide-onderhoud en -bemesting.
Huur een goede (plaatselijke) loonwerker in om de wei in te zaaien, en bestook hem met vragen over wanneer en hoe bemesten etc. Hij kent de grond in de omgeving als het goed is als geen ander en kan dus veel gerichter advies geven dan wij. Laat je grond eventueel bemonsteren voordat je iets doet.

Over 'vervelen' op de wei. Paarden zijn geen mensen. Paarden hebben geen idéé van tijd, en paarden vervelen zich dus niet.
Paarden hebben maar een paar instinkten, de hele dag vreten om spek op te bouwen voor de winter is er één van, en zo min mogelijk bewegen (want dan verbrand je al die zo ijverige bij elkaar gelopen en opgegeten calorieën weer) is een andere.
Waarom zouden paarden in hemelsnaam de hele dag vrolijk en blij aan het spelen moeten zijn? Het zijn geen jonge roofdieren. Dáár dient het een doel voor. Volwassen paarden die spelen vertonen eigenlijk een bijzonder onnatuurlijk gedrag. Net als volwassen katten en honden trouwens. Dat ze het wel (soms) doen, is omdat wij mensen dat gedrag belonen, en er in willen fokken.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:51

momo_lover schreef:
Mag ik het zeggen dat ik het vreemd vindt dat je over sommige dingen nog niet hebt nagedacht maar nu wel de weide hebt.

Maar voor hoelang huur je de weide en vooral hoe groot is je weide daar kan je je investeringskosten ook op aanpassen.

Maar antwoord op de vragen.
Stroom kost een vermogen de aansluiting ect. Wil je echt licht of kan het ook met een agregraat.
Helaas een paard op de wei staat vaak ongecontroleerd zo vindt je ze wel eens met een schram of een jaap. Camera bewaking is een duur geintje en ga je ook echt elke dag kijken.

Voor vermaak. Hier is het gras het vermaak soms een wilgentak maar dat is het wel.

Heb je al nagevraagd wat je op het land mag doen kwa bebouwing ect.

Voor water hebben wij een zelf een container ingegraven en vangen daar grondwater mee.

Hopelijk heb je er wat aan.

Dankje, tuurlijk mag je daar dingen over vragen.
Mijn vader is een 'verloren gelopen' landbouwer. Heeft van kindsaf altijd geboerd, dat is nu een 30tal jaar voorbij, maar het boerenbloed bleef door de aderen lopen (hij gaat meermaals per jaar nog helpen op de boerderij van z'n broer in Frankrijk). Hij heeft er wel grote noties van, maar is fijn om echt concrete tips te krijgen. We hebben een vast contract voor 15 jaar. Is landbouwgebied in een woongebied met agrarisch karakter, tot op heden werd er steeds landbouw op geoogst (mais). Een schuilhok is hier in Belgie geen enkel probleem, ook is hiervoortoelating van de eigenaar van de weide.
Qua licht hebben we nog niet bepaald een idee wat we willen, zou ook enkel voor de winter zijn. Het stuk grond is 1,70hectare groot, op 300meter van ons huis, en dagelijks toezicht. (Ook wat van buren, maar het camerasysteem zou voor eigen gemoedsrust zijn - al is mijn vader hier nog niet voor te vinden- dus blijft bij een 'goesting').
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 31-01-12 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:54

Ibbel schreef:
Paar tips: ten eerste, lees de wiki, daar staat al heel veel in over weide-onderhoud en -bemesting.
Huur een goede (plaatselijke) loonwerker in om de wei in te zaaien, en bestook hem met vragen over wanneer en hoe bemesten etc. Hij kent de grond in de omgeving als het goed is als geen ander en kan dus veel gerichter advies geven dan wij. Laat je grond eventueel bemonsteren voordat je iets doet.

Over 'vervelen' op de wei. Paarden zijn geen mensen. Paarden hebben geen idéé van tijd, en paarden vervelen zich dus niet.
Paarden hebben maar een paar instinkten, de hele dag vreten om spek op te bouwen voor de winter is er één van, en zo min mogelijk bewegen (want dan verbrand je al die zo ijverige bij elkaar gelopen en opgegeten calorieën weer) is een andere.

Dankje voor de bijdrage Ibbel!
Aha, ik zal zo meteen de wiki eens lezen! Dat van de loonwerker, dat waren we inderdaad ook van plan, maar ik hoor graag meerdere ideeen omdat ze natuurlijk alles kunnen zeggen. En als je er dan nog eens weinig van weet, geloof je alles maar blindelings.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:54

stroom aanleggen kost een vermorgen
zonnepanelen zou ik niet aandurven ivm diefstal
Voor licht heb ik een grote tl balk op accu, stoom ook op batterijen en als ik stroom of warm water oid nodig heb ga ik naar huis met het paard. Evt kan een aggregaat ook nog

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:58

Ja, dat van de stroom weten we, we hadden voordien een gratis weide van een landbouwer, maar die boel is verkocht nu. Daar hadden we ook omheining geplaatst met ursusdraad voor de schapen + een dubbele draad met elektriciteit... De ursusdraad komt inderdaad nu ook op het nieuwe stuk grond... (En dat kost inderdaad een vermogen!)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:59

als je huis op 300 meter ligt zou ik niet de zeer dure investering maken van licht en stromend water voor wassen ect. Kan je hem/haar gewoon naar huis toe lopen en daar alles doen. Dat doe ik al jaren of even snel een wasje met grondwater.

Voor gras moet je eigenlijk ook bepalen wil je gaan hooien zelf nog. Dan kan je het best hoogbloeiend gras nemen maar wil je echt alleen voor het beweiden zou ik voor een mengsel van laagbloeiende grassen gaan.

Vraag even meerder loonwerkers om een offerte (soms kan het ook wel eens zwart op een zondag dus even navragen)

Maar wat heerlijk dat je geen vergunning hoeft aan te vragen voor een schuilstal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:01

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 11:05

Ik heb net ook een leuke link gevonden met info over vanalles hier in Belgie : LINK!

Op zich is hooien geen doel op zich, maar kan wel als we zien dat er gras over is... Ik denk dat het gemengd gras wordt... zowiezo niet alleen hoogbloeiend, want dan hebben we waarschijnlijk niet genoeg gras (we hebben ook nog schapen die erbij zullen lopen). Stromend water zal inderdaad geen noodzaak zijn, dat hebben we hier nog niet meteen nodig gehad totnutoe. En indien nodig kunnen ze inderdaad even in de tuin komen te staan ;-)

Ivm hooinetten, in de weide hou ik daar niet zo van. Een heeft de neiging om vaak met de benen door het hooi te maaien... En het risico dat ze erin vast komen te zitten wil ik liever niet... Dankje voor de link Arabesk, zal ik zeker even bekijken!
Je moet trouwens wel een vergunning aanvragen voor je schuilhok, maar daar maken ze weinig problemen van... De wetgeving daaromtrent is de laatste jaren zeer sterk versoepeld.
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 31-01-12 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:08

De mazen zijn zo klein dat dat niet gaat.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 11:10

Mijn paarden dragen wel ijzers (en zullen ze ook blijven doen -daar gaat het hier niet over-), en dus zouden ze er wel kunnen aan blijven haken. Vandaar ;-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:19

hooinet kun je ook uit een bak voeren

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:05

Hooinet is niet strikt noodzakelijk imo, omdat je waarschijnlijk met zo'n oppervlakte vrij lang gras zal hebben. Desnoods kan je voeren in hooibakken met een metaalgaas erover, of inderdaad bakken met een hooinetgaas, maar met hoog opstaande rand.

Wbt het uitmesten hangt dat nogal van je weide af. Ik heb het een eind volgehouden, met hulp van vriend, maar uiteindelijk werd het te zwaar. Paardjes hier mesten gemakkelijk met z'n tweetjes 3 kruiwagens per dag vol, dat werd echt onmogelijk omdat de weide heel erg schuin ligt naar de rivier toe - en uiteraard was de mesthoop bovenaan :D Zeker met modder beneden was er op den duur niet meer door te raken. Dus nu wordt het laten liggen en pas weghalen bij verwisselen van de weide, wanneer een deel al "verteerd" is. Werkt ook, maar ik merkte meteen dat er minder gras over was... Daar moet je evt rekening mee houden.

Het feit dat alles op 300m ligt zou ik inderdaad grote kosten besparen. Videobewaking lijkt me ook nogal duur... tenzij je het werkelijk de hele dag door kan checken, of super hoge resolutiecamera's hebt...

Qua afzetting wordt de draad wel goed, maar overweeg om er een ijzerdraad voor te spannen bovenaan (op 1.50m zeg maar), dat kennen ze snel. Qua stallen inderdaad opening weg van het westen, drie zijden en als het kan een halve vierde, maar zorg zeker dat ze met twee samen door de deur kunnen ;-) .
Probeer als het land wat drassig kan worden een stuk te bestraten, da's wel niet altijd toegelaten maar HEEL handig.

Als je nog iets zou kunnen doen met het inzaaien is het wel niet te rijk... Dat vind ik het enige spijtige aan mijn weide, dat veel te groene gras. Het is wel paardengras maar ze worden er dik van :D . Voorzie dus prikpaaltjes om aan strookbegrazing te kunnen doen, sowieso is het het beste om de weide op te delen.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:11

Oh juist, hier vergeten update te plaatsen. We hebben een schuilstal gekozen, zal 2 open stallen worden (dus met een tussenstuk, dat ze er zowiezo elk inkunnen - weliswaar met een tralie tussen zodat ze elkaar toch kunnen zien), en dan nog een box voor de schapen in de winter of voor als er eens een paard opgesloten moet worden door welke reden ook..

Prikpaaltjes hebben we inderdaad al ;-). Goeie tip van dat gras!
De draad wordt gespannen op zo'n 15cm van de palen (waar de ursusdraad aanhangt). Op zich kennen ze dat nu al en eigenlijk staan ze soms in een weide waar zelfs geen stroom op zit. Het aspect stroom en omheining kennen ze al goed ;-).