Drinkbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:01

Hee!

Het wordt deze week heel koud bij ons, donderdag of vrijdag ging het -10 zijn 's nachts en overdag -4. Wat kan ik doen om een bevroren drinkbak te voorkomen?

IndyPascalle

Re: Drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:03

Ik sluit hier de automatische drinkbak af en zet een cementkuip in de wei. 's ochtends en 's avonds maak ik het ijs kapot en tussendoor doen de paarden dat zelf.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:05

Er zijn hier wel wat meer topics over maar alsnog lees ik even mee.

Buiten staan cementkuipen en deze bevriezen ook, helaas maakt mijn paard het ijs niet zelf kapot en durft ze de "schots" ook niet scheef te duwen zodat het niet bevroren water er overheen kan lopen. Dus ze kan niks drinken. Het ijs wordt 's ochtends wel gebroken maar is rond een uur of 12 wel weer een dikke schots geworden. En dan doe ik het rond 4 dus staat ze alsnog 4 uur zonder water...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:18

Paar uur zonder water is echt geen ramp hoor,niet optimaal maar goed...is even niet anders.

Zorg dat ze water aangeboden krijgen iedere keer als je ze opzoekt (of breek het ijs),ga een keer extra of spreek iets af met stalgenoten of buren.Kijk of dit zo regelmatig mogelijk kan (op dezelfde tijd) dan wennen ze er ook aan.
Als ze willen drinken,geef ze zoveel als ze willen...bij erg koud water af en toe even pauze.

Het is maar voor een paar dagen ;)

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:31

heb ooit eens gelezen dat een bal op het water leggen kan helpen... Als het water dan bevriest kunnen ze de bal wegduwen met de neus en door het gat aan het water geraken. Ik heb het nog niet uitgetest, want onze paarden maken het ijs zelf stuk.
Ook heb ik eens gelezen dat iemand een drink/zwemvijver voor z'n paarden had aangelegd. De paarden stampten met hun hoeven het ijs stuk aan de rand van de vijver en konden zo drinken. :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:36

Ik weet niet of je stroom ter plekke beschikbaar hebt, want dan kun je proberen een wak te houden door er een bruisbal in te hangen op een luchtpompje?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:08

MarChak schreef:
Ik weet niet of je stroom ter plekke beschikbaar hebt, want dan kun je proberen een wak te houden door er een bruisbal in te hangen op een luchtpompje?

Dit wilde ik net zeggen. Heb het vorig jaar ook gedaan omdat onze vijver heel dichtbij de drinkbaar van de paarden ligt dus daarvan een luchtbol in de waterbak gehangen.
Heb de waterbakken nu aan de andere kant van de bak liggen en heb dus gisteren daar de luchtpompen geïnstalleerd en mijn bakken zijn niet meer bevroren. Zal niet de kleinste pomp nemen want die redden het niet. Als het heel hard vriest heb ik wel de randen bevroren maar altijd wel een gedeelte open.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:17

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:19

Ik heb gehoord dat sommige mensen een snufje zout in het water doen. Kan me inbeelden dat het dorstverwekkend is.
Of een klein plankje hout dat ronddobert zodat het minder snel bevriest.
Ik had vroeger houten ligt verwarmde laten onder de drinkbank staan waardoor het water niet bevroor.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:26

Als je iets in het water legt moet dat wel in beweging blijven, anders vriest dat alsnog dicht. Werk dus alleen tot op zekere hoogte als er voldoende wind staat en het niet te hard vriest.
Met zout of, wat je ook wel eens hoor, suiker zou je heel veel moeten toevoegen als anti-vries omdat dit het vriespunt maar heel weinig beïnvloedt. Bovendien maak je het water bijna ondrinkbaar voor paarden.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 13:31

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:09

Deed vroeger bij mijn konijnen druivensuiker in de flesje water maar ook met zoals het nu vriest, vroor het dicht. Ook moest er veel in dus bij paarden niet te doen.

Wat ik hierboven zei als hè stroom in de buurt hebt zal ik met een luchtpompje het doen.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:17

Heb vandaag mijn drinkbakjes afgetapt en er hangen nu emmers in de stal.
Ik loop 4 tot 5 keer per dag met een gieter water naar achter.
Overdag lauw, 's morgens warm om het ijs te ontdooien.

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:25

We hebben een boiler op sterretje staan en met een cv pomp laten we het water rond pompen
de pijpen van de waterbakken zijn in een cirkel aan gelegd
De drink bakken bevriezen een beetje maar het water is een beetje warm dus ontdooit het gelijk als ze water drinken

pia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:27

van zout krijgt je paard inderdaad dorst, maar suiker schijnt ook te helpen om het ijsvrij te houden

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 20:47